Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2275
Jeg ser at de fleste fond har gått ganske mye ned i 2022, de fleste, som ansees som rimelig sikre sparingsfond, har gått ned med rundt 12% ca i snitt. Jeg antar at dette mest sannsynlig vil fortsette, pga. krigen og varslet økonomisk nedgangstider. Men, jeg lurer på, hvor er lurt å plassere pengene i usikre tider som dette? En ide hadde jo vært å kjøpe seg inn i fond når de har nådd bunnen, og så få god avkastning ... men bunnen er vel neppe nådd nå, da det stadig varsles om økonomiske utfordinger.
Osebx er opp 6.8%, Ytd. Gjør det enkelt. Renten er det store spørsmålet for de fleste selskaper nå. Dyrere energi er dårlig for emerging markets fond, hadde styrt unna de.
Professor
Trådstarter
Sitat av AlBundy Vis innlegg
Osebx er opp 6.8%, Ytd. Gjør det enkelt. Renten er det store spørsmålet for de fleste selskaper nå. Dyrere energi er dårlig for emerging markets fond, hadde styrt unna de.
Vis hele sitatet...
Så du mener, sett pengene på Oslo børs´ indexfond ... det har steget vanvittig siden 2020, fra 600 til 1200, men det spørs da om man ikke, hvis man kjøper nå, kjøper på en topp, og så flater det ut, eller minsker i verdi ... ikke vet jeg.

Det har vel noe å gjøre med oljeprisene ... jeg ser ikke at de vil falle i nær framtid.
Sist endret av Hans Høyhet; 14. april 2022 kl. 01:44.
Aksjemarkedet er ikke logisk og det å skulle gjøre trades som du nevner ovenfor er i beste fall gambling. Historisk sett har det alltid vært tryggest å sette inn en fast mengde penger per mnden uavhengig av om det går bra eller dårlig. Sjekk ut hva som skjedde med de som satte pengene «trygt» i starten av korona feks.
Professor
Trådstarter
Sitat av Echodius Vis innlegg
Aksjemarkedet er ikke logisk og det å skulle gjøre trades som du nevner ovenfor er i beste fall gambling. Historisk sett har det alltid vært tryggest å sette inn en fast mengde penger per mnden uavhengig av om det går bra eller dårlig. Sjekk ut hva som skjedde med de som satte pengene «trygt» i starten av korona feks.
Vis hele sitatet...
Hvis de satte det inn på Oslo børs´ hovedindeks og beholdt posisjonen sin til i dag så har de tjent grovt. Men, mange feiget kanskje ut tidlig, og dermed tapte mye.

Fondene derimot, der har man tapt mye i år, men så har de også steget 25% i snitt de siste 5 årene, men nå er det jo en helt ny økonomisk situasjon, med inflasjon og mulig resesjon.

Men, vi er ikke der ennå, kun inflasjon foreløpelig ... så jeg beholder pengene på en høyrente-konto foreløpelig, selv om inflasjonen er mye høyere enn rentene jeg tjener.
Hvor du burde putte pengene er også avhengig av hvor mye tid og interesse du har for å følge med på aksjemarkedet og selskap. Jeg lever av å trade mine egene penger, men har også stor glede av å følge med og justere porteføljen hver dag. Høyrentekonto er iallefall trygt, men som du sier spises profitten opp av inflasjon. Det er klassisk risk/reward problemstilling. Jeg har fortsatt mye penger i fond, som har vært begredelig i 2022, spesielt growth og USA index. På lang sikt forventer jeg de henter seg inn, og selger meg ikke ut på (vei til) bunn. På generelt grunnlag ville jeg vært forsiktig med å investere utenfor Norge nå, da Oslo børs generelt går bedre, mye grunnet at den er tung på råvarer/olje. I Norge holder jeg meg unna vekstselskap, gitt negativ påvirkning av høyere rente. Har kjøpt noen sparebanker i det siste, mtp at rentene er forventet opp. Jeg er også enig med @Echodius, men legger til at det er viktig å ha et langsiktig perspektiv. En idea er kanskje å sette halvparten av pengene i indexfond for å kunne være med på en mulig oppgang, og beholde resten på konto? Eventuelt trade x% for større risiko/reward (kanskje noen oljeselskap?).

Det var mitt forsøk på et svar. Sorry at det kanskje ikke var et helt klart svar. Og, mine råd kan selvfølgelig være dårlig, så ikke hør på meg
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis de satte det inn på Oslo børs´ hovedindeks og beholdt posisjonen sin til i dag så har de tjent grovt. Men, mange feiget kanskje ut tidlig, og dermed tapte mye.

Fondene derimot, der har man tapt mye i år, men så har de også steget 25% i snitt de siste 5 årene, men nå er det jo en helt ny økonomisk situasjon, med inflasjon og mulig resesjon.

Men, vi er ikke der ennå, kun inflasjon foreløpelig ... så jeg beholder pengene på en høyrente-konto foreløpelig, selv om inflasjonen er mye høyere enn rentene jeg tjener.
Vis hele sitatet...
En ting ting du må ta med i vurderingen er "kostnaden" av og ha pengene på bankkonto i en periode med ekstrem høy inflasjon. Renten er langt lavere enn inflasjonen, og avkastningen er derfor negativ.

Jeg er enig med deg, at det er veldig usikre tider nå, og vanskelig å bli klok på hva som er det mest fornuftige. Men viktig å huske på at aksjemarkedet ofte brukes som en ledende indikator for økonomien som en helhet. Dersom en resesjon er ventet i nær fremtid, vil det som regel være priset inn med lave aksjekurser en god stund i forveien.

I en tid som dette tror jeg det mest fornuftige er å eie litt av alt, og sitte med minst mulig cash. verdiakjser, assets og TIPS er sikkert ikke dumme kjøp nå.
«Time in the market beats timing the market»
Det er i min erfaring håpløst å prøve å trade på slike ting.
Det sitter fondsforvaltere, tradere og algoritmer som gjør det samme.
Det beste rådet mitt er som over her: sett en viss sum i måneden og bare la det stå i lang tid.
Du risikerer å tape hvis du trader og hvis du tjener på det så ryker du garantert på en smell senere fordi du trur du gjør noe riktig, mens det i virkeligheten bare var flaks.
Per i år har jeg hatt bedre avkastning på norsk tipping enn indeksfondene mine. Tippet på fotballkamper med mer enn 3 i odds
Men synes indeksfond er tingen, om man tåler litt risiko.