Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 8055
Hei!

Har vært medlem av freak en god stund nå å har fått diverse, både gode og vonde, inntrykk av ulike rusmidler. Nå har ikke jeg den største rushistorikken og har derfor kanskje fått noen feilaktige inntrykk av bestemte rusmidler.

Som de aller fleste (?) hadde jeg i starten av tenårene et fast tankemønster om at absolutt alt av rusmidler (bortsett fra alkohol) var totalt uakseptable. Etter som tiden gikk fikk jeg interesse for cannabis. Etter noen år med cannabis fikk jeg interesse for mdma, som jeg hadde inntrykk av var relativt ufarlig under de rette omstendighetene og riktig dosering (hvilket som kanskje gjelder for de fleste rusmidler???).

Jeg ser det er mye snakk om blandt annet amfetamin her på rusforumet, som for meg alltid har vært et dirty-narkis-dop.

Så mitt spørsmål til dere er hvilke inntrykk dere har (eller andre dere kjenner har) av de ulike rusmidlene, enten dere har prøvd de selv, eller bare hørt om de..
Alle rusmidler har sine fordeler og ulemper, forskjellige anvendelsområder og gir forskjellige kjemisk følelse, "rus". Andre folks subjektive erfaring må du være forsiktig med å ta innover deg. Alle opplever rusmidler forskjellig og hva som gjelder en annen gjelder ikke for deg. Ikke la lag "trappetrinn" for deg selv hvor du stadig bryter dine egne grenser om hva du mener er akseptalet og ikke akseptabelt. Du er nok enda styrt av et moralistisk syn på rusmidler hvor du illegger stoffer og brukerne av de stereotypiske egenskaper du ser ned på. Om du skal fortsette med dette har du lagd din egen sti og du vil ende opp som den narkisjævelen du alltid har fryktet
Sist endret av Schizoma; 16. desember 2015 kl. 23:16.
Tenker de fleste rusmidler funker i korrekt dosering hos et friskt menneske med gode mellomrom ganske fint. Gir nok ikke så mye skade. Amfetamin derimot er jævla søppledop som jeg ønsker forsvinner før flere brenner seg. Ikke er rusen så jævlig fet heller. Alt med det hater jeg.
Rar tråd. Amfetanin kan fra mitt vedkommende anbefales på lik linje med cannabis.
Mitt intrykk er at alt annet enn den psykedeliske gruppen bare er noe dritt som nesten alltid resulterer i en situasjon som er mye mer negativ enn positiv, dette gjelder også cannabis, og selvfølgelig alkohol.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Mitt intrykk er at alt annet enn den psykedeliske gruppen bare er noe dritt som nesten alltid resulterer i en situasjon som er mye mer negativ enn positiv, dette gjelder også cannabis, og selvfølgelig alkohol.
Vis hele sitatet...
Hm, synes du ikke det blir litt for svart/hvitt?
Sitat av Grix Vis innlegg
Hm, synes du ikke det blir litt for svart/hvitt?
Vis hele sitatet...
Jo, det er akkurat det det er, som Relevant sier de fleste rusmidler funker i korrekt dosering hos et friskt menneske med gode mellomrom, dette er vel noe de aller fleste vil ha et problem med, dette finnes det nok eksempler på. Nå snakker jeg kun av egen erfaring på mine og venner vegne er det bare de psykedeliske turene som faktisk har hatt noe godt med seg i det lange løp, da tar jeg penger, helse og såklart mental helse i betraktning.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Mitt intrykk er at alt annet enn den psykedeliske gruppen bare er noe dritt som nesten alltid resulterer i en situasjon som er mye mer negativ enn positiv, dette gjelder også cannabis, og selvfølgelig alkohol.
Vis hele sitatet...
For noe tøv. Fordi du og vennene dine ikke klarer å respektere og ha et godt forhold til rusmidler, så er det ingen som klarer det?

Alt med måte. Både cannabis og alkohol, og alle andre rusmidler forøvrig, kan medføre mye godt. Ha respekt, vær forsiktig og kjenn dine egne grenser, så er det ingenting i veien med litt eksperimentering.
Sitat av Nether Vis innlegg
For noe tøv. Fordi du og vennene dine ikke klarer å respektere og ha et godt forhold til rusmidler, så er det ingen som klarer det?

Alt med måte. Både cannabis og alkohol, og alle andre rusmidler forøvrig, kan medføre mye godt. Ha respekt, vær forsiktig og kjenn dine egne grenser, så er det ingenting i veien med litt eksperimentering.
Vis hele sitatet...
Nå snakket jeg først og fremst om langtidsbruk, de fleste vet hvordan diverse stoffer påvirker både kropp og sinn og hva vet du egentlig om meg og mine venner? De fleste som har prøvd ut forskjellige drugs ver vel fullt klar over at man kan få et slags gjennombrudd på psykedeliske stoffer som varer livet ut på en positiv måte, i motsetning til andre drugs som bare gir deg et helvete lang td fremover eller i verste fall lvet ut, tåpelg kommentar, fyr opp jonten din og rull deg tilbake i sengen du kom fra.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Nå snakket jeg først og fremst om langtidsbruk, de fleste vet hvordan diverse stoffer påvirker både kropp og sinn og hva vet du egentlig om meg og mine venner? De fleste som har prøvd ut forskjellige drugs ver vel fullt klar over at man kan få et slags gjennombrudd på psykedeliske stoffer som varer livet ut på en positiv måte, i motsetning til andre drugs som bare gir deg et helvete lang td fremover eller i verste fall lvet ut, tåpelg kommentar, fyr opp jonten din og rull deg tilbake i sengen du kom fra.
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker først og fremst om langtidsbruk, så kan det være et poeng å formidle dette, da denne informasjonen ikke er inkludert i noen av innleggene dine. Jeg har selv tatt både psykediliske rusmidler og mindre psykedeliske rusmidler, og vet godt hvilke effekter disse kan ha. Det at jeg skal "Fyre opp jointen min og rulle meg tilbake i senga jeg kom fra" blir vanskelig, ettersom jeg for øyeblikket sitter på jobb. Kanskje etter jobb, om fruen er i godt humør.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Nå snakker jeg kun av egen erfaring på mine og venner vegne er det bare de psykedeliske turene som faktisk har hatt noe godt med seg i det lange løp, da tar jeg penger, helse og såklart mental helse i betraktning.
Vis hele sitatet...
Dette vet jeg om deg og vennene dine.

Sitat av Oshugon Vis innlegg
Mitt intrykk er at alt annet enn den psykedeliske gruppen bare er noe dritt som nesten alltid resulterer i en situasjon som er mye mer negativ enn positiv, dette gjelder også cannabis, og selvfølgelig alkohol.
Vis hele sitatet...
Når du skriver noe så bastant, så bør du være klar til å forsvare meningene dine. Utrolig få ting i livet er så svart/hvitt som du maler det her, og dette gjelder spesielt rusmidler.
Amfetamin: Er fett, men jeg trenger alkohol eller benzo for å ikke noie. Lukter og føles skittent.

Kokain: Alt for intenst å skyte! Føles "renere" enn amf, og bedre på alle måter egentlig, utenom pris og varighet.

Heroin: Å sette et skudd med heroin er kongen av rusopplevelser, men for mange blir hekta. Ikke verdt det.

Cannabis: Kult de første årene, men det er mange som ender opp med angstproblemer, men ingen liker å snakke om det.

Alkohol: Beste rusmidlet, syns nå jeg.
Cannabis: Folk har mange forskjellige virkninger av rusmidlet. For noen er det givende og hjelper dem med angst og/eller depresjoner og de takler hverdagen bra. Med andre virker det motsatt. For meg var det slik at i begynnelsen satt meg og kompisene mine og hadde latterkrampe i mange titals minutter. Etterhvert ble det egentlig ganske kjedelig, men vi fortsatte fordi det føltes rett på en rar måte. Livet mitt ble satt på pause og jeg fikk mange problemer, der i blant politi, sosial angst, generell angst, depresjoner, dårlig selvbilde osv. Selvfølgelig fordi jeg røyka hver eneste dag av og på i noen år. Jeg er glad for at det kapittelet i livet mitt er over, tok meg lang tid å komme meg på bena igjen. Men når det er sagt er jeg sikker på at om stoffet hadde hvert lovlig og hvert en del av kulturen vår, slik som alkohol, ville det hvert en helt annen bruk og folk hadde hvert mer beviste på bruk og misbruk.

Alkohol: Lett kontrollerbart, morsomt, gir selvtillit, meget toksisk.

MDMA: Det beste jeg har prøvd til nå og grunnen til at jeg registerte meg i forumet (noe som sier seg i det teite brukernavnet mitt). Gir generelt sett den beste følelsen jeg har oppnådd. For min del er dette stoffet også lett kontrollerbart, men det kan være fristene å gjøre det oftere en man burde. Baksiden med det er at man kan få noen tøffe dager eller uker etterpå, men dette varierer fra person til person. Noen føler seg også meget bra med seg selv ukene etterpå. De 2 første gangene jeg prøvde det følte jeg meg litt deprimert, men de siste gangene har jeg bare hatt et mye høyere søvnbehov enn til vanlig i kanskje 2 uker.

LSD: Den første gangen jeg prøvde lsd fikk jeg det man kan kalle en bad-trip. Jeg tok det under trygge omstendigheter sammen med en venn, men jeg klarte ikke venne meg til den nye sinnstilstanden og den nye tankegangen. Du trenger en god psyke for å ta syre. Syre er kjempegøy når man klarer å slappe av og nyte opplevelsen.

Lighergass: teit.
Sitat av elakmdma Vis innlegg

Lighergass: teit.
Vis hele sitatet...
Ikke ta det med i en diskusjon om rusmidler. Det er et like teit rusmiddel som å slå hodet mot veggen til du ser morsomme ting.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ikke ta det med i en diskusjon om rusmidler. Det er et like teit rusmiddel som å slå hodet mot veggen til du ser morsomme ting.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, men jeg tok med alle stoffene jeg har prøvd og der kommer lightergass med som også brukes som et rusmiddel. Lightergass har blitt tatt opp mange ganger på dette forumet så jeg tror ikke noen tar skade av at jeg slenger inn at det er teit.
Sitat av susiserken Vis innlegg
amfetamin heter det.. Som i dine øyne er ett godt stoff, er faktisk ett søplestoff i de fleste øyne, så godt folk har egne meninger.. (fordi amf er faktisk det største søplestoffet som finnes!)
Vis hele sitatet...
På hvilken måte da? Syns det er greit og utdype seg litt mer på hvorfor det er ett søplestoff.

Er det rusen? Nedturen?avhengigheten? Psykiske plager osv?

Sitat av Stalin123 Vis innlegg
Hei!

Har vært medlem av freak en god stund nå å har fått diverse, både gode og vonde, inntrykk av ulike rusmidler. Nå har ikke jeg den største rushistorikken og har derfor kanskje fått noen feilaktige inntrykk av bestemte rusmidler.

Som de aller fleste (?) hadde jeg i starten av tenårene et fast tankemønster om at absolutt alt av rusmidler (bortsett fra alkohol) var totalt uakseptable. Etter som tiden gikk fikk jeg interesse for cannabis. Etter noen år med cannabis fikk jeg interesse for mdma, som jeg hadde inntrykk av var relativt ufarlig under de rette omstendighetene og riktig dosering (hvilket som kanskje gjelder for de fleste rusmidler???).

Jeg ser det er mye snakk om blandt annet amfetamin her på rusforumet, som for meg alltid har vært et dirty-narkis-dop.

Så mitt spørsmål til dere er hvilke inntrykk dere har (eller andre dere kjenner har) av de ulike rusmidlene, enten dere har prøvd de selv, eller bare hørt om de..
Vis hele sitatet...
Hmm, litt skummelt å tenke slik, da det er helt individuelt på hvordan mennesker reagerer på de ulike stoffene.

Lett for noen å bli avhengig av en type rusmiddel (inkludert alkohol), mens noen blir lettere avhengig av en annen type rusmiddel eller fler.

Men tilbake til spørsmålet ditt, har ikke en konkret liste men prøvd det meste, svarer kort på hvert enkelt rusmiddel.

Dette er kun basert på meg selv da som jeg nevnte over at vi alle er forskjellige. Både rusfølelse og avhengighet.


Alkohol:

Positive: Syns det er helt okay i moderate mengder, blir alltid veldig pratsom og i godt humør om tilværelsen er til stedet, hyggelig mennesker osv.

Negative er at jeg kan finne på mye dumt når jeg drekker (blir ikke voldelig) som kan ende med flaue episoder.
Så er det hangover dagen derpå så klart.

Cannabis:

Likte det engang i tiden, kan i enkelte tilfeller ta det, men da i sammenheng med andre stoffer.

Negative er at jeg først og fremst ikke er så glad i rusen.
Får noia, blir paranoid og tenker for mye! Greier aldri å fullføre eller høre ferdig noe før jeg har glemt hva jeg/han snakket om. Kommer aldri fram til poenget.

Kokain:

Positivt: Liker rusen, blir pratsom og ganske happy, digg å ha sex på det

Negative: dyrt, rusen er relativ kort, vanskelig å få tak i noe det er futt i

Amfetamin:

Positive: blir mer fokusert, husker bedre, tryggere på meg selv, formulerer meg bedre, pratsom, glad, god kontroll altså være både rolig og avslappet eller i rydde modus å få ting gjort.

Negative: ?

Benzodiazepiner: (hovedsakelig xanax)

Positive: deilig og behagelig rus ved riktig inntak, avslappet, tryggere på seg selv, tar bort vonde opplevelser m mer.

Negative: blir lett avhengig av det, forferdelige ettervirkninger, lett og gjøre dumme valg, kan bli aggressiv om jeg tar det på byen. Tar mer en planlagt, blackout..

Heroin:

Positive: bare tatt det for å få mindre pupiller på speed, men har merket en liten rus følelse, helt ok.

Negative: ingen, da jeg har inntatt det såpass få ganger og små doser.

2cb HCL

Positive: herlig følelse i riktige omgivelser og riktig dose/doser. Tankene forandres på en positiv måte, god kontroll på trippen og gode visuelle opplevelser. Sikkert mer hehe.

Negative: vanskelig og dosere.

LSD

Positive: tok etter inntak av 2cb så merka ikke så mye annet en at baken gikk litt sånn fram og tilbake. Skal prøve igjen med bare LSD ved en senere anledning.

Negative: ?

Extacy/mdma

Positive: party humør om jeg skal ut på byen, glad i alle, positiv til alt, ekstra kåt og ekstra god sex. Kan bli både avslappende og hyper på det avhengig av omgivelsene.

Negative: litt sliten dagen etterpå, men tåler det.

GBL/Ghb

Positive: godt humør, kåt, ler av alt, får en ganske good feeling på det m mer.

Negative: vanskelig å vite styrken på produktet som igjen gjør det vanskelig og dosere, har holdt på å ta overdose på det.

Dette er mitt inntrykk av disse rusmidlene .
Sist endret av king123; 19. desember 2015 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det handler om hvem man er, hva man liker og hva man trigges av. Ikke minst hvilket perspektiv og omfang man anser. Er det en kvelds fyllakalas? Eller er det snakk om å ha et stoff i livet sitt - i så fall i hvilken grad?

Går for ordens skyld utifra at du vil vite inntrykket av et stoff brukt en dag og da først og fremst med effekten den dagen, samt eventuelt overhengende sannsynlige bivirkninger.

For meg er GHB, MDMA, psykedeliske stoffer og amfetamin bare gøy. Det medfører absolutt ingen avhengighetsfare for meg, det gir meg jævlig god og kåt form, og det gir meg faktisk lykke. For en som ikke nødvendigvis er genuint lykkelig i løpet av en måned så er det faktisk ganske delig.

Benzoer kan være fint til å roe ned etter et døgn våken, da bare i minimale doser. Cannabis kan være greit en gang i blandt. I seg selv gir stoffene meg lite.

C-preparater er bare piss. (jada, for meg og min mening osv).

Kokain er bare forpult vanedannende og dyrt. Det er verdt det den sjeldne gangen du sitter med din beste kompis og koser deg og preiker skit hele natten, en sjeeeelden gang... Ellers er det bare en impulsiv, nærmest motorisk handling som alltid medfører en slags anger/dårlig samviittighet.

Alkohol kan funke i modreate doser kombinert med det meste. For seg selv er det boss.

Heroin spiser sjelen din.

Positivt: Alle konvensjonelle psykedeliske stoffer, amfetamin, ghb, MDMA.

Nøytralt: Cannabis, kokain

Negativt: Heroin, alkohol, c-prep, benzo.
Sist endret av Tøffetom; 21. desember 2015 kl. 18:24.
Kort innlegg bare if.t alkohol; jeg har praktisk talt ikke sett så mye dritt på andre rusmidler,som alkohol. Selv blir jeg bare sløv og happy av svak alkohol (øl) men gira av annet sterkere. Voldspotensialet det utløser hos -mange- mennesker skremmer vettet av meg.

Dernest, cannabis; indica bra men kan være kjedelig, sativ liker jeg godt. Særlig strains som har "god" Thc/Cbd- forhold.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. desember 2015 kl. 02:06.
Sitat av Stalin123 Vis innlegg
Hei!

Nå har ikke jeg den største rushistorikken og har derfor kanskje fått noen feilaktige inntrykk av bestemte rusmidler.
....
...

Så mitt spørsmål til dere er hvilke inntrykk dere har
Vis hele sitatet...
Jeg har på samme måte som deg vokst opp med noen feilaktige inntrykk av rusmidler. Jeg har også, på samme måte som deg, begynt å tvile på hva jeg har blitt fortalt av skole og foreldre når jeg oppdager allerede på ungdomskolen at den informasjonen jeg får ikke baserer seg på noe konkrete empiriske fakta, men tvert imot normative og enkelte ganger uholdbare påstander.

Jeg kan foreslå erowid.org som en god kilde til informasjon om rusmidler og andres erfaringer med dem i form av tripp rapporter. Bare husk at tripp rapporter er subjektive erfaringer, derfor er det lurt å lese så mange som mulig og sammenligne dem med hverandre for å se hvilke effekter som går igjen og som du kan forvente.

Prøv å ha et åpent sinn uten formeninger, samtidig som du opprettholder en sunn-skepsis. Det er ihvertfall mitt rammeverk når jeg vurderer hvilke rusmidler jeg liker og ikke liker.
Sist endret av Juicekongen; 22. desember 2015 kl. 03:13.
ALKOHOL- Dette er noe jeg anser som et veldig dårlig rusmiddel og jeg fatter ikke hvorfor alkohol er lovelig menst cannabis er ulovelig. Dette er 110% gift på flaske og jeg skjemmes over folk på byen som ikke vet sin egen promillegrense som i tillegg kan finne på å slå ned andre uskyldige mennesker som bare ville ha det hyggelig ute på byen. Jeg drikker selv sjeldent og holder meg kun til et glass eller to.



CANNABIS- Jeg har ingenting imot cannabis ettersom det har lite skadeomfang både psykisk og fysisk, rusen er god og mild og generelt veldig fin. Håper at det blir brukt mer medisinsk her til lands.



AMFETAMIN- Har hørt at amfetamin i ren form kan brukest som et hjelpemiddel til å studere til eksamen, rydde leiligheten eller som slankemiddel. Har ingenting imot at dette blir brukt medisinsk. Misbruk uansett om det kommer fra apoteket eller gata fører seffølgelig til psykiske problemer over tid.

BENZO- En gang tok jeg 30-60stk. rivotril og ''blacka ut'' i en periode på en til to måneder ca. Leksen er lært! Man kan finne på å gjøre ting man ellers ikke ville ha gjort. NB Svært skummelt!
Det er ganske stor konsensus om at benzoer er noe av det mest negative du kan putte i det. Valium, rivotril, og de greiene der, gjør det fullstendig apekatt og fjerner alle moral og forståelse for konsekvenser, samtidig som det har et veldig kriblende avhengihetspotensiale.

Selv om jeg har prøvd det et par ganger og ikke opplevd det selv, så er heroin og opiater visstnok blant de mest farlige når det kommer til avhengihet. Hadde det ikke vært for at jeg har lest så mange poster fra brukere på forumet så ville jeg kanskje prøvd det igjen, men lar det falle i den snevre kategorien av ting i livet jeg faktisk skal ta andre på ordet for, uten å lære av egne feil. Du prøver det et par ganger og det er ikke en gang så himla deilig, men så får du smaken for det og mye er gjort.

MDMA og psykedeliske; bare og kjøre på. Hehe. Selvsagt, det går an å missbruke alt, men dette faller i kategorien over ting med lite potensiale til og ødelegge livet ditt. Folk flest har et farligere forhold til sukker og karbohydrater enn de har til disse to substansene. Bare ikke gjør som så mange idioter og bruk idiotiske doser av MDMA.

Cannabis. Det er hipt og like det, men jeg faller i “samme kategori” som Alexander Shulgin, og er ikke noe fan av greiene.

De viktigste inntrykkene du kan ta med deg er og holde deg unna stoffer med høy fare for missbruk. Selv om alle stoffer så og si ikke påfører deg noen skade om bruk moderat og sporadisk, er det noen stoffer som før eller senere nesten alltid vil lokke deg til missbruk. Heroin troner høyt der. Benzoer og amfetamin medfører fare for mange. Kokain, visstnok, men det er like greit og bare holde seg unna dette stoffer fordi det nesten alltid være en skuffelse og koster mye iforhold til hva du får ut av det.

Om du katalyserer interessen for alternative rusmidler til stoffer som MDMA og psykedeliske kan du unngå de største fallgruvene med den livstilen.

Stift gjerne bekjentskaper men vær kritisk til hvem du kaller venner og tilbringer mye tid med. Vær obs på dine egne holdninger og hvordan de forandrer seg.
Wow Picard, vi er helt på bølgelengde her. Jeg skrev et svar i natt men lagret det i stedet for å poste, for jeg syntes det ble for langt, men pytt.

Alkohol: En skikkelig stygging. Jeg synes det er helt utrolig at det er i så stor bruk som det er. Man blir sløv, ukoordinert, åpenbart forgiftet ettersom det er helt vanlig å spy. Altså hallo, hvis det hadde vært hva som helst annet, så ville folk ha reagert på det, noe er jo galt når kroppen spyr og sovner. Men neida, alkohol, det er helt greit. Men selv om jeg sånn egentlig er motstander av alkohol, kan jeg innrømme at jeg liker det litt også. I små doser har det fine effekter, litt avslappende, beroligende, sosial WD-40. Men selv om jeg kan like små doser alkohol, og kan ha det kjempegøy på Rom&Cola, så synes jeg det er en versting, skikkelig drittrusmiddel egentlig. Er litt hyklersk :P
Terningkast 2

Benzo: Også en stygging, og i likhet med alkohol, mer sosialt akseptert enn det burde være. Alle de husfruene på film som popper valium, og ingen streite løfter et øyelokk. Vodka og valium, helt greit, hasj = narkotika, liksom. Her hykler jeg litt igjen siden jeg faktisk inntar benzoer innimellom (på resept, og bare når det er krise), men jeg er VELDIG forsiktig fordi jeg VET at det er lett å bli hekta og at abstinensen er FÆL. Skummelt. Skummelt for brukerens egen del, altså, mtp avhengighet. Men jeg synes ikke den er like ille som alkohol tross alt, ikke like dødelig, og man blir ikke ufyselig, og de har faktisk nytteverdi som medisin i enkelte tilfeller.
Terningkast 3

Hasj: Ikke MIN favoritt, jeg liker ikke rusen, men har ikke noe spesielt dårlig inntrykk. Tror ærlig talt ikke det er spesielt farlig, eneste drawback jeg ser er det at man blir litt sløv, likegyldig, gidder ikke å gjøre noe skikkelig med livet sitt. Tror det har bra nytteverdi for mange med ADHD og diverse. Tror IKKE det er trappetrinnsdop, er fast bestemt på at grunnen til det ryktet er at det er forbudt og man er nødt til å komme seg inn i miljøet for å få det, så da får man plutselig bekjentskaper som kan fikse andre ting også.
Terningkast 4.

Morfin/ Kodein. Kodein er det eneste i opiat-familien jeg har administrert selv, og da bare i form av PF (igjen, resept, medisinsk behov, bare ved krise). Men har også fått morfin IV på sykehus flere ganger. Mitt inntrykk? Hei Jesus. Elsker det. Dritfarlig. Bra rus, enormt avhengighetspotensiale.
Terningkast 1? 6? Vet ikke selv. Inntrykket er at det er en fantastisk familie av rusmidler, som dessverre blir ødeleggende for mange. Jeg er veldig forsiktig, men gleder meg til jeg sitter på gamlehjem, sparer heroin til da har jeg tenkt.

MDMA. Det beste stoffet jeg vet om. Herlig rus, enorm terapeutisk effekt, lite avhengighetspotensiale siden det rett og slett mister effekt om man tar det for ofte. Tviler på at det går an å badtrippe, man blir verken sløv, forgiftet, aggressiv, ufyselig eller noe negativt. Et av få rusmidler jeg vet om som jeg ærlig talt mener bidrar til økt livskvalitet. Elsker det. 10/10. MEN, det må behandles med respekt, det er jo ikke idiotsikkert, men om man er smart about it så tror jeg det er veldig trygt og bra.
Terningkast 6.

Kokain. Ikke egentlig en stygging, men farlig. Stort avhengighetspotensiale, såklart. Bra rusmiddel, særlig i kombo med alkohol, for de FÅ som klarer å kontrollere det. Jeg er en sånn ekstremt selvkontrollerende person som kan sitte med så kraftig angst at hele kroppen er forknytt i fosterstilling, men ikke ta xanoren jeg har liggende, enten fordi det er for kort tid siden sist (2 uker er min karantene), eller fordi angsten er av typen fylleangst; jeg er fast bestemt på å ta straffen for enhver ting jeg gjør. Jeg skal ikke bli rusMISbruker, bare bruker, med kontroll. Har kontroll på alt, så for meg er det greit. Så mitt inntrykk:
Med kontroll og respekt: Terningkast 5. Bra rus, men ikke feilfri, og gir "hangover".
Uten kontroll: Terningkast 1. You will get addicted and it will ruin you.

LSD: Ikke prøvd (enda), positivt inntrykk, tror det er ett av de få stoffene som øker livskvaliteten. Litt skummelt med eventuell badtrip. Har egentlig et positivt inntrykk av de fleste psykedelika, jeg tror det er den mest konstruktive gruppen av rusmidler, som faktisk har noe godt for seg.

Speed: Relativt dårlig inntrykk. Jeg er generelt mer for stimulants enn depressants, men amf ser farlig ut, har flere venner som nesten har dødd (sultet ihjel) pga lang tids bruk.

Skjønner at det virker rart at jeg skriver at jeg har dårlig inntrykk av ting jeg selv faktisk tar, men sånn er det. Men jeg er så forsiktig og "fornuftig", og setter strenge grenser og rammer for meg selv, og nekter å bli tatt av de fellene som gjør at jeg har fått dårlige inntrykk.
Vel, jeg hiver meg på og poster inntrykket mitt av de forskjellige rusmidlene. Mye egne meninger her selvfølgelig.

Alkohol: Har prøvd det selvfølgelig. Syntes det er kjekt når jeg kjenner alle jeg drikker det med og alle begrenser seg til et fornuftig nivå. Generelt er jeg ganske kritisk fordi veldig mange drikker seg sørpe og lager kvalme eller ødelegger for andre. Tenker spesielt på de som "liker å lage bråk".

Cannabis: Har prøvd og har hatt blandede erfaringer med det. Er avslappende å nyte i blandt men det påvirker hukommelsen min og i store doser eller ved langvarig bruk så spiller det dårlig sammen med min mentale helse. Har tidligere hatt en blandet personlighetsforstyrrelse med hovedvekt på paranoide, engstelige og narcissistiske trekk. Selv om jeg gjennom hjelp fra psykolog og egen innsats har blitt kvitt alle disse trekkene nå har jeg fortsatt en frykt for at jeg kan få en skikkelig bad tur som jeg har opplevd tidligere. (Disassosiasjon og paranoia). Så jeg er en ferierøyker.

Psilocybin: Har prøvd det. Har bare hatt positive erfaringer og det antakeligvis fordi jeg har vært restriktiv i doseringen. Kult å se filmer, høre musikk og slappe av på. Liker de visuelle effektene men syntes det er litt plagsomt at jeg blir så lite pratsom.

Amfetamin: Har prøvd det. Var ufattelig gøy rusmiddel antakeligvis fordi jeg hadde problemer med å sosialt artikulere meg tidligere. Men jeg ble litt for pratsom og plaget antakeligvis andre. Men som en epoke i livet mitt var det nok likevel et rett valg.(Med tanke på tidligere nevnte problemer) Kommer aldri til å bruke stoffet igjen fordi det ødelegger alt jeg har av rutiner, jeg blir for impulsiv og jeg blir lurt til å tro at jeg bare tar intelligente valg. Stoffet har flere negative sider enn positive, men klarer man å begrense seg kan det sikkert være kjekt for noen slik det var for meg for noen år siden.

Kokain: Svindyrt og har egentlig prøvd det kun en gang. Var ikke verdt det i mine øyne. Likte ikke rushet.

Heroin/opiater: Aldri prøvd det og kommer ikke til å gjøre det med det første heller, men har en oppfatning av at tilsetningsstoffene/bøffet er mer skadelig enn stoffet i seg selv. For dyrt for de som er avhengig(Dette skaper kriminalitet og fører til uverdige forhold for brukerne) og mener de som er avhengig egentlig kunne fungert fint i samfunnet om bare samfunnet hadde sett på brukerne som mennesker og sørget for rent stoff.

Piller: Velger å dra alt under en kam her. Er generelt negativ til at man bruker medisiner som rusmidler ettersom det er cocktail-effektene mange er ute etter. I tillegg føler jeg det er en utnyttelse av helsevesenet. Har selv spist noen concerta og imovane ved en anledning(med alkohol) men gjorde at jeg ble ruset på en måte hvor jeg gjorde teite ting, følte meg normal og glemte nesten alt. Lite koslig.

MDMA/Ecstacy: Har ikke prøvd og skal nok gjøre det en gang i fremtiden. Høres ut som et koselig rusmiddel, men har litt frykt for bivirkningene dagene som påfølger rusen.

GHB: Har aldri prøvd og er det eneste rusmidlet jeg mener ikke bør bli legalisert og regulert på noen måte. Skadevirkningene på brukerne gir jeg F i, men har aldri møtt et eneste hyggelig vesen som bruker dette rusmiddelet. Sikkert gøy, men de jeg vet av har alle blitt aggressive, tråkket på andre og generelt gitt faen i alt som kan kalles anstendighet.
Det er veldig mange som mener alkohol er verstingen, og det er for det meste sant, men hvorfor er det slik? la oss si at alle rusmidler var forbudt fra tidenes morgen hadde da alkohol utnevnt seg som verstingen? Jeg tror det har mye å gjøre med at det ligger i kultur og har (nesten) alltid vært lovlig og lett å få tak i, generellt ganske så billig(med unntak av norge) Hadde alle rusmidler vært brukt like mye tror jeg det er ganske mange andre stoffer som hadde oversteget alkohol på versting stempelet
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Mitt intrykk er at alt annet enn den psykedeliske gruppen bare er noe dritt som nesten alltid resulterer i en situasjon som er mye mer negativ enn positiv, dette gjelder også cannabis, og selvfølgelig alkohol.
Vis hele sitatet...
Er en bekjent av meg som er innlagt etter at han fikk psykose av LSD og nå tror at han er en bombe som sprenger hvis han starter å prate. Hvis ikke dette er negativt og har ødelagt livet hans så vet ikke jeg... Psykedeliske rusmidler kan ødelegge liv akkurat som alle andre rusmidler. Forskjellen er vel bare det at det ødelegger hodet ditt.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Er en bekjent av meg som er innlagt etter at han fikk psykose av LSD og nå tror at han er en bombe som sprenger hvis han starter å prate. Hvis ikke dette er negativt og har ødelagt livet hans så vet ikke jeg... Psykedeliske rusmidler kan ødelegge liv akkurat som alle andre rusmidler. Forskjellen er vel bare det at det ødelegger hodet ditt.
Vis hele sitatet...
Ja, alle har visst en bekjent/venn dette har skjedd med merkelig nok. Alt her i livet innebærer en risiko. Alt av rusmidler har gode og dårlige sider men enkelte skiller seg ut, grunnen til at jeg sier at alt annet er "dritt" enn de psykedeliske stoffene er av den grunn at de vekket liv i meg, for første gang følte jeg noe annet enn misnøye og vemmelse av det jeg så rundt meg
Alkohol: Stor fan. Et par enheter gjør at jeg senker skuldrene og får et tilfreds smil rundt munnen. En halvliter med vodka gjør at jeg kan snakke med alle, ha gode samtaler med de fleste og "bonder" ekstra med både kjente og ukjente. Alt dette med muligens litt sløve øyne. Ulempen er vel pengeforbruket, det å være totalt ubrukelig dagen derpå og suget etter noen kalde pils på solfylte dager eller i sosiale settinger. Frekvent drikking tømmer meg også for energi, så jeg går rundt uten overskudd til emosjonelt engasjement når jeg er edru.

2c-b: Kun prøvd en gang på nacspill etter byen med en del realativt ukjente folk. Utrolig morsomt, uten tvil en legendarisk kveld. Jeg skal dog ikke glorifisere dette, kompisen min hadde det ikke like fett samme kvelden.

Makka (blanding av amfetamin og metamfetamin): Også kun prøvd en gang. Grei ruseffekt i sammen med alkohol, men et enormt sug etter mer når effekten begynner å dale. "Skal kun prøve en stipe" ble fort til en allnighter. Man har få begrensninger, kan snakker med alle, tror man er festen midpunkt og får et utrolig oppheng i å snakke.

Nedturen var helt forferdelig. Største psykiske påkjenningen jeg har hatt i mitt liv, uten tvil. Skygger i sidesynet, hørselsbedrag, ektrem paranoia og angst, søvløshet, utslitt kjeve, sår i munnen og veldig liten matlyst, det var en stor påkjenning å spise et pizzastykke selv om jeg ikke hadde spist på to dager. Nedturen ble gradvis mildere, men slapp ikke helt tak før fem dager. Skal aldri prøves igjen.

LSD: Kanskje ikke et fult så rekreasjonelt rusmiddel som mediene skal ha det til. Brukes gjerne av opplyste folk, selv om det finnes unntak. Har kun prøv dette en gang og fikk et par vonde innsiskter som har hjulpet meg videre. Utenom den utfordrende delen av turen så var det masse glede, surealisme og barslighet. Kan være gøy, men også brutalt. Dette er det rusmidelet jeg har størst respekt for.

Cannabis: Greit i ny og ne, men uten tvil vanedanende for min del. Heldigvis en relativt enkel vane å bli kvitt. Brukes av vanlige folk i blandt, men det er sjeldent jeg har møtt på en hverdagsrøyker som er helt A4. Fint til å slappe av på spesielle kvelder eller å stikke på konsert. Ingen bakrus, selv om man kanskje er litt sløvere dagen derpå. Røyker jeg ofte blir jeg veldig lat og gjør det ikke like bra som jeg kunne ha gjort på studiene. Dermed er cannabis kun forbeholdt feriene for meg. Kan også nevnes at en god venn av meg fikk utløst en latent psykose på grunn av mye røyking. Det ville kanskje ha skjedd senere i livet uansett, men på dette tidpunktet han fikk store problemer med skolegang og er enda ikke halveis med vidergrående.

MDMA: Gøy er vel stikkordet her. Så lenge det brukes i sjeldent og i forsvarlige doser så vil det ikke by på store problemer. Jeg tror at de fleste burde kjenne på hvor mye kjærlighet man faktisk kan føle på, i alle fall en gang i livet. Jeg har dog sett skyggesiden til misbruk av MDMA. Jeg har en kompis som poppet knips ukentlig da han var 14 og 15 år gammel. Dette endte i store depresjoner, problemer med konsentrasjonen og bruk av antidepresiva resten av livet.
Sist endret av omba; 22. desember 2015 kl. 19:03.
elevatormusician
sorrY's Avatar
ALKOHOL : Det de fleste velger og ikke kalle rusmiddel. Det største "gateway"-druget jeg veit om. Alkohol er skikkelig gøy, og trigger alt det som jeg ikke tør snakke om når jeg er edru. Funker like fint til ribbe som til en bad break-up. Følges gjerne av andre rusmidler for min del.

AMFETAMIN : Mitt go-to-drug når jeg er full (ALDRI ellers). Noe jeg aldri ville ha igjen etter endt tur, men alltid kom tilbake til. Fikk meg til å føle meg som supermann, både sosialt og ift motorikk. Kanskje det beste i hele verden om man hadde fjernet alle de negative bivirkningene. Min største last, og også det som fikk meg til å føle meg best i rushenseende. Utrolig glad for å være ferdig med den verste bøygen av det dritet der.

KOKAIN Kjedelig og dyrt. Blæ. Framkaller psykoselignende symptomer etter bruk, iallefall hos meg.

HASJ : Noier meg ut. Tåler noen trekk av en joint i gitte sammenhenger, men stort sett noe jeg skyr som pesten.

KETAMIN : Bare prøvd en gang. Helt ville halliser, og noe jeg forsøker å glemme. Tror jeg synes det var relativt kult der og da, men siden jeg ikke visste det var det jeg fikk, ble det rimelig traumatisk i etterkant.

MDMA : Også bare prøvd noen få ganger. Fått skikkelig funk en gang, og det må være det kuleste jeg har vært med på. Skikkelig glad i alt, og greide å fordype meg i musikk på en måte jeg aldri har gjort før. Afterglow i flere dager etterpå. Noe som frister til gjentakelse. Men tenkte å vente i 6 mnder.

BENZODIAZEPINER Greit å ha når man er på nedtur. Gir meg ingen spesiell rus. Fjerner angst, som de jo skal gjøre.
Alkohol: Det eneste sosialt akseptable rusmiddelet vi har. Generelt ikke glad i smaken av det, og trives kun med rusen i "tidlig brisen stadie". Brukes stort sett kun i jobb forbindelse eller andre steder der alternativer ikke passer inn.

Amfetamin: Var hard på makkan for rundt 10 år siden, er veldig beskjeden med dette stoffet nå og har et slags "elsk/hat" forhold. Holder meg til lave doser på dette stoffet. 0.2-0.4g for en hel kveld.

Kokain: En av mine favoritter! Jeg kjøper dog aldri dette på gata i Norge, men på deep web som er det eneste stedet hvermansen kan få tak i god kvalitet. Gatekola er bortkastede penger. Fungerer svært fint med alkohol for å gjøre rusdelen etter brisen-stadie utholdelig.

2C-B: Elsk! Allsidig rusmiddel som både er klar for klubben, og hjemmekvelden. En kveld ute med fest, sosialt og moro doseres det 10-20mg, mens en visuellt fantastisk hjemmekveld doseres det i 70-120mg avhengig av setting. Gjerne høyere doser når det er færre personer tilstede. Svært visuellt!

LSD: Denne blir ganske todelt for meg, jeg liker godt å ta 1-4 blottere for en heftig psykadelisk tripp, men varigheten av dette stoffet blir ofte ett hinder for meg, og jeg heller ofte til 2C-B disse gangene. Men jeg er blitt svært glad i mikrodosering typ 10-20mcg i jobbsammenheng, sosiale sammenhenger. 20-30mcg når jeg holder på mer selvstendig og kanskje mer kreativt arbeid.

DMT: Ikke så mye å si om stoffet annet enn at jeg elsker det, også noe todelt stoff for min del men fortsatt mest erfaring med mindre doseringer <60mg. Dette gir meg en voldsom energi, og en afterglow som sitter i timesvis.

MDMA: My go to drug. Dette er mitt første valg. Bringer frem følelsen av forelskelse for alt rundt meg.

Cannabis: My daily friend. Jeg røyker hver dag, men ikke før arbeidsdagen er over. Jeg bruker å ha litt forskjellige typer på lur slik at jeg velger riktig røyk til riktig aktivitet. Brukes også i kombinasjon mer arbeid i visse situasjoner. Dette har virkelig økt livskvaliteten min! Forbruk: 0,5-1G pr.dag.

Benzo: Har tatt dette 3 ganger. 1g husker jeg ikke, mens de 2 siste gangene hatet jeg rusen. Kommer ikke til å bruke dette rekreasjonelt noen gang. Har noen i bakhånd i et "emergency kit" for psykedelika.

Opiater: Liten erfaring, ikke veldig interessert i dette. Har lyst til å prøve Heroin, mest for å ha prøvd. Generelt sett ikke veldig fan av opiater.