Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  612 47667
Jeg har lest igjennom hele tråden, sitter igjen med en følelse av at folk som argumenterer for at man skal kunne bære religiøse hodeplagg, kun argumenterer med en intensjon om "å få has på en trangsynt gjeng med rasister/fremmedfryktende mennesker". Når jeg ser på argumentene på mot -siden, så kan jeg forsåvidt skjønne det, for det er på langt nær mangel på innlegg som kan tilsi at det nettopp er en slik gjeng som sitter og debatterer.

Det er dog noen gode argumenter mot at man bør tillate dette, argumenter som skildrer problemstillinger som hittil står ubesvart. Vi er 4,8 millioner innbyggere i Norge, det sier seg selv at mange vil ha problemer med dette, noen usaklige, noen små, andre store og betydelige.
Slik jeg ser det, er det ingen ulemper med nøytralt uniformert politi, men utallige fordeler. Når det gjelder religiøse effekter på "uniformert" politi, så kan jeg se noen få fordeler ved å tillate dette, men disse fordelene er få, og små.


Det har for eksempel blitt nevnt et veiende argument imot dette, og det er at folk mister respekt for figuren som skal fremstå som en autoritær håndhever av loven, da personen bærer effekter som i aller høyeste grad reflekterer personligheten hans/hennes. Dette er et argument jeg kan stille meg bak.
Folk forhåndsdømmer andre uintensjonelt hele tiden, dersom de har noesomhelst grunnlag (utseende/klesstil/hårfarge/effekter), så er dette noe som skjer automatisk. Alle mennesker gjør det, det er en av metodene hjernen bruker for å kategorisere og filtrere ting.


Selv er jeg imot innføring av dette, ikke hovedsaklig grunnet personlige meninger, men problemer på vegne av andres meninger.


Sitat av ulldott Vis innlegg
Jeg må bare stille et konkret spørsmål:
På hvilken måte, ovenfor deg eller ovenfor samfunnet, gjør en hijab en tjenestemann noe mindre kapabel til å utføre sitt arbeid, når hijaben er en del av uniformen og det er lett synlig at det er en politikonstabel man har med å gjøre?
Vis hele sitatet...
Dersom en person bærer religiøse effekter endrer ikke dette personens evne til å gjøre de enkelte ting andre mennesker kan, men det er ikke opp til denne personen, det er opp til de menneskene som denne personen skal håndtere.
Jeg kan for eksempel fint klare å stå på ett ben i 10 sekunder, men dersom jeg forsøker å gjøre dette rundt personer som har store problemer ved min tilstedeværelse, så kan dette bli en stor utfordring. Ikke fordi jeg mister evnen til å balansere på ett ben, men fordi det ikke er jeg som bestemmer hvorvidt de andre personene lar meg være i fred.
Dere som maser om "tradisjon", HAR IKKE lov til og benytte dere av moderne hjelpemiddler og andre ting som er nytt/importert. Batsa.
Sitat av Jh_ Vis innlegg
Dersom en person bærer religiøse effekter endrer ikke dette personens evne til å gjøre de enkelte ting andre mennesker kan, men det er ikke opp til denne personen, det er opp til de menneskene som denne personen skal håndtere.
Jeg kan for eksempel fint klare å stå på ett ben i 10 sekunder, men dersom jeg forsøker å gjøre dette rundt personer som har store problemer ved min tilstedeværelse, så kan dette bli en stor utfordring. Ikke fordi jeg mister evnen til å balansere på ett ben, men fordi det ikke er jeg som bestemmer hvorvidt de andre personene lar meg være i fred.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man regulere et forbud mot religiøse symboler? For man kan jo ikke bare avfeie hijab og la f.eks smykker i form av kors, gifteringen o.l. være i fred. Dette vil jo i prinsippet si at man utøver en diskriminering ved lovgivning
Sitat av dain Vis innlegg
Nei, men å inkludere religiøse klesplagg/effekter er. Og når man først skal åpne for én ting, så kan man ikke nekte nestemann å bære et kors eller andre ting.
Vis hele sitatet...
...eller store hvite engle-vinger på ryggen for den saks skyld.

Hijab betyr mye for religionsen dems, og de har visst fått det for seg at de ikke kommer til himmelen osv om de viser håret. Men hvem skal bestemme hva som betyr mest for individene?

Om jeg hadde hatt dem oppfatning at jeg KOM TIL Å DØ om jeg ikke hadde på meg en MFK-caps til en hver tid om jeg skal ut offentlig, hadde jeg da kunne brukt den som en del av politi-uniformen?

Nå tviler jeg på om jeg noen gang kunne blitt politi med den oppfatningen. Om jeg hadde fått lov til å bruke en fotball-cap sammen med uniformen så er det noe serriøst feil med systemet. Går for det samme med hijab... det er deres tro og oppfatning, men om jeg ikke kan så kan ikke de heller.
Ja selvfølgelig skal du få lov til det gutten min, du må bare huske å ta på deg den skuddsikre vesten din da du nå skal ut å roe ned opprør og uroligheter hos motstander klubben, som nettopp har tapt en kamp mot ditt lag og nå er drita fulle! Forsåvidt er det egentlig ikke så viktig, vi bryr oss veldig lite om din helse og sikkerhet, så lenge du får ha hva du vil på det pene lille hodet ditt =) God tur da!
Sist endret av gulunderstrek; 6. februar 2009 kl. 21:53.
Jeg er mot forslaget om å tillate hijab som en del av politiuniformen, hovedsaklig på grunn av at det bryter med den 'uniforme' oppfattelsen av politiets antrekk. For de av dere som later til å misforstå, så kan jeg opplyse at hele poenget med en uniform er jo å synliggjøre at de ikke representerer individer, men i dette tilfellet myndighetene. Om de velger å ha på seg hijab som sivilpoliti så stiller det seg selvsagt annerledes. Jeg ville hatt samme oppfatning om det dreide seg om andre 'personlige' hodeplagg, religiøse eller ikke-religiøse.

Jeg kan ikke på noen måte se at det er 'rasistisk' å motsette seg slike forslag, så lenge de er konsekvente. Tillates først hijab så vil det åpne for andre hodeplagg eller markeringer på politiuniformen. Man kan jo ikke tillate hijab og samtidig nekte andre religioner å bruke sine hodeplagg, da begynner man faktisk å nærme seg forskjellsbehandling. En annen ting jeg reagerer på er at hvordan i all verden kan dere rope om rasisme når hele poenget her er at alle skal behandles likt? Forresten så har ikke rasisme noe som helst tilknytning til religion ettersom religion er uavhengig av rase. Hadde saken handlet om at hvite muslimer fikk bære hijab mens mørkhudete muslimer ikke fikk lov så kunne spørsmålet om rasisme derimot blitt stilt.
Det er ingen som roper rasisme fordi folk er imot hijaben, men det har vært en del innlegg som har begrunnet dette standpunktet på en ganske rasistisk måte. Når det gjelder sammenligningen med andre religiøse effekter, så er det ingen andre større religioner (meg bekjent) som hvor dette med å alltid ha på plagget/effekten er like innarbeidet som islam.
Sist endret av DeMenT; 6. februar 2009 kl. 22:38.
Jeg hisser meg litt opp over folk som slenger ut kommentarer; "De kommer og innvaderer oss, også må vi tilpasse oss".

Selvfølgelig må vi tilpasse oss hverandre. Hvis ikke, vil det jo skape store gap og ikke lage broer.

Dere må åpne øynene litt mer enn "jeg er og mine foreldre er født i norge - og norge er mitt land" tankegangen.
Det er faktisk sånn at vi alle er mennesker som lever på tellus, på tross av hudfarge, landsgrenser og kultur.

Jeg tror også at deres indre stemme sier, eller i hvert fall burde si,
at vi må sammarbeide og tilpasse hverandre i et fellesskap - til befolkningen og jordas beste.
Vi blir mer og mer globalisert, godta det eller ei.

Av dere andre som kommer med innspill om at man burde ha like stor rett til å bære f.eks. en baseballcap. Dere må tenke på at hijab har stor betydning for enkelte, og at muslimer faktisk utgjør en stor andel av norge.
Derfor er dette blitt et reelt spørsmål.

Som mentalmelt og stormen har påpekt, har jeg aldri sett makan til flåsete og idiotiske innlegg i en tråd noen gang.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Det er ingen som roper rasisme fordi folk er imot hijaben, men det har vært en del innlegg som har begrunnet dette standpunktet på en ganske rasistisk måte. Når det gjelder sammenligningen med andre religiøse effekter, så er det ingen andre større religioner (meg bekjent) som hvor dette med å alltid ha på plagget/effekten er like innarbeidet som islam.
Vis hele sitatet...
Og på grunn av det så skal det tillates?

Man kan på samme vis argumentere for at det er få religioner hvor det er like innarbeidet at kvinnens plass er i hjemmet og at en mann har lov til å fysisk irettesette sin(e) kvinne(r) og barn. I muslimske kulturer er dette i stor grad akseptert, er det da å fornekte deres kultur å forby dette i Norge? Dette kommer selvsagt helt utenfor denne debatten, men poenget står fortsatt.

Forresten så er politi et yrke som er forbeholdt menn i de fleste muslimske kulturer. Man kan vel si at det også er innarbeidet i kulturen.

I mine øyne viser slike debatter at enkelte grupperinger synes å ha større problemer med å integrere seg. Det er dumt om et slikt forbud gjør at færre muslimske kvinner velger å utdanne seg som politi.
Sitat av Homercide Vis innlegg
Og på grunn av det så skal det tillates?
Vis hele sitatet...
Ikke på grunn av det alene, det har da kommet frem endel andre argumenter tidligere.
Man kan på samme vis argumentere for at det er få religioner hvor det er like innarbeidet at kvinnens plass er i hjemmet og at en mann har lov til å fysisk irettesette sin(e) kvinne(r) og barn. I muslimske kulturer er dette i stor grad akseptert, er det da å fornekte deres kultur å forby dette i Norge? Dette kommer selvsagt helt utenfor denne debatten, men poenget står fortsatt.
Vis hele sitatet...
Å sammenligne dette med vold blir vel å dra det litt for langt.
Forresten så er politi et yrke som er forbeholdt menn i de fleste muslimske kulturer. Man kan vel si at det også er innarbeidet i kulturen.
Vis hele sitatet...
Vi argumenterer ikke for å innføre strenge islamske lover i Norge, og spesielt ikke å forby ting. Det handler om å vise at man aksepterer alle sånn de er, hvilket er eneste måten å bygge broer på. Vil vi ha en positiv utvikling av islam og muslimers religiøse standpunkt i Norge nytter det ikke og igjen og igjen vise at man ikke er villig til å tilpasse seg i det hele tatt når man forventer at andre omtrent skal glemme at de har hatt et annet liv når de kommer hit.

I mine øyne viser slike debatter at enkelte grupperinger synes å ha større problemer med å integrere seg. Det er dumt om et slikt forbud gjør at færre muslimske kvinner velger å utdanne seg som politi.
Vis hele sitatet...
Integrering i mine øyne er ikke å gi slipp på kulturelle forskjeller, men å sette seg inn i landets kultur, språk og lover samt lære å være tolerant ovenfor mennesker med helt andre synspunkter enn en selv.
Sist endret av DeMenT; 6. februar 2009 kl. 23:08.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Ikke på grunn av det alene, det har da kommet frem endel andre argumenter tidligere.

Å sammenligne dette med vold blir vel å dra det litt for langt.

Vi argumenterer ikke for å innføre strenge islamske lover i Norge, og spesielt ikke å forby ting. Det handler om å vise at man aksepterer alle sånn de er, hvilket er eneste måten å bygge broer på. Vil vi ha en positiv utvikling av islam og muslimers religiøse standpunkt i Norge nytter det ikke og igjen og igjen vise at man ikke er villig til å tilpasse seg i det hele tatt når man forventer at andre omtrent skal glemme at de har hatt et annet liv når de kommer hit.
Vis hele sitatet...
Vi aksepterer mennesker slik de er her til lands når det gjelder religion og kultur. Offentlige instanser som representerer makt eller rettsvesen skal være unntak, her er det ikke plass for personlig overbevisning. For å snu på det, hvis hijab tillates, er det andre ting som opplagt burde forbys?

Integrering i mine øyne er ikke å gi slipp på kulturelle forskjeller, men å sette seg inn i landets kultur, språk og lover samt lære å være tolerant ovenfor mennesker med helt andre synspunkter enn en selv.
Vis hele sitatet...
Dette argumentet taler like gjerne i favør av forbud mot hijab. Det er tross alt ikke det norske politiet som skal integreres. Hvordan en muslimsk kvinne praktiserer religionen og kulturen sin utenfor arbeidstiden er totalt likegyldig. I så måte så bryter ikke politiyrket med hennes religion og kultur.
Sitat av Homercide Vis innlegg
Vi aksepterer mennesker slik de er her til lands når det gjelder religion og kultur. Offentlige instanser som representerer makt eller rettsvesen skal være unntak, her er det ikke plass for personlig overbevisning.
Vis hele sitatet...
Jeg har forstått at dette er ditt standpunkt.

For å snu på det, hvis hijab tillates, er det andre ting som opplagt burde forbys?
Vis hele sitatet...
Nei jeg går ut i fra at politiet har rimelig god kontroll på det allerede.

Dette argumentet taler like gjerne i favør av forbud mot hijab. Det er tross alt ikke det norske politiet som skal integreres. Hvordan en muslimsk kvinne praktiserer religionen og kulturen sin utenfor arbeidstiden er totalt likegyldig. I så måte så bryter ikke politiyrket med hennes religion og kultur.
Vis hele sitatet...
Nei politiet skal ikke integreres, men det kan vise toleranse for hennes religion og kultur.

Jeg mener man må jobbe mot at forskjellige religioner og livssyn kan eksistere totalt på tvers av hverandre uten at det skaper gnisninger. Da må alle lære seg å akseptere at andre ikke er som en selv og ikke prøve å bestemme hvordan andre skal være men heller nyte at de selv er frie til å være akkurat sånn de selv vil.

Problemet er ikke at man har religiøse mennesker, men intolerante mennesker.
Sist endret av DeMenT; 6. februar 2009 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er så ufattelig typisk at Norge skal inngå en slik lov. Vi nordmenn må jo selvfølgelig hjelpe og støtte alle og ikke minst gå fremst for å vise at vi ikke er rasister. Tåpelig.. En uniform er en uniform. Da burde ikke en [legg til private klær her] inngå i den uniformen. Blir det samme som om en politimann skulle hatt på seg joggebukser og caps. Evnt bling bling smykker og horelys i beltet. Politiet er her for en grunn, og det er at folk skal respektere dem. Ikke at det skal komme lover om at de kan nærmest kle seg i "sivile" klær. Hvorfor vi i Norge på død og liv stadig skal vise verden at vi er så tolerant mot alle religioner etc irriterer meg.
Sist endret av margido; 7. februar 2009 kl. 00:06.
Sitat av DeMenT Vis innlegg
Jeg har forstått at dette er ditt standpunkt.
Problemet er ikke at man har religiøse mennesker, men intolerante mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er ikke religion som avgjør at hun ikke får lov til å ikle seg hijab. Derimot så er det religion som gjør at hun mener hun har rett til å kreve unntak fra uniformkodeksen.

I dette tilfellet er det hun som krever å få bruke hijab som er intolerant.
Jeg synes det ville være absurd om Norge skulle gå lenger i å akseptere muslimske særkrav enn land med større muslimsk befolkning, selv ikke Tyrkia aksepterer at kvinner bærer hijab i politiuniformen.
Det neste blir vel at de krever å gå med heldekkende slør, det skulle tatt seg ut..
Politimenn skal være nøytrale. Med hijab er du ikke nøytral.
Blir jo litt som at det norske politi skulle gått rundt med nisselue på julaften..
Begrepet uniform betyr ensartet. Ref.: "En uniform er et antrekk som er standardisert for å skape ensartethet, fellesskap og identifikasjon for en organisasjon eller gruppe".

Hvorfor blande en religiøs uniform, med en offentlig unifom? Det finnes flere mer eller mindre seriøse uniformeringer, alt fra streng militær uniform, MC-klubbers fellesantrekk med logo på ryggen, til svartkledde gother etc.

Det blir litt feil med en religiøs uniform, kombinert med en uniformert offentlig tjenesteperson.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
det er jo snakk om å innføre det som tilleggs/erstatningsutsyr, da er det en (valgfri) del av uniformen og ikke bare en personig effekt...
Da tar det ikke lang tid før vi ser politimenn med sameluer. Da vil jeg se hvor seriøsiteten blir av.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Kan uansett ikke sammenligne en samelue med en hijab, ikke samme "effekt", so to speak.
Men gud forby samer i norsk politi! Noe så useriøst!
Ser ikke helt hvorfor jeg ikke kan sammenligne en samelue med en hijab da de brukes innenfor religion/miljø/kultur. Begge er identitetsbeviser på "hvem du er".
For meg er politiets uniform hellig, og jeg synes det er blasfemi å forandre den.

De har monopol på vold, og at de skal ha hijab er jo helt idiotisk.

Jeg synes heller de kan bare dra buksene litt ned på ræva og ha saggebukser istedet. MYE stiligere.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Kan uansett ikke sammenligne en samelue med en hijab, ikke samme "effekt", so to speak.
Men gud forby samer i norsk politi! Noe så useriøst!
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at samelue og hijab ikke kan sammenlignes?

For det første så er hijab en kulturell ting, likeså er samelue. For det andre så står det ikke i koranen at kvinner skal gå med hijab, og ikke alle muslimske samfunn bruker hijab heller. Derimot er Islam i den særstilling at den identifiserer seg både som religion og kultur, og i enkelte tilfeller også som rase. Ettersom det passer seg selvsagt..
nå har vist dette idiotiske forslaget gått igjenom hos politkkerne og det skal være lov med hijab i politiet....

noen forslag til hvordan man kan få det til å ikke bli lov igjen?
( jeg anbefaler alle som er imot å joine facebook gruppa: som er imot hijab i politiet!)
Det skal nå UTREDES... Det vil si at det fort kan ende lykkelig, det vil si at uniformen fortsatt skal være uniform.. Og for de som ikke vet hva uniform betyr, anbefaler jeg google?
ja hvis jeg kjenner politkkerne rett så betyr : at saken skal UTREDES omtrent det samme som et ja .........
Nå er det vel ganske massiv motstand mot forslaget, så jeg håper de vil ta til fornuften og IKKE ødelegge politiuniformen! (Det er ganske utrolig at ALT skal tilpasses alle minoriteter her i landet.)
Bør vær nøytral uniform ja.

En hijab er ikke nøytral uansett hvilken farge den er, eller hvilken symboler den har\ikke har.
Hijab'en i seg selv roper religion. Den har ingen praktisk funksjon, ivertfall ikke i norge.

Det er ikke urimelig, som flere sier, at når noen skal få gå med slike typer plagg på en slik jobb, så burde alle få det.
Jeg mener ingen burde få det. Verken kristne, muslimer, jøder eller atheister.
Jeg tror det kan ha negativ effekt for muslimske kvinner dersom hijab kan brukes sammen med politiuniformen, for det kan fort bli et foregangseksempel for alle virksomheter der det brukes uniform (om det er kiwiuniformen således). Det kan være at færre muslimske kvinner får seg jobb fordi arbeidsgiveren frykter at de ansatte en dag dukker opp på jobb med hijab eller burka.

En kan bare se på DBs spørreundersøkelse hvor 44 000 mennesker har avgitt svar - 88% sier nei til hijab på politiuniformen.

Vil en arbeidsgiver da risikere sjansen ved å ansatte en potensiell bærer av hijab ved f.eks serviceyrker der ansatte møter brukeren/klienten/kunden direkte, der han vet at majoriteten er mot hijab på politiuniformen?
Her ser vi hvordan det går når man ikke er konsekvent - og setter kortsiktige mål (tilfredsstille minioriteter) foran langsiktige mål (opprettholde respekten for politiet og kravet om nøytralitet):

Vil ha samelua inn i politiuniformen:
http://www.lofotposten.no/lokale_nyh...cle4116659.ece

Hvis både hijab og samelue skal være tillatt, så vil jeg også gjerne ha lua til Østfoldsbunaden inn som godkjent politilue - fordi det betyr mye for meg, og jeg kan ikke søke opptak til politiskolen hvis jeg ikke samtidig kan ta med meg lua på jobb. Lua i Østfoldsbunaden er faktisk viktigere for meg enn det å bli politi - så enten må politiet akseptere meg som jeg er, eller så skriver jeg klagebrev til departementet. Jeg finner meg nemlig ikke i å bli diskriminert (det vil si: forskjellsbehandlet)

...
Hijab eller ei, snut er snut.
Er det samme hva de har på av hodeplagg, er like redd politi uansett :/
Gratla med 2800 stormen :P

Jeg er som regel veldig positiv til å la folk tulle så mye de vil med religionen sin, men vi må få sette noen grenser. Hijab er ikke en del av politiuniformen, og burde ikke være det. Enda værre er egentlig turban i forsvaret, da hjelmen faktisk har en viktig funksjon. Dersom hijab blir lov, så må nesten alle andre religiøse symbol bli lov også, og da har vi et helvete.
Hvis de absolutt vil gå med turban og ikke hjelm synes jeg de skal få lov til det, men selv om de ser på det som et hellig hodeplagg stopper det ikke splinter fra en rørbombe i veikanten eller kula fra en AK47.

Edit: Er forresten helt enig med Stormen. Skal de få gå med et eget hodeplagg burde hvertfall etniske nordmenn (det er vel vårt land? eh?) få gå med et tradisjonsrikt hodeplagg osv.. Synes det blir feil at vi skal tilpasse oss etter dem.

Det var de som kom hit, så da synes jeg de skal tilpasse seg oss..
Sist endret av drittunge; 10. februar 2009 kl. 23:13.
Om muslimske kvinner vil gå med hijab ser jeg ingen problemer med det, så lenge det er en hijab med politiets logo på som er godt synlig i det offentlige rom
Først av alt, så ser jeg ikke hvorfor den hijaben er så forbanna viktig for dem. Men det er jo en helt annen sak.

Joda. De fleste argumenter taler for i denne saken (ytringsfrihet, religionsfrihet osv). Men vi må da kunne tenke litt selv også. Hadde disse muslimene hatt et litt bedre rykte på seg i det hverdagslige liv, så kanskje jeg hadde vært for jeg også. Denne diskusjonen handler ikke egentlig bare om et plagg på hodet. Det handler om hva for en person du er. En muslim for meg er en rebell som ikke egentlig gjør noe bra for dette landet. Joda, jeg vet at veldig mange muslimer er hyggelige mennesker og gjør alt for at andre skal trives. Men jeg kan ikke noe for å ha det i bakhodet.

Etter alt vi hører på nyhetene om gjengkriger og diverse innad i innvandrersamfunnet i Norge, så er det også det jeg forbinder dem med. Jeg hadde ikke bare blitt redd for politidamen, men også forvirret og hadde ikke visst om jeg skulle tatt personen med jihab på alvor eller ikke. For jeg tar aldeles ingen muslimer på alvor ellers hvis ikke jeg kjenner personen fra før av. Folk kaller meg gjerne fordomsfull. Men disse fordommene mine har jeg jo fått for en grunn. Jeg har ingenting imot religionen deres. Jeg vet at religionen deres ikke er så forskjellig fra den kristne, så det er ikke der problemene mine ligger. Det er alle ryktene om det muslimske innvandringsamfunnet jeg ikke liker...

Så kommer vi over til de faktisk argumentene mine. Som flere har sagt, så har ikke noe jihab noe å gjøre i en politiuniform. En uniform er en uniform. Hadde jeg sett en politidame med jihab, så hadde jeg trodd det bare var en som køddet. For det andre er vi en kristen stat. Vi har en statskirke, og er et av de få landene igjen i verden som har det. Jeg syns ikke vi bør slippe opp på den. Vår stat bygger på kristne prinsipper, og når/hvis vi tar inn andre religiøse prinsipper i våres statsbeskyttere, så føler jeg vi ødelegger våres grunnregler. Ikke forstå meg feil nå, jeg sier ikke at andre religioner ikke skal få slippe til. Bare ikke til så offentlige ting som dette. Akkurat som jeg mener at muslimer og andre innvandrere med en annen religion enn oss ikke burde få lov til å bli politikere.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Først av alt, så ser jeg ikke hvorfor den hijaben er så forbanna viktig for dem. Men det er jo en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Ja, det skyldes manglende utdannelse fra din side - og jeg er enig, det hører hjemme i en annen tråd.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Joda. De fleste argumenter taler for i denne saken (ytringsfrihet, religionsfrihet osv). Men vi må da kunne tenke litt selv også. Hadde disse muslimene hatt et litt bedre rykte på seg i det hverdagslige liv, så kanskje jeg hadde vært for jeg også. Denne diskusjonen handler ikke egentlig bare om et plagg på hodet. Det handler om hva for en person du er. En muslim for meg er en rebell som ikke egentlig gjør noe bra for dette landet. Joda, jeg vet at veldig mange muslimer er hyggelige mennesker og gjør alt for at andre skal trives. Men jeg kan ikke noe for å ha det i bakhodet.
Vis hele sitatet...
Søren så trist jeg er over å være nordmann nå. For det første, ikke vær så idiot at du sier "disse muslimene"; da bare fremstår du som en uskolert, ufordragen og trangsynt idiot. Hva en muslim er for deg, er heldigvis ikke relevant for diskusjonen.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Etter alt vi hører på nyhetene om gjengkriger og diverse innad i innvandrersamfunnet i Norge, så er det også det jeg forbinder dem med. Jeg hadde ikke bare blitt redd for politidamen, men også forvirret og hadde ikke visst om jeg skulle tatt personen med jihab på alvor eller ikke. For jeg tar aldeles ingen muslimer på alvor ellers hvis ikke jeg kjenner personen fra før av. Folk kaller meg gjerne fordomsfull. Men disse fordommene mine har jeg jo fått for en grunn. Jeg har ingenting imot religionen deres. Jeg vet at religionen deres ikke er så forskjellig fra den kristne, så det er ikke der problemene mine ligger. Det er alle ryktene om det muslimske innvandringsamfunnet jeg ikke liker...
Vis hele sitatet...
Ok, så du har hørt mye dårlig om muslimer, så derfor skjærer du like gjerne alle over en kam? Det var smart - virkelig smart. Hør her, hvis du noen gang beveger deg utenfor kommunegrensa di, så vil du finne ut at verden er et stort og mystisk sted - med mange forskjellige, og derfor forferdelige, mennesker. Jeg anbefaler at du holder deg inne i tiden fremover - særlig i tiden rundt neste stortingsvalg; fordi om trangsynthet som din får lov til å vokse, så kveler den snart alle intelligente tanker.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så kommer vi over til de faktisk argumentene mine. Som flere har sagt, så har ikke noe jihab noe å gjøre i en politiuniform. En uniform er en uniform. Hadde jeg sett en politidame med jihab, så hadde jeg trodd det bare var en som køddet. For det andre er vi en kristen stat. Vi har en statskirke, og er et av de få landene igjen i verden som har det. Jeg syns ikke vi bør slippe opp på den. Vår stat bygger på kristne prinsipper, og når/hvis vi tar inn andre religiøse prinsipper i våres statsbeskyttere, så føler jeg vi ødelegger våres grunnregler. Ikke forstå meg feil nå, jeg sier ikke at andre religioner ikke skal få slippe til. Bare ikke til så offentlige ting som dette. Akkurat som jeg mener at muslimer og andre innvandrere med en annen religion enn oss ikke burde få lov til å bli politikere.
Vis hele sitatet...
Nå er du, om mulig enda mer på villspor enn jeg allerede trodde. Dette handler ikke om religionskrig, og du forsøker bare å kamuflere din enorme fremmedfrykt bak kravet om uniformering. Jeg skammer meg over å mene det samme som deg, fordi jeg ser hva ditt ståsted er basert på; og det er slett ikke kravet om uniformering, men den gode gamledagse krigen mellom kristendom og islam - mellom "dem" og "oss".

Norge er i forandring, kompis. På noen områder er det dårlig, på andre områder er det bra. Vær så snill å ikke forkludre hele diskusjonen med din enorme fremmedfrykt og uintelligente fordomsfullhet - fordi den er ikke relevant. Det er et issue mellom deg og den videregående skolen som du aldri fullførte.
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:05.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er et issue mellom deg og den videregående skolen som du aldri fullførte.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår din enorme trang til å si dine meninger om utsagnene til Boo-Boo, men akkurat den setningen er vel ganske irrelevant. Han er 18 år og går nok muligens siste året på VGS. Både du og meg har vel mindre innsikt i hans skolegang. Men jeg er fullt enig i at måten Boo-Boo formulerte seg viste til en umoden fremstilling av debatten med lite innsikt i hva den egentlig gjelder.

Over til saken.

Jeg så i går en debatt om akkurat denne saken. Hvis jeg husker riktig var det Redaksjon EN på NRK. Der ble det debatert FOR tilatelse å bruke andre religionsrelaterte "accessories" siden den norske politiuniform har det kongelige kronesymbol i gull. I dette symbolet er det et kors som ifølge debatanten viser til kristendommen.

[CENTER]http://www.loadman.no/christopher/kongelige_krone.jpg
(orginalt hentet fra advokatfirmaet Cappelen & Krefting sin Heraldikk på norske frimerker)[/CENTER]

Dette syntes jeg blir totalt feil å argumentere med. Hvis de syntes det er diskriminerendes at den norske politiuniformen bærer stolt landets kongelige kronesymbol burde de revurdere sitt opphold i dette landet.
Sitat av bavarai Vis innlegg
Hvis du er ateist hvorfor ville du da hatt et stort problem med og ta en politimann seriøst hvis han har burka?
Vis hele sitatet...
Det han sier er jeg litt med på... Ikke at jeg ville hatt et problem med det, men geg tviler på at fulle ungdommer/menn hadde godtatt og blitt stoppet av en kvinne med burka/hijab. Og fulle ungdommer/menn er en (bemerk) av de tingene politiet sliter mest med (i hvertfall her i på bondelandet i sør-vest). MEN det er ikke de eventuelt kommende politikvinnene sitt problem, heller de som "mobber" dem, spør du meg.

Dette skulle ikke vært et problem. La dem gå med det om de føler for det. Det er ikke noe som helst problem i det. Og hvis dette viser seg å svekke politiet på noen som helst måte, noe som jeg ikke kan se det vil gjøre, så må de jo bare lage et forbud mot hijab i politiet... Enkelt og greit. Hvorfor lage noe diskusjon ut av dette i det hele tatt?
Sitat av SaintVitus Vis innlegg
MEN det er ikke de eventuelt kommende politikvinnene sitt problem, heller de som "mobber" dem, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Hva om denne "mobbingen" tar form i et dødelig knivstikk i magen? Fortsatt ikke hennes problem?

Men du har rett, bedre etter var, enn føre snar!
Argumenter mot:
Ordet uniform svarer jo på hele saken, "lik", "ensartet". Det er ikke lengre en uniform, hvis man skal tillate alverdens etniske, politiske, religiøse og/eller andre endringer.
Politiet skal være nøytrale.
Andre grupper må automatisk få like rettigheter mht "sine spesialplagg" jfr kalott, turban, samelue, bunadslue(type gift/ugift)
Når en utlending , uansett farge og opprinnelse, kommer til Norge så burde det kunne kreves at de innretter seg etter våre normer og regler på lik linje med at de krever dette av oss når vi befinner oss i deres land. Hvis dette ikke passer en så får en vurdere om en hadde det bedre der en kom fra, og kanskje man burde vurdere å returnere dit.
Dette er ikke på noen måte rasistisk motivert, men Norge er et land tuftet av nordmenn, på våre verdier og normer, og slik bør det alltid forbli. Jeg hadde forøvrik ikke sett på det som ok hvis en brite, svenske, danske eller en annen etnisk lik oss folkegruppe hadde stillt slike krav heller.

Argumenter for:
Større rekrutering av muslimske kvinner.


Dette er ikke tilstrekkelig gevinst til å forsvare et så stort inngrep. Jeg er ubetinget imot dette lovforslaget.
Sitat av Baxter Vis innlegg
Jeg er ubetinget imot dette lovforslaget.
Vis hele sitatet...
Etter hvert som man får et mer fargerikt fellesskap vil Islam dominere samfunnet vårt både hva antall og lover gjelder.
Jeg synes ikke man skal motarbeide dette men godta det uunngåelige og gjøre det beste ut av det.

Dersom man begynner og argumentere og krangle mot dette oppnår man bare og skape konflikter, ikke fred.
Først skal det sies at jeg ikke har lest mer enn 3 sider av tråden, så det er mulig det jeg skriver allerede er blitt sagt.

Personlig så ser jeg ikke problemet med at en muslimsk kvinne skal få bruke hijab. Det som skremmer meg er antallet mennesker i undersøkeler (http://interaktiv.vg.no/avstemning/?id=8397) og div grupper på Facebook og lignende som gir et klart tegn på at det er mye fremmedfrykt i det langstrakte land.

Sitat av pokemon Vis innlegg
vi får det kanskje ikke mindre godt av akkurat dette men det begynner i det små.. å ettervert så er vi blitt muslimer hele gjengen.. religion er bare tull i mine øyne..

helt enig kulefanger!
Vis hele sitatet...
Hadde norge blitt et dårligere sted å bo i hvis vi ble muslimer? Eller prøver du å si at muslimene som er her i dag, og de som kommer hit prøver å få norge til et muslimsk land?

Med tanke på at bare 12% av den norske befolkning går i kirken fast (http://www.forskning.no/Artikler/200.../1135327973.88) så er det ingen grunn til å tro at disse kommer til å konvertere til islam, be 5 ganger om dagen eller følge koranen til punkt og prikke.

De aller fleste av muslimene jeg har møtt som er religiøse, har stor respekt for andre religioner. At de faktisk skal prøve å overta norge er det ingen grunn til å tro. Vi har faktisk lov til å velge hvilken religion vi vil. Vi kan også velge å ikke være med i noen religion. Derfor kan ingen påtvinge oss noe som helst.

Det virker som om en stor del av norges befolkning er trangsynnte , har mange fordommer og prøver å late som at vi har respekt for muslimer selv om vi ikke har det. Jeg klarer ikke forstå at mange tror at alle muslimer er onde,sinte terrorister og drapsmenn. Selvfølgelig er det mange som sier "Jammen hva med trikkedrapet i oslo for noen år siden?" Hva med det? Det var en person med psykiske problemer som det gikk galt for. Om han var muslim vet jeg ikke, men det ble påpekt gang på gang at han ikke var av norsk opprinnelse.

Jeg har stor respekt for mennesker og deres tro. Vi lever trossalt i 2009, og da burde de fleste harespekt for mennesker med annen religion,hudfarge osv.
Vi skal ikke bare bruke nisslue til uniformen med det samme!
Politet har uniformplikt, uniformen skal representere politiet som én enhet. Den skal ikke vise partiske trekk og være så nøytral som mulig. Det eneste den skal representer er en ordensmakt drevet av den norske stat. Religiøse, politiske og andre personlige meninger skal ikke framheves på noen som helst måte da dette kan føre til mistillit mellom politiet med disse meningene og personer som har andre meninger. Dette er hele grunnen til at uniformen er nøytral. Hva tror du ville skjedd hvis en politikvinne med hijab prøvde å arrestere en rassist? Hadde vi hatt et samfunn der alle respekterer alles meninger kunne dette funket, men i dagens samfunn er vi ikke nok tolerante for det i det hele tatt...
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Personlig så ser jeg ikke problemet med at en muslimsk kvinne skal få bruke hijab.
Vis hele sitatet...
Problemet for de fleste er ikke den muslimske kvinnen - det er hijaben.

Det som skremmer meg er antallet mennesker i undersøkeler (http://interaktiv.vg.no/avstemning/?id=8397) og div grupper på Facebook og lignende som gir et klart tegn på at det er mye fremmedfrykt i det langstrakte land
Vis hele sitatet...
Og om du hadde orket å lest gjennom tråden, så ser du også at de fleste som ikke vil ha hijab i politiet ikke har denne meningen grunnet fremmedfrykt. Helt klart noen av motstanderne som lider av dette, men langt fra alle.
Sitat av mkey Vis innlegg
Hei!

Så nettop på nyhetene at politiet nå får bruke religiøse plagg som sjal (inntullet). Synest personlig dette er meget uheldig. En uniform er en uniform, en bør kunne forholde seg til dette arbeidsplagget?

Hva nå? Snart kommer både sykepleiere, leger, brannmenn osv. iført sjal og andre religiøse plagg? Det neste blir vel at neste politikontroll blir utført av en politidame i burka?

Dette provoserer meg personlig, men hva synes dere?
Vis hele sitatet...
ikke greit å gå med hijab, men et kors med en person naglet fast til det er helt greit? ehm, bare jeg som ikke ser logikken i dette? hvem bryr seg om hvordan disse ser ut? så lenge de gjør jobben sin så burde det nå f*en meg ikke spille nå rolle.
btw, jeg kunne heller ha blitt stoppet av ei politidame i burka enn de sadodraktene de går rundt med til dags...blir jo redd..
Dain: Jeg skjønner hva du mener, men når jeg leste pokemons inlegg som jeg quota så ser du at han tydeligvis er redd for at muslimer skal ta over norge eller noe i den duren. Den påstanden hørte jeg X antall ganger på skolen i dag mens jeg skrev det, så det er grunnen til at jeg trekker fram fremmedfrykt. Jeg har lest litt mer av tråden og skjønner at de fleste ikke lider av fremmedfrykt.
I utgangspunktet så brydde jeg meg ikke stort om denne saken. Er da et fett for meg om politiet har på seg hijab, kalott, hatt eller skyggelue. Så ble det så voldsomt med oppstyr rundt saken at jeg ble tvunget til å ta stilling og ble i utgangspunktet imot, mest fordi jeg mener at slike religiøse symboler ikke skal forbindes med politiet. Så leste jeg tilfeldigvis en sak om dette på Dagbladet.no og leste litt nedover i debatten. Det jeg så da må ha vært det mytiske folkedypet, og det var stygt, veldig stygt. Da ble jeg for at man skal kunne bruke hijab i politiet, og det på rent trass. Jeg nekter å ha samme meninger som den mest brungrumsete delen av folkedypet. Jeg er for at politi skal kunne bruke hijab bare for å provosere "folkedypet".

Dessuten så er det egentlig en fillesak. Hvor mange politikvinner kommer til å bruke hijab? En? To?
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Først skal det sies at jeg ikke har lest mer enn 3 sider av tråden, så det er mulig det jeg skriver allerede er blitt sagt.

Personlig så ser jeg ikke problemet med at en muslimsk kvinne skal få bruke hijab. Det som skremmer meg er antallet mennesker i undersøkeler (http://interaktiv.vg.no/avstemning/?id=8397) og div grupper på Facebook og lignende som gir et klart tegn på at det er mye fremmedfrykt i det langstrakte land.
Vis hele sitatet...
Fremmedfrykt??? Dette har ikke en dritt med fremmedfrykt og gjøre, men at politiet skal være NØYTRALE i tjenesten! Men du er kanskje en av de som tenker helt svart hvitt i slike saker. Jeg vil også gratulere deg med og være en av de som driver og vanner ut uttrykk som "rasist" "fremmedfrykt" ol, til de grader.
Litt OT, men at muslimske kvinner skal få lov til å bade i burkaen sin når de er i svømmehallen er en smule drøyt. Vet ikke hvordan det er i resten av landet, men her hvor jeg bor får de lov til å bade i burkaen. Hvis jeg ville bade med bokser og vinterjakke burde jeg da og få lov? Ikke at jeg jeg har vært i svømmehallen på mange år, men det er en prinsippsak.