Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2661
Norge er et land med mye rent vann, men likevell koster det flesk.

En liter diesel koster rundt 12kr for tiden, mens en halv liter med vann koster fra 15kr og oppover. Til og med brus er av og til billigere en vann...

Kom nettopp hjem fra Portugal, der er prisene generelt litt lavere enn i Norge. Der fikk jeg kjøpt vann til 5kr halvliteren.

Hvorfor en vann på flaske så dyrt i Norge?

Snublet over en rapport skrevet av noen elever på en barneskole som også lurte på dette: PDF De tok kontakt med Coca Cola Norge og Ringnes. Svaret de fikk var at vannet må gjennom en lang prosess, fabrikken må ligge ved kilden (som ofte er litt unna ferdig infrastruktur) og embalasje koster litt.

Forstår at det koster litt ekstra når fabrikken ligger et stykke bort fra infrastrukturen, men brus trenger jo også rent vann, embalasje og transport.
Det har alt med etterspørsel å gjøre. Vann koster såpass mye som det gjør fordi det Norske Folket generelt er villig til å betale 15+ kr for en flaske med vann som smaker litt "annerledes".
Når jeg bodde i Spania kjøpte jeg ofte 6X2 liter for 1.5 euro, så det er mye billigere å handle vann andre steder.
En av grunnene til at det er mye dyrere her i Norge er at alle leddene vannet skal innom før det når butikker er høye lønninger. Det koster nok ikke så mange øre å produsere en liter Cola f.eks. Så forskjellen på Cola og vann som blir hentet fra isbreer og lignende er nok ikke så stor når det kommer til produksjonskostnad.
Fordi Nordmenn er dumme nok til å kjøpe overpriset vann på flaske som dem kunne tappet gratis fra kranen hjemme med like bra kvalitet.
Du får halvannen liter flaskevann til sånn 5kr for billigmerkene (first price osv). Ser ikke helt problemet. Merkeproduktene koster det folk er villig til å betale, er ikke mer komplisert enn det.
Sitat av thundercat Vis innlegg
Fordi Nordmenn er dumme nok til å kjøpe overpriset vann på flaske som dem kunne tappet gratis fra kranen hjemme med like bra kvalitet.
Vis hele sitatet...
Kjøpte en eller 15 brus hverdag før, av og til får jeg en trang å må kjøpe noe !! bare kjøpe noe på matbutikken, enten fordi jeg er trøst eller gamle vaner dukker opp, da kjøper jeg vann istedenfor brus.

Jeg tjener helsen og lommeboken på slik måte, fordi vann er generelt billigere enn brus.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Forstår at det koster litt ekstra når fabrikken ligger et stykke bort fra infrastrukturen, men brus trenger jo også rent vann, embalasje og transport.
Vis hele sitatet...
Men vannet til brusen er vel gjerne ikke kildevann?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Men vannet til brusen er vel gjerne ikke kildevann?
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som alt vann som selges på flasker er kildevann heller: http://www.mattilsynet.no/mat_og_van...aa_flaske.5078
Ikke at det bryr meg nevneverdig hvor vannet kommer fra i Norge. Det smaker uansett bedre enn mye nedover i Europa som markedsføres som kildevann fra Alpene.

Min teori er forøvrig at vann koster såpass mye her fordi vi stort sett ikke må kjøpe vann. Vi har ålreit vann i springen, og så når vi først må ha, så bryr vi oss ikke om prisen. Jeg kjøper i hvertfall bare vann hvis jeg er ute og er tørst uten andre alternativer, og jeg ser folk flest har med seg flasker o.l. og drikker springvann på jobb og skole også.
Overskuddsmateriell
Var i allefall slik at vannet man fikk kjøpt på Rema 1000 var tappet i Spania, da skjønner jeg at det blir dyrt med transport.

Ref. http://www.aftenposten.no/okonomi/Se...e-7569883.html
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Var i allefall slik at vannet man fikk kjøpt på Rema 1000 var tappet i Spania, da skjønner jeg at det blir dyrt med transport.

Ref. http://www.aftenposten.no/okonomi/Se...e-7569883.html
Vis hele sitatet...
Fremdeles ikke mye penger i transport. Kan få mange tusen liter vann i en shipping, og da er ikke transportprisen pr. halvliter så særlig dyr.
Sitat av luni Vis innlegg
Min teori er forøvrig at vann koster såpass mye her fordi vi stort sett ikke må kjøpe vann. Vi har ålreit vann i springen, og så når vi først må ha, så bryr vi oss ikke om prisen. Jeg kjøper i hvertfall bare vann hvis jeg er ute og er tørst uten andre alternativer, og jeg ser folk flest har med seg flasker o.l. og drikker springvann på jobb og skole også.
Vis hele sitatet...
Pretty much dette. I landene vann er billig så kan de ikke drikke tappevann. Vi drikker vann på flaske ut fra status (Voss) og fordi vi vil ha noe bedre (fordi vi har råd).
Jeg kjøper heller vann istedet for brus hvis jeg er tørst. Helst fyller jeg jo en flaske hjemme, men det er ikke alltid man husker. Jeg kjøper som regel farris med sitron eller lime smak. Synes det er greit med litt smak på vannet, også gjerne med kullsyre. Men det beste er at jeg slipper å kjøpe brus og andre søte drikker. Greit tilbud.

Jeg regner med mesteparten av kostnaden er embalasje, pakking, sending osv. I tilfeller hvor man tilsetter smak så er det vel en liten jobb der og. Selve vannet koster selvsagt ikke noe særlig.