Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 9018
Jeg opplever at den er noe treg. Noen som har gode tips for å gjøre den raskere?
Vanskelig å vite hva som er problemet hos deg uten noe mer info, men generelt sett liker jeg å bare reinstallere hele skiten, selv om det i noen tilfeller er unødvendig å gå så langt, men det skader jo aldri!

Ta backup av alle viktige filer først, og så bare wipe hele PC-en og installere OS på nytt. Alltid digg med en rask, fersk og fin maskin.
Som nevnes over er det meget vanskelig å svare på spørsmålet ditt uten å vite noe om maskinen du bruker.
Skulle noen ramle inn her fra Google så kan man ofte oppleve maskinen som raskere om man oppgraderer harddisken. Da særlig om du har en HDD, så kan det være lurt å oppgradere til en SSD. Da gjerne en M.2 SSD om maskinen din støtter det
Hvis du forteller oss om innmaten i maskinen så kan vi peke på flaskehalser der.

En fin måte å finne ut hva maskinen består av er å laste ned Speccy (gratisutgave) og merke av alt under "Summary/Oversikt", høyreklikk, kopier og lim inn i en post her.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tips nr 1.
Dobbelklikk "Denne Pcen" - høyreklikk C: disken og velg "egenskaper" - trykk på "Diskopprydding" - trykk på "Rydd opp i systemfiler" (vente litt) - merk alle boksene og
trykk OK. - tar sin tid...
Tips nr 2.
Høyreklikk "Denne Pcen"
Trykk "Avanserte systeminnstillinger" - "Avansert" - også under Ytelse trykk "innstillinger" - og så velg "Tilpass for best ytelse"
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av dinegenfiselukt Vis innlegg
Jeg opplever at den er noe treg. Noen som har gode tips for å gjøre den raskere?
Vis hele sitatet...
På generelt grunnlag vil jeg si: formater pcen og legg inn favorittprogrammene dine på nytt! Husk å ta vare på dokumenter/bilder/favoritt-lenker o.l

Er da man virkelig får kjapp pc (i forhold til hva man hadde)
Har du SSD? Hvis ikke, så burde du kjøpe det. Da føles det ut som en ny PC etterpå. Hvis du har en SSD så kan det kanskje lønne seg å oppgradere til en større og/eller bedre SSD hvis du ofte går tom for plass (det burde være litt plass igjen på disken så Windows kan flytte filer rundt fritt.) eller det er feil på den.