Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8836
Installerte en varmepumpe i boligen min før helgen. Varmepumpen avgir en lav, høyfrekvent støy, som enkelte hører tydelig innendørs (jeg og broren min hører den tydelig, ikke samboer ... ?). Lyden er noe ala det samme man får når man velger 12.000 hz herfra: http://onlinetonegenerator.com og kjører det på lavt volum.

Hva kommer støyen fra? Er dette vanlig eller er det en reklamasjonssak? (samtlige i familien har varmepumpe, jeg har aldri hørt tilsvarende fra deres). Forslag til hvordan jeg kan bli kvitt lyden? Er lydabsorbering effektivt mot denne type støy?

Utedelen er forresten plassert på en vegg som er svært værutsatt. Slik jeg forstod det på montøren, er dette helt uproblematisk, stemmer dette?
Sist endret av Spelly; 25. mars 2018 kl. 23:40.
IT-Konsulent
Visst du har en autorisert montør til å koble opp, er det kun å kjøre garanti på det.

Grunnen til at dere hører det, men ikke samboeren, er pga. dere har bedre hørsel enn henne man mister evnen til å høre høyfrekvense lyder etter en viss alder.
Montert selv eller montør?
Ute eller innedel?
Sjekk at alle stål-lammelene på innedelen ikke er bøyd (isåfall bøy dem forsiktig tilbake til rett posisjon)
NB! VÆR FORSIKTIG, disse tåler ekstremt lite.
Er ikke lov å montere varmepumpe selv lenger, og man mister garanti og kan få avkorting på forsikring ved en eventuell brann.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Det er F-gass sertifiserte montører som har stått for montering av den
Sitat av Spelly Vis innlegg
Det er F-gass sertifiserte montører som har stått for montering av den
Vis hele sitatet...
Den sertifiseringa er en vits.
Alle kan ta den. Har ingenting med faget å gjøre.
Var et krav fra forsikringselskapene.
Eneste F-gass gjorde var å undergrave fagbrevet til kuldemontørene.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Den sertifiseringa er en vits.
Alle kan ta den. Har ingenting med faget å gjøre.
Var et krav fra forsikringselskapene.
Eneste F-gass gjorde var å undergrave fagbrevet til kuldemontørene.
Vis hele sitatet...
Jeg har både fagbrev som kuldemontør og Fgass klasse 1, vil du utdype litt? Vi syns nemlig det var godt å bli kvitt endel vp cowboyer
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg har både fagbrev som kuldemontør og Fgass klasse 1, vil du utdype litt? Vi syns nemlig det var godt å bli kvitt endel vp cowboyer
Vis hele sitatet...
Kan jeg godt.

Nå er det et krav for å sette opp en vp å ha F-gass.
Dette er et simpelt kurs som alle kan ta. (En teori del og en praksis del).
F-gass sertifiseringa er gyldig i 5 (? Eller 10? Husker ikke) År. Så må du ta det på nytt.

Du lærer minimalt på disse kursene, og det er ikke veldig vanskelige å stå på de heller.

Jeg mener at istedet for å kreve F-gass for å sette opp en vp så burde de kreve et fagbrev. Hvor du faktisk LÆRER faget

Meeen. Da hadde ikke forsikringsselkapene kunne melke ut penger.


Og du sier du er glad du blir kvitt cowboysa... det hadde samme hadde du gjort om se krevde fagbrev. 😏
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Den sertifiseringa er en vits.
Alle kan ta den. Har ingenting med faget å gjøre.
Var et krav fra forsikringselskapene.
Eneste F-gass gjorde var å undergrave fagbrevet til kuldemontørene.
Vis hele sitatet...
Det tviler jeg ikke på, men dette var for å understreke at jeg ikke har montert varmepumpen selv.

Ellers kommer lyden av utedelen. Lyden forsvinner når jeg slår varmepumpen av, eller stiller innedelen på kun å vifte (ikke varme eller kulde).

Noen hevder at støyen kommer fra viftemotoren og andre av kompressoren. Sikkert ikke noe poeng å spekulere hva


Har enda et spm vedr varmepumpe: gjør det noe at utedelen er plassert på et meget værtutsatt sted?
Sitat av Spelly Vis innlegg
Det tviler jeg ikke på, men dette var for å understreke at jeg ikke har montert varmepumpen selv.

Ellers kommer lyden av utedelen. Lyden forsvinner når jeg slår varmepumpen av, eller stiller innedelen på kun å vifte (ikke varme eller kulde).

Noen hevder at støyen kommer fra viftemotoren og andre av kompressoren. Sikkert ikke noe poeng å spekulere hva


Har enda et spm vedr varmepumpe: gjør det noe at utedelen er plassert på et meget værtutsatt sted?
Vis hele sitatet...

Kan være noe som er frekvensstyrt eller en ventil som lekker igjennom gass.
Skal uansett ikke være sånn.
Ring han som monterte og be de se på det.

Ang værutsatt så anb jeg deg å kjøpe et værhus, er et enkelt trekabinett du setter rundt utedelen.

Den tåler vann/regn/snø osv. Men holder lenger i et værhus

Koster ca 2000
Sist endret av Kråke123456; 26. mars 2018 kl. 15:36.
Sitat av Kråke123456 Vis innlegg
Kan jeg godt.

Nå er det et krav for å sette opp en vp å ha F-gass.
Dette er et simpelt kurs som alle kan ta. (En teori del og en praksis del).
F-gass sertifiseringa er gyldig i 5 (? Eller 10? Husker ikke) År. Så må du ta det på nytt.

Du lærer minimalt på disse kursene, og det er ikke veldig vanskelige å stå på de heller.

Jeg mener at istedet for å kreve F-gass for å sette opp en vp så burde de kreve et fagbrev. Hvor du faktisk LÆRER faget

Meeen. Da hadde ikke forsikringsselkapene kunne melke ut penger.


Og du sier du er glad du blir kvitt cowboysa... det hadde samme hadde du gjort om se krevde fagbrev. 😏
Vis hele sitatet...
Men igjen så krever det ikke så veldig mye å montere en luft/luft varmepumpe. Men man bør holde seg unna de som tar slikk og ingenting for montering. Da jeg tviler de trykker og vakuumerer før de åpner kraner.

Men til OP, har hørt utedeler lage sånn høyfrekvens lyd, er nok ikke unormalt. Vis vi tenker på samme lyd. Trur ikke du skal bekymre deg så mye så lenge den produserer varme/kjøling. Bare husk å rens filtrene 2-3 ganger i året.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Uklar Vis innlegg
Men igjen så krever det ikke så veldig mye å montere en luft/luft varmepumpe. Men man bør holde seg unna de som tar slikk og ingenting for montering. Da jeg tviler de trykker og vakuumerer før de åpner kraner.

Men til OP, har hørt utedeler lage sånn høyfrekvens lyd, er nok ikke unormalt. Vis vi tenker på samme lyd. Trur ikke du skal bekymre deg så mye så lenge den produserer varme/kjøling. Bare husk å rens filtrene 2-3 ganger i året.
Vis hele sitatet...
Jeg er overhode ikke beskymret for lyden, men jeg ønsker ikke å bli plaget av denne tinnitus-lyden, når jeg er i boligen min. Den er særs irriterende, og er spesielt fremtreden i rommet jeg oppholder meg mest i (stuen).
Sist endret av Spelly; 26. mars 2018 kl. 18:23.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Kan godt hende at utedel er montert uten vibrasjonsdempere, slik at lyden fra frekvensomformeren forplanter seg i veggen. Helt vanlig at frekvensomformeren har en høyfrekvent lyd.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Kan godt hende at utedel er montert uten vibrasjonsdempere, slik at lyden fra frekvensomformeren forplanter seg i veggen. Helt vanlig at frekvensomformeren har en høyfrekvent lyd.
Vis hele sitatet...
Utedelen er plassert på stående på en terrasse med vibrasjonsdemperene av denne typen: http://img.renkulde.no/renkulde/imag...ier/912015.jpg

Denne lyden ser også ut til å komme når viften er av på utedelen, men virker som den er noen mindre fremtredende.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Utedelen er plassert på stående på en terrasse med vibrasjonsdemperene av denne typen: http://img.renkulde.no/renkulde/imag...ier/912015.jpg

Denne lyden ser også ut til å komme når viften er av på utedelen, men virker som den er noen mindre fremtredende.
Vis hele sitatet...
Da har du jo forsåvidt 2 muligheter, enten montere noe støydempende kasse el. Eller flytte utedel til et mer passende sted. Kanskje du kan reklamere på dette.
Innestengt
Spelly's Avatar
Trådstarter
Sitat av Uklar Vis innlegg
Da har du jo forsåvidt 2 muligheter, enten montere noe støydempende kasse el. Eller flytte utedel til et mer passende sted. Kanskje du kan reklamere på dette.
Vis hele sitatet...
Dette løser jo ikke de faktiske problemene med varmepumpen. OG vil vanlig støydempende kasse løse noen som helst av disse problemene?

Jeg er ute etter å vite om dette faktisk er en lyd man kan forvente av varmepumpen. Lyden er ganske eksakt som lyden man får herfra: http://onlinetonegenerator.com/ når man velger 18000 hz. Jeg har hørt tilsvarende lyd fra gamle TVer.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Kan fint være en lyd man kan forvente ja siden hele pumpen er bygd på frekvens for å spare mest mulig energi iforhold til setpunkt inne. Kan ikke garantere for noe da jeg ikke får hørt på lyden f2f.

Og er forsåvidt ikke vibrasjonsdempere det du har linket til. Det er mer "bein" for pumpen slik at den ikke står på gulvet og står mer støtt. Er det noen gummidempere immellom pumpen og de beina?

Noe slikt tenker jeg på http://img.renkulde.no/renkulde/imag...rer/912091.jpg
Sist endret av HanDuck; 26. mars 2018 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Jeg er ute etter å vite om dette faktisk er en lyd man kan forvente av varmepumpen. Lyden er ganske eksakt som lyden man får herfra: http://onlinetonegenerator.com/ når man velger 18000 hz. Jeg har hørt tilsvarende lyd fra gamle TVer.
Vis hele sitatet...
Nei. Og jeg er ganske oppmerksom på lyd. Varmepumper støyer nok til at jeg alsri skal det og det er uten høyfrekvent støy.

Er bare å kjøre reklamasjon.
Selger selv bla.a. varmepumper, og disse skal ikke lage noen pipelyd hverken under eller etter bruk. Jeg hadde nok tatt en høffelig tlf. til montør (Ikke selger) og spurt om han kunne ha tatt turen. Om utedelen står veldig utsatt for vær kan du kjøpe ett varmepumpe-hus til en 1000-lapp (Impregnert treverk) elle lage dette selv til noen hundrelapper

Hvilket merke og modell er pumpen din av?

Edit; Varmepumpehus får du kjøpt på de aller fleste jernvarer: Obs! Bygg, Extra Bygg, Montér, Clas Ohlson, Jula osv.
OBS! Bygg har vell prisgaranti på disse til typ 1000,- som sagt.
Sist endret av SoppVandreren; 26. mars 2018 kl. 22:10.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei! Har samme problem som trådstarter med en ny Panasonic varmepumpe. Hvis du fortsatt er her @Spelly så vil jeg gjerne høre hvordan det gikk med din pumpe Fant de feilen, og ble det fikset? Hva var galt?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Spelly Vis innlegg
Dette løser jo ikke de faktiske problemene med varmepumpen. OG vil vanlig støydempende kasse løse noen som helst av disse problemene?

Jeg er ute etter å vite om dette faktisk er en lyd man kan forvente av varmepumpen. Lyden er ganske eksakt som lyden man får herfra: http://onlinetonegenerator.com/ når man velger 18000 hz. Jeg har hørt tilsvarende lyd fra gamle TVer.
Vis hele sitatet...
Nei. En mørk lavfrekvent lyd kan riktignok forplante seg inn i huset ,dersom uteaggregatet er montert på trevegg med fjær/gummi absorbere..Den høyfrekvente du beskriver høres ut som glidelager lyd fra inne vifta??

Sitat av perchri Vis innlegg
Nei. En mørk lavfrekvent lyd kan riktignok forplante seg inn i huset ,dersom uteaggregatet er montert på trevegg med fjær/gummi absorbere..Den høyfrekvente du beskriver høres ut som glidelager lyd fra inne vifta??
Vis hele sitatet...
440hz ikke noe innelager. Prøv å presse på div deler og deksler og hør om det endres i styrke eller frekvens. kan være en resonansaffære?
Sist endret av perchri; 25. oktober 2021 kl. 10:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.