Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 23657
Legger inn en ''trigger-warning'', diskuterer groteske hendelser i denne posten og hvis du er sensitiv når det gjelder seksuelle overgrep, drap eller vold av ekstrem karakter: ikke les i denne tråden!

Jeg har morbide tendenser, ikke spør hvorfor. Med det i tankene så har nok en gang en sak kommet tilbake i mitt minne.

Hvilke(n) sak i media har satt seg godt i ditt minne?

Mitt svar blir en sak fra Skandinavia, rettere sagt: Danmark.

Dere husker vel denne saken: Peter Madsen. Han tok med seg en journalist (Kim Wall) ned i en ubåt han lagde selv, voldtok henne for så å drepe henne. Han parterte så vedkommende for så å senke ubåten, uten motiv.

I august 2017 forsvant den svenske journalisten Kim Wall under en tur med en av Madsens undervannsbåter. Etter først å ha avgitt sprikende forklaringer til politiet, innrømmet Madsen at han hadde dumpet henne på havet. Deler av liket hennes ble senere funnet ved kysten av Amager ved København. I oktober 2017 tilsto Madsen å ha partert liket av Wall, men nektet for å ha drept henne. I januar 2018 ble Madsen tiltalt for overlagt drap, likskjending og annet seksuelt forhold enn samleie av særlig farlig karakter.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Peter_...f_UC3_Nautilus

Det her er en av de mest groteske hendelsene jeg kan huske i nyere tid. Bare det å være i en hjemmesnekret ubåt er nok for meg, men for så å være fanget under vann med en psykopat som voldtar, dreper og til slutt parterter henne - Virkelig, den skrekken den stakkars dama må ha følt i de her øyeblikkene..... herregud. Hvil i fred.

Så, spørsmålet er: hva er ditt minne preget av? - Nytt eller eldre, og gjerne fra Skandinavia.
Sist endret av Jokke; 28. februar 2021 kl. 15:46. Grunn: trigger-warning
R.i.p 23.04.2021
Begynner og bli for mange til og ramses opp ,men fks alle disse cult sakene fra usa og det var vel en i jungelen der lederen fikk 1000stk til og drikke saft med cyanid. Så var det den culten som tok selvmord fordi dem trudde det var et modersip bak haileys comet som skulle plukke opp sjelen dems. Mye absurde saker der ute.
Eneste som kommer i tankene er egentlig Utøya og ABB.
Grunnen til det er at jeg har en onkel som hadde kontoret sitt akkurat der bomba gikk av i regjeringskvartalet.
Han skulle egentlig vært på jobb men hadde tatt seg fri, men fy fader for ett sjokk når vi så det på TV'en...

Selvfølgelig alt det andre rundt det også, men akkurat den tanken på at min onkel kunne ha blitt sprengt i tusen biter forsvinner ikke så lett.
Dessverre døde han av kreft for noen år tilbake.. RIP.
22. juli 2011 Utøya.
Kjente en jente som var der og ble drept.
Søsteren hennes og moren hennes (som jeg også kjente) bodde
ved siden av der jeg bodde. Et helt nabolag i sorg.

Var på en øy i Oslofjorden da bomben i regjerings kvartalet gikk av.
Det ristet helt ut dit. Kunne se inn mot Oslo og det steg røyk opp.
Trodde først det var et fly som hadde styrtet i sentrum.
Hørte sirener og helikopter resten av natta.
«Ari Behn tok sitt eget liv 1. juledag» var ikke akkurat det første jeg forventet å se da jeg åpnet VG den dagen.

Og her sitter jeg og venter på at det kommer en lignende nyhet om Eirik Jensen. Jeg håper selvfølgelig ikke det skjer, men har en slags magefølelse på det...
Kom over en creepy youtube kanal som fenga min morbide fascinasjon. Noen historier ble for ille, men jeg måtte liksom fortsette å se. Nok til å miste trua på folk, ikke så underholdende lengre. Kan lese om sprø kulter i dagevis, men ekstrem maktmisbruk ovenfor forsvarsløse ofre stikker verre.
The Pit Of Despair Experiment - Hell in a research lab
Detaljerte beskrivelser av temmelig sadistiske dyreforsøk. Kanskje en low blow, men det ødela humøret grundig mitt den dagen. Har aldri likt aper forsåvidt, men det hjalp ikke der.

Junko Furutas 44 Day Nightmare
Inneholder alt TS advarer om, de skyldige hadde mektige kontakter og slapp jævlig billig unna.
Sist endret av Bothrops; 28. februar 2021 kl. 17:01.
Den Peter Madsen-saken er så absurd at den er i en klasse for seg. Alle elementene der er som tatt ut av en serie. Utøya er vel unødvendig å nevne, den sitter vel i alle.

Baneheiadrapene er definitivt en sånn sak, også før det kom opp på nytt. Det er noen stedsnavn som bare aldri kommer til å være nøytrale, Baneheia er et av dem. Og Bjugn, og Alvdal.

Mer interessant er kanskje de sakene som ikke er så unike i detaljene eller omfanget, men som av en eller annen grunn bare setter seg. For meg er Christoffer-saken en sånn. Det bildet av den ungen som biter seg i leppa, med de blanke øynene. Det handler vel litt om det systematiske sviket rundt. Samme med Monika-saken, med den horrible prosessen i etterkant.
Faen @*pi
Det bildet av Christoffer hadde jeg i hodet i flere år.
just when you thought you were out they pull you back in..
Husker ikke hvor det var, men ei lita jente som bodde med en slem stemor som ødela alt hun klarte, helte kokende olje i skrittet, over brystet og over leppene til jenta over lengre tid. Hun ble funnet på fortauet og skrittet så ut som et åpent sår ifølge helsepersonell. Har ikke ønsket å finne tilbake til den artikkelen en gang, men så den for mange år siden og ble helt uvel.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Faen @*pi
Det bildet av Christoffer hadde jeg i hodet i flere år.
just when you thought you were out they pull you back in..
Vis hele sitatet...
Sorry
Faen, hun kom meg i forkjøpet med å nevne Christoffer! Har hørt at bildet av han gir inntrykk ja. Hele historien gjorde en greie på han nå nylig, og i den saken er det så mange små ting som burde ha blitt fanga opp som garantert kunne redda livet hans, det gjelder også skolevesenet!

Det er også noe med at saken i seg selv ikke er av de aller verste men hele greia rundt gjør at saken får en skikkelig ekkel smak. Det er dog veldig positivt at det etter sigende er veldig mange instanser som har tatt lærdom av det her!
Sist endret av equimanthorn; 28. februar 2021 kl. 17:40.
Sitat av Dataskjerm Vis innlegg
«Ari Behn tok sitt eget liv 1. juledag» var ikke akkurat det første jeg forventet å se da jeg åpnet VG den dagen.

Og her sitter jeg og venter på at det kommer en lignende nyhet om Eirik Jensen. Jeg håper selvfølgelig ikke det skjer, men har en slags magefølelse på det...
Vis hele sitatet...
Den saken var også helt jævlig, uansett hva man følte om Ari Behn så var det bare så forferdelig trist. - Ikke at jeg tror en eneste nordmann ikke deler det standpunktet med meg.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Kom over en creepy youtube kanal som fenga min morbide fascinasjon. Noen historier ble for ille, men jeg måtte liksom fortsette å se. Nok til å miste trua på folk, ikke så underholdende lengre. Kan lese om sprø kulter i dagevis, men ekstrem maktmisbruk ovenfor forsvarsløse ofre stikker verre.
The Pit Of Despair Experiment - Hell in a research lab
Detaljerte beskrivelser av temmelig sadistiske dyreforsøk. Kanskje en low blow, men det ødela humøret grundig mitt den dagen. Har aldri likt aper forsåvidt, men det hjalp ikke der.

Junko Furutas 44 Day Nightmare
Inneholder alt TS advarer om, de skyldige hadde mektige kontakter og slapp jævlig billig unna.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, skal sjekke det ut. Deler den med at det er underholdende, er selv ganske sensitiv på seksuelle overgrep, som vi alle er. Dyremishandling er også bare helt jævlig, kan ikke velge mellom hvilken forbrytelse som er verst av alle: men her sitter vi i et samfunn hvor folk havner i fengsel for å ruse seg. Med alt som skjer, er det sinnsykt. Det har ikke så mye med saken å gjøre, men ville få sagt det.

Sitat av *pi Vis innlegg
Den Peter Madsen-saken er så absurd at den er i en klasse for seg. Alle elementene der er som tatt ut av en serie. Utøya er vel unødvendig å nevne, den sitter vel i alle.

Baneheiadrapene er definitivt en sånn sak, også før det kom opp på nytt. Det er noen stedsnavn som bare aldri kommer til å være nøytrale, Baneheia er et av dem. Og Bjugn, og Alvdal.

Mer interessant er kanskje de sakene som ikke er så unike i detaljene eller omfanget, men som av en eller annen grunn bare setter seg. For meg er Christoffer-saken en sånn. Det bildet av den ungen som biter seg i leppa, med de blanke øynene. Det handler vel litt om det systematiske sviket rundt. Samme med Monika-saken, med den horrible prosessen i etterkant.
Vis hele sitatet...
Enigx100. Forøvrig fikk jeg jævlig vondt når jeg leste Flaffersen sitt innlegg. Hvil i fred, og du har min kondolanse.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Husker ikke hvor det var, men ei lita jente som bodde med en slem stemor som ødela alt hun klarte, helte kokende olje i skrittet, over brystet og over leppene til jenta over lengre tid. Hun ble funnet på fortauet og skrittet så ut som et åpent sår ifølge helsepersonell. Har ikke ønsket å finne tilbake til den artikkelen en gang, men så den for mange år siden og ble helt uvel.
Vis hele sitatet...
Den mener jeg å erindre, det var helt jævlig. At noen kan få seg til å gjøre enkelte ting... men spesielt mot sine egne som ser til mor som sin beskyttelse.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Har hørt at bildet av han gir inntrykk ja.
Vis hele sitatet...
Legger ved en lenke til bildet av Christoffer.

Forresten så anbefaler jeg å sjekke ut listen over Norske uoppklarte drapssaker
Liste over Norske uoppklarte drapssaker
Sist endret av Jokke; 28. februar 2021 kl. 17:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De som har satt seg mest er de som jeg leste om tidligst; jeg husker godt en gang når jeg leste en sak om en som hadde gjemt seg i "hjul-rommet" på et passasjerfly, i sen barneskolealder, den sitter mest. En fra Afrika hadde gjemt seg der, og falt ut, og jeg glemmer aldri bildet av gjerdet han landa på, et slikt klassisk gjerde med spisser på toppen. Hele historien, bildet, og det at jeg leste det alene i et fremmed og stille rom, bidro bare til den trykkende følelsen.
Det er noen figurer, som dukker opp i mitt hode.

Den første er Henry Duncan the 3'rd. Han er en psykopat uten nevneverdige hemninger på dødscella.
Han oppdaget et par barn, som pirret den seksuelle følelsen hans.
Om natta kneblet og bandt han de to barna, og bar dem ut på plenen utenfor huset. Deretter gikk han inn igjen og drepte moren, kjæresten hennes og hennes eldste sønn, på kjøkkenet. Så bortførte han barna, og totalt misbrukte dem seksuelt. På en leirplass inne i skogen, drepte han den eldste dalevende sønnen, da han hadde ikke vært så medgjørlig under disse sexuale aktene. Han ble drept foran søstra, og kremert på et bål på leirplassen. Han misbrukte jenta mye mer. Men jenta var snill mot Henry. Han dro med henne til et spisested, der ekspeditrisen kjente igjen jenta, og ringte politiet. Henry ble arrestert uten dramatikk. Men han sa omtrent ikke noe under avhør. Men politiet sjekket kjøreloggen på hans GPS i bilen, der fant de leirplassen og beinrestene etter gutten.

Elizabeth Bathory, som kanskje er den personen, som har drept flest i fredstid og for egen vinning. Hun var en sadistisk grevinne, som nøt å plage andre. Disse andre var da tjenestepiker. Som hun likte å torturere, bl.a. med å sette beina dems i kokende vann. Ellers så mente hun, at blod fikk huden hennes til å se ung ut. Så hun fikk en tjener til å tappe noen jenter for blod i et badekar, og Elizabeth badet i dette blodet. Dette gjorde jun en del ganger. Det er anslått at hun drepte 300 ±100. Og det lå strødd med lik rundt slottet hennes.

Vlad Tepes som også likte å pine ihjel mennesker. Han var hersker i dagens Romania. Som en maktdemonstrasjon, så hadde han en gullkopp i hver by på brønnen. Den var det ingen, som turte å røre. Men det han var kjent for, var å tre folk på spidd. Altså inn bakenden og ut kjeften o.l. Der døde dem ganske sakte. Dette likte han å se på, gjerne mens han spiste mat. Han hadde en diplomat på besøk, som misslikte og sitte der blant råtnende lik på spidd rundt seg, under samtalen.
Ellers tok Tyrkia og angrep han. Over grensa så dem tusenvis av rumensk befolkning tredd på spidd, den tyrkiske sultanen og hans soldater snudde i vemmelse og frykt.

Albert Fish likte barn, men ikke helt på samme måten som folk flest. Han var innom et hus, der han skulle ansatte et par barn til en jobb. Han tok med barna, klubbet dem ihjel naken, slaktet dem, tibrete dem, spiste dem og sendte brev til foreldrene om hvor saftig, mør og velsmakende den ene rumpesteiken hadde vært. Han fikk selvsagt dødsstraff.

Theodore (Ted) Bundy som kidnappet og drepte over 30 unge kvinner. Han likte å ha sex med de likene etterpå. Faktisk så var det ved flere anledninger at han måtte grave vekk en del fluemark, for å komme til. Han fikk ta del i en statelig grillfest i 1989.

Pedro Aloso Lopez som er en mann, som også like barn på en feil måte. Han bortførte barn, misbrukte dem seksuelt og drepte dem etterpå. Han er dømt for å ha drept 110 bar i Colombia, men de mistenker at han kan ha drept over 300 stk.

Willy Pickton var en grisebonde, som menget seg med en del gatenarkomane og prostituerte. En del av disse forsvant, 49 av dem for å være eksakt. Han solgte kjøtt fra noen av dem som svinekjøtt.

Dette er litt av en lang liste jeg vet om.
Odin-saken i Trondheim.
Lurer fælt på hva som skjedde med han, har hørt mange syke rykter men vet ikke helt hva man skal tro..
Hvilke(n) sak i media har satt seg godt i ditt minne?
Vis hele sitatet...
Ganske mange, men denne saken fra 2002 stikker seg ut som eksepsjonelt stygg og tragisk:


Sju-åring drept av polarhunder

En sju år gammel gutt fra Vest-Torpa ved Dokka i Oppland dødetorsdag ettermiddag etter å ha blitt bitt av fire polarhunder.Hundene vil bli avlivet.
Vis hele sitatet...
Dokka: — En sju år gammel gutt er død etter at han ble bitt av noen hunder. Jeg kan ikke si noe om hendelsesforløpet, sier lensmann Jan Kolbjørnshus i Nordre Land til NTB. Vitne meldte fra Gutten ble funnet i grøftekanten på en vei i bygda Vest-Torpa, vel to mil nord for Dokka sentrum, av en tilfeldig forbipasserende.Ambulanse ble umiddelbart sendt til stedet, men livet sto ikke til å redde.
Vis hele sitatet...
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...av-polarhunder

Så kan man reflektere litt over hvordan den lille stakkaren opplevde denne hendelsen før han mistet bevisstheten.
Nei, fy faen for en grusom sak.
Stryknin i amfetamin, etterfulgt med voldtekt: https://www.bt.no/nyheter/utenriks/i...aaringer-doede

Syreangrep i muslimske land rettet mot kvinner som har brakt "vanære" overfor sine familier.

Syreangrep mot helt tilfeldige personer i London som blir utført av unge gjengmedlemmer som en slags initiation ritual (for å bevise at de er nådeløse og ikke eier medlidenhet). De bruker syre fordi bæring av kniv straffes hardt, mens kraftig etsende syre kunne enkelt kjøpes på en butikk og bæres rundt uten problemer.

Da jeg var liten så jeg en video fra krigen i Tsjetsjenia hvor russiske soldater som var fanget av tsjetsjenere ble halshugd med kniv, en etter en. Den satt sine spor. Sverget til meg selv at jeg aldri skal delta i krig eller bli med i militæret.

Mye annet morbid shit også - tortur og drap utført av meksikanske karteller, IS o.l. Sånne ting får meg til å miste all lyst til å komme ut av huset
Hvis vi skal ta ting utenfor Skandinavia kommer jeg på to som virkelig har satt seg:

Den første er mishandlingen av Junko Faruda, ei japansk jente med bein i nesa som var frekk nok til ikke å ville bli sammen med en ganske miserabel dude som tilfeldigvis hadde kontakter i Yakuza. Han og kompisene hans bortførte Junko, og gjorde så mye jævlig med henne at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne, søk henne opp! Noen av de mange tinga hun ble utsatt for var konstant voldtekt, ekstrem tortur av alle mulige slag, fra å bli tvunget til å drikke piss og spise kakerlakker til å få vaginaen brent med voks, bli fysisk mishandla i form av å bli slått med ulike gjenstander, ulike gjenstander som var altfor store for den slags stappa opp i altfor små kroppsåpninger, osv, osv, det er så mye her og torturen må ha vært så jævelig at det er et under at hun holdt ut så lenger som hun gjorde! Det som kanskje er ekstra ille er at så mange visste om at hun ble holdt fanget men ikke grep inn, og de involverte fikk veldig lav straff, og den ene involverte i saken har skrytt av det på byen i ettertid.

Så har vi gypsy Blanchard, ei jente med ei klin gæren mor (DB) som tvang dattera si til å late som hun satt i rullestol, gav henne masse medisiner hun ikke trengte osv, alt for at hun skulle holde seg barnaktig langt ut i tenåra. På snedig vis klarte hun å holde dette gående og man skulle tro det var en dårlig norsk krim det var snakk om, men hvis folk begynte å ane for mye ugler i mosen var det bare å pakke snippesken og stikke med dattera, til en annen stat og fortsette med narrespillet. DB gikk tilogmed langt i å vise frem sin funksjonshemmede og syke datter som mot alle odds hadde det bra. Når Gypsy etter hvert begynte å tilbringe tilstrekkelig tid online fant hun seg en kjæreste på nett. Etter at hun fortalte han om livet hennes var han hennes reddende engel og kom og kverka mora. Gypsy må virkelig ha levd i et fengsel, denne saken er det også mange aspekter ved jeg tror jeg har glemt eller oversett akkurat nå.

Men seriøst folkens, hvis dere vil høre om jævlige folk, de aller jævligste, sjekk ut Podcasten Sword and Scale! Ekstremt godt produsert, med enten intervjuer, opptak fra 911-samtaler, avhør, klipp fra rettssaker, reportasjer osv. Hva folk velger å gjøre med hverandre ass, der er det sinnsykt mange cases! Det er ikke uten grunn at podcasten har sloganet "a podcast that reveals that the worst monsters are real"
Sitat av Tarm Vis innlegg
Begynner og bli for mange til og ramses opp ,men fks alle disse cult sakene fra usa og det var vel en i jungelen der lederen fikk 1000stk til og drikke saft med cyanid.
Vis hele sitatet...
Q: Why are there no jokes about Jonestown?
A: The punch line is too long.

Sitat av *pi Vis innlegg
Mer interessant er kanskje de sakene som ikke er så unike i detaljene eller omfanget, men som av en eller annen grunn bare setter seg. For meg er Christoffer-saken en sånn. Det bildet av den ungen som biter seg i leppa, med de blanke øynene. Det handler vel litt om det systematiske sviket rundt. Samme med Monika-saken, med den horrible prosessen i etterkant.
Vis hele sitatet...
Ja fy faen. En av de aller første trådene jeg oppretta her på anstalten handler faktisk om akkurat den saken.

I den gata der vil jeg forøvrig nevne en annen sak, som ikke engang er en sak. Eller, så vidt jeg vet ble moren dømt for vold og alt det der, men den havna aldri noen avis hvor jeg har funnet den. Det er en historie jeg fikk fra en barnevernsansatt som "typisk eksempel på vold mot barn som ikke har noen nyhetsverdi eller interesse": En mor hadde krangla med barnefaren og bestemte seg for å la det gå utover deres tre år gamle sønn. Hun helte derfor en kjele kokende vann i skrittet på ham mens han sov. Gutten overlevde, men fikk tredjegradsforbrenninger i store deler av underlivet. Ja, jo. Kult liv å se frem til. Jeg er fullstendig klar over at dette er en anekdote siden jeg aldri har klart å finne rettsdokumenter som bekrefter saken, men jeg har ingen egentlig grunn til å tro at hun løy til meg. Men det er jo lov å håpe...

Det minner meg også på den famøse stemorssaken. I likhet med Baneheia er dette en sånn sak som blir ekstra ekkel fordi domfelte innett insisterer på sin uskyld i etterkant. Var hun uskyldig likvel? Jeg har lest dommen fra lagmannsretten og mitt inntrykk er at hun skyldig som faen. Likevel blir det alltid en usikkerhet når noen hevder å være uskyldig dømt, og det er jo nok av de som hevder at det er et justismord. Det gir saken en ekstra dimensjon som gjør det vanskelig å glemme den.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja fy faen. En av de aller første trådene jeg oppretta her på anstalten handler faktisk om akkurat den saken.
Vis hele sitatet...
Ble visst ikke så lang, den tråden, men temaet er interessant. Så vidt jeg husker har strafferammen for mishandling i nære relasjoner blitt økt etter den saken (mulig jeg husker feil her), for at det skal matche strafferammen for kroppskrenkelse. Men fortsatt straffes folk visstnok lavere for vold mot (egne) barn enn mot voksne de ikke er i relasjon til. Det henger kanskje i at det er litt mer greit å denge sin egen familie litt rundt enn å begå vold mot tilfeldige andre? Selv om de psykiske skadene selvsagt er enormt mye større ved å bli mishandlet av noen du er i relasjon til og avhengig av.

Det minner meg også på den famøse stemorssaken. I likhet med Baneheia er dette en sånn sak som blir ekstra ekkel fordi domfelte innett insisterer på sin uskyld i etterkant. Var hun uskyldig likvel? Jeg har lest dommen fra lagmannsretten og mitt inntrykk er at hun skyldig som faen. Likevel blir det alltid en usikkerhet når noen hevder å være uskyldig dømt, og det er jo nok av de som hevder at det er et justismord. Det gir saken en ekstra dimensjon som gjør det vanskelig å glemme den.
Vis hele sitatet...
En annen sak jeg husker mer på grunn av prosessen etterpå enn selve saken, er Hemsedalsaken. På ingen måte noen spektakulær sak, men et slag i magen å se hvor totalt rettsløs man er i sånne situasjoner. Det ble ikke engang vurdert uaktsomhet. Det blir litt som det du skrev om Christoffersaken, man kan ikke bevise intensjon, men hvor forbanna uforsiktig skal det være lov å være før det er det samme som å gjøre det med vilje? Når du vet at jenta har tatt potensielt dødelige doser dop og du må bære henne bevisstløs inn i hytta, bør man trenge bevis for intensjonen for å dømme dem?
Disse to jentene som var på tur i Morocco og ble halshugd mens de ropte etter mødrene sine. Angrer meget på at jeg så den filmen når den ble spredd rundt.
Sist endret av Nerdefruen; 28. februar 2021 kl. 21:21.
Ingen utover 22. juli 2011. Er folks hang til det morbide et resultat av at mengden virkelig vold har sunket betraktelig ila. de siste par generasjonene?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Q: Why are there no jokes about Jonestown?
A: The punch line is too long.

Ja fy faen. En av de aller første trådene jeg oppretta her på anstalten handler faktisk om akkurat den saken.

I den gata der vil jeg forøvrig nevne en annen sak, som ikke engang er en sak. Eller, så vidt jeg vet ble moren dømt for vold og alt det der, men den havna aldri noen avis hvor jeg har funnet den. Det er en historie jeg fikk fra en barnevernsansatt som "typisk eksempel på vold mot barn som ikke har noen nyhetsverdi eller interesse": En mor hadde krangla med barnefaren og bestemte seg for å la det gå utover deres tre år gamle sønn. Hun helte derfor en kjele kokende vann i skrittet på ham mens han sov. Gutten overlevde, men fikk tredjegradsforbrenninger i store deler av underlivet. Ja, jo. Kult liv å se frem til. Jeg er fullstendig klar over at dette er en anekdote siden jeg aldri har klart å finne rettsdokumenter som bekrefter saken, men jeg har ingen egentlig grunn til å tro at hun løy til meg. Men det er jo lov å håpe...

Det minner meg også på den famøse stemorssaken. I likhet med Baneheia er dette en sånn sak som blir ekstra ekkel fordi domfelte innett insisterer på sin uskyld i etterkant. Var hun uskyldig likvel? Jeg har lest dommen fra lagmannsretten og mitt inntrykk er at hun skyldig som faen. Likevel blir det alltid en usikkerhet når noen hevder å være uskyldig dømt, og det er jo nok av de som hevder at det er et justismord. Det gir saken en ekstra dimensjon som gjør det vanskelig å glemme den.
Vis hele sitatet...
The dad jokes. Men ja, har også minne av flere av de her sakene og det er rett og slett helt sinnsykt, mener det er viktig å belyse sakene her igjen og igjen - det føles liksom ut som det er det minste en kan gjøre. Joda, fasinasjonen er der fra min side: samtidig mener jeg det ligger en verdi i det å holde saken i live for å ikke glemme den motbydelige uretten som er begått mot disse stakkars menneskene.

Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Disse to jentene som var på tur i Morocco og ble halshugd mens de ropte etter mødrene sine. Angrer meget på at jeg så den filmen når den ble spredd rundt.
Vis hele sitatet...
Den saken husker jeg! Jeg så aldri den videoen, fordi til tross for at jeg er morbid så må jeg innrømme at jeg blir så og si traumatisert når det blir for ekte.

Husker spesielt de facebook-videoene som gikk rundt for noen år siden, hvor de flerra hunder levende fordi de mente huden slapp lettere hvis de var i live. - DET har satt seg i minnet mitt det, samme med hu drittkjerringa som tråkker på kattunger med høyhæler. Seriøst, hadde jeg vært en eller annen form for leder eller diktator hadde dødsstraff vært innafor, med middelalderens metoder. - Scaphism anyone?

Var en gang på besøk i torturmuseet i Amsterdam, det anbefaler jeg virkelig. Jeg og hu som var der hadde en rimelig drøy fotoshoot der inne i og med at det var så tidlig at vi var de eneste som var der.

Sitat av funksjon Vis innlegg
Ingen utover 22. juli 2011. Er folks hang til det morbide et resultat av at mengden virkelig vold har sunket betraktelig ila. de siste par generasjonene?
Vis hele sitatet...
Didnt I tell your ass not to ask? Spøk til side, det er vel nærmest umulig å kunne peke på én grunn til det her. Noen er oppdratt i hektiske miljø som gjør at døden og alt som kan relateres til det ikke vrir magesekken.

Andre er bare sadister, noen vil ha et realistisk bilde av verden (selv om de her sakene ikke representerer folket stort sett - ergo nyhetsverdig) og noen klarer bare ikke å stoppe nysgjerrigheten. Ser på deg, Nerdefruen
Sitat av funksjon Vis innlegg
Ingen utover 22. juli 2011. Er folks hang til det morbide et resultat av at mengden virkelig vold har sunket betraktelig ila. de siste par generasjonene?
Vis hele sitatet...



Meget mulig, jeg vet i alle fall at jeg er en hund etter sånt, elsker det og har gjort det lenge før true crime ble en skikkelig stor greie, nå har bare de kanalene som hjelper med å sortere og bringe ut ny info til massene gjort at jeg har fått tak på enda mer, men det fascinerer meg umettelig at folk er så jævlige. Mye avsky involvert også, men mørket blant oss fascinerer stort ja.

Nå skal det sies at jeg også fascineres av mer konvensjonelle true crimesaker også, men jeg liker i hvert fall å tenke at det hjelper meg med å forstå hvor ille verden kan være på sitt verste, det mener jeg er nyttig å ta med seg videre!
Sist endret av equimanthorn; 28. februar 2021 kl. 22:29.
De jeg husker best i kronologisk rekkefølge:

Drapet på Benjamin Hermansen
Var vel knappe 10 år da dette skjedde og pleide egentlig ikke å få med meg så mye nyheter, men husker jeg fikk med meg dette og ble ganske sjokkert av at han ble drept bare fordi han hadde feil farge. Konseptet nynazister var også ganske vanskelig å fordøye.

9/11
2001 sluttet ikke å sjokkere. Så på nyhetene før foreldrene mine kom hjem fra jobb og fikk med meg fly nr 2 kræsje inn i bygningen - det gjorde rimelig sterkt inntrykk.

22. juli
Jeg var ikke direkte berørt, men mange i min omgangskrets mistet noen som var nær. Husker spesielt godt den jævlig følelsen av å følge med på tallet på bekreftede døde bare stige og stige utover kvelden.
Drapet på James Bulger i 93 tror jeg det var.
Den 2 år gamle gutten i England som ble bortført fra et kjøpesenter og drept av to 10 år gamle gutter.
Det ble ikke fortalt nøyaktig hva de gjorde med ham, men det ligger i kortene at det var svært bestialsk.
Det kokte over for folk, og en folkemengde på 300 prøvde å stoppe transporten av guttene og lynsje de.
Sist endret av Arex_x; 1. mars 2021 kl. 01:05.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Drapet på James Bulger i 93 tror jeg det var.
Den 2 år gamle gutten i England som ble bortført fra et kjøpesenter og drept av to 10 år gamle gutter.
Det ble ikke fortalt nøyaktig hva de gjorde med ham, men det ligger i kortene at det var svært bestialsk.
Det kokte over for folk, og en folkemengde på 300 prøvde å stoppe transporten av guttene og lynsje de.
Vis hele sitatet...
Tror det var snakk om sodomi og at de skjærte av han penis, hvis jeg snakker om samme sak som deg. - Helt ærlig, får meg til å grøsse å tenke på hva disse to 10-åringene gikk igjennom selv, det kommer jo ikke av seg selv at barn gjør noe sånt.

Barn tenker ikke konsekvent, de har ikke seksuell drift og det er langt utenfor normalen når de får voldelige impulser som det her. Det er et vanskelig område, fordi jeg får vondt av dem samtidig som de godt kunne blitt lynsjet.
22. Juli. Var ikke berørt veldig direkte en gang, men det var noe som jeg fra tid til annen fant meg tenke over. Også grått et par ganger for meg selv når jeg tenkt på barns og familiene midt oppi det og tragedien som utspilte deg på begge sider av vannet. Spesielt i årene etterpå rett etter.

Siden originalspørsmålet ikke egentlig ekskluderer hyggelige saker selv om den nevner Skandinavia så hiver jeg likevel på en til: fulgte i lang tid med på guttene i gruven i Thailand som jeg tenkte realistisk sett enten er døde eller vil være det snart. Oddsene var så dårlige.

Den morningen jeg våknet opp og så bildet av dem fra gruven så var det en ekstrem good feeling. Har vært en del i Thailand. Fikk et par små tårer i øyekroken et par tårer øyekroken av glede. Hyggelig med noen feel good saker slik som det.

Edit: bortsett fra det gjorde Christoffer saken veldig preg.
Sist endret av Picard; 1. mars 2021 kl. 02:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har alltid sett på meg selv som en empatisk person, og har følt at jeg har kunnet ta innover meg andres lidelse og «skjønt» hvor jævlig mye forskjellig kan være, men… etter jeg fikk barn selv, fy faken! Det er helt sikkert en klisjé, men alt som omhandler grusomme ting som skjer med barn gir meg klump i halsen og jeg kan tenke på det i månedsvis etterpå.

En sak som har satt seg spesielt godt handler om et seks uker gammelt prematurt spedbarn som ble utsatt for helt horrible ting: NRK-sak.

Et oversiktsbilde over alle skadene:



Det er fullstendig hjerteskjærende å tenke på hvor jævlig det barnet må ha hatt det og ikke minst hvordan det skal gå med barnet i fremtiden. Faren ble vel faktisk frikjent, uten at jeg vet om det ble anket noe mer i etterkant, men det er rimelig åpenbart at han er et godt argument for at man burde innføre et barnesertifikat eller lignende.

Selv om jeg vet at jeg sikkert ikke burde ta innover meg slike saker, så føler jeg på en måte at man plikter litt å faktisk lese om det, og på en rar indirekte måte bry seg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Baneheiadrapene er definitivt en sånn sak, også før det kom opp på nytt. Det er noen stedsnavn som bare aldri kommer til å være nøytrale, Baneheia er et av dem. Og Bjugn, og Alvdal.
Vis hele sitatet...
Jeg leste meg litt opp å sakene du nevner her, så nå tenker jeg på Bjugn-saken - hvordan kan det ha seg at alle ble frifunnet på punktene det gjelder men samtidig så fikk barna voldsoffererstatning i tillegg til at de tiltalte fikk erstatning av staten? Er det jeg som misforstår?

Frostating lagmannsrett frifant i 1994 barnehageassistenten på alle punkter. Etterforskningen ble sterkt kritisert av riksadvokaten i en rapport samme år. De tidligere siktede ble senere tilkjent erstatning av staten. 33 av barna ble tilkjent voldsoffererstatning.
Vis hele sitatet...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
hvordan kan det ha seg at alle ble frifunnet på punktene det gjelder men samtidig så fikk barna voldsoffererstatning i tillegg til at de tiltalte fikk erstatning av staten? Er det jeg som misforstår?
Vis hele sitatet...
Tror det aldri var noen tvil om at barna var blitt misbrukt. Men man kunne kanskje ikke
med sikkerhet si hvem som hadde utført overgrepet.

Noe lignende skjedde i Birgitte saken.
Fetteren ble frifunnet, men måtte betale erstatning.
Det blir vel litt som å si " vi tror det er deg, men vi kan ikke bevise det"
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tror det aldri var noen tvil om at barna var blitt misbrukt. Men man kunne kanskje ikke
med sikkerhet si hvem som hadde utført overgrepet.

Noe lignende skjedde i Birgitte saken.
Fetteren ble frifunnet, men måtte betale erstatning.
Det blir vel litt som å si " vi tror det er deg, men vi kan ikke bevise det"
Vis hele sitatet...
Lenge leve byråkratiet.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg leste meg litt opp å sakene du nevner her, så nå tenker jeg på Bjugn-saken - hvordan kan det ha seg at alle ble frifunnet på punktene det gjelder men samtidig så fikk barna voldsoffererstatning i tillegg til at de tiltalte fikk erstatning av staten? Er det jeg som misforstår?
Vis hele sitatet...
Det er lavere beviskrav for å tilkjenne voldsoffererstatning enn for å dømme noen.
BRAND ∞ STRONG
@Jokkerella
En annen ting er jo at selv om disse barna ikke hadde blitt utsatt for overgrep
så ble sirkuset som fulgte en voldsom belastning.
Avhør, undersøkelser av underliv, masse konflikter i bygda, redde og sinte voksne.
Tror nok det satte sine spor samme hva som "egentlig " hadde skjedd der oppe.
Sånt blir også ekstra sterkt på et lite sted.
@vindaloo ja jeg reagerte for det meste på den delen om at de tiltalte fikk erstatning, som sagt, lenge leve byråkratiet.
Ser mange her nevner saker der det har vært store tap av menneskeliv, og saker der drap og mishandling har vært utført på særdeles grov måte. Det er forståelig og jeg som mange andre vil nok omtale Utøya som muligens den saken som har satt seg som den ''verste'' hendelsen.

Likevel må jeg nok innrømme at saken(e) som har satt seg mest i mitt minne er om Stig Millehaugen. Hvordan en mann sverger til den kriminelle livsstilen på den måten og gang på gang viser nada intensjoner om å slutte, er ganske tragisk og interessant samtidig.

Først blir han dømt for to ran og får seks år i fengsel. Han rømmer senere fra fengselet og blir dømt for to ran til, der et av ranene har han tatt flere gisler og skutt mot politiet. Han blir så fengslet, men får tak i en pistol i fengselet og dreper en fengselsvakt og rømmer nok en gang. Blir tatt dagen etterpå etter at han meldte seg selv. Han rømmer så noen år senere og er noen måneder på rømmen, før han blir tatt igjen. Årene går og han slipper ut av fengsel. Er ute en liten stund før han igjen dreper en person, men denne gangen en gjengleder. Blir dømt for enda et drap og soner vel den dag i dag.

Det er helt sykt hvor mye alvorlig kriminalitet denne mannen har begått, til tross for at han har sittet fengslet i mer enn halvparten av sitt liv. Jeg husker sakene hans satt seg veldig dypt i minnet mitt, fordi det er sånne ting man ser på film og ikke skjer på ekte - i hvert fall ikke i lille Norge.

Synes det er rart at det ikke har blitt laget en skikkelig dokumentar om denne fyren, for det kan neppe bare være meg der disse sakene har satt seg skikkelig.
Sist endret av Filkor; 1. mars 2021 kl. 18:03.
BRAND ∞ STRONG
Hele historien om Tveita gjengen er ganske interessant lesing.
Også ganske godt dokumentert.
Både de som utgjorde gjengen og ikke minst inntredenen til den famøse Jan Kvalen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hele historien om Tveita gjengen er ganske interessant lesing.
Også ganske godt dokumentert.
Både de som utgjorde gjengen og ikke minst inntredenen til den famøse Jan Kvalen.
Vis hele sitatet...
Leste hele boka ''Politi og røver''. Skildrer både Petter Hansen sin versjon som et sentralt medlem av Tveita gjengen, og den kjente politimannen Jonny Brenna sin versjon. Skikkelig bra bok, anbefales om du ikke har lest den!

Blitt et litt glemt kapittel det der. Har vel blitt tatt over av ungdommer i musikkvideoer og finlandshette på, hehe
Sist endret av Filkor; 1. mars 2021 kl. 18:17.
Den "Angelica-saken" om hun jenta som sultet i hjel på en hytte:

https://www.tv2.no/a/10825292/

Man kan jo lure på hvordan ting hadde gått dersom moren hadde fått datteren sin til sykehus - i steden for å flytte til en sånn veldig avsidesliggende hytte, og ikke fortelle noen hvor dem egentlig befant seg.
Sunniva drapet som skjedde i 2018. Slå ihjel en 13år gammel jente med hammer for hva?
Jeg synes også drapet som skjedde på sørlands senteret i 2017 var veldig tragisk. Knivstikker to stykk som et rop om hjelp. Hva faen liksom?
fulgte med på presidentvalget i USA 2016, overskrifter i aviser og verste som kunne hendt, hendte.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Likevel må jeg nok innrømme at saken(e) som har satt seg mest i mitt minne er om Stig Millehaugen. Hvordan en mann sverger til den kriminelle livsstilen på den måten og gang på gang viser nada intensjoner om å slutte, er ganske tragisk og interessant samtidig.

Først blir han dømt for to ran og får seks år i fengsel. Han rømmer senere fra fengselet og blir dømt for to ran til, der et av ranene har han tatt flere gisler og skutt mot politiet. Han blir så fengslet, men får tak i en pistol i fengselet og dreper en fengselsvakt og rømmer nok en gang. Blir tatt dagen etterpå etter at han meldte seg selv. Han rømmer så noen år senere og er noen måneder på rømmen, før han blir tatt igjen. Årene går og han slipper ut av fengsel. Er ute en liten stund før han igjen dreper en person, men denne gangen en gjengleder. Blir dømt for enda et drap og soner vel den dag i dag.

Det er helt sykt hvor mye alvorlig kriminalitet denne mannen har begått, til tross for at han har sittet fengslet i mer enn halvparten av sitt liv. Jeg husker sakene hans satt seg veldig dypt i minnet mitt, fordi det er sånne ting man ser på film og ikke skjer på ekte - i hvert fall ikke i lille Norge.

Synes det er rart at det ikke har blitt laget en skikkelig dokumentar om denne fyren, for det kan neppe bare være meg der disse sakene har satt seg skikkelig.
Vis hele sitatet...
Det var enda en sak jeg ikke har hørt om, og som du sier så er det veldig rart. Vet ikke hvordan de går frem med dokumentarer, men kan du se for deg at det først vil skje etter at han er død?

Spennende lesing, takk for tipset!
BRAND ∞ STRONG
Kom på en til, og det sier jo litt om hvor mye dritt som skjer når man kan glemme sånt.
Jordskjelvet og tsunamien i Indiahavet 2004
  • Omkomne 267 898
  • Skadde 125 000
  • 84 døde Nordmenn
Sitat av Filkor Vis innlegg
Leste hele boka ''Politi og røver''. Skildrer både Petter Hansen sin versjon som et sentralt medlem av Tveita gjengen, og den kjente politimannen Jonny Brenna sin versjon. Skikkelig bra bok, anbefales om du ikke har lest den!

Blitt et litt glemt kapittel det der. Har vel blitt tatt over av ungdommer i musikkvideoer og finlandshette på, hehe
Vis hele sitatet...


+1, skikkelig god, morsom og spennende bok! Det med at verden har gått i fra dem begge to, både Johnny Brenna og Petter R. Hansen i sine respektive roller som politi og røver er et ganske sentralt tema, så spot on analogi! nok med glimt i øyet men det var bedre før for å si det sånn, når det kommer til type krim har de vel kanskje til en viss grad rett. Politiet derimot, kunne Hvist være langt mer brutale før i tida i følge de eldre.
Sist endret av equimanthorn; 1. mars 2021 kl. 21:04.
Husker jeg kom over en artikkel om en kvinnelig IS-fange, som hadde blitt «fengslet» og fôret med mat hun ikke visste hva var. Etter hun hadde spist, informerte IS soldatene at det var hennes egne barn maten var laget av.
Nesten for sykt til å være sant, men tror artikkelen ligger ute på nett et eller annet sted..

Når jeg leser gjennom den tråden her så blir jeg så sykt sjokkert over hva mennesker er kapable til.
Sigrid-saken og Klemetsrud-drapet er to saker som har satt seg godt i minnet mitt.

Sigrid forsvant ved Østensjø skole i Oslo natt til 5.august i 2012. Nesten en mnd senere ble hun funnnet drept i et skogholt på Sofiemyr i Oppegård.
To menn blir arrestert, en av dem løslates relativt raskt og den andre kommer etterhvert med flere tilståelser og detaljerte forklaringer på hendelsesforløpet.
Det som kom frem under forklaringen til den dømte er at han først hadde tenkt til å kjøre Sigrid på legevakta etter at han hadde kjørt på henne ved et uhell.
Underveis ombestemte han seg og fraktet henne heller til en campingvogn han disponerte et steinkast fra Kripos sine lokaler i Oslo inne i en lagerhall. Der skal han angivelig ha prøvd å gjenopplive henne etter å ha slått henne. I følge han ønsket han bare å slå henne i svime.
Mobiltelefonen hennes og noen andre eiendeler ble funnet i en barnehage like ved stedet hun forsvant.
Gjerningsmannen som ble dømt for dette har flere ganger gått tilbake på sine forklaringer og ble til slutt dømt til psykisk helsevern.

Det verste med denne saken er hvor mye detaljer som kom frem under avhør og i tilståelser, som det senere er reist tvil rundt av forsvarsadvokaten og den tiltalte selv.
Påstander som at politiet har presset frem en falsk forklaring for å gi de pårørende og etterlatte closure og politiet angivelig skal ha gitt den tiltalte inntrykket av at han ikke kommer seg videre i rettsprosessen uten en tilståelse.


Klemetsrud-drapet er det kanskje også noen her inne som husker.
Han som ble funnet innpakket i plast og gjemt under søppel og gamle møbler ved en noen garasjer på Klemetsrud, 4 måneder etter å ha vært meldt savnet.
Viste seg raskt at det var hans ekskjæreste som hadde drept han med øks når han sov. Hun og venninna fikk 13 år hver om jeg ikke husker feil.
Det kom frem endel detaljer under rettsaken som ikke ble skrevet så mye om i media. Men media skrev vel blandt annet om at de to jentene hadde brukt så lang tid på å vaske blod og rydde opp etter drapet at de måtte vente til påfølgende natt før de kvitta seg med liket. På det tidspunktet hadde dødsstivheten inntruffet, så de måtte kjøre med føttene på liket stikkende ut av bagasjerommet på bilen.
Rommet hvor drapet ble utført ble også malt i etterkant og alt av spor ble forsøkt slettet.
I de 4 mnd som gikk før han ble funnet så satt disse to jentene som akkurat hadde passert 20 år og holdt helt kjeft. Fulgte med på leteaksjoner og i sosiale medier, så hvordan familie og venner desperat lette etter han, og de holdt maska foran alle.
Og når det omsider ble tatt ut drappsiktelse påberoper gjerningskvinnen seg nødverge!?

Må innrømme at jeg blei litt mindre tiltrukket av sprø kvinnfolk etter den saken der..
Sist endret av El MunchoGrande; 1. mars 2021 kl. 23:15.
BRAND ∞ STRONG
Husker Sigrid Saken godt.
Bodde på Oppsal og jobbet på Østensjø SFO.
Kjente Sigrid når hun gikk der.
Carina Borgund som ble skutt på Utøya gikk to trinn over henne.
Kjente henne også.
De ble 16 og 18 år.
Må vel nesten være dot.com bobla i 2000
Også selvfølgelig 2001 11 september.
Utøya hvor kjærsten ringte å sa folk skjøyt på øya. Denne kommer oftest tilbake , sikkert på grunn av at det går så dypt.
Gikk bra med henne å går bra med henne i dag. Mistet mange andre gode venner der. RIP ❤
Gikk på skolen med både drapskvinnen i Klemetsrudsaken og hennes storesøster.
Uten å gå mer i detalj, så har jeg også tilknytning til Oppsal og Østensjø bydel.
Er vel også derfor disse to sakene har satt seg ekstra godt i minnet hos meg Vindaloo
BRAND ∞ STRONG
Hun i Klemetsrudsaken var over SFO alder da jeg begynte ved Østensjø Skole,
men jeg vet hvem hun er og kjenner litt til saken.
Mener å huske at det kanskje dreide seg mer om selvforsvar en noe annet.