Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3817
Er disse platene herdet på en måte som gjør at det ikke lar seg gjøre å kutte dem opp i mindre deler uten at hele platen pulveriseres til småbiter?
Jeg vil tro / håpe de er som du sier herdet så de vil pulveriseres.
Litt vanskelig å si uten å vite hvilke glassplater det er snakk om, det er jo mulig å få herdet, vanlige og laminerte glassplater (mulig mer også)

Er den herdet så egner det seg ikke til kutting og vil eksplodere i tusen biter.
Er det vanlig/laminert glass så skal det være mulig å få til med litt diverse utstyr som glasskutter og parafinolje/White sprit
Bare husk å brenn fra begge sider vist det er laminert Herdet glass er laget med spenn så det vil nok eksplodere for deg..
-Glass og aluminiumsmontør
Sitat av TonyW Vis innlegg
Bare husk å brenn fra begge sider vist det er laminert Herdet glass er laget med spenn så det vil nok eksplodere for deg..
-Glass og aluminiumsmontør
Vis hele sitatet...
Er flammens hensikt hovedsaklig for å slå sprekk der hvor man har risset siden man ikke kommer dirkte til fra baksiden til å «tappe» for å begynne sprekkdannelse eller er det for å gjøre lamineringen myk?
For å gjøre den myk og mins at du må brenne den for å gi den en "avslutning" når du har brekt glasset. Er montør så fikk det bare kjapt forklart av en kollega
Er det mulig å bruke en vinkelsliper og kutte fram og tilbake gjentatte ganger fra begge sider i små kutt og skjære den på den måten, eller kan det også føre til at den eksploderer?
om plata er herda (som de fleste/om ikke alle glassbord er). så tror jeg du skal glemme det.

bare det å punktvarme glasset med høy nok varme kan forårsake at den knuser

sier ikke at det er umulig å kappe ferdig herda glass, men vinkelsliper og varme er ikke vegen å gå
Sitat av lorentz Vis innlegg
Er det mulig å bruke en vinkelsliper og kutte fram og tilbake gjentatte ganger fra begge sider i små kutt og skjære den på den måten, eller kan det også føre til at den eksploderer?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mulig å kutte herdet glass uten at det eksploderer.
Vist glasset er herdet vil det gå i 1000biter. Herding vil si at det er satt spenning i glasset. Dette går nesten helt ut til kantene. Så det er umulig å kutte herdet glass. Alt herdet glass lages på mål

Er det et vanlig et lags glass er det kun en glasskutter du trenger

Er det laminert glass,bruker du en glasskutter å skjærer først den ene siden, gir plata et dunk mot enden av bordet du skjærer på. Typ trekk kuttet 2 cm utfor kanten.

vender om glassplaten å kutter på samme plass som kutt 1. Gi plata et lite dunk mot bordet der du har skjært slik du bryter glasset.

Sprut på rødsprit der kuttet er å sett fyr. Jobb platen rolig opp og ned. Gjøres dette for fort, vil du få en stygg kant som «chipper» mulig du må sette fyr 2 ganger for å bryte lamineringa.

Vil anbefale deg å levere glasset til kutting hos noen som kan det. Er rimelig vanskelig. Samt glasskanten må poleres etterpå
Sist endret av tøffel; 22. november 2019 kl. 17:23.
glassplater i bord er i 99% av tilfellene herdet slik at de vil eksplodere i 1000000 bitee før du får lagt så mye som et hakk, du kan få customskjært ei glassplate i vanlig glass men da vil jeg sterkt anbefale å gå opp i tykkelse, helst dobble tykkelsen da disse tåler en del mindre belastning
Sist endret av freebird; 22. november 2019 kl. 19:11.
Jeg skaffet meg egentlig dette borde fordi jeg trengte et absolutt plant bord som jeg skulle bruke som arbeidsbord der jeg skulle planfrese og slipe såkalte "river tables" bordplater dvs. tunge trestykker sammenlimt med epoxy.

Betyr det at bordet også kan eksplodere mens jeg holder på med dette dersom jeg belaster det med for stor vekt, mister et verktøy på overflaten eller utsetter det for vibrasjoner fra håndoverfres og håndsliper? Hvordan vil den eksplosjonen i såfall utarte seg? Kommer jeg til å få glassbiter i ansiktet, eller vil alt bare falle mot gulvet?
Ja, jeg har sett et slikt bord knuse av at noen har satt ei spritflaske litt for hardt ned, ikke smellt flaska i bordet, bare hardere en man normalt ville satt fra seg ei flaske, nei du får det ikke i øyene, det blir bare som kjeks og faller ned, bordet tåler en del men var jeg deg hadde jeg faktisk heller hatt et trebord jeg spikra lister rundt som forskaling og hellt epoxy på, det vil da renne utover og bli 100% beint
søk på youtube. du vil finne videoer av hedet glass som knuser der.