Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3350
Anonym bruker
"Trekantet Varulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke veldig godt kjent her og vet heller ikke hva jeg skal føle, tenke eller gjøre.

Lillesøsteren min var 16, jeg er 23. Noen uker siden var hun med på ‘jentekveld’ som skulle bestå av tre-venninner som da mor og far sa ja til fordi det var helg.

Dette endte opp med å være en hvit løgn og hun endte opp med å overnatte hos en hun hadde begynt å få følelser for. Sliten, ekkel, dopa ned fyr mye eldre enn henne.

Hun hadde fått i seg HAUGEVIS av dop. Mitt spørsmål er hvordan dette kan skje. Typen har selvfølgelig en lang straff foran seg, men ikke like hard straff og skjebne søsteren min opplevde. Etter avhør og obduksjon har familien vår fått vite at hun hadde fått i seg 6-7 piller blåhvalium, mdma, oxycontin, dolcontin, kokain, alkohol og en annen kraftig tablett av noe slag jeg ikke kan huske.

Er ikke dette FRYKTELIG MYE? Hvem av komponentene tok livet til lillesøsteren min utenom denne jævelen. Må han rotne, himmel forby han får leve et normalt liv noengang igjen.

Det gjenstår fortsatt informasjon fra politiet og annet vi ikke har fått hørt enda, men familien vår er ikke kjent med rus utenom alkohol og hasj jeg prøvde en gang i første klasse på videregående. Jeg likte det ikke.

Om noen med litt mer peiling kan forklare meg hvordan denne kombinasjonen tok livet hennes, om det var et av de rusmidlene som mest sannsynlig var kraftigst og den som hun døde av, hvordan hun kan ha reagert når hun døde, hva som hendte i hjernen før det skjedde eller hva som helst av behjelpelig informasjon, stygg fakta eller ikke vil bli satt stor pris på.

Hilsen ødelagt storebror og knust familie.
mdma, cola og oxy er dødelige i store mengder særlig når det blandes og særlig med alkohol, alle som ruser seg vet dette og fyren burde bli tiltalt for drap
Rip 8-4-23
Jævlig trist og høre, alle narkiser vet at det der er en dødelig kombinasjon for noen uten toleranse. med mindre man er hardbarket narkis så er det nono. Håper han får som fortjent .
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
valium, colcontin og oxy i kombinasjon med alkohol er jo en jævlig dårlig ide.
Hvis det er benzo+alkohol inne i bildet så vet man aldri hva man gjør, og da er det desverre fort gjort å ta en haug med annet dop i tillegg.

kondolerer
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Først å fremst, kondolerer!
Forferdelig trist å høre. Håper det går bra med deg og familien oppi denne stygge hendelsen.

Stoffene du nevner i blanding med alkohol, er absolutt en vanvittig farlig blanding, og det er nok ikke en enkel sak for noen på forumet å vite hva som fikk det til å tippe over. Det må nesten rettsmedisinsk svare på.

Blandingen av stimulanter(mdma og kokain), kan gjøre at virkningen av opiater, benzodiazepiner og alkohol blir "dempet", for så å forsvinne raskere ut av systemet. Da vil respirasjonsdepresjon(pustestans) kunne forekomme.

Om søsteren din ikke hadde toleranse på noen av stoffene, er det mitt forslag, i tillegg til at det er vanlig å begynne å spy ved overdosering av opiater med/uten alkohol, som igjen kan føre til at oppkast blokkerer luftveiene og personen blir kvalt.

For mye av mdma kan også være dødelig, men i mitt hode er ikke det den direkte årsaken. Dette er kun spekulasjoner fra min side, bare så det er sagt!

Skal holde mine tanker om den ansvarlige for meg selv.

Ønsker deg og din familie alt godt i tiden som kommer, og håper dere sammen kan gi hverandre støtte og trøst og sender mine dypeste medfølelser! <3
BRAND ∞ STRONG
Dette var trist å høre.

Dessverre virker som om dette også øker i omfang. Enten at unge personer uten spesiell rushistorie får noe av andre
eller at venner/bekjente ikke reagerer før det er for sent når noen tar en overdose på en fest.

I 2020 døde seks unge personer av overdose i Tromsø. Flere av dem var ikke i et tungt rusmiljø fra før av.
Og alle overdosene skjedde på fester der det var andre til stede. Blant annet en 16 år gammel gutt som døde av en stor dose MDMA,
og en 27 år gammel mann står nå tiltalt for ikke å ha ringt etter hjelp tidligere i det tilfellet.

Kondolerer så mye.
Kondolerer så mye. Utrolig trist å lese.
Blanding av opoider/opiater med serotogene stoffer skal også kunne gi serotonergt syndrom, mulig benzodissepinene skal kunne motkjempe dette og at det var planen. Uansett en forferdelig cocktail av mye forskjellig som kan ha uforutsigbare effekter.

Forferdelig trist, kondolerer så mye og håper på det beste for deg og dine.
Trist å lese, ta vare på hverandre nå.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer! Jeg mista også et familiemedlem på den måten og var ødelagt og traumatisert i lang tid. Det værste var skyldfølelsen da man bebreider seg selv for å "latt det skje".. Det er IKKE sånn at man lar det skje selvom man føler det sånn og er sint på seg selv for å ikke ha vært der å avverget, nektet personen å dra til det stedet den kvelden, ikke gjennomskuet løgnen om hvor hun skulle , ikke passet bedre på osv.. Jeg måtte begynne hos psykolog for å få hjelp med den ansvarsfølelsen og anbefaler det samme for deg. Det andre som gjorde det så uutholdelig og vondt var de samme spørsmålene du har nå, hvilket stoff, hvor mye, hva skjedde egentlig helt konkret.... Spørsmålene er intense i tankene men man må på et tidspunkt akseptere at noen spørsmål vil man desverre aldri kunne få svar på.
Når man blander mange stoffer blir det for mye for en kropp å tåle men det er umulig å si hva konkret som var dråpen. Obduksjonsrapporten er det nærmeste svaret man noen gang kommer og selv ikke de kan vite hva konkret som var dråpen.

Det hun har kombinert er ikke _nødvendigvis_ ekstremt mye men det er ikke en sunn blanding, det _kan_ være kjempe mye om hun tok alt over en kort periode og ikke over en lengre periode for eksempel... Det er en golden rule om at man aldri skal blande uppers (kokain, mdma alt som får hjertefrekvensen opp) med downers (piller, opiater alt som gjør deg sløv) fordi man ikke vil gjenkjenne at man har tatt for mye siden ruseffekten man oppfatter av denne kombien balanserer ut hverandre kan man på en måte si og man fortsetter å ta mer. Dette mens ruseffekten påvirker organer og hjerte og hjerne mye mye sterkere på hver sin måte uten at man oppfatter det. Ruseffekten og kroppseffekten gjenspeiler ikke hverandre på samme måte som hvis man bare har tatt uppers eller bare har tatt downers om du skjønner... Det høres sannsynlig ut at det er for mye kokain eller mdma som har ført til hjertestopp fordi hun ikke har følt at "hjertet har løpt løpsk" eller i hjernen at hun har fått i seg nok pga ruseffekten av pillene som demper ruseffekten av uppersene. Da dør man brått av hjertestopp. Det kan også være død av overdose oxy hvis hun tok veldig mye av dette, da blir man sløv og sovner mer gradvis inn. Det blir bare synsing og man kan ikke pinpointe hva konkret når det er mange medvirkende faktorer når så mange rusmidler kombineres. Det er heller ikke til å legge under en stein at mange overdose dødsfall skjer når det er alkohol inne i bildet for alkoholen reduserer kritisk sans og fornuft og gir oss lavere terskel for å gjøre dumme ting. Konsekvenstenkingen påvirkes sterkt av alkohol.
Klart burde en med mer erfaring med rusmidler forhindre at personen tar i seg store mengder eller kombinerer så mye forskjellig men for alt noen vet har hun inntatt noen av tingene uten at han har hatt kontroll over det. Kanskje han oppriktig trodde det var trygt fordi han har gjort det selv eller kanskje han var så rusa selv at han ikke forstod at det var en dum ide at hun blandet det her eller kanskje hun tok noen striper for mange på eget insj på måfå som en opprørsk tenåring etter at han hadde sagt stopp men ikke gjemt sakene mens han var å pissa.. Hvis han er ansvarlig er det opp til politiet å etterforske. Jeg mener ikke å forsvare noen her og du har lov til å være sint men det er så mange ting man vil vite om hele kvelden og hendelsesforløpet som man aldri får svar på og å få hjelp sammen med psykolog for å innse og akseptere det har vært veldig viktig for meg.
Når jeg klarte å dempe alle spørsmålene som intenst kværna rundt i hodet mitt var først da jeg kunne holde ut livet mitt og klare å gå videre men det spiste meg opp i flere år og jeg skulle ønske jeg hadde gått til psykolog for å få hjelp med følelsene mine mye mye mye tidligere. Håper det beste for deg og at du får profesjonell emosjonell støtte gjennom den umulige sjokksituasjonen du er i nå!

https://www.actis.no/nyhet/parorende...nok-oppfolging

https://sykepleien.no/meninger/innsp...lheten-etterpa

Det fins støttegrupper for pårørende og individuelle samtaler hos Ivareta og Fransiskushjelpen https://www.ivareta.no/deg-som-paror...te-etterlatte/

Jeg opplevde det veldig godt å oppsøke prest å gå i samtaler med også.
Sist endret av Gusto; 24. april 2022 kl. 07:16.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kondolerer så mye. Du kan prøve å trøste deg med at hun mest sannsynlig hadde det ganske behagelig før hun mista bevisstheten og sovna inn med den kombinasjonen av downere.
Hvem faen doper ned en 16-åring?

Fy faen for en verden vi lever i.

Utrolig trist lesning.
Sist endret av smurfis; 24. april 2022 kl. 17:04.