Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 15027
Som tittelen sier. Skjønner ikke hvordan dette er mulig. Selvom jeg vet hvor fucka syn mange har angående hasj (eller andre cannabis produkter), så skjønner jeg hvorfor alkho er så sosialt akseptert.

Det burde være slik at det er opp til menneske selv om man vil ta stoffer som kan skade kroppen. Uansett så betyr jo ikke det at det er mulig å være litt forsiktig! Altså foreldrene mine har sagt helt siden jeg var liten «Narkotika er farlig» så spør jeg «Men er ikke alkohol også farlig?» «Joda, men vi tar det med måte» «Er det ikke mulig å ta narkotika med måte?» «Nei!». Altså det er som at folk ikke ser på alkohol som et rusmiddel lenger. Jeg sier ikke at alkohol burde bli illegalt, men folk kan vel skjønne at det å hive innpå med gift ikke er så jævlig bra for levra.

Drikker selv alkohol, men en sjelden gang. Foretrekker hasj mtp at det er sunnere, jeg klarer å kontrollere meg selv (selvom jeg tar for mye),rusen er bedre og det er billig for meg.
Det er vel en døende kultur, mer eller mindre. Alkohol er bare fortsatt lovlig fordi vi har hatt det i hundrevis av år; konger, dronninger, alminnelige drakk det. Hvis alkohol ble oppfunnet i dag, ville det umiddelbart bli forbudt tenker jeg da.
Det som er dumt er at selv om noen tar alko med måte så er det langt fra alle som gjør det. Mange alkoholikere her i Norge, mange som er fungerende i samfunnet, men de har fortsatt ett problem. Hvis cannabis var lovlig så hadde det vært ganske likt tror jeg, mange som bruker det med måte, og det fåtallet som blir daglige røykere.
Har egt ikke noe bra svar for hvorfor ikke cannabis er ulovlig, det er jo teknisk sett mindre skadelig enn alko, spesielt for de som blir avhengige, annet enn det var ikke lov før, og folk flest har fått ett forvrengt syn på det, men det tror jeg sakte men sikkert endrer seg heldigvis.
En annen ting å poengtere er at hvis cannabis, samt andre russtoffer ble lovlige så hadde folk blitt mer riktig informert om de. Når man er ung og blir banka inn i hodet om at ditt og datt er farlig, og så prøver ditt og datt og finner ut det ikke er som de voksne sier, så kan man bli litt uforsiktig (kanskje føle seg litt løget til).
Sist endret av neskval; 30. august 2020 kl. 02:13. Grunn: skrivefeil
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Det er vel en døende kultur, mer eller mindre. Alkohol er bare fortsatt lovlig fordi vi har hatt det i hundrevis av år; konger, dronninger, alminnelige drakk det. Hvis alkohol ble oppfunnet i dag, ville det umiddelbart bli forbudt tenker jeg da.
Vis hele sitatet...
Problemet er nok heller at alle kan lage alkohol ekstremt lett. Er bare å la frukt ligge litt lenge, eller gjære noe sukker. Alkohol er håpløst å forby.

Dop er stort sett lettere å forby fordi man enten må importere det eller så må det lages i komplekse prosesser, og da kan man kanskje forby kjemikaliene som brukes til å lage dopet.

Weed er også lettere å forby fordi det trengs mye plass og energi (lamper++) for å lage i noe kvanta, samt frø. Til alkohol trenger man bare et badekar for å lage store mengder
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For å svare på spørsmålet du stilte, helt isolert så tror jeg det er så enkelt som at alkohol er lovlig, hasj ulovlig. Det lovlige rusmiddelet er det da sosialt akseptert å nyte. Men forbruk utover normalen selv av lovlig rus er ikke sosialt akseptert. Du blir en tulling i mange folks øyne selv om du er rusa på kostbar cognac om du ikke har begrensninger på inntaket. Siden hasj er illegalt er det så lett å avfeie, og det er så mange dogmer rundt hasj-narkotika-sprøyta. Folk har hørt at skumle mennesker har hasjplantasje, eller de har sett heroinnister i sentrum. Klart hasj er livsfarlig og alle som røyker er narkomane. Det er jo mye lettere å fordømme narkotika og alle som bruker det enn å bli utfordret på synspunkter, meninger og egne sannheter. Og for sikkerhetsskyld er det jo best å ta avstand fra disse narkomane, en vet jo aldri om dette narkomaniet kanskje kan smitte, selv om det bare smitter litt nei det er best å vise avsky. Da blir en jo heller ikke frista.
New generation
colakork's Avatar
Jeg blir voldsomt desperat etter en liten flis hvis jeg går tom plutselig og uforventet men når jeg går tom for pils uansett hva/hvor/når så er ikke det noe stress...

Kan være noe med tilgjengelighets-forskjellen på produktene. Hm
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel det forklarer jo ikke hvorfor alkohol har sosial aksept mens hasj er sosial stigma. Dessuten så er vel strengt tatt hasj ikke belemret med regulerte utsalgstider så hasjen din kan i prinsippet score døgnet rundt, på søndagskveld eller 1 juledag om bare din connection tar telefonen.
Hvorfor alko er sosialt akseptert og hasj ikke, er det vel mange grunner til. Jeg er ikke ekspert på det ene eller andre, så ta svaret mitt med en klype salt. Tror også dette har blitt diskutert endel ganger før her på freak, søk evt

-Alkohol er lett, og ikke minst billig, å produsere. Stoffet kan produseres av mennesker som har minimalt med kunnskap og midler, og det kan også produseres igjennom store deler av året. Råvarene er enkle å få tak i og det er mange forskjellige basisvarer som kan prosesseres om til alkohol. Prosessen er derfor mulig å gjennomføre, utvikle og perfeksjonere av mennesker i alle samfunnslag over store deler av verden, ofte uavhengig av hverandre og med lokale varianter.

-Alkohol, og de egenskapene stoffet innehar, ble historisk sett oppdaget tidlig; å omdanne druer til vin er en relativt enkelt prosess og kunnskapen rundt produksjon av øl, vin, brennevin og andre alkoholinnholdende drikker har spredt seg raskt. Stoffet har vært kjent, blitt brukt og lett tilgjengelig i en stor del av det moderne menneskets historie. Alkohol har også blitt brukt i religiøse-, eller i ritualistiske, sammenhenger i nesten like lang tid som stoffet har vært kjent for menneskeheten. Alkohol er bla a nevnt i bibelen der Noah blir bedt om å dyrke druer. Det kan påstås at alkohol har blitt endel av identiteten til en stor andel av befolkningen i gjennom daglige- religiøse og sosiale ritualer, sosiale forventninger, rekreasjonel bruk og medisinsk bruk.

-Alkohol har blitt nytt av alle grupper i samfunnet; fra de kongelige, adelen, middelklassen, bønder og de svakeste og mest utsatte av oss. Alle samfunnsklasser har kunnet nyte de forskjellige egenskapene til alkohol på sin måte og spesielt sett i lys av sin livssituasjon. Forskjellig type alkoholinholdige drikker har varierende pris og stoffet har da vært mulig å bruke av mennesker i alle samfunnslag.

-Alkohol har visse egenskaper som gjør rusen svært tiltrekkende for et bredt spekter av samfunnet. Sett bort ifra nevnte "styrker" ovenfor, som f.eks hvor lett alkohol er å produsere, kan alkoholrus appellere til en bred del av befolkningen; de fattige, de syke, soldater på frontlinjen, de eldre, de ensomme og medlemmer av adelen/sosieteten. Rusen vil sløre vekk mørke tanker og holde sulten på avstand. En kald kropp kan lures varm med litt brennevin og vondter i kroppen kan bli bedøvd. Frykt og utmattelse kan holdes på avstand, mens mot og kampvilje kan bli forsterket. Ensomhet
og dødsangst rår ikke lengre like sterkt og det uunngåelige er lettere å akseptere. Selvsikkerhet og sosiale ferdigheter oppleves for mange som styrket, og vanskelige beslutninger kan være lettere å ta. For de få som er heldige og nyter samfunnets mest luksuriøse goder kan alkohol være en kilde til underholdning og nytelse i sosiale lag og også bevis for ens status og økonomiske styrke.

-Alkohol har prøvd blitt forbudt ved lov gjentatte ganger i nyere historie. Forbudstiden i Norge startet som et grep for å sikre forsyningssituasjonen i landet ved utbrudd av første verdenskrig, men ble i større grad argumentert ut ifra et avholdspolitisk ståsted noen år inn i starten av krigen. Felles for alle alkoholforbud er at de har blitt innført i nyere tid. Generelt har forbudet medført mange utilsiktede konsekvenser og gitt et gjevnt over høyere alkoholkonsum i befolkningen. I Norge førte også forbudet til at leger skrev ut alkohol på resept, der alkohol ble ansett som medisin.

-Alkoholbruk, og derav mulig misbruk, har enorme konsekvenser for den enkelte, for samfunnet vi lever i og for den globale verdenen som alle i større, eller mindre, grad deltar. Der alkoholbruken blir større blir interaksjonen i virkeligheten mindre. Under påvirkning er dømmekraft sterkt preget og fornuftige valg langt i fra hverandre. Det viktigste i livet blir flaska og hvor mye som er igjen, om man har nok penger til neste enhet og om ølsalget åpner i god tid før abstinenser og delirium melder seg. Borte er trangen til å forbedre seg som menneske, borte er gløden til å utforske og få ny kunnskap, borte er gleden over å delta i livets dans og ta hånd om de en har kjær. Borte er behovet etter å føle seg elsket og elske tilbake, borte er søken etter noe større enn seg selv. Borte er trengselen etter å skape liv og gi noe tilbake til jorden, borte er alt som noen gang hadde betydning.

Det som ikke er borte er den halvtomme flaska med 46% og røykpakka med 3 sigg igjen, det som ikke er borte er leiligheten du sitter i og som du leier sammen med en som du hjelper med å sette skudd, det som ikke er borte er det eneste du har igjen for og minnes et liv som nå stadig nærmere seg sin ende og sin absolutte fortapelse; et bilde av en liten, smilende jente med et blikk av ubetinget kjærlighet og øyne som lyser håp og forundring....

-Alkohol er i en særposisjon innenfor rusmidler der det både er lovlig og regulert av staten, samtidig som det er et av de mest skadelige og avhengighetsskapende rusmidlene i samfunnet i dag. Parallelt med hvordan alkohol topper listene over dødelighet og hvor avhengighetsskapende det er, eller hvor ødeleggende det er for samfunnets kollektive utvikling og dens nedbrytning av menneskers moral, - er stoffet altså lovlig, fremmes som noe positivt i sosiale settinger og i noen kretser en nærmest nødvendighet for å beholde sin status innad. I dag finnes det mange andre rusmidler tilgjengelig som har en langt bedre fordeling av positive og negative sider, kontra alkohol. De negative sidene ved stoffene har også betydelig mindre påvirkning på den enkelte og samfunnet generelt og er gjerne ikke-inngripende i det daglige livet.

-Alkohol har den posisjonen i samfunnet den har i dag på grunn av dens lange tilstedeværelse og inngravering i menneskelig kultur, sosiale normer og ritualer, dens lette tilgjengelighet, lave kostnad ved produksjon og kjøp samt noen utvalgte virkninger og bivirkninger av stoffet som virker å være tiltrekkende for veldig mange; tilfredshet, oppstemthet, økt energi, mindre sosial angst, færre sperrer og lavere terskel for handlinger på impuls, faller enkelt og greit i søvn, lettere innsovningsfase. Av bivirkninger så kan det nevnes tristhet, nedstemthet, mindre energi og mer følelse av trøtthet/slapphet, sosial angst, aggresjon, mer tilbøyelig til å bryte egne grenser og regler, lavere impulskontroll, sover dårlig og våkner ikke uthvilt, må hq alkohol for å sovne.

Argumentene for å holde alkohol lovlig er ikke basert på fornuft eller empiriske data om hvilke rusmidler som er minst/mest farlige, eller hvilket rusmiddel som ville vært best å lovligjøre fra et samfunnsøkonomisk eller humanitært ståsted. Argumenter består i stor grad av kulturell historie, integrasjon i samfunnet, en trygghet i det vante og nære samt den politiske uviljen til å gå imot den gamle, inngrodde, uvitenskapelige, følelsebaserte og religionvridde strømmen.

Verden trenger å stake ut en ny kurs nå, det er på høy tid. Men da mener jeg vitenskap, og ikke følelser og overtro, må frem i sentrum. Mennesket som rase vil alltid ha, og har hatt, behov for å ruse seg og påvirke sin sinnstemning. Trangen etter en litt annen kjemikalieblanding i hjernen, kall det en justering hvis du vil, ligger dypt i oss i hver eneste som har vært og som vil bli. Alkohol er ikke den beste måten å justere kjemikalieblanding på, kanskje derimot den aller verste!
Alle rusmidler har sine mørke sider hvis de blir misbrukt. Alkohol er historisk sett det vi har ruset oss på.

Hasj i moderate mengder er jo fantastisk, men allikevel har det og en mørk side. Og historisk sett ikke noe som ble brukt til rus her.

Men det jeg savner i legaliseringsdebatten er at man er åpne om de problemene hasj kan forårsake og hvordan man skal motvirke de.
For alkohol er jo disse veldokumenterte og finnes en drøss av behandlingsopplegg. Men som for all annen rus så er det viljen til misbrukeren det står på.

Igjen cannabis er fantastisk men også fullt mulig og gå til helvete på.
Sitat av Morgul Vis innlegg
snipp....
Vis hele sitatet...
Ja det bildet du maler det gjelder veldig mange. Og veldig mange som sliter med alkohol vil nok falle ennå lengre frem i tid og vil da være der.

Men for storparten av forbrukerne så er jo alkohol en grei vare, til en akseptabel pris og med grei tilgjengelighet som vi likevel ikke blir avhengig av. Til tross for at det sosial aksept for et glass støtt.

Hvordan ville verden sett ut om vi hadde lovlig hasj? Jeg vet ikke, ville verden vært så annerledes? Folk flest ville vel drukket vin til maten i godt lag, en liten kaffe avec etterpå og kanskje avsluttet med noen drøye mixedrinker. Ikke ulikt hvordan vi bruker alkohol idag. Og selv med lovlig hasj på apotek eller godkjente utsalgssteder så tror jeg nok vi ville hatt mange alkoholikere. Både pga alkoholens "lumske natur" der den har sneket seg inn i som en selvsagt gjest i sosiale settinger i alle samfunnslag, vi drikker for å feire, tar et glass om ting går skjevt og "alle andre" gjør det samme. Stor eksponering mot alkohol for de fleste, så da er det vel naturlig at de som har en avhengighets-personlighet får trøbbel? Og sikkert mange utenom også.

Men hva om vi gikk fra forbud til lovlig hasj, også tok den et steg videre? Som å forsøke å promotere sunt hasjbruk framfor alkohol? Kanskje kampanjer på tv, face og kino? Jeg tror vi måtte lagt ned litt innsats over tid for å dytte alkohol i bakgrunnen og for å få frem hasjen, selv om vi gjør hasjen lovlig. For mange vil uansett se på hasj som narkotika og vil vet jo hva narkomane er, disse med knekk i bena som "ikke orker å jobbe" og heller tigger småpenger.

Ser ikke for meg at hasj vinner bredt selv ved legalisering, det vil nok kunne skje gradvis over tid ettersom nye brukere kommer til i ungre aldersklasser. Men å endre hele samfunnets oppfatning av hvilken rus som akseptert tror jeg ikke skjer over natten selv ikke om hasj blir lovlig.

For å skape en motvekt mot alkoholens negative sider, så vil nok mange falle gjennom selv om de bruker hasj heller enn alkohol. Noen vil røke hasj eller innta hasj i hyggelige lag, en lørdagskveld eller når de skal ha litt hverdagsmagi. Andre vil bruke alt av penger på hasj og røke hele tiden. Hver dag, hele dagen. Og i takt med økende forbruk vil livet deres gradvis bli endret. Det blir kanskje ikke like dystert som bildet du malte om alkohol, men for noen så gjør det kanskje det. Hasj er neppe problemfritt for alle det heller. Uansett rusmiddel så vil noen falle, dessverre.
Selv om mange nok er mer liberale nå enn tidligere så har cannabis et stort problem sammenøigna med alkohol: Inntaksmåten. De fleste røyker det i form av brunt med tobakk eller grønt alene. Røyking av tobakk har blitt svært lavstatus og bl.a passiv røyking er en god grunn for at man bør begrense hvor man røyker. Med alkohol slipper man normalt sett å få tvunget inntak av drikker om man står i nærheten av en som drikker Edibles eller wape er jo muligheter, men hadde man fått noe ala snus hadde det nok slått an mye bedre enn i form av røyk som de fleste bruker idag.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Selv om mange nok er mer liberale nå enn tidligere så har cannabis et stort problem sammenøigna med alkohol: Inntaksmåten. De fleste røyker det i form av brunt med tobakk eller grønt alene. Røyking av tobakk har blitt svært lavstatus og bl.a passiv røyking er en god grunn for at man bør begrense hvor man røyker. Med alkohol slipper man normalt sett å få tvunget inntak av drikker om man står i nærheten av en som drikker Edibles eller wape er jo muligheter, men hadde man fått noe ala snus hadde det nok slått an mye bedre enn i form av røyk som de fleste bruker idag.
Vis hele sitatet...
Joa, men kan jo ha lover for å ordne slike problemstillinger. Et eksempel på en lov som kunne ordnet dette hadde vært: Cannabis produkter som inneholder en thc mengde av over 1% kan kun nytes i private lokaler der eieren av lokalet tillater bruken.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde alkohol kommet som et nytt rusmiddel i disse tider så hadde nok det vært like ulovlig som alt anna.
Cannabis er jo lovlig i mange land nå, så det er bare å vente så sitter du kanskje snart lovlig å røyker en J i Norge om ille så lenge håpe jeg
Sitat av makkalatte Vis innlegg
Det er vel en døende kultur, mer eller mindre. Alkohol er bare fortsatt lovlig fordi vi har hatt det i hundrevis av år; konger, dronninger, alminnelige drakk det. Hvis alkohol ble oppfunnet i dag, ville det umiddelbart bli forbudt tenker jeg da.
Vis hele sitatet...
Den holder da ikke helt mål. Stoffer ble brukt på lik linje som alko før i tiden. Spesielt under De Olympiske Leker etc så var det normalt før i tiden å ruse seg. Både konger, dronninger og filosofer.

Og mtp at alkohol også har vært forbudt så fins det ingen logisk grunn
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Propaganda.

Det er alt. Les litt om 'the war on drugs', hvordan det startet, og propagandaen som ble spredd grunnet dette, så forstår du hvorfor hasj er sosialt uakseptert. Ja, det er mye løgner og bedrag involvert, men man kan overtale folk til det meste hvis man skremmer de nok.
Jeg er stort sett enig med mange av dere; alkohol som rusmiddel er virkelig langt farligere enn det meste annet. Men alle disse diskusjonene er veldig enspora og overser noen kritisk nyanser: Det er mulig å nyte alkoholholdige drikker primært for smaken. Alkohol har en kulinarisk rolle som ingen andre rusmidler har, det kan ikke engang diskuteres. Når jeg drikker et lite glass eisbock til middagen, så blir jeg ikke nevneverdig rusa. Jeg drikker øl til maten fordi det smaker godt, ikke fordi jeg har lada partykanonen med dårlige idéer.

Videre: Mikrodosering er et hett tema om dagen. Du tar såpass mye av et rusmiddel at det subtilt påvirker din sinnstilstand, men ikke så mye at du er rusa. Der er alkohol helt fortreffelig, og hvermannsen benytter det i stor stil! Du kan drikke deg krabbedritings, ja. Men du kan også ta et par glass vin og havne i den sonen hvor en ellers mutt sjel forvandles til en lingvistisk ekvilibrist. Du blir veltalende, uten å snøvle. Danser fritt, uten å snuble. Godt humør, uten å bli innpåsliten. Tar du for mye, så snøvler og snubler du og elger deg inn på damene. Men man må ikke drikke seg sørpe full. Dette er òg en nyanse som ofte glemmes.

Personlig mener jeg at forsvarlig bruk av alkohol i aller høyeste grad er mulig og ønskelig. Og det impliserer at forsvarlig bruk av andre rusmidler også er mulig. Og antakelig ønskelig. I alle fall for noen av de. Jeg tilbringer forøvrig heller tid i lag med en tung blandingsmisbruker enn en misjonerende avholdsmann, bare å for å plassere meg selv på kartet om noen skulle lure.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av colakork Vis innlegg
Jeg blir voldsomt desperat etter en liten flis hvis jeg går tom plutselig og uforventet men når jeg går tom for pils uansett hva/hvor/når så er ikke det noe stress...

Kan være noe med tilgjengelighets-forskjellen på produktene. Hm
Vis hele sitatet...
Når du 'går tom plutselig', har du da røyka hver dag i en uke?

Prøv å drikk (til beruselse) hver dag i en uke og føl litt på stresset over å gå tom søndag morgen og du ikke får tak i pils før mandag.

PS: Bare som forklaring. Å drikke i en uke frarådes på det sterkeste, du kan tenke deg fyllesyken og hvor fristende det er å reparere den.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alkohol funker til man bikker omtrent seksti, så dævver man og sparer staten for pensjonsutgifter i millionklassen. Kan ikke si det samme om røykings med mindre man har rævva lunger, pluss at det er bevissthetsutvidende heller enn begrensende/bedøvende som alkohol...
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kaller alkohol og hasj naturpreparater fremstilt av selveste moder jord. Men jeg er mot sigaretter og inhalasjon av røyk. Så spis en kake i stedet og ta en snus hvis du er nikotinsugen
Slik jeg oppfatter det rundt meg er tjall omtrent like sosialt akseptert som alkohol,, begynte nettopp i ny jobb (2/3 rotasjon) og første uka samla vi en gjeng på 8-10stk for litt pils etter jobb og etterhvert var det en som dro frem et par jointer å gues what? ALLE var med å røyka
Sitat av freebird Vis innlegg
Slik jeg oppfatter det rundt meg er tjall omtrent like sosialt akseptert som alkohol,, begynte nettopp i ny jobb (2/3 rotasjon) og første uka samla vi en gjeng på 8-10stk for litt pils etter jobb og etterhvert var det en som dro frem et par jointer å gues what? ALLE var med å røyka
Vis hele sitatet...
Ikke uvanlig det, vi hadde firmatur til amster og sjefen sa at vi måtte bruke sunn fornuft. Han var ikke gira på at noen skulle røyke nedi amster, det kunne vi heller gjøre hjemme (der det er ulovlig, forstå "fornuften den som skan)
Fordi det er ulovlig
Sitat av Fiskesaus Vis innlegg
Fordi det er ulovlig
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det ulovlig? Fordi det ikke er sosialt akseptert! Hvorfor er det ikke sosialt akseptert? Fordi det er ulovlig.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor er det ulovlig? Fordi det ikke er sosialt akseptert! Hvorfor er det ikke sosialt akseptert? Fordi det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Eller enda kulere argument: det er ulovlig fordi det er farlig og det er ulovlig fordi det er farlig.


Skremmende mange som fanger seg selv i den.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvorfor er det ulovlig? Fordi det ikke er sosialt akseptert! Hvorfor er det ikke sosialt akseptert? Fordi det er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Alkohol kom i bruk i Norge før lover og 'Norge' kom til Norge.

Cannabis som rusmiddel kom først i bruk i Norge (~1965) etter at det var blitt gjort ulovlig (1961).
Sist endret av fustercluck; 2. september 2020 kl. 17:09. Grunn: linkz
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
Eller enda kulere argument: det er ulovlig fordi det er farlig og det er ulovlig fordi det er farlig.


Skremmende mange som fanger seg selv i den.
Vis hele sitatet...
Pissdårlig argument så lenge motorsykler, firehjulinger, vannskutere, sportsbiler, dårlig kosthold, ekstremsport osv. osv. er beviselig farligere og ganske akseptert. Det handler hvertfall på et mer metafysisk nivå om å holde oss fanga, å opprettholde eksisterende maktstrukturer basert på ekstremt forbruk. Skjønner ikke at så få ser denne vinkelen. Sett opp cannabis mot koffein, se hvilket som lager mest BNP per konsum. Doh, liksom.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Å bli straffet for eget rusbruk er egt helt på trynet. Blir som å skulle straffe folk for selvskading.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å bli straffet for eget rusbruk er egt helt på trynet. Blir som å skulle straffe folk for selvskading.
Vis hele sitatet...
relativt enig, men det er jo ulovlig... skulle ønske det var lovlig hva du velger å putte i kroppen...
Selvskading er ulovlig ...

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§277

Den som medvirker til at noen påfører seg selv betydelig skade på kropp eller helse, straffes med fengsel inntil 15 år, jf. § 274 annet ledd.

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Selvskading er ulovlig ...

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§277

Den som medvirker til at noen påfører seg selv betydelig skade på kropp eller helse, straffes med fengsel inntil 15 år, jf. § 274 annet ledd.

Vis hele sitatet...
Du sier det jo selv, medvirkning til at noen driver å skader seg selv er ulovlig. Dette er noe annet enn å skade seg seg selv. Du får ingen bøter uansett hvor mye du kutter deg.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fordi det holder massene bedøvd i hue så de ikke tenker på viktigere ting.
Akkurat som sport & idrett.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes røykings skulle vært like sosialt akseptert som alkohol. Lite som er mindre sjarmerende enn folk som er overstadig beruset på alkohol. Det vet jeg av erfaring, da mange broer er brent pga høyt alkoholinntak fra min side.

Dessuten så har jeg et såpass høyt forbruk at jeg erkjenner at jeg har et alkoholproblem, dog med liten vilje til å gjøre noe med det. Jeg ønsker ikke å være avhengig, men «det ble bare sånn» Forøvrig så har jeg fast jobb og behersker hverdagene OK.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pissdårlig argument så lenge motorsykler, firehjulinger, vannskutere, sportsbiler, dårlig kosthold, ekstremsport osv. osv. er beviselig farligere og ganske akseptert. Det handler hvertfall på et mer metafysisk nivå om å holde oss fanga, å opprettholde eksisterende maktstrukturer basert på ekstremt forbruk. Skjønner ikke at så få ser denne vinkelen. Sett opp cannabis mot koffein, se hvilket som lager mest BNP per konsum. Doh, liksom.
Vis hele sitatet...
Det sies at man må være 12 år for å forstå ironi, men hva vet vel jeg

Poenget her er vel at slår du opp sirkelargumentasjon så kommer den opp, men mange motstandere som fanger seg selv i den påstanden
Sist endret av 420master; 3. september 2020 kl. 00:05.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Alkohol kom i bruk i Norge før lover og 'Norge' kom til Norge.

Cannabis som rusmiddel kom først i bruk i Norge (~1965) etter at det var blitt gjort ulovlig (1961).
Vis hele sitatet...
Veldig interessant lesning, artikkelen til Tallaksen.

Det er nok riktig at cannabiskulturen slik vi kjenner den stammer fra 60tallets USA-importerte motkultur. Men er dette første bruk av cannabis i Norge? Åpent spørsmål.
Vikingene dyrket hemp. Til tross for at det i artikkelen står at ingenting tyder på at dette ble inntatt, virker det som om praktisk bruk av hemp til materialproduksjon har vært ledsaget av rituell/rekreasjonell bruk i de landene man har dyrket hemp, gjennom historien. Det hadde overrasket meg om hemp-plantens psykoaktive egenskaper var totalt ukjent for nordmenn før 1965.

For å svare på spørsmål fra TS, at alkohol er sosialt akseptert og ikke cannabis tror jeg dypest sett er en historisk tilfeldighet, hjulpet på vei av alkoholens mye høyere potensiale for avhengighet, enkelhet i dosering, subjektive prososiale virkning(merk subjektive, antagelig det objektivt mest antisosiale rusmiddelet vi har), kulinariske kvaliteter og relativt enkle fremstillingsmetode.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
relativt enig, men det er jo ulovlig... skulle ønske det var lovlig hva du velger å putte i kroppen...
Vis hele sitatet...
Blant de som trener, konkurrerer og ønsker å løfte tungt og bli svær var det tidligere lovlig å bruke anabole steroider. Det ble jo skader, noen døde relativt unge etter et par tiår på tunge vekstfremmende medisiner. Kvalitetsvarer fra legale produsenter var enkelt å skaffe og prisen var ikke uoverkommelig. Alt på den tiden bruke av anaboler var lovlig var det mulig å kjøpe bol fra undergrunns-laboratorium. De fleste så på dette som "fake". Og styrte unna. Det var tross alt tilgang på kvalitets preparater som var lovlig fremstilt i farmasøytiske fabrikker.

Selv om mange bolere brukte kvalitetsbol så gjorde jo mange kroppen sin til en forsøkslab. De tok litt større doser en kompisen. Kurene varte litt lengre. Og etter en stund så var det ikke snakk om kur, det var å være på. Trass i rene produkter så ble det skader, og dødsfall.

Så kom forbudet. Vet ikke om det har hjulpet i forhold til tilgjengeligheten. For det er jo over alt fremdeles. I alle årsklasser. Blant eliteutøvere, morsjonister, byggere og fitness gjengen. Men etter at mange land innførte forbud mot bol, strengere tilsyn med apoteker og varelagre så det idag lite legale kvalitetsvarer å oppdrive. Det er varer trykt sammen og blandet sammen i skitne omgivelser. Null kontroll på renhet. Og null kontroll på om det som selges er det som står på esken.

Kanskje kom ikke forbudet mot bol helt i mål mtp hva de ønsket å oppnå? Er det færre bolere nå enn før? Jeg tror ikke det uten at jeg har undersøkt. Men jeg tror at idag er det ennå farligere å innta bol enn det var på 80 tallet eller 90 tallet dengang det stort sett var apotekvarer som ble omsatt. For nå vet ingen hva som faktisk er i ampullen.

Virker forbudet mot cannabis? Tror ikke det. Hasj har riktignok ikke en bred sosial aksept i alle samfunnslag. Men det selges og brukes hasj som aldri før.

Nei det er ikke enkelt å finne balansen eller se en fullgod løsning. Men forbud er kanskje ikke den beste løsningen.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Blant de som trener, konkurrerer og ønsker å løfte tungt og bli svær var det tidligere lovlig å bruke anabole steroider. Det ble jo skader, noen døde relativt unge etter et par tiår på tunge vekstfremmende medisiner. Kvalitetsvarer fra legale produsenter var enkelt å skaffe og prisen var ikke uoverkommelig. Alt på den tiden bruke av anaboler var lovlig var det mulig å kjøpe bol fra undergrunns-laboratorium. De fleste så på dette som "fake". Og styrte unna. Det var tross alt tilgang på kvalitets preparater som var lovlig fremstilt i farmasøytiske fabrikker.

Selv om mange bolere brukte kvalitetsbol så gjorde jo mange kroppen sin til en forsøkslab. De tok litt større doser en kompisen. Kurene varte litt lengre. Og etter en stund så var det ikke snakk om kur, det var å være på. Trass i rene produkter så ble det skader, og dødsfall.

Så kom forbudet. Vet ikke om det har hjulpet i forhold til tilgjengeligheten. For det er jo over alt fremdeles. I alle årsklasser. Blant eliteutøvere, morsjonister, byggere og fitness gjengen. Men etter at mange land innførte forbud mot bol, strengere tilsyn med apoteker og varelagre så det idag lite legale kvalitetsvarer å oppdrive. Det er varer trykt sammen og blandet sammen i skitne omgivelser. Null kontroll på renhet. Og null kontroll på om det som selges er det som står på esken.

Kanskje kom ikke forbudet mot bol helt i mål mtp hva de ønsket å oppnå? Er det færre bolere nå enn før? Jeg tror ikke det uten at jeg har undersøkt. Men jeg tror at idag er det ennå farligere å innta bol enn det var på 80 tallet eller 90 tallet dengang det stort sett var apotekvarer som ble omsatt. For nå vet ingen hva som faktisk er i ampullen.

Virker forbudet mot cannabis? Tror ikke det. Hasj har riktignok ikke en bred sosial aksept i alle samfunnslag. Men det selges og brukes hasj som aldri før.

Nei det er ikke enkelt å finne balansen eller se en fullgod løsning. Men forbud er kanskje ikke den beste løsningen.
Vis hele sitatet...
Nei det forbudet er no drit. Mye bedre som du sier å vite hva man putter i seg.