Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5270
Hei. Laget meg profil her siden det virker som det er her dere kan mest om slik. Kommer ikke for å være her mye, men ville spørre siden legen virker like usikker som meg.
Jeg har brukt Aduvanz i snart 1 år nå, men den har forandret hvordan den virker på meg. Jeg var sikker på at jeg hadde funnet mirakelpillen. Jeg klarte å følge med i samtaler, føle motivasjon og liv.
Men etter å ha brukt den lenge så begynner jeg og merke en følelse av irritasjon. Det kunne være nok med en bildør som slo eller noen som ringte meg. Jeg ville bare være alene i min egen boble.
Når jeg fortalte dette til legen ville han øke dosen, men det eneste som skjedde var at bivirkningene ble verre. Tørr munn og dårlig matlyst.
Vi bestemte da at jeg skulle trappe ned og prøve uten for å se om disse ubehagelige følelsene ble borte, noe jeg gruet meg til. Men jeg fikk det helt utrolig bra! Ingen angst, ingen falske følelser, ingen tørr munn. Jeg begynte å trene, jeg følte jeg fikk kontakt med mine ekte følelser igjen.

Så skulle vi starte på igjen for å se hva som forandrer seg, og det samme skjedde. Vanskelig å spise, trente ikke fordi treninga føles falsk når jeg er påvirket, samme irritasjonen over at mennesker beveger seg, tålte ikke lyder fra telefonen (mas).
Og rett og slett en følelse av følelsene mine ikke er ekte.

Er det noen her som har erfart dette eller er jeg uvanlig?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bivirkningene pleier å gå over etter noen uker når man øker dose men legen din vet best ang dosering. Kanskje du bør jobbe med toleransen din for andre menneskers eksistanse mulig kognitiv terapi da slike følelser ofte er knyttet til depresjon
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bivirkningene pleier å gå over etter noen uker når man øker dose men legen din vet best ang dosering. Kanskje du bør jobbe med toleransen din for andre menneskers eksistanse mulig kognitiv terapi da slike følelser ofte er knyttet til depresjon
Vis hele sitatet...
Dette forsvant da jeg sluttet med dem, men kom tilbake når jeg begynte med Aduvanz igjen. Jeg hadde 1,5 ukes pause.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av D-vitamin Vis innlegg
Dette forsvant da jeg sluttet med dem, men kom tilbake når jeg begynte med Aduvanz igjen. Jeg hadde 1,5 ukes pause.
Vis hele sitatet...
Det er mye man må lære å leve med men kan velge å leve bedre med om man tar noen grep.
Dette er nokså vanlige bivirkninger av amfetaminbruk (Aduvanz er lisdexamfetamin som omdannes til dextroamfetamin). Enkelte bivirkninger kommer frem i lyset etter en lengre periode med bruk. Amfetaminer, spesielt hvis brukt daglig/ofte, sliter ut nervesystemet og gjør psyken mer sårbar, for å si det enkelt. Det er dessverre lite å gjøre med det annet enn å slutte. Kanskje du kan vurdere å bytte over til Ritalin sammen med legen din og se om ikke du får færre plager.

Du kan ta en titt på disse artiklene (bruk ctrl+F for å finne det du leter etter hvis du ikke orker å lese hele, men mye interessant der):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2670101/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2769923/
Sist endret av Stray Wanderer; 5. februar 2021 kl. 23:57.
Men vist du fikk det bra uten medisiner når du trappet ned å sluttet så er jo det å droppe medisinen en nobrainer? Hvorfor gå på en medisin som virker mot sin hensikt? Prøv heller medisinen pånytt om problemene du hadde før du startet på medisinen dukker opp igjen eller blir ett problem
Sist endret av Alge; 5. februar 2021 kl. 23:59.
Sitat av Alge Vis innlegg
Men vist du fikk det bra uten medisiner når du trappet ned å sluttet så er jo det å droppe medisinen en nobrainer? Hvorfor gå på en medisin som virker mot sin hensikt? Prøv heller medisinen pånytt om problemene du hadde før du startet på medisinen dukker opp igjen eller blir ett problem
Vis hele sitatet...
Ja, det er dette som er planen da. Men kan man virkelig fungere slik at man trenger en medisin bare for korte perioder, for så deretter få veldig ubehaglige virkninger og så bli veldig bra når man slutter? Skulle likt å scannet hjernen min for å se hvor det er feil eller hva som skjer, men det er vel svindyrt
Ville bare oppdatere litt. Jeg har vært uten medisin nå i 1 mnd, jeg har tatt ei pille 3 dager i mellomtiden, noe legen sa jeg kunne for å kjenne om bivirkningene skyldes aduvanzen og det gjør de. Jeg åpnet en kapsel sist og tømte litt oppi et glass vann fordi jeg ikke ville ha hele 30mg og det virket likevel. Så lukket jeg kapselen igjen så det er sikkert igjen sånn 15mg og jeg synes det er nok.

Så jeg kan si jeg har vært uten 1 mnd snart og jeg har hatt det kjempe fint. Jeg har begynt å trene mer i stedet, men nå de siste dagene har jeg begynt å føle meg mer dugget i hodet igjen. Jeg er ikke så fokusert og påkoblet som jeg var mens jeg brukte medisinen. Jeg bruker rett og slett lenger tid på å hente meg inn igjen. Dette merker jeg på jobb nå. Jeg pleide å ta kapselen når jeg dro på jobb og da kom dette kikket man liksom kjenner presis 1 time etterpå og jeg var påkoblet og engasjert. Nå har jeg ikke lenger dette. Jeg glemmer hva jeg skulle gjøre, blir fortere stresset om jeg må mulittaske og får lettere hjernteppe.

Det er lett å tenke at det bare er å ha ekstra selvdisiplin, men dette her er hodet som begynner å gå tilbake til sitt gamle jeg. Jeg trener fremdeles, men denne treninga er veldig ferskvare. Så det er ikke bare å trene og så regne med å være klår i hodet resten av dagens timer.
Jeg har liggende i tilfelle jeg skulle føle for det, men jeg vil helst bevise for meg at jeg kan klare meg uten selv om jeg merker litt motgang igjen nå. Jeg liker ikke denne følelsen av at alt jeg gjør er falsk. Selv treninga føles falsk når jeg bruker de. Isåfall må det utsettes til kvelden når det er på god vei ut.

Hvis noen lurer på det så tar jeg omega-3, magnesium, vitamin d, c, b.
tar alltid ekstra magnesium ved bruk av aduvanz. så der er det ikke mangel
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leste om det å effektivisere tiden. For hundre ish år tilbake var det en fyr som gikk rundt med stoppeklokke å målte alt i fabrikker. Han fant ut at dersom de økte effekten av lys så ble arbeiderne mer produktive. Så de gjorde det. Etter en tid falt produksjonen. Fyren kom tilbake med stoppeklokken og denne gangen senket de temperaturen. Produksjonen økte. Så falt den. Ny runde med stoppeklokken og nye tiltak. Nå økte de temperaturen. Slik gikk det fram og tilbake og konklusjonen ble vel egentlig at det aller meste du gjør av endringer kan øke produksjon og motivasjon. Når det slutter å virke gjør en nye endringer. Dette er så kjent og omtalt at det ble en egen isme av den. Taylorisme kalles det.

Mulig det er det du opplever? Forsøk uten litt til og se om du igjen sliter med fokus og konsentrasjon og alt det som gjorde at du valgte medisin i utgangspunktet. Gjør du det kan du forsøke å starte igjen med medisin. Feks med ennå lavere dose, slik at du har litt å gå før bivirkningene blir for store. Når effekten reduseres kan du forsøke å bytte preparat. Eller justere dose. Eller ta en periode uten.

Mulig jeg er helt tullete som drar inn taylorisme i medisin, men det skader neppe å forsøke? Og merker du positive endringer så kan du forsøke å endre andre små ting for å få ny giv. Senke innetemperatur, endre den. Teste ut belysning, lytte til ukjent type musikk eller lese bøker i genre du normalt ikke leser.
Det er nok mye sant i det du skriver ja "lei storkobbe". Men den siste tiden har jeg følt meg veldig dugget i hodet. Liksom ikke helt våken. Ikke trett og vil sove, men jeg er en smule likegyldig, har ikke helt driven. Det kan hende kroppen bare er i en periode den trenger å slappe av, energien er ikke på topp hele tiden. Men i dag tok jeg kanskje tilsvarende 10mg. Og det funket egentlig litt bedre. Jeg ble litt mer klår, men grunnen til at jeg tar så lite er at jeg ikke vil ha full effekt. Fordi bivirkningene har egentlig blitt ganske ille. Man får 1 time med en slags intenst lykkefølelse, for deretter å bare føle at man har falske følelser.
Du bør akseptere at følelsene dine er dine egne følelser. Når man har ADHD vil adhd-medisiner fungere som en turbo. Motoren er jo din, men turboen gir bare et ekstra puff.
Følelsene dine er ikke falske. De er dine. Prøv å aksepter at du er den du er og om du går på medisiner er du ikke noe annerledes. Du kan føle at det er falskt, men at man føler noe betyr ikke at det er sant.
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Du bør akseptere at følelsene dine er dine egne følelser. Når man har ADHD vil adhd-medisiner fungere som en turbo. Motoren er jo din, men turboen gir bare et ekstra puff.
Følelsene dine er ikke falske. De er dine. Prøv å aksepter at du er den du er og om du går på medisiner er du ikke noe annerledes. Du kan føle at det er falskt, men at man føler noe betyr ikke at det er sant.
Vis hele sitatet...
Med innlegget mente jeg at følelsene mine kjennes falske, med medisinen. Å slutte med den var som å komme til meg selv igjen. Selv om mine mnd med aduvanz har lettet livet mitt virker det som det er nokk for en stund. Jeg tok forresten litt i dag, delte opp en 30mg kapsel. rettere sagt: jeg åpnet den, smadret ut litt pulver og det samme skjer. presis 1 time etter jeg svelger det så får jeg en slags lykkefølelse, litt etter den timen så starter dalingen. Prøver jeg å trene så kjennes den treningen falsk.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dreamliner, that you?