Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 12652
Hallo, starter på VG1 til høsten og jeg må velge mellom spansk og tysk. 8-10 hadde jeg engelsk fordypning...

Hva burde jeg ta? Hva er "lettest"?
Spansk er det som definitivt gir mest muligheter videre i livet. Du bør ta med i betrakting at med spansk kan du gjøre deg forstått i hele sør-amerika med unntak av Brasil, Spania og noen steder i Nord-Afrika.

Kompisene mine som tar tysk sier at det er mindre oversiktelig og vanskeligere enn det ser ut som.
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Vil nå påstå at tysk er det lettere språket å lære seg, om man ikke har spanske aner.

Når en begynner å forstå hvordan setningene er bygget opp føles det som om man snakker gammelt, gammelt dansk/norsk. Er det eneste jeg kan sammenligne det med.
Sist endret av Big Boss; 18. juli 2012 kl. 22:09.
Ville nok tatt Tysk. Spansk er helt klart det som gir mest muligheter, men du kommer neppe til å lære nok Spansk iløpet av VGS til at du kan bruke det noe særlig uansett.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
hadde tysk på ungdomskolen, og jeg kom ut med 3 ved og kunne følgende:
"Sieg Heil"
"scheiße"
"Ich liebe dass führer"
"Ich heiße Even"
"An, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwishen"

Så at tysk er vanskelig og lære kan jeg skrive under på, (kan faktisk mer japansk etter og ha sett på anime en jeg kan tysk), hvordan det er mtp karakterer på VG1 vet jeg ikke, men er ikke vanskelig og få ok karakter på ungdomskolen i hvertfall
Naked Snake
Big Boss's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Kan faktisk mer japansk etter og ha sett på anime en jeg kan tysk
Vis hele sitatet...
Du har ikke sett så mange tyske filmer/programmer med andre ord?

Er veldig lurt å se mye visuelt som man kan koble språket med, som filmer. Dette gjelder de fleste språk.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Hadde spansk i 3 år på ungdomskolen, lærte mer tysk på de tre årene pga jeg snakket med folk fra Tyskland i spill og på Skype..
Vil nok si at spansk er lettere enn tysk. Utrolig mye og komplisert med grammatikken innenfor tysken, mens spansk lærer man deres mye lettere.
Sist endret av Gulingen; 18. juli 2012 kl. 22:16.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Big Boss Vis innlegg
Du har ikke sett så mange tyske filmer/programmer med andre ord?

Er veldig lurt å se mye visuelt som man kan koble språket med, som filmer. Dette gjelder de fleste språk.
Vis hele sitatet...
har sett mang en dokumentar på tysk om 2. verdenskrig :P
Spansk er vel mye mere annvennelig ut i verden enn Tysk. Som allerede nemt så er jo Spansk spredt rundt om kring i latin-amerika, for å ikke snakke om mexico, og alle som var vandret inn i USA, noe som det litt mere aktuelt.

Hvilkets som er enklest å lære ... vel, første år og basic Tysk som jeg selv har hatt var jo greit nok, men med den viderekommende grammatikken i Tysk er er mareritt :/ ... Slik sett så er det lille jeg har snust på innen Spansk ikke like vanskelig, men relativt over det som kan sammenlignes som gjennomsnittlig vanskelig.

Med tanke på at Tysk kun snakkes å Tyskland / Østerrike, og noen veldig få andre plasser, men da kanskje ikke i like ren art som i Tyskland selv ... vel da ville jeg ha vurdert Spansk, ganske enkelt fordi du har større mulighet for å få brukt for Spansk senere, samt at jeg ville ha sett Spansk høyere på CV enn Tysk, med mere enn søker jobb hos et tysk firma
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Spansk er det som definitivt gir mest muligheter videre i livet. Du bør ta med i betrakting at med spansk kan du gjøre deg forstått i hele sør-amerika med unntak av Brasil, Spania og noen steder i Nord-Afrika.

Kompisene mine som tar tysk sier at det er mindre oversiktelig og vanskeligere enn det ser ut som.
Vis hele sitatet...
De snakker da spansk i Spania?
Etter å ha reist stort sett i hele verden vil jeg på det sterkeste anbefale deg spansk. Tysk er totalt ubrukelig, både privat og i arbeidslivet. At det fortsatt i det hele tatt tilbys elever å bruke 5 år på skole på å lære seg tysk, og forøvrig fransk, er horribelt og en total #FAIL av utdanningssystemet.

Ser noen anbefaler deg å ta tysk fordi det er lettere? Her er jeg totalt uenig. Spansk er et meget enkelt språk og har etter min mening (hadde 5 år med tysk) en mer forstålig grammatikk. Etter 2 1/2 måned i spansktalende land med kun 1 ukes kurs snakker jeg flytende spansk. Gjør deg selv og resten av Norge en tjeneste: ta spansk og boikott tysk/fransk.
Tysk, definitivt. Gikk fra en treer i fransk på ungdomsskolen til en femmer i tysk i vg2. Det er litt gramatikk i tysk, men språket er så likt. sånn 25% av en tysk tekst kan en nordmann forstå ved å tenke litt utenfor boksen. Det er litt vanskelig gramatikk, men det er rimelig greit å pugge
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Mange dom snakker portugisisk der tror jeg.

Jeg har hstt tysk i 4 år nå og alle lærerne unntatt hu vi hadde i 10nde var inkompetente dritter vi ikke lærte noe av. Jævlig chill da.
Tysk har en veldig vanskelig gramatikk, men når du får den på plass så blir alt plutselig veldig lett. Sånn var det iallefall for meg.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Støtter denne ^ lærte mssse det ene året på uskola
Spansk uten tvil, mye penere språk, enkelt og lære. Og når du skal på ferie, ville du valgt tyskland eller et spansktalende land? Dessuten tyskere kan engelsk mye bedre en spanjol (hvis du ser bort ifra de største feriestedene)

Som sagt er det enkelt, et verb har bare rundt 50 bøyingsformer.
Sist endret av SinHazzard; 18. juli 2012 kl. 23:43.
Sitat av Astory Vis innlegg
Etter å ha reist stort sett i hele verden vil jeg på det sterkeste anbefale deg spansk. Tysk er totalt ubrukelig, både privat og i arbeidslivet. At det fortsatt i det hele tatt tilbys elever å bruke 5 år på skole på å lære seg tysk, og forøvrig fransk, er horribelt og en total #FAIL av utdanningssystemet.

Ser noen anbefaler deg å ta tysk fordi det er lettere? Her er jeg totalt uenig. Spansk er et meget enkelt språk og har etter min mening (hadde 5 år med tysk) en mer forstålig grammatikk. Etter 2 1/2 måned i spansktalende land med kun 1 ukes kurs snakker jeg flytende spansk. Gjør deg selv og resten av Norge en tjeneste: ta spansk og boikott tysk/fransk.
Vis hele sitatet...
Hva er da din definisjon på flytende?

Basert på erfaringer og venners erfaringer vil jeg si tysk. Går i en klasse der alle hadde spansk på ungdomsskolen, og ytterst få kan snakke i nærheten av ok Etter 5 år. Du vil nok med andre ord ikke ha bruk for spansk, og tysk er som jeg ser det(på VGS nivå), lettere.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Noen som vet om man kan bli flytta ned fra Fransk 2 til 1 første året på videregående? Valgte Fransk 2 etter å ha hatt Fransk på Ungdomskolen, kan så å si ingen ting.
Sist endret av Clayton; 19. juli 2012 kl. 00:01.
Vanskelig, hadde tysk på ungdomskolen og spansk på VGS. Men, personlig syns jeg spansk var morsommere, lettere og mer interessant på mange måter og fikk bedre karakter
Got root?
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Spansk uten tvil, mye penere språk, enkelt og lære. Og når du skal på ferie, ville du valgt tyskland eller et spansktalende land? Dessuten tyskere kan engelsk mye bedre en spanjol (hvis du ser bort ifra de største feriestedene)

Som sagt er det enkelt, et verb har bare rundt 50 bøyingsformer.
Vis hele sitatet...
Ett spansk verb har 50 bøyingsformer?
Jeg har spansk, det er noe dritt. det eneste jeg kan er to setninger og noen få ord...Men hvis du pugger før prøvene får du helt greie karakterer. Har selv 4 men kan ingen ting
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hva er da din definisjon på flytende?

Basert på erfaringer og venners erfaringer vil jeg si tysk. Går i en klasse der alle hadde spansk på ungdomsskolen, og ytterst få kan snakke i nærheten av ok Etter 5 år. Du vil nok med andre ord ikke ha bruk for spansk, og tysk er som jeg ser det(på VGS nivå), lettere.
Vis hele sitatet...
Min definisjon på flytende er å kunne forstå hva som blir sagt og svare forståelig for den mottagende parten. Dette da i hverdagslige situasjoner, som f.eks på jobb, butikken, samtale med venner etc. Nå har jeg riktignok ikke forsøkt med på en samtale i jobbsammenheng enda, men jeg har bl.a diskutert evolusjon på spansk.

Hva er det du prøver å si? At TS ikke vil ha bruk for spansk fordi du går i en klasse hvor de som gikk spansk ikke kunne snakke ok etter 5 år? Da er min påstand at enten er dine klassekamerater late og udugelige, lærererne var det eller en kombinasjon.

Det er
329 milloner mennesker i verden som har spansk som førstespråk, drøyt en millioner mer enn det samme for engelsk.

For meg er konklusjonen åpenbar:
- Om TS vil tenke kortsiktig og satse på språket som er "lettest" å lære, er spansk det åpenbare valget (alle som kan engelsk og er interessert i å lære vil kunne lære spansk relativt lett

- Om TS noen gang vil reise, både i Europa og utenfor, er spansk det åpenbare valget. Et solid fundament i engelsk kombinert med spansk vil det enkelt for deg å bli forstått i store deler av verden, både privat og profesjonelt
Sitat av Husemann Vis innlegg
De snakker da spansk i Spania?
Vis hele sitatet...
Oi shit, der gikk det greit fort i svingende ja. Burde ha skrevet: Hele Sør-Amerika untatt Brasil. De snakker og spansk i Spania og noen steder i Nord-Afrika .
Skal begynne på VG1 selv nå. Jeg hadde Spansk 8-10, og kom ut med 4 uten å egentlig kunne noe som helst, men reddet av flaks, snill lærer og google translate. Da jeg ser på min nåværende spansk som håpløs, har jeg besluttet å velge tysk, da spansk 2 blir umulig, og jeg har innsett at jeg må begynne språk fra "scratch".

Men jeg ser også at spansk er et språk man vil få mye mer bruk for om man har planer om å reise i verden, noe jeg selv har. Tror selv at språk er noe man lærer ved å bruke det i utlandet, istedenfor å sitte umotivert på skolebenken.
Got root?
Trådstarter
Bryr meg fint lite hvor mange som snakker språket... så lenge det er "lett" og jeg vil få en grei karakter...

Så og si alle i de nye generasjonene kan snakke engelsk...

Sitat av Armagedd0n Vis innlegg
Skal begynne på VG1 selv nå. Jeg hadde Spansk 8-10, og kom ut med 4 uten å egentlig kunne noe som helst, men reddet av flaks, snill lærer og google translate. Da jeg ser på min nåværende spansk som håpløs, har jeg besluttet å velge tysk, da spansk 2 blir umulig, og jeg har innsett at jeg må begynne språk fra "scratch".

Men jeg ser også at spansk er et språk man vil få mye mer bruk for om man har planer om å reise i verden, noe jeg selv har. Tror selv at språk er noe man lærer ved å bruke det i utlandet, istedenfor å sitte umotivert på skolebenken.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke ta Engelsk fordypning ?
Sitat av Androyd Vis innlegg
Bryr meg fint lite hvor mange som snakker språket... så lenge det er "lett" og jeg vil få en grei karakter...

Så og si alle i de nye generasjonene kan snakke engelsk...



Kan du ikke ta Engelsk fordypning ?
Vis hele sitatet...
Ikke på VGS
Fransk.[COLOR="White"]........[/COLOR]
Ville gått for Tysk, selv om det er en hel haug med grammatikkregler.

Hvilket språk som er lettest for deg å lære kommer an på hvor mye du interesserer deg for valgte språk, og hvor mye tid du bruker i timene på å faktisk gjøre ting + lekser. Det er bare bare å lære seg et nytt språk, du må faktisk arbeide en del med det.
Sitat av Androyd Vis innlegg
Bryr meg fint lite hvor mange som snakker språket... så lenge det er "lett" og jeg vil få en grei karakter...

Så og si alle i de nye generasjonene kan snakke engelsk...



Kan du ikke ta Engelsk fordypning ?
Vis hele sitatet...
Hvor i verden kan "så og si alle i de nye generasjonene" engelsk. Erfaringsmessig er det svært få som snakker forståelig engelsk i aldersgruppen 15-40 i Asia, sør- og -øst Europa, Sør-Amerika og Mellom-Amerika. Det vil si, med unntak av de som jobber innen scam / salg som kan 15-20 ord på engelsk.
Sist endret av Astory; 19. juli 2012 kl. 01:18. Grunn: Ga deg en KP ved feil
La-Li-Lu-Le-Lo
Sixer's Avatar
19 4
Sitat av Androyd Vis innlegg
Kan du ikke ta Engelsk fordypning ?
Vis hele sitatet...
Sitat av Armagedd0n Vis innlegg
Ikke på VGS
Vis hele sitatet...
Tror man fortsatt har internasjonal engelsk though.
Got root?
Trådstarter
Utrolig OT: Men går det ann å installere Linux på skolepcen jeg kommer til å få? Hva er eventuelt konsekvensene hvis det er sånne jalladritt som blokker det?
Spansk er vel det letteste faget på VGS dersom man orker å følge med litt av hver time
Tror at hverken spansk eller tysk er 'lett' å lære på skolen. Lærerne suger stort sett, som gjør at mange ikke legger innsats i faget. Jeg fikk 4 ut av vg3, noe som var veldig ufortjent. Jeg ble reddet av en snill lærer, og kom heldigvis ikke opp i eksamen. En kompis av meg som er hakket dårligere strøk på muntlig eksamen, så jeg ville nok ligget midt mellom stryk og 2 hvis jeg hadde kommet opp.

Og de som sier "har hatt språket i 3/5 år og kan ikke en dritt": Jeg tror noen ganger også at jeg ikke kan en dritt, men jeg kan faktisk det. I vg2 og vg3 må man begynne å skrive stiler på heldags/tentamen, og hvordan hadde dette gått om man bare kunne si "Hei, jeg heter x, er x år gammel" etc? Tenk over det folkens, dere kan mer enn dere tror.

Jeg vet ikke så mye om vanskelighetsgraden til tysk, men etter hva jeg har hørt er det både fordeler og ulemper ved både spansk og tysk. Du bør heller velge fag etter din motivasjon, for det er det som kommer til å påvirke hvor lett du lærer språket og hvilken karakter du evt. får.
Sitat av Sixer Vis innlegg
Tror man fortsatt har internasjonal engelsk though.
Vis hele sitatet...
Joda, men det er ikke et alternativ til andre fremmedspråk.

Forøvrig er spansk et greit og anvenlig språk.
Got root?
Trådstarter
Tysk:
+ Likt Norsk?

- Vanskelig gramatikk.

Spansk:
+ Enklere enn Tysk

- ?
Anbefaler spansk på det varmeste! Hadde spansk gjennom hele ungdomsskolen for så å gå over til tysk på videregående skole, og etter fullført videregående så kan jeg fortsatt mer spansk enn jeg kan tysk. Og jeg gikk ut av videregående for bare en måned siden. Så kan godt si at jeg angret på valget mitt ved å ikke gå videre med spansk, men gjort er gjort. Vet ikke om det var grunnet latskap og/eller fordi jeg var så ufattelig trøtt av skole, men jeg syns allikevel grammatikken til tysk var helt på trynet...

Men nå snakker jeg av egne erfaringer, det er jo ikke sikkert det blir sånn for deg uansett hva du velger. Men jeg anbefaler i hvert fall spansk.
Sist endret av t0bb; 19. juli 2012 kl. 06:59.
Vil nok anbefale deg spansk. Tysk er liksom ikke så mye i bruk så spredt i verden lengre som det spansk er. Har nesten glemt alt av tysken jeg hadde fordi jeg ikke har praktisert det. Om jeg hadde hatt valgmulighet å velge spansk framfor tysk dengang hadde jeg helt klart valgt det. Når det kommer til grammatikken er nok spansk kanskje en smule vanskeligere,men er verdt det når man først går inn for å lære seg ett nytt språk,man får bruk for senere i livet.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Spansk er det som definitivt gir mest muligheter videre i livet. Du bør ta med i betrakting at med spansk kan du gjøre deg forstått i hele sør-amerika med unntak av Brasil, Spania og noen steder i Nord-Afrika.
Vis hele sitatet...
Blir man ikke forstått i Spania hvis man snakker spansk...?
Got root?
Trådstarter
Hvordan er gramatikken i Spansk da? Er det mye vanskligere enn tysk?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Ikke la deg lure til å tro at tysk har en umulig grammatikk mens spansk er en dans på roser. Spanske verb skal også bøyes veggimellom før de gir mening. En god grunn til å lære seg spansk er at de som har spansk som morsmål i 90% av tilfellene ikke har skamvett til å prøve å lære seg forståelig engelsk, i motsetning til tyskerne. Skal du studere tekniske fag/naturvitenskap senere ville jeg gått for tysk, da mye gammel litteratur er på tysk.

En annen god grunn til å lære seg tysk er at det er et uhorvelig mandig språk.
Spansk grammatikk er uten tvil lettere enn tysk, men tysk grammatikk er så jævlig elegant og genial. Synes også selve språket tysk er mye mer spennende enn spansk, jeg har aldri blitt fascinert av spansk i samme grad som av tysk. I tillegg har tysk kulturhistorie en rikdom spanjolene bare kan drømme om, og når du blir god i tysk får du tilgang til alt dette på en helt ny måte. Hvis du interesserer deg for filosofi og litteratur, og synes språk som sådan er spennende, velg tysk. Hvis du er reisehungrig og "fremtidsrettet"og gir en lang dag i europeisk kulturhistorie, velg spansk.
Jeg vil si at begge språkene er like lett/vanskelig.
Spansk har lettere grammatikk.
Tysk er lettere å forstå. Man kan veldig enkelt gjette seg til hva som står, fordi språket har mange ord som minner om norske ord, samt noen som minner om engelske ord.
Så de er vanskelig og lett på forskjellige ting.

Selv har jeg hatt 3 år med tysk på ungdomsskolen og har nå hatt 1 år med spansk på videregående, og jeg vil si at det kommer egentlig mest an på læreren. Som sagt, språkene er like vanskelig alt i alt, så da er det hvor interessant og engasjerende læreren er som heller får bli det avgjørende.
Du kan jo spørre de som nettopp har hatt 1 år med spansk eller tysk om hva de syns om opplegget og læreren.

Og en ting til;
Ja, det er langt flere spansktalende mennesker enn det er tysktalende.
Men om du vil velge det språket som vil hjelpe deg mest i arbeidslivet (vil jeg tro), da ville jeg valgt tysk.
Tyskland er jo verdens industriland. Verdens ledende industriland.
I Norge importerer vi mange ingeniører fra bl.a. Tyskland, grunnet det alle har fått med seg; Ingeniørmangel i Norge.
Og det er ikke bare innen ingeniørfaget. Overalt ellers i industrien også.
Så det som kommer til å hjelpe deg mest i arbeidslivet vil jeg tørre å påstå er tysk.
Etter min mening er spansk mye mer et "hobbyspråk".
Svært få ganger vil du få bruk for det i arbeidslivet, om du ikke flytter til et spansktalende land for å jobbe/studere der.
Det er vel heller på sydenferier det blir så smått brukt.


Både spansk og tysk er godt mulig å lære, bare man legger jevnlig arbeid inn i det
Ikke dett bakpå, det er det dummeste du gjør innen et slikt fag.
Gjorde det selv i 9. klasse med tysk (grunnet sykdom, menmen), og det var helt umulig å forstå hva som foregikk på tavlen med en gang jeg kom tilbake etter en lang stund vekke. Endte opp med en 5'er til slutt, men jeg har mine mistanker om at det var fordi det var læreren vår sitt siste år før har gikk av med pensjon.
Klager ikke jeg


Lykke til med valget!
Tysk kan man jo bruke, i jobber, for eksempel min far jobber med masse utlendinger, de snakker Nødvendigivis ikke tysk, men du skjønner hva jeg mener.
Tysk er Bra for jobb.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Tysk kan man jo bruke, i jobber, for eksempel min far jobber med masse utlendinger, de snakker Nødvendigivis ikke tysk, men du skjønner hva jeg mener.
Tysk er Bra for jobb.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje spansk? Eller portugisisk? Brasil er jo eit av dei store landa på O&G for tida, med relativt få som preiker engelsk - så kombinasjonen av portugisisk og ingeniør trur eg ikkje er veldig dum. T.d. Aker satser jo i Brasil, og då er det neppe dumt å kunne smelle portugisisk i bordet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje spansk? Eller portugisisk? Brasil er jo eit av dei store landa på O&G for tida, med relativt få som preiker engelsk - så kombinasjonen av portugisisk og ingeniør trur eg ikkje er veldig dum. T.d. Aker satser jo i Brasil, og då er det neppe dumt å kunne smelle portugisisk i bordet.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke sagt at det ikke er, men jeg mener at jeg ville valgt tysk ved jobb.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Det har jeg ikke sagt at det ikke er, men jeg mener at jeg ville valgt tysk ved jobb.
Vis hele sitatet...
Kvifor det? Dei tyskerane eg har hatt med å gjere har hatt brukbar engelsk, i motsetning til land som har portugisisk eller spansk som morsmål.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor det? Dei tyskerane eg har hatt med å gjere har hatt brukbar engelsk, i motsetning til land som har portugisisk eller spansk som morsmål.
Vis hele sitatet...
... Vet ikke jeg har tenkt jobb innenfor å skru på lastebiler, Der er det en stor + og kunne tysk. men nå tenkte jeg på min benefit og ikke han sin. men ja begge funker.
Fordypning i Engelsk kommer ikke før i andre klasse VGS
Sitat av emmma Vis innlegg
Fordypning i Engelsk kommer ikke før i andre klasse VGS
Vis hele sitatet...
Feil. Engelsk er obligatorisk i første klasse på videregående, og valgfritt fra og med andre klasse. Deretter kan man velge 'internasjonal engelsk' eller 'samfunnsfaglig engelsk', det er ikke det samme som fordypning.