Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3721
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har periodevis brukt vallergan for søvn. Var tom og trodde jeg bare kunne hente mer på apotek. De sa det er slutt på vallergan og jeg måtte få ny resept på Atarax. Siden jeg ikke kjenner til den så spurte jeg damen i disken om den virket likt vallergan og hun sa det var delvis likt. En blir trøtt men den virker også mildt beroligende, en mild sobril sa hun og at jeg kunne bruke den også i pressede situasjoner.

Men jeg glemte jo å spørre om dosering. Om det er samme dose for søvn som for å roe ned. Og hva om jeg tar den på dagen, blir jeg ikke veldig trøtt og ufokusert da?

Hun damen snakket seg varm om hvor mye bedre den var og det ble nesten så mye at jeg ble litt mistenksom. Hvorfor forsvant vallergan? Og er det noen ekstra bivirkninger siden en også blir roet ned av den? Og hvor lang tid før jeg skal sove skal jeg ta de? Og hvor mange skal jeg ta? Hun apotekdama sa 10mg var vanlig dose. Spurte ikke om de finnes i større doser. På ekstra tunge kvelder gikk det opp mot 4 stk vallergan. Ellers klarte jeg meg med 1 til 2. Tok de ikke fast. Men tenker kanskje å ta atarax fast siden den kan roe meg ned på kvelden. Tror det vil hjelpe mye. Blir man rolig av den eller bare trøtt men fortsatt med rare tanker i som kverner i hodet?

Ble mye det her. Fint om jeg får svar i kveld så kan jeg få lagt in bestilling i den helseappen på ny resept slik at jeg får hentet de ut i morgen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har periodevis brukt vallergan for søvn. Var tom og trodde jeg bare kunne hente mer på apotek. De sa det er slutt på vallergan og jeg måtte få ny resept på Atarax. Siden jeg ikke kjenner til den så spurte jeg damen i disken om den virket likt vallergan og hun sa det var delvis likt. En blir trøtt men den virker også mildt beroligende, en mild sobril sa hun og at jeg kunne bruke den også i pressede situasjoner.

Men jeg glemte jo å spørre om dosering. Om det er samme dose for søvn som for å roe ned. Og hva om jeg tar den på dagen, blir jeg ikke veldig trøtt og ufokusert da?

Hun damen snakket seg varm om hvor mye bedre den var og det ble nesten så mye at jeg ble litt mistenksom. Hvorfor forsvant vallergan? Og er det noen ekstra bivirkninger siden en også blir roet ned av den? Og hvor lang tid før jeg skal sove skal jeg ta de? Og hvor mange skal jeg ta? Hun apotekdama sa 10mg var vanlig dose. Spurte ikke om de finnes i større doser. På ekstra tunge kvelder gikk det opp mot 4 stk vallergan. Ellers klarte jeg meg med 1 til 2. Tok de ikke fast. Men tenker kanskje å ta atarax fast siden den kan roe meg ned på kvelden. Tror det vil hjelpe mye. Blir man rolig av den eller bare trøtt men fortsatt med rare tanker i som kverner i hodet?

Ble mye det her. Fint om jeg får svar i kveld så kan jeg få lagt in bestilling i den helseappen på ny resept slik at jeg får hentet de ut i morgen.
Vis hele sitatet...
Når forsvant det? Hentet 2 pakker i går jeg.
Anonym bruker
"Farlig Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I følge felleskatalogen er den avregistrert fra 01.01.2021.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I følge felleskatalogen er den avregistrert fra 01.01.2021.
Vis hele sitatet...
Usj, da må nok jeg også snakke med legen min

Takk for tips!
R.i.p 23.04.2021
Dette kan du ta opp med fastlegen din og få godkjenings fritak på vitkestoffet i vallergan.Alimemazintartrat , da blir det importert fra et annet land og du vil få det innen 1uke.
Sist endret av Tarm; 9. februar 2021 kl. 20:10.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I følge felleskatalogen er den avregistrert fra 01.01.2021.
Vis hele sitatet...
Du får alimemazin istede
Jeg gikk igjennom hele sulamitten av C-preparater for søvn, da jeg var innlagt. Atarax fikk jeg noen merkelige tics av, samtidig som restless legs. Forsåvidt det samme med Vallergan og.

For meg funka Truxal best, men dette var visst førstegenerasjons-antipsykotika, og var "ikke til å anbefale". Ble anbefalt enten Seroquel/Quetiapine, Vallergan eller Atarax.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Dette kan du ta opp med fastlegen din og få godkjenings fritak på vitkestoffet i vallergan.Alimemazintartrat , da blir det importert fra et annet land og du vil få det innen 1uke.
Vis hele sitatet...
Kan man da også få den på blå resept? Eller må man dekke hele kostnaden selv når det må importeres? Aldri hørt om import av medisiner. Er det apoteket eller legen som må importere?
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan man da også få den på blå resept? Eller må man dekke hele kostnaden selv når det må importeres? Aldri hørt om import av medisiner. Er det apoteket eller legen som må importere?
Vis hele sitatet...
Hei. I begynnelsen av januar så fikk jeg resept på alimemazin. Den får man ikke på blå resept, i hvert fall i følge min lege, og jeg betalte vel ca 4-500kr. Jeg hentet det på apoteket samme dag som legen skrev ut resept, men det var kun 1 igjen.
Regner med apoteket da bestiller og importerer det.

Mulig det er annerledes hos din lege, men dette var i hvert fall min erfaring rundt det.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
To 10 mg Atarax klokken 20. Rundt kl 2130 var jeg i seng. Lite uro idag, men veldig sliten i kropp og hode av mange netter med dårlig, lite eller ingen søvn. Klokken 23 stod jeg opp da jeg ikke hadde sovnet. I leiligheten er det bare nattlys på når jeg legger meg. Led uten blått. For å forsøke å skape en atmosfære som bygger opp om ro, stillhet og søvn. Rundt midnatt tok jeg 10 mg Atarax til. Satt våken til ca 0030. Stod opp nå. Fortsatt ikke sovnet. I morgen har jeg flere møter og nå kjenner jeg stresset øker. Må få til å sove nå.

Har tatt totalt 20 mg atarax. Fortsatt ikke trøtt. Stresset, sliten og sur bare. Skal jeg ta 10 mg til? Eller hva med zopiclone? Kan man ta zopiclone sammen med atarax? Ikke lest den lappen som kom med atarax. Kan ikke lese slikt for da blir jeg å kjenne etter om jeg har fått bivirkning og blir opphengt og det er ikke heldig.

Zopiclone nå? Ytterligere 10 mg atarax eller bare si at natta er tapt og heller våke rundt og drikke kaffe og game?
Atarax sin søvndyssende bivirkning fungerer visst ikke på alle. Funka såvidt i tre dager som like gjerne kunne vært placebo. Zoplicone aka imovene er bedre.

Tviler på det er noe farlig å ta zoplicone og atarax sammen. Min erfaring med å blande c preparater er at de forsterker virkningen så man endelig får sove!
Sist endret av Harek; 11. februar 2021 kl. 14:11.
Atarax er vell bare anti histaminer. Du kan fint ta 50mg / døgn. Tatt selv i mange år pga kløe og dårlig søvn