Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2744
Tenker å gå til innkjøp at et diagnoseverktøy til min personbil slik at jeg får fjernet feilmeldinger etter div. service ol. Har sett litt på Carly+ som jeg syns virker veldig brukervennlig og som dekker de aller fleste behov, dog jeg føler at 1300,- i året er litt i overkant mtp. på mitt bruk.

Etter mye søking og scrolling på diverse ymse sider med ofte overpriset og utdaterte verktøy ser jeg meg nødt til å vende snuten mot forumet i håp om at våre bilentusiaster har noen tips å slenge min vei =)

Skjønner at det sikkert ikke lar seg gjøre å få ett verktøy som kan konfigurere alle instillinger hos alle bilmodeller til en billig penge, men basics som å fjerne feilmeldinger, feilsøke o.l. burde være bra nok, så får instillinger for lys, lyd osv. være en bonus hvis det støttes.

Eneste kravet jeg har til verktøyet er at det skal kunne brukes sammen med de fleste bilmerker/modeller og at det kan kobles til via bluetooth, spesifikt iPhone.
Sist endret av SoppVandreren; 29. mars 2022 kl. 13:12.
Til fleste biler og til enkelt hobbybruk som ikke har programmering muligheter bruker jeg en simpel ELM 327 dongle til 30 kr ish..
Funker flott til bmw, toyota, gm, saab, honda, Mitsubishi, Nissan +++++
D blir jo obd2 standard nødvendig, eldre diagnose systemer sletter du koder ved å kortslutte 2 punkter i kontakten
En del biler kan du nullstille service lamper på uten verktøy. Har du søkt på YouTube? Hva slags bil har du?
Jeg har kun brukt (pirat) VCDS for VAG biler (Audi, VW, Skoda) men det finnes som gekko sier dongle's til en slik og ingenting som bruker bluetooth for å kommunisere med en app på telefonen så du kan få sett og slettet feilmeldinger, men andre kodingsmuligheter er svært begrenset på disse.
Bruker MHD Black wifi og BimmerLink på min Bmw f-serie. Fungerer helt utmerket til min bruk. Diagnose, datalogging, dpf regen etc
Takk for svar alle sammen, har sett litt på de alternativene som dere har kommet med. Så over både på Finn og nettbutikker vedr. ELM 327 og stusset på at alle privatpersoner som solgte disse skriver at de er til Android, men hos div. utsalgssteder står det at den kobles til over WiFi - Supert hvis noen kan bekrefte sistnevnte!

Ser nå at jeg glemte å nevne at det måtte være ett produkt som jobber over enten Bluetooth eller WiFi, ikke kun Bluetooth. MHD Black ser jeg kun er for BMW F og G -seriene så den er er dessverre ikke aktuell, men har notert meg ned BimmerLink =)

Har pdd. ingen feilmeldinger på bilen, men tenker at det kan være kjekt å ha til neste gang noe skal gjøres eller en bekjent får bruk for det. Er som sagt på utkikk etter noe som kan diagnotisere feil samtidig som den har mulighet til å fjerne feilmeldinger, alt fra airbags til ujevnt lufttrykk i dekk.

Stort pluss hvis man også kan endre enkle ting som oppførselen til blinklys o.l., men absolutt ikke ett must.
Har litt erfaring med forskjellige elm 327 og de med blåtann har masse lag på live data og noen er treige, de som har wifi har funket bra og nesten ikke lag på live data..

https://www.ebay.com/itm/ELM327-WiFi...-/114558876307

Den har jeg alltid liggende i hanskerommet kombinert med torque appen i pro utgaven kan jeg lese av de fleste verdier som ecu har tilgang til og live data er fint verktøy for å finne feil som ikke har feilkode..
Torque har også en Hud mode der du legger tlf på dashbordet mot vinduet får du fattigmanns head up display
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Har litt erfaring med forskjellige elm 327 og de med blåtann har masse lag på live data og noen er treige, de som har wifi har funket bra og nesten ikke lag på live data..

https://www.ebay.com/itm/ELM327-WiFi...-/114558876307

Den har jeg alltid liggende i hanskerommet kombinert med torque appen i pro utgaven kan jeg lese av de fleste verdier som ecu har tilgang til og live data er fint verktøy for å finne feil som ikke har feilkode..
Torque har også en Hud mode der du legger tlf på dashbordet mot vinduet får du fattigmanns head up display
Vis hele sitatet...
Da er denne bestilt! Gledes til å få testet den, så skal jeg prøve å huske å komme med en tilbakemelding =) Tusen takk for praten!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Da er denne bestilt! Gledes til å få testet den, så skal jeg prøve å huske å komme med en tilbakemelding =) Tusen takk for praten!
Vis hele sitatet...
Har den kommet og fått testet?
Tenkte i tilfelle man driter i en feilkode-"engine fault" eller lignende og kjører videre lenge uten at det skjer noe. Kan en diagnosetest si vilken dato feilen første gang oppsto?
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Har den kommet og fått testet?
Vis hele sitatet...
Dessverre ikke ankommet enda, skal gi en update når den er testet. Er nok rett rundt hjørnet.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
H
Den har jeg alltid liggende i hanskerommet kombinert med torque appen i pro utgaven kan jeg lese av de fleste verdier som ecu har tilgang til og live data er fint verktøy for å finne feil som ikke har feilkode..
Torque har også en Hud mode der du legger tlf på dashbordet mot vinduet får du fattigmanns head up display
Vis hele sitatet...
Her er svaret.

Når du har fått en leser som virker så er det appen som gir deg et interface å kommunisere med.

Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Tenkte i tilfelle man driter i en feilkode-"engine fault" eller lignende og kjører videre lenge uten at det skjer noe. Kan en diagnosetest si vilken dato feilen første gang oppsto?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er såfall veldig nye bilder. Eldre biler har ikke kalender men noen funksjoner kan ha en "timer".

Sånn sett er det litt standard prosedyre når du har gamle feilkoder du har kjørt med i lengre tid å slette de for å se hva som kommer opp igjen.
Sist endret av Dough; 13. mai 2022 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Dessverre ikke ankommet enda, skal gi en update når den er testet. Er nok rett rundt hjørnet.
Vis hele sitatet...
Ikke fått testet ennå?
Rakker'n er dessverre ikke ankommet enda, har vært i kontakt med selger så regner med at ny blir sendt ut fortløpende. Skulle vært her for senest en ukes tid siden.