Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3890
Jeg håper noen kan berolige meg på at systemet ikke er så ødelagt at de som gjør dette får alle pengene andre "ærlige" borgere betaler i skatt..

Kan man viss man åpner f,eks et enkeltmannsforetak eller AS, og fører opp alle utgifter man har, til Bil, kost og losj, reiseutgifter og alt annet man kan komme til. Slik at man går langt i underskudd. Kan man slik tjene penger på å gå i underskudd?

Eller finnes det en grense for hvor mye man kan få igjen, må man f,eks ha hatt like mye i inntekt? Eller finnes det ikke noe tak på hvor mye man kan få igen på skatten?

For det er jo mye lettere å drive et firma som går i underskudd for å tjene penger, enn å drive ett firma som går i overskudd for å tjene penger.. (Viss man "jukser" lovlig med skatten)

Er det så lett å drive med lovlig skattesvindel?

Kan jeg f.eks åpne et enkeltmannsforetak som en privatdetektiv.. Føre opp alle regninger jeg har fra 8-18 hver dag som utgifter i forbindelse med jobb, og da når året er omme og skatteoppgjøret kommer få igjen alle pengene jeg har brukt?

Håper jeg har oversett noe her.. Bare satt å tenkte på dette, og viss det er sånn så må det rettes opp i fort som f..
Du får ikke igjen penger hvis du har underskudd, du trenger bare ikke betale selskapsskatt av det du tjener hvis årsresultatet er negativt.

Mao, hvis du oppretter selskap og selger tjenestene dine, og oppfører alt av personlige utgifter på selskapet, og ikke betaler deg selv lønn eller utbytte (men bruker fortsatt selskapets penger på deg selv) så kan du lure skattesystemet. Hvis det var det du tenkte på. Man får ikke igjen penger fra staten for å gå med underskudd.
Sist endret av Esteriko; 20. desember 2019 kl. 16:53.
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Du får ikke igjen penger hvis du har underskudd, du trenger bare ikke betale selskapsskatt av det du tjener hvis årsresultatet er negativt.

Mao, hvis du oppretter selskap og selger tjenestene dine, og oppfører alt av personlige utgifter på selskapet, og ikke betaler deg selv lønn eller utbytte (men bruker fortsatt selskapets penger på deg selv) så kan du lure skattesystemet. Hvis det var det du tenkte på. Man får ikke igjen penger fra staten for å gå med underskudd.
Vis hele sitatet...
Okei så det er ikke slik det er for privatpersoner om du har et enkeltmannsforetak eller AS?

Det er bra, ble redd for at alle som var litt smarte kunne tjene penger veldig enkelt på denne måten..

Men man kan altså tjene penger og bruke mye mer og da gå i 0 ? Si man tjener en milllion, bruker 1,5 mill på måter som kan trekkes fra på skatten, da går man i 0, ogfår ikke igjen 500k på skatten slik som du gjør viss det samme skjer som privatperson.. Har jeg fortståt det riktig?

Er nok allikevel ganske lett å lure det om man er smart da.. Men i det minste kan man ikke tjene penger alt for lett på det, man må da ha en inntekt også!
Sist endret av Lunar; 20. desember 2019 kl. 17:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunar Vis innlegg
Men man kan altså tjene penger og bruke mye mer og da gå i 0 ? Si man tjener en milllion, bruker 1,5 mill på måter som kan trekkes fra på skatten, da går man i 0, ogfår ikke igjen 500k på skatten slik som du gjør viss det samme skjer som privatperson.. Har jeg fortståt det riktig?
Vis hele sitatet...
Du får generelt sett ikkje negativ skatt i Noreg. Dvs. at i verste fall er du nullskatteyter. Det er ein del unntak med framskriving av skatt, men det er jo og avgrensa kor lenge du kan drive med negativt resultat...
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får generelt sett ikkje negativ skatt i Noreg. Dvs. at i verste fall er du nullskatteyter. Det er ein del unntak med framskriving av skatt, men det er jo og avgrensa kor lenge du kan drive med negativt resultat...
Vis hele sitatet...
Jo men jeg mente slik at du får igjen mer på skatten enn det du har tjent.. Regnet med man må ha noe inntekt i det minste.. Ellers er det lett å skjønne det er juks..

Men slik jeg har forståt det kan man bare gå i 0 ja..
Nei det er ikke slik skattesystemet fungerer. Du kan ikke tjene mer på skatten enn du har betalt, men du kan spare skatt ved å føre fradrag der du kan. Men fradraget gjør jo ikke at du får mer penger tilbake enn du betalt.

Er du nøye med bilag og utgiftsfører der du kan så vil overskuddet krympe. Selskapene skatter jo ikke av omsetning, men av overskuddet omsetning skaper. Det er ikke tak på hvor mye du kan utgiftsføre men er det underskudd og ikke overskudd så blir jo skatten null. Men de med selskaper kan være kreative når de velger foretaksform, og på den måten kan de sørge for at "de får mer for pengene". Framfor å ta ut overskudd som lønn eller ordinært utbytte kan de med rett foretaksform føre overskuddet skattefritt til moderselskapet og la pengene stå der til nye investeringer. Da krymper ikke overskuddet som følge av skatten men blir i moderselskapet til investeringer.

Når genvinsten på moderselskapets investeringer en dag realiseres og forvandles til klingende mynt blir det likevel å betale skatt. Du kan jo rent teknisk dra den re-investeringen så langt du vil ut i tid, men skal pengene til deg blir de skattelagt til sist. Ja med mindre moderselskapet befinner seg i et skatteparadis......da tjener du penger på bekostning av fellesskapet. med mindre skattefuten bruker gjennomskjæring og kaller det snusk. Men gjort rett så kan du spare skatt - men du vil ikke få mer penger av skattemodellen med mindre du får inntektene over i et skatteparadis. Og det skjer jo hele tiden. Den tunge skattebyrden den er på deg og meg, den er på småbedrifter, på bonden og rørlegger'n. Svære selskaper bruker ofte kreative metoder for å spare skatt.
Sist endret av _abc_; 20. desember 2019 kl. 18:40.
Hva kaller man pengene som overføres, konsernbidrag? Hvorfor ikke skatt? Pga det er bidrag?
Sist endret av muert_; 26. desember 2019 kl. 22:27. Grunn: Skriveleif
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av muert_ Vis innlegg
Hva kaller man pengene som overføres, konsernbidrag? Hvorfor ikke skatt? Pga det er bidrag?
Vis hele sitatet...
https://verdtavite.kpmg.no/konsernbidrag/

Kort sagt er det ikkje skatt på konsernbidrag, fordi konsernbidraget er skattepliktig i det firmaet i konsernet som mottek det.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://verdtavite.kpmg.no/konsernbidrag/

Kort sagt er det ikkje skatt på konsernbidrag, fordi konsernbidraget er skattepliktig i det firmaet i konsernet som mottek det.
Vis hele sitatet...
Ja og der ligger også problemet/muligheten. Korrekt satt opp altså riktig foretaksmodell kan det i praksis bety skattefritt. Komplisert å gjøre korrekt i henhold til regelverk men fult mulig.

Men der ligger også muligheten til å la overskuddet i datterselskapet gå som utbytte til holdingselskapet slik at overskuddet forblir ubeskattet slik at det rett og slett blir "mer penger til investeringer".

En kan si mye om dagens skattemodell. Mangel på globale muligheter til å samkjøre skatten eller lavskattmodeller eller nullskatt. Men slik jeg ser det er det største problemet at de som tjener mest også blir de som best utnytter mulighetene. Skattebyrden blir noe vanlige folk må ta seg av mens de som virkelig tjener penger sluser pengene ut av landet der pengene er tjent uten å legge igjen særlig mye skatt. Likevel krever disse selskapene infrastruktur, politi, helsetjenester etc.