Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1715
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei

Går det greit å spise noen likørsjokolader når man går på antabus? Tok siste tablett for ett døgn siden. Lite lysten på å få en reaksjon når jeg er hjemme i julen.
Hvis det er alkohol i den vil du jo selvfølgelig få en reaksjon, men dette vet du sikkert selv.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har gått på antabus i bare to uker nå så jeg har ingen kjennskap til hvor stor mengde alkohol man må innta før reaksjonen kommer. I en slik sjokolade er der jo minimalt med alkohol, men er det nok til at det merkes? Har forsøkt å google meg frem til det men er like klok.
Følg føre-var prinsippet De og dropp den likørsjokoladen.

Det kan diskuteres om det blir reaksjon etter én likørsjokolade, men spiser du 3 poser er saken definitiv

Det psykiske derimot er mer viktig å tenke over ; det å få smak av alkohol i munnen hos en som ikke skal/bør/vil drikke, kan trigge tørsten noe helt jævlig. Såkalt "tenning" - og da kan det fort komme tanker som "skal jeg ikke glemme antabusen 4.dager og bare drikke litt da....?" - og det suget kan også manifestere seg i bruker-drømmer og virkelig domimere dagene etter.

Nå snakker jeg av erfaring, worst case-tenking, og ting jeg lærte av psykiatere på rehab. Kan godt hende det går bare godt med likør-sjokolade, men føre var <3

(Merk at alkoholfritt visstnok også kan gi lignende trigger-mekanismer i hjernen, bare smaken og lukten kan få hodet til å kjøre på)

Fun fact ; det er ca. 1% alkohol i kulturmelk ble jeg også fortalt på rehab - men som de selv sa ; "det er ikke noen som drikker 3 liter kulturmelk på én gang, så den trenger dere ikke ta like tungt som alkoholfritt når det kommer til triggere"

God alkoholfri jul - dette blir min 7. jul uten alkohol <3
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En slurk alkohol er nok for reaksjon. Selverfart. Legen ba meg konkret om å unngå likør sjokolade i jula også så hadde ikke tatt sjansen gitt.

Min fjerde måned på antabus her!

Fett, kult å lese Attica! Lyst til å fortelle om veien din tii edrueligheten og tips du måtte erfart og mindset som er viktig å ha minne seg selv på for å greie det? Virker som du trives som avholds, og det er inspirerende!
Du tar antabus for at du ikke har et helt bra forhold til alkohol. Dette er bra, og signaliserer vilje til endring og erkjennelse av problemet.

Hvorfor skal du da på død og liv ha i deg sjokolade med noe som smaker/er alkohol? Spis deg noen plater melkesjokolade, og styr unna dette som helt klart et et risikomoment.

Stå på, dette nailer du
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for alle svar og råd. At jeg har et alkoholproblem er hevet over en hver tvil men å spise likørsjokolade når jeg er hjemme i julen er ikke en av mine tryggere uansett har jeg bestemt meg for å la være, rett og slett fordi jeg ikke tar sjansen på at jeg får en reaksjon av det.

Det er litt skummelt dette når man plutselig må holde seg helt unna alkohol. Tidligere i dag spiste jeg røkt ørret til lunsj og ble først etterpå oppmerksom på at den hadde vært marinert i konjakk! Heldigvis gikk det greit, men hjertet slo et par ekstraslag mens jeg satt hjemme rundt lunsjbordet og ventet på rødmen. Antar at mengden alkohol var så liten at det ikke ga utslag
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ville bare innom tråden og si at jeg er straks to mnd på antabus jeg også, går bedre og bedre! Vi skulle hatt en egen tråd for å støtte hverandre ettersom det er så mange som akkurat har startet på veien ��
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville bare innom tråden og si at jeg er straks to mnd på antabus jeg også, går bedre og bedre! Vi skulle hatt en egen tråd for å støtte hverandre ettersom det er så mange som akkurat har startet på veien ��
Vis hele sitatet...
Halla, kult og jeg er enig så jeg tok meg friheten til å opprette en tråd for oss her https://freak.no/forum/showthread.php?p=3551289