Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3079
Heisann Freaks

Jeg er nysjerrig på om noen av dere har en ordentlig backup-rutine når det gjelder personlige filer, bilder etc. Vanligvis har jeg bare kopiert over filene og lagt de over på en ekstern harddisk, men jeg merker at dette kan bli mye kluss i lengden da de samme filene blir overført. Har noen av dere derfor en god løsning på dette, eller generelt en god rutine? Min kunnskap rundt dette begrenser seg til RAID, noe jeg ikke ser på som altfor nyttig til mitt bruk

Takk på forhånd for svar!

Til mods: håper tråden er postet i riktig sub, fant ingen som passet bedre...
Har brukt Backblaze i mange år. Anbefales. 7$ per måned for ubegrenset lagring. Søk for eks forum som Hacker News å se at de er mye brukt blant it folk og startups.
Sist endret av Kongen; 5. mai 2022 kl. 23:48.
For akkurat bilder er google, microsoft eller apple helt ypperlig.

Men det er jo ikke alle som vil ha med dem å gjøre, så kanskje jottacloud erbet alternativ?
Er du ute etter lokal eller skylagring? Hvor mye data er det snakk om?
Har en sky løsning og en USB harddisk på 4tb som brukes som lokal lagring.
Hallo! Kaptein 60TB her.

Jeg kjører et mindre RAID på min lokale maskin hvor jeg har de dataene jeg ofte bruker, eller trenger rask tilgang på.
I tillegg kjører jeg en dedikert maskin hjemme med et større RAID som jeg lesser av data på når det begynner å bli trangt på min lokale maskin. Samt data jeg automatisk laster ned havner på denne maskinen.

La meg understreke at RAID ikke er backup. Det er kun redundans. Det er for å beskytte dataen mot tap om en disk skulle ryke.
Det er heller ikke backup å ha samme data på samme sted. Mine to maskiner nevnt over er heller ikke backup. Skulle boligen min brenne opp eller det er innbrudd er jeg like langt. Begge forsvinner og dataen er tapt.

For å sikre meg mot dette bruker jeg AWS og Azure. Sistnevnte har datasenter i Norge om det er viktig for en. Man får selv vurdere om man ønsker å lagre dataen sin et annet sted i verden.
Jeg bruker arkivfunksjonen til disse to. Det vil si at man kan lagre data for en nesten komisk billig penge, MEN det vil koste penger å hente ut dataen igjen. I teorien skal jeg aldri trenge å hente dataen min derfra om det typ ikke er brann eller innbrudd. Om jeg måtte det er det en billig pris å betale kontra datatap.

AWS S3 Glacier Deep Archive: https://aws.amazon.com/s3/pricing/
Azure Archive Storage: https://azure.microsoft.com/nb-no/pr...storage/blobs/

Neste milepæl på lagringskartet nå er å bygge et NAS som jeg kan sette ut et annet sted i Norge med automatisk sync til mitt store RAID. Det vil la meg med større trygghet la meg lagre viktig data for familien og nære venner.
Har en WD Mybook med Acronis True Image (følger med disken.)
Legger stort sett alt jeg trenger på en onedrive, som denne tar backup av én gang i døgnet.
Link
Fungerer fint for små datamengder.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg bruker Microsoft SyncToy - der setter du opp f eks at ei mappe skal "speiles" (echo) til valgfritt sted - i mitt tilfelle ekstern harddisk - også kjører du bare programmet i ny og ne - da vil nye filer /endrede filer automatisk bli kopiert over til back-up lokasjonen - (etter et google-søk ser det ut til at MS har slutta å tilby programmet fra sine sider, men du finner det på andre steder hvis du googler litt) Du kan også laste det ned fra webserveren min på https://helledussen.com/filer/Programmer/SyncToy/
Kjører synology NAS 5 bay med 2 disk failure protections, også cloner jeg NASn til en samme NAS jeg har montert på kontoret. Den måten kan huset brenne ned og dataen min er trygg.

Som nevnt, det er ikke backup om backupen din er i samme bygg.
Sitat av fågelwrap Vis innlegg
Kjører synology NAS 5 bay med 2 disk failure protections, også cloner jeg NASn til en samme NAS jeg har montert på kontoret. Den måten kan huset brenne ned og dataen min er trygg.

Som nevnt, det er ikke backup om backupen din er i samme bygg.
Vis hele sitatet...
Så dersom ransomware krypterer filene hjemme hos deg så blir de også kryptert på den andre filserveren din. Det høres veldig kjekt ut.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Så dersom ransomware krypterer filene hjemme hos deg så blir de også kryptert på den andre filserveren din. Det høres veldig kjekt ut.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke tenkt på, takk for at du sa i fra om svakheten i min backup løsning!
Jeg ønsker ikke å ha noen av mine private filer/bilder/videoer osv opp i skyen, så jeg gjorde følgende:
1. Kjøpte 2 stk. 4TB disker, som jeg så krypterte med Bitlocker (tar med den ene disken ut av huset).
2. Satt opp Veeam Personal. Dette er en gratisversjon av Veeam backup, som har en genial forever incremental backup, så man slipper store fulle backups innimellom, som da krever mye ledig plass på disken.
Denne kjører incremental backup hver natt, og man kan velge hvor mange restore points man ønsker (jeg kjører 25).
3. Hver mandag, har jeg rutine for å ta med den ene disken hjem fra jobb, kopler den til pc, og speiler backupen vha RoboCopy. Tar så med disken på jobb igjen på tirsdag, så håpet er at det aldri brenner natt til tirsdag.
Siden disken er kryptert med Bitlocker, så er det null stress å la den ligge tilgjengelig for andre på jobb. Om en vaskedame eller noen skulle stikke av med den, så er det bare noen hundrelapper for hardwaren de kommer avgårde med.
Poster her i stedenfor egen tråd siden det er ganske relatert.
Er det noen som har en link til forklaring eller en forklaring på hvordan jeg skal sette opp min backup løsning:
2 hardisker, en hos moren min og en hos meg. Som skal oppdaterer hverandre nå og da slik at jeg bare trykker på oppdater så sender den backup fra min hdd til den som er hos mor. SLik at vis det skulle brenne her så er den andre sikker. Har ikke mulighet til å åpne porter tror jeg fordi er noe kluss med eidsiva at du må ha statisk ip som koster 29kr og vil helst spare så mye penger som mulig. også kan jeg ikke åpne porter her jeg bor da det ikke er mitt nett.
Vil ikke ha noe skybasert hos et selskap liksom.
Sist endret av GrilletBiff; 6. juni 2022 kl. 02:38. Grunn: la til nest siste setning