Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 5993
Endelig, etter 3 mnd rusfri har jeg nå fått fastslått at jeg har fått diagnosen adhd. Det ligger i familien og i mårra skal jeg snakke med lege angående medisiner. Jeg har prøvd Ritalin illegalt før, men det ble fort en berg og dalbane, opp og ned på disse. Høyt og lavt. Er vel vanlig å prøve ut forskjellige medisiner. Men har noen av dere anbefalt hva den beste adhd medisinen er som funker for dere for å få ro og konsentrasjon? Tar i mot alt av erfaringer. Er veldig rastløs sjel, så trenger noe av det beste som funker, selv om vi er forskjellige av gradene i diagnosen.
Jeg har ikke vært borti det selv, men flere jeg kjenner med ADHD er meget fornøyd med en ny medisin som heter Elvanse. Jeg personlig har hatt god erfaring med Ritalin og Concerta (langtidsvirkende depot).
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De fungerer forskjellig fra person til person.

Bare prøvd Ritalin og aduvanz, så kan ikke hjelpe deg der.
Gikk bort fra Ritalin pga en sinnsyk svette om natten.

Gratulerer med 3 mnd rusfri, men har du rushistorikk i journalen din?
I følge min daværende lege under utredning, så ga de folk med rushistorikk strattera.
Den beste finnes ikke, det er ulikt fra person til person. I min familie har vi flere med ADHD, jeg foretrekker elvanse, ei anna synes det var en søppelmedisin og liker ritalin langt bedre og ei synes begge er greie og har god effekt og lite bivirkninger med begge 2. Forskning gjort på mange personer viser at depotpreparater gir best symptomreduksjon og elvanse/aduvanz og concerta gir best effekt hos flertallet, men ikke alle.
Jeg tror det er en uting å foreslå for legen hva slags medisiner du skal ha. Det skal egentlig legen finne ut av.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg tror det er en uting å foreslå for legen hva slags medisiner du skal ha. Det skal egentlig legen finne ut av.
Vis hele sitatet...
Finnes faktisk leger som setter pris på at man har lest seg opp ang behandling osv. Hvertfall når det er en varig diagnose tenker jeg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg tror det er en uting å foreslå for legen hva slags medisiner du skal ha. Det skal egentlig legen finne ut av.
Vis hele sitatet...
Legen min og jeg har et ganske godt forhold, og han synes det er veldig kjekt at jeg leser meg opp på ting og tang, og foreslår medisin. Men det er nok veldig forskjellig ifra lege til lege.
Har rushistorikk i journalen ja, men så har jeg sagt klart i fra at jeg vil heller få lovlig amfetamin med strenge urinprøver hver uke, enn å jage etter ulovlig skitten amf i et usunt rusmiljø. Jeg får diskutere hva jeg kan eventuelt prøve ut, har lest at Elvanse kan være et bedre alternativ enn ritalin. Men skal høre hva legen sier i mårra, men som sagt så forstår jeg virkelig ikke problemet når det er nettopp amfetamin jeg trenger, bare i lovlig form, med strenge regler. Lett med på UP! ^^
Jupp. Dere har rett. Men uansett, trå varsomt.
Har dere et godt forhold til fastlegen så er jo det en annen sak.
Jeg trur det kan slå veldig feil og begynne å anbefale hvilke medisiner du skal få til legen. Plutselig er du "den" pasienten som fisker etter dop.

Lese seg opp og vere informert derimot kan vere lurt, kommer veldig ann på legen.
Kanskje lurt å høre hva han anbefaler først, så kan jeg heller komme med hva jeg har lest på som anbefales deretter.
Hvis du skal foreslå medisiner så gjerne komed litt resonnement rundt hvorfor du foreslår den og den medisinen. Hvis du fremstår som en informert pasient som tar eierskap over sin diagnose vil bel det senke eventuelt høye skuldre hos legen tenker jeg.

Forskjell på en informert pasient og en rus søkende pasient
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av yomomma Vis innlegg
Kanskje lurt å høre hva han anbefaler først, så kan jeg heller komme med hva jeg har lest på som anbefales deretter.
Vis hele sitatet...
Ja, kan være lurt. Det er heller ikke så vanlig å fortelle mekanikeren hvordan han skal fikse bilen din når motoren ikke starter. Han er mekaniker, ikke du.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal inn til behandling selv i mai (Har allerede diagnosen). Ingen kjent rushistorikk, allerede tatt blodprøve hos lege som sa at alt var ok. Er det sannsynlig at jeg må igjennom flere blodprøver / rustester fremover?
Omtrent alle jeg noensinne har snakket med er ufornøyde med Ritalin pga. bivirkninger. Fikk selv en helt sinnsyk konstant hodepine som gjorde det umulig å fungere. Jeg har hatt diagnosen siden jeg var barn og deltatt på en del diverse kurs også videre for folk med ADHD og konsensus blant de jeg har snakket med peker mot at Aduvanz (også kalt vyvanse eller vyvanse) fungerer best, går på det selv og er fornøyd. Det skal ikke være verre enn å si at du har lest om de forskjellige medisinene som finnes og snakket med folk med diagnosen og forhørt deg litt og er interessert i å prøve Aduvanz. Metylfenidat (ritalin, concerta etc.) synes jeg egentlig er en ganske ræva medisin, føles litt som om produsentene har prøvd å gjøre det så ulikt amfetamin som mulig kun fordi "amfetamin er dop og dop er farlig hurr durr", men konsekvensene er bare et verre stoff som føles mer urent i virkning og gir en haug med bivirkninger. Noen dager hadde jeg faktisk skikkelig nedtur om kvelden så ille som en skikkelig døgning med rekreasjonelle doser med amfetamin fra gata selv om jeg bare hadde tatt en medisinsk dose på morgenen. Det er rett og slett litt gammeldags, håper virkelig ikke du blir tvunget til å prøve dette først, da Aduvanz er en nyere og bedre medisin i mine øyne.
Ritalin funket heelt klart best på meg Elvanse endte jeg opp med støgg mange bivirkninger Men ta opp dette med lege å prøv ut.
Sitat av jekkern Vis innlegg
Omtrent alle jeg noensinne har snakket med er ufornøyde med Ritalin pga. bivirkninger. Fikk selv en helt sinnsyk konstant hodepine som gjorde det umulig å fungere. Jeg har hatt diagnosen siden jeg var barn og deltatt på en del diverse kurs også videre for folk med ADHD og konsensus blant de jeg har snakket med peker mot at Aduvanz (også kalt vyvanse eller vyvanse) fungerer best, går på det selv og er fornøyd. Det skal ikke være verre enn å si at du har lest om de forskjellige medisinene som finnes og snakket med folk med diagnosen og forhørt deg litt og er interessert i å prøve Aduvanz. Metylfenidat (ritalin, concerta etc.) synes jeg egentlig er en ganske ræva medisin, føles litt som om produsentene har prøvd å gjøre det så ulikt amfetamin som mulig kun fordi "amfetamin er dop og dop er farlig hurr durr", men konsekvensene er bare et verre stoff som føles mer urent i virkning og gir en haug med bivirkninger. Noen dager hadde jeg faktisk skikkelig nedtur om kvelden så ille som en skikkelig døgning med rekreasjonelle doser med amfetamin fra gata selv om jeg bare hadde tatt en medisinsk dose på morgenen. Det er rett og slett litt gammeldags, håper virkelig ikke du blir tvunget til å prøve dette først, da Aduvanz er en nyere og bedre medisin i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Forskning viser at aduvanz/elvanse (lisdex) er marginalt bedre enn concerta/ritalin kapsler på symptomer, men i snitt får flere bivirkninger med lisdex, dette er når folk ikke vet hva de får. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5730627/

At flere du kjenner opplever bivirkninger med ritalin handler nok om tilfeldigheter. Kanskje er det litt nocebo effekt og da folk snakker dårlig om ritalin (spesielt i rusmiljøet) og da forventer folk dårligere effekt og får det. Jeg jobber delvis i rusomsorgen og opplever at så og si alle med rusbakgrunn vil ha aduvanz eller attentin og nekter å prøve strattera, ritalin eller concerta. Noen kan ha reele grunner for det, men jeg er sikker på at flere hadde fått effekt om de orka å prøve.

Strukturelt sett er metylfenidat svært likt kokain og i studier hvor man gir metylfenifat eller kokain IV til kokainavhengige viser at de ikke greier å skille hva som er hva. Det er litt paradoksalt at flere kokainavhengige som liker koka bedre enn amf da på død og liv skal ha aduvanz og ikke ritalin som egentlig er svært likt deres favorittdop...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal inn til behandling selv i mai (Har allerede diagnosen). Ingen kjent rushistorikk, allerede tatt blodprøve hos lege som sa at alt var ok. Er det sannsynlig at jeg må igjennom flere blodprøver / rustester fremover?
Vis hele sitatet...
Du må ta urinprøver hver uke i behandling, to ganger i uka eller minst en. Når du skal ut av behandling må du fortsette med urinprøver en gang i uka i hvertfall i ett år.

Jeg har snakka med legen. Han mente at Elvanse ikke var noe, grunnen slo meg litt.. Han sa at "denne Elvansen snakkes mye om i rusmiljøet, og er derfor ikke til å anbefale". Han har satt meg opp på 10mg Ritalin depot til søndag. Så skal jeg begynne med 20mg neste uke hvis jeg ikke har noen bivirkninger.

Strattera ville han heller ikke anbefale.

Beklager mye innlegg nå, men det siste jeg skulle skrive var at han heldigvis ikke er fastlegen min, så når jeg skal ut herfra skal jeg prøve å få Elvanse, hvis jeg ikke får bivirkninger av Ritalin da. Men jeg har flere med diagnosen som ikke får sjans til å prøve Elvanse av leger.
Sist endret av yomomma; 27. januar 2021 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er desverre noen med tidligere rushistorikk som får heftig russug av amfetaminpreparatene. 2 jeg vet om/følger opp begynte med elvanse/aduvanz, men ble skikkelig fysen på mer speed etter å ha brukt det noen uker og endte opp med nåla og gatespeed, derav slutt på medisinutlevering og nye 3 mnd rene prøver i vente. Han ene gikk dog i over 6 mnd på ritalin før dette uten rusprekk. Har hørt om andte hvor det går helt fint, men risken er tydeligvis høyere, derav mer skepsis blant legene.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av yomomma Vis innlegg
Du må ta urinprøver hver uke i behandling, to ganger i uka eller minst en. Når du skal ut av behandling må du fortsette med urinprøver en gang i uka i hvertfall i ett år.

Jeg har snakka med legen. Han mente at Elvanse ikke var noe, grunnen slo meg litt.. Han sa at "denne Elvansen snakkes mye om i rusmiljøet, og er derfor ikke til å anbefale". Han har satt meg opp på 10mg Ritalin depot til søndag. Så skal jeg begynne med 20mg neste uke hvis jeg ikke har noen bivirkninger.

Strattera ville han heller ikke anbefale.

Beklager mye innlegg nå, men det siste jeg skulle skrive var at han heldigvis ikke er fastlegen min, så når jeg skal ut herfra skal jeg prøve å få Elvanse, hvis jeg ikke får bivirkninger av Ritalin da. Men jeg har flere med diagnosen som ikke får sjans til å prøve Elvanse av leger.
Vis hele sitatet...
Herregud det virker jo drittstress ut..... Ukentlig urinprøve? Hvorfor da?
Men det blir evt 2CB det kommer til å gå mest i. Kan slå ut som amf HVIS det slår ut. Men det gjør vel de diverse adhd medisinene også?
Sitat av yomomma Vis innlegg
Du må ta urinprøver hver uke i behandling, to ganger i uka eller minst en. Når du skal ut av behandling må du fortsette med urinprøver en gang i uka i hvertfall i ett år.

Jeg har snakka med legen. Han mente at Elvanse ikke var noe, grunnen slo meg litt.. Han sa at "denne Elvansen snakkes mye om i rusmiljøet, og er derfor ikke til å anbefale". Han har satt meg opp på 10mg Ritalin depot til søndag. Så skal jeg begynne med 20mg neste uke hvis jeg ikke har noen bivirkninger.

Strattera ville han heller ikke anbefale.

Beklager mye innlegg nå, men det siste jeg skulle skrive var at han heldigvis ikke er fastlegen min, så når jeg skal ut herfra skal jeg prøve å få Elvanse, hvis jeg ikke får bivirkninger av Ritalin da. Men jeg har flere med diagnosen som ikke får sjans til å prøve Elvanse av leger.
Vis hele sitatet...
Så mye urinprøver uten kjent rushistorikk? Aldri hørt om jeg.
Uten rushistorikk aner jeg ikke, er vel derfor de smarte aldri nevner at de har rusa seg til legen sin. Leste feil, du har nok bedre sjanser å slippe de urinprøvene da ja.

Skal doble dosen neste uke, de var kortvarige til å være depot. Var som en stor kaffe kopp.
Sist endret av yomomma; 28. januar 2021 kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan jeg spørre hvor gammel du er? Skal kanskje til utredning selv ettervært og lurer på hvordan det er å utrede en voksen la oss si ca 30 år.
Tar de da også kontakt med tidligere lærere osv, eller er det mere familie eventuelt kollegaer de lener seg på for å forhøre seg om hvordan man er/har vært.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kan jeg spørre hvor gammel du er? Skal kanskje til utredning selv ettervært og lurer på hvordan det er å utrede en voksen la oss si ca 30 år.
Tar de da også kontakt med tidligere lærere osv, eller er det mere familie eventuelt kollegaer de lener seg på for å forhøre seg om hvordan man er/har vært.
Vis hele sitatet...
Hos meg var det utfylling av diverse diagnose skjemaer, samtale med paykolog og de tok en telefonsamtale med (foster)foreldre. De spør alltid om det er ok i forveien, det er eventuelt du som må gi de kontaktinfo stort sett.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Hos meg var det utfylling av diverse diagnose skjemaer, samtale med paykolog og de tok en telefonsamtale med (foster)foreldre. De spør alltid om det er ok i forveien, det er eventuelt du som må gi de kontaktinfo stort sett.
Vis hele sitatet...
Ok, tenkte å prøve privat psykolog da jeg har vært til 3-4 tidligere. Scoret laveste på konsentrasjon og oppmerksomhet men skylda ble lagt på andre ting :P
Selv har jeg testet alt fra Concerta og det siste jeg testet var elevanse. Mitt beste forslag er faktisk koffein.
Sitat av 420master Vis innlegg
Selv har jeg testet alt fra Concerta og det siste jeg testet var elevanse. Mitt beste forslag er faktisk koffein.
Vis hele sitatet...
Koffein funker ikke så kjempebra på meg, skjelven, dårlig med søvn og spenner kjeven.
Prøvd ritalin i ei uke nå og for første gang på 6-7 mnd trenger jeg ironisk nok ikke sovepiller.
Blir rett og slett trøtt og sliten som et vanlig dødelig menneske.
Sist endret av NokErNok; 18. februar 2021 kl. 08:40.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Ok, tenkte å prøve privat psykolog da jeg har vært til 3-4 tidligere. Scoret laveste på konsentrasjon og oppmerksomhet men skylda ble lagt på andre ting :P
Vis hele sitatet...
Du kan fint ha dårlig kons/oppmerksomhet uten å ha ADHD. De går gjennom ei sjekkliste hvor du må skåre et visst antall poeng på symptomer og det må være stabilt over tid. Impulsivitet, avbryter andre i samtaler, fikler med ting etc.

De fleste tar test hos nevropsykolog i tillegg.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Du kan fint ha dårlig kons/oppmerksomhet uten å ha ADHD. De går gjennom ei sjekkliste hvor du må skåre et visst antall poeng på symptomer og det må være stabilt over tid. Impulsivitet, avbryter andre i samtaler, fikler med ting etc.

De fleste tar test hos nevropsykolog i tillegg.
Vis hele sitatet...
Har fått utskrift av journal ca 17 års tilbake i tid. Jeg har flere symptomer enn konsentrasjon og oppmerksomhet, bla rastløs, glemsk, vanskelig å følge med i samtaler, impulsiv, fikler også endel, planlegging organisering er uhyre vanskelig selv om det er enkle ting og enda er det flere ting.
Tror uansett ikke jeg har ADHD, muligens ADD.

Det var på test hos nevropsykolog jeg scoret lavt på konsentrasjon og oppmerksomhet. Det som irriterer meg mest er at uavhengig om jeg ikke har ADD eller ikke så burde jeg på noe form for hjelp med konsentrasjon. Men som sagt tidligere så ble det bare sagt at jeg ikke har problemer med det til tross for hva jeg følte og foreldrene mine har lagt fra for de.
Sist endret av NokErNok; 18. februar 2021 kl. 09:10.
Fuck medikamenter, men om du skal ha anbefaler jeg. Strattera, og elvanse. De funket på meg.
NZB's everywhere
crf21's Avatar
18 7
Sitat av vet_ikke_jeg
Fuck medikamenter, men om du skal ha anbefaler jeg. Strattera, og elvanse. De funket på meg.
Vis hele sitatet...
funker strattera bra mot tankekjør?
Sitat av crf21 Vis innlegg
funker strattera bra mot tankekjør?
Vis hele sitatet...
Ikke bra, men heller ikke dårlig helt greit vil jeg si. (for meg vert fall) Varer litt lenge er det negative, det positive er at man ikke får nedtur og føles ut som ritalin uten eufori (syntes jeg).
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ritalin, Dexedrin, Prozac, Cipralex etc etc = statsknark fra statens tyrrani for å holde befolkingen passiv! ! !