Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2155
Som tittelen sier. Mener UN skrev dette i en rapport eller at jeg har hørt dette tallet. Har prøvd å finne kilde på det uten hell. Stemmer det? Noen som har troverdig kilde på det eller annet tall?
Takk
Hva defineres som et problematisk rusbruk i denne sammenhengen? En kan jo se på vanlig norsk helgefyll som et problematisk rusbruk, for eksempel.

Jeg tror at tallene sikkert godt kan stemme, spesielt når man iberegner den store gruppen som kun røyker cannabis i ny og ned.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror jeg leste det samme i Chasing The Scream av Johann Hari, at én av ti blir avhengige mens resten har et uproblematisk forbruk.
Det er ikke problematisk å ruse seg når man har formet tilværelsen sin rundt det
Det virker litt rart å putte alle ulovlige rusmidler i samme sekk i dette spørsmålet. Jeg tror det er en høyere prosentandel som har en uproblematisk bruk av cannabis enn heroin.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vil tro det kan stemme ganske så bra.
Mange som bruker rusmidler idag bruker det jo medisinsk i en eller annen form.
Rusbruk er vel heller egentlig ikke problematisk før det går utover livet generelt og helsa til personen det gjelder og mye av dagens "problematikk" rundt rusmidler vil jeg tro henger igjen fra eldre generasjoner og hvordan syn de hadde på narkotika.

Selvom alle som bruker rus per definisjon er "rusmisbrukere", så er det ikke alle som misbruker rusmidler og i mange tilfeller virker det som det eneste som skiller mellom bruk og missbruk er en papirlapp fra legen.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes det er veldig vanskelig å definere hva et problematisk cannabis-bruk er.

Jeg røyker hver eneste dag, og tenker alltid at det var dumt av meg å røyke, jeg vil slutte imorgen. Likevel fungerer jeg akkurat som normalt, bortsett fra at jeg ikke vil kjøre bil.

Har jeg et problematisk forhold til cannabis fordi jeg ikke klarer å legge fra meg jointen? Hva med når det gjelder sigaretter jeg ikke kan legge fra meg heller? Er ikke det en viss sammenligning i hvordan avhengigheten fungerer?

Selv anser jeg alt annet enn cannabis og LSD som noe man ikke burde røre.
Og nok en gang vil jeg henvise til "Rus - Hans Olav Fekjær", det jeg ser på som bibelen innafor objektiv informasjon om rus på norsk.

Alt ifra historie, skadevirkninger, avhengighet, tall, grafer, behandling - det meste som omhandler rus.

Og yup, han kommer frem til det samme på flere måter og på jevnt over samtlige stoffer.
("Jammen hva med oxycontin/heroin" spør du vel da, hvorpå jeg svarer "hvert år får flere tusen smertebehandling enten i kortere eller lengre tid pga. alt ifra kreft til knekt fot, og de aller fleste tar det evt. ubehaget med å gå av painkillers som en del av behandlinga."
Og definisjonen på problematisk bruk og avhengighet har både WHO og *glemt hvem* ganske klart listet opp.

Det morsomme er den delen om blindforsøk med forskjellige rusmidler, det er riktignok meget få av de, blindforsøkene altså - men de som er viser at det nesten-til-bare er stimulanter folk vil ha igjen når de ikke vet hva de får, dog er det like mange som synes bivirkningene er ubehagelige og vil ikke ha det igjen. På de andre stoffene, inkludert alkohol ville ingen prøve igjen om de fikk tilbudet - som nok en gang viser at man må lære seg å like rusen.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er ikke problematisk å ruse seg når man har formet tilværelsen sin rundt det
Vis hele sitatet...
Da er det ikke problematisk?

Muligens på kort sikt.
90% av alle jeg kjenner som bruker rus har et problematisk forhold til det. Fra dem som må ha nattings for å sove og dem som må ha en lisse så fort første øla er nede til dem som har vært våken flere dager på speed of gjemmer seg bak gardinene for skyggefolket.
Mener å huske at tallet 90% ikke handler om 'bruker' men om de som noensinne har brukt eller bruker. Det er en veldig stor forskjell på å bruke daglig vs ei helg i måneden. Om rusbruken rammer deg selv eller andre og hindrer deg fra å gjøre ting du ønsker kan man vell si at det er problematisk bruk. Går det utover jobb, skole, familie, venner eller hindrer deg fra å oppnå mål/gjøremål så kan vell bruken betegnes som problematisk.
Anonym bruker
"Sjuk Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av *pi Vis innlegg
Det virker litt rart å putte alle ulovlige rusmidler i samme sekk i dette spørsmålet. Jeg tror det er en høyere prosentandel som har en uproblematisk bruk av cannabis enn heroin.
Vis hele sitatet...
Ikke si det for sikkert. Andelen heroismisbrukere er mye lavere enn alle de som røyker hasj hver kveld og det i seg selv er problematisk rusbruk selvom man ikke selv oppfatter det sånn.
Jeg har også sett etter kilden for denne påstanden. Men det skulle ikke forundre meg. De fleste jeg kjenner ruser seg, hovedsaklig på alkohol, og så vidt jeg vet er det i hvert fall ikke mer enn 10% av dem som har et problematisk forbruk. Hvis det gjelder et såpass skadelig, vanedannende og vanlig rusmiddel som alkohol, vil jeg tro det gjelder i mindre grad for de fleste andre rusmidler. Men så er det jo andre forskjeller som virker inn også. Man kan ikke bruke hasj eller heroin uten å være i kontakt med et kriminelt miljø, med alt det kan føre med seg av farer, som igjen kan forsterke usunn rusbruk.
1/10 er som andre har påpekt her, en forenkling, men det er ikke langt unna.

WHO ser på dette årlig i sin World Drug Report.
Probelmatisk rusbruk definert som vedvarende bruk av rusmilder til tross for vesentlige skadevirkninger og negative konsekvenser, substance use disorder, i WHO sin rapport spesifikt definert som drug use disorder, bruken av internasjonalt kontrollerte substanser, utenfor medisinsk bruk, rammer i følge WHO ≈13% av rusbrukere årlig, globalt (tall fra 2017).

271 millioner brukere av illegale stoffer per år. 35 millioner med en drug use disorder.

≈13%, ≈1/10 er ikke supernyttige tall, men det en indikasjon. Probelamatisk bruk vil variere avhengig av land, sosioøkonomisk klasse, type valg av rus (og er begrepet rus i seg selv dekkende nok til å beskrive alle opplevelser tilgjengelig ved bruk av psykoaktive kjemikalier? Jeg tror ikke det, men det er en tråd i seg selv.). Opiat-brukere er mer disponert for å utvikle avhengighet, i kraft av stoffets avhengighetsdannende virkning, fentanyl og opiater i USA fører til global økning. Fattige land i industrailiseringsfasen er mer disponert til utvikling av problematisk rusbruk, mangel på sosial sikkerhet, og amfetaminstoffer som ressurs for produktivetsøkning både hos vestlige studenter og i øst-asias fabrikker (f.eks derfor methamfetamin ble populært utgangspunktet via Japanske fabrikker (og tysk krigsinnsatts)), disse er avhenighetsdannende og medfører større risiko for negative konsekvenser enn det ikke avhengighetsdannende stoffer gjør.

Det er detaljerte rapporter fordelt mellom type rusmiddel tilgjengelig her for de som er interesserte. https://wdr.unodc.org/wdr2019/
Sist endret av Bær; 10. november 2020 kl. 11:44.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke si det for sikkert. Andelen heroismisbrukere er mye lavere enn alle de som røyker hasj hver kveld og det i seg selv er problematisk rusbruk selvom man ikke selv oppfatter det sånn.
Vis hele sitatet...
Jeg mente selvsagt prosentandel av de som bruker heroin vs prosentandel av de som bruker cannabis. Jeg skjønner at det er færre som bruker heroin.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Da er det ikke problematisk?

Muligens på kort sikt.
Vis hele sitatet...
Har funka for meg ganske lenge, men bruker sjelden stimulanter og kjører ikke. Var ment litt som galgenhumor, muligens med et fnugg av sannhet. Derfor jeg la på en smiley
Og Litt for å illustrere hvor åpent spørsmålet var.
Kan ikke anbefale det som et bra liv, men hvis man brenner nok bruer, har flaks og lite aspirasjoner så er det et slags hundelivsløp
Sist endret av Bothrops; 10. november 2020 kl. 14:59.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler loven spiller mye inn her.

Cannabisbrukere i de land som har legalisert cannabis har som regel et sunnere forhold til cannabis enn cannabisbrukere i land der cannabis fremdeles er ulovlig.