Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5525
Hei!

Det har snart gått et helt år siden jeg begynte å krangle med Telenor om fibernett. Situasjonen er slik at den tidligere eieren av huset svarte nei til invitasjonen om fiberutbygging. Så når jeg nå spør om å få fiber selv, svarer de bare at jeg ikke kan få fordi det er "fult".

Jeg har prøvd å argumentere med at jeg kan dekke kostnadene det tar å grave, montere osv, men de bare nekter. Jeg har også snakket med andre leverandører, men får bare samme svar, fordi de bruker Telenor sine linjer til å levere sitt nett.

Internettet jeg har nå er 20mbps fra NextGenTel gjennom kobberlinjen. Huset mitt er i enden av linjen som gjør at jeg ikke engang får det lille jeg kan (ca. 1,6mb ned og 0,9mb opp). Særlig nå i coronatiden har jeg fått smake på det tregt internett. Nå som alle er logget på samtidig går det enda tregere enn normalt, JEG HOLDER IKKE UT.

Takk for all hjelp!
Du burde kunne få mobilt hjemmebredbånd fra Telenor hvis det ikke ordner seg med fiber?
Trådstarter
3 0
Sitat av Dough Vis innlegg
Du burde kunne få mobilt hjemmebredbånd fra Telenor hvis det ikke ordner seg med fiber?
Vis hele sitatet...
Det mobile bredbånnet de tilbyr er så vidt raskere enn det jeg har nå, også koster det jo veldig mye.
Sist endret av Teigen93; 16. desember 2020 kl. 16:45.
Da har du ikke 4G eller veldig dårlig dekning? Her går det så det suser.
Tror du må forsøke å finne rett person hos Telenor. Jeg vet om et par tre tilfeller der folk har betalt for å bli koblet på fiber og det var ingen problemer der. Husker at en av de fikk fiber i luftspenn. Husker ikke hvor langt det var men tror det var kilometer strekk. Kunden måtte betale ekstrakostnaden også ordinær månedspris etter det. Du kan også undersøke om det er andre som kan besørge graving, luftstrekk eller kabling slik at Telenor kun trenger å koble deg inn på nærmeste "boks".

Tror du er uheldig og treffer en gatekeeper hos Telenor som enten ikke kan jobben sin godt nok eller ikke bryr seg om å yte kundeservice. For enhver ISP er det vel et gode at antallet kunder øker, og om de får nye kunder uten å måtte ta kostnadene med graving, luftstrekk osv så er det nok mulig å få det til. Om du ikke treffer noen som kan jobben sin så kan du kanskje forsøke å be om å få snakke med noen som har bedriftskunder, bare slik at du får avklart hvem du skal nå for å få ordnet dette raskt og effektivt. Er ingen grunn til at du skal måtte ha hastigheter som andre hadde før årtusenskiftet.
Sitat av Teigen93 Vis innlegg
Det mobile bredbånnet de tilbyr er så vidt raskere enn det jeg har nå, også koster det jo veldig mye.
Vis hele sitatet...
Jo, er det ikke 30mbps de tilbyr? Pluss du sier du ikke får de 20 som de tilbyr på kobberkabel engang. En ting som er verdt å nevne er at det er ustabilt om du feks skal spille fps spill eller lignende. Når jeg satt på mobilt hjemmenettverk så fikk jeg lag spikes heletia når jeg spilte cs. Funket tho helt fint til streaming og surfing. Får satse på at 5g bilr bedre
Hva med Get?
Sist endret av øyvind95; 16. desember 2020 kl. 21:57.
30 vs 1,6/0,9?

Da trur jeg at jeg hadde revurdert spillinga om det var greia.
Sliter med det samme selv, Telenor har monopol på internet uti her, så alt de tilbyr oss er kobberlinja som holder maks 5mbps (vanligvis under 1mbps) Den blir jo snart kutta også så da står vi uten internet.

Så var det ett annet selskap som i hele år har drevet å gravet fiber, de har da gravet helt frem til naboene på hver side, men ikke til oss.
På hjemmesiden dems står det at de leverer fiber til oss, men tar vi kontakt med de så er det bare "nei, det er en feil og det gjør vi ikke".

Per nå betaler vi 1200kr for kobberlinja i mnd, noe som er helt sinnsykt når man kan få 1000/1000 for under den prisen...
Høres jo ut som de har solgt det de har kapasitet til i området slik at å koble opp en ny husstand vil medføre dårligere tjeneste for de som allerede er kunder.
Har du sjekket ut mobilt bredbånd? Får kurante løsninger ala TeliaX, Telenor Next osv som du kan putte i en 4G-ruter(fås billig på finn)
Next senkes etter 100GB. Mobilt hjemmebredbånd er økt til 2TB under korona. Dette skal være tilgjengelig for alle som ikke kan få fiber.
Sist endret av Dough; 17. desember 2020 kl. 01:07. Grunn: GB/TB
Det er ikke lenge siden Telenor var på døra her og mente at de var spesielt interessert i å koble på husstander som var blant de eneste i gata som ikke hadde fiber. De sa til meg at de ønsket "fullt hus" og var villige til å gi meg gratis graving, installasjon, 300/300 for prisen av 75/75 i et år blablabla. Det er jo merkelig at de nekter å installere fiber hos deg som vil ha det fordi du er den eneste i gata som ikke har det samtidig som de maser på meg om at jeg må koble meg til fiberen fordi nå er jeg den "eneste" som ikke er kunde.

100% lik situasjon som deg TS, forrige eier ville ikke være med på fiber etc.

Selv har vi gått for trådløst bredbånd i fra Telia. Kjempe fornøyd med det! Det er ikke noe problem å få 50/50 uten så mye som et spadetak i disse tider. Anbefaler å bare glemme Telenor og legge bort frustrasjonen- like greit å gå for noe trådløst i disse dager
Sist endret av Katt; 17. desember 2020 kl. 02:28.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Hva med Get?
Vis hele sitatet...
Get eksisterer ikke lenger..
Sitat av Alge Vis innlegg
Jo, er det ikke 30mbps de tilbyr? Pluss du sier du ikke får de 20 som de tilbyr på kobberkabel engang. En ting som er verdt å nevne er at det er ustabilt om du feks skal spille fps spill eller lignende. Når jeg satt på mobilt hjemmenettverk så fikk jeg lag spikes heletia når jeg spilte cs. Funket tho helt fint til streaming og surfing. Får satse på at 5g bilr bedre
Vis hele sitatet...
Her må jeg bryte inn. Jeg har 4G mobilt hjemmebredbånd fra telenor. Jeg har både hatt den 30 linja og nå 60. På begge to gikk det fint å game CSGO, warzone osv. i tillegg til at de i stua streamer IPTV osv. Så dette her er ikke noe å tenke på
Problemet med 4G mobilt hjemmebredbånd er vel at ingen forhold er like. At det virker for deg der du bor betyr ikke at det må virker for meg her jeg bor eller ts der han bor. Det kommer an på avstand til sender, antall brukere på samme basestasjon også tror jeg også vind og vær kan spille inn, mener å ha lest det. Uansett så er det mange praktiske hindringer som gjør at 4G ofte ikke vil oppleves like stabilt som fiber. Og ping tid/latency er jo bare en av de tingene.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2020 kl. 11:28.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Problemet med 4G mobilt hjemmebredbånd er vel at ingen forhold er like. At det virker for deg der du bor betyr ikke at det må virker for meg her jeg bor eller ts der han bor. Det kommer an på avstand til sender, antall brukere på samme basestasjon også tror jeg også vind og vær kan spille inn, mener å ha lest det. Uansett så er det mange praktiske hindringer som gjør at 4G ofte ikke vil oppleves like stabilt som fiber. Og ping tid/latency er jo bare en av de tingene.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva datakunnskapene dine eller TS sine er, men er det slik at hvis du kjører en hastighetsstest på https://www.speedtest.net/ så får du ikke den hastigheten du har krav på? Dersom ikke, så:

- Sjekk wifi instillingene inne på ruteren, om mulig, koble deg til 5ghz, ALLTID 5ghz fremfor 2.4, på enheter som PC, chromecast, printere osv(ikke mobiltelefoner)

- Dersom du bruker 5ghz men opplever at du blir koblet av imellom? skift fra 20mhz til 40mhz frekvensbånd

- Sjekk hvilket NAT nivå du er på(2 skal være normalt), dette er mer viktig om du spiller på playstation enn på PC. Dersom du har NAT3(veldig dårlig), må du åpne noen porter, om du ikke får dette til kan jeg hjelpe deg.

- Om mulig, test med kabel også.

Om du/ts eller andre her har testet alle de punktene ovenfor men allikevel opplever problemer, ja da er nok ikke 4G mobilt bredbånd noe for dere.
Sist endret av cplpro; 17. desember 2020 kl. 11:38.
Trådstarter
3 0
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Tror du må forsøke å finne rett person hos Telenor. Jeg vet om et par tre tilfeller der folk har betalt for å bli koblet på fiber og det var ingen problemer der. Husker at en av de fikk fiber i luftspenn. Husker ikke hvor langt det var men tror det var kilometer strekk. Kunden måtte betale ekstrakostnaden også ordinær månedspris etter det. Du kan også undersøke om det er andre som kan besørge graving, luftstrekk eller kabling slik at Telenor kun trenger å koble deg inn på nærmeste "boks".

Tror du er uheldig og treffer en gatekeeper hos Telenor som enten ikke kan jobben sin godt nok eller ikke bryr seg om å yte kundeservice. For enhver ISP er det vel et gode at antallet kunder øker, og om de får nye kunder uten å måtte ta kostnadene med graving, luftstrekk osv så er det nok mulig å få det til. Om du ikke treffer noen som kan jobben sin så kan du kanskje forsøke å be om å få snakke med noen som har bedriftskunder, bare slik at du får avklart hvem du skal nå for å få ordnet dette raskt og effektivt. Er ingen grunn til at du skal måtte ha hastigheter som andre hadde før årtusenskiftet.
Vis hele sitatet...
Har du noen forslag til hvordan jeg kan få tak i disse riktige personene?
Sitat av cplpro Vis innlegg
- Sjekk wifi instillingene inne på ruteren, om mulig, koble deg til 5ghz, ALLTID 5ghz fremfor 2.4, på enheter som PC, chromecast, printere osv(ikke mobiltelefoner)

- Dersom du bruker 5ghz men opplever at du blir koblet av imellom? skift fra 20mhz til 40mhz frekvensbånd
Vis hele sitatet...
Hva er grunnen til at du mener mobiler ikke skal bruke 5Ghz-båndet? Hvis du endrer fra 20Mhz channel width til 40Mhz channel width fordi du opplever ustabilitet så vil det ha motsatt effekt.

Jeg skjønner ikke hva noe av det du sier har med hvorvidt 4G kan være et alternativ til fibernett for trådstarter. Og _abc_ oppsumerer egentlig ganske greit problemstillingen med all trådløs teknologi.
- Gjerne bruk 5ghz på mobiltelefonen din også, men om du plutselig merker at batteriet på telefonen din blir slukt opp(mange som har opplevd det), da skifter du tilbake til 2,4ghz

- Jeg opplevde litt ustabilitet/at 5ghz nettverket mitt forsvant fra lista, da hjalp det å bytte fra 20 til 40.

- Hvis det er slik at 60/60 linje(eller 30/30) er for lite. Da lurer jeg på hva TS og mange andre faktisk bruker nettet til. Jeg er storfornøyd med hastigheten, og dette føles som fiber for meg.

Men så skal det nevnes at jeg har hatt 10/1 linje i nesten ett 10år, så kanskje ikke så rart
Sitat av Teigen93 Vis innlegg
Har du noen forslag til hvordan jeg kan få tak i disse riktige personene?
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg ville ringt kundeservice for bedriftskundene til Telenor, for de er kanskje mer vant til å tenke konstruktivt enn den eller de du har snakket med.

Vet som sagt om andre som har løst problemene rundt fiber ved å betale ekstrakostnadene selv, så dette må være kjent for Telenor. Men nå vet jeg jo ikke om de på kundeservice er informert om slikt i det hele tatt. Opplæring er jo for mange bedrifter bare en kostnad og vi vet jo alle at kostnader det må en bare unngå...

Om de ikke kan hjelpe deg forsøk å be de sette deg over til noen som de tror kan hjelpe deg å få løst saken, du må gjerne fortelle at du hører at andre har fått lagt inn fiber straks de var villige til å dekke kostnadene selv og at du ønsker dette.

Om ingenting annet hjelper så forsøk å snakke med en lokal journalist. Her bør det jo være mulig å lage en klassisk sexy vinkling på forbrukersak, den lilles kamp mot Goliath, at du er en del av utenforsamfunnet nå pga dårlig bredbånd og manglende fiber eller ta den helt ut og vinkle saken som at corona restriksjoner blir unødvendig tunge for deg pga vrangviljen du møter hos telenor og at du føler du lever på på slutten av 1990 tallet når det kommer til mulighetene til å kommunisere med mennesker rundt deg pga manglende fiber. Om du får laget en sak i avisen på dette, så vil Telenor helt sikkert få muligheten av journalisten til å kommentere saken og da er det kanskje noen i Telenor som bare bestemmer seg for å løse saken?

Sitat av cplpro Vis innlegg

- Hvis det er slik at 60/60 linje(eller 30/30) er for lite. Da lurer jeg på hva TS og mange andre faktisk bruker nettet til. Jeg er storfornøyd med hastigheten, og dette føles som fiber for meg.

Men så skal det nevnes at jeg har hatt 10/1 linje i nesten ett 10år, så kanskje ikke så rart
Vis hele sitatet...

Du kan jo ikke gå ut fra at alle har samme forbuk av data som du har? Kanskje har ts en stor familie? Kanskje 2 voksne og flere barn som alle er mye hjemme nå i coronatia? Kanskje er det hyppig bruk av videokonferanser osv. Eller kanskje ts bare laster opp og ned enorme mengder data feks 4K video osv. Hva ts bruker nettet til er jo ikke intressant og ikke noe vi har noe med.

Og selv om du får kjapp hastighet så kan det være slik at ts har lang avstand til nærmeste basestasjon, det kan være mange andre brukere som benytter samme basestasjon slik at det blir veldig varierende hastighet eller det kan være utfordringer feks med terreng, værforhold osv som gjør at 4G faktisk ikke virker i særlig grad.

4G er ikke fiber, det skalerer ikke som fiber og det har ikke ping som fiber. For de som er heldig å ha tilgang til flere basestasjoner eller bor i et område der få andre bruker mye data over 4G så er nok 4G helt topp. Men for veldig mange brukere så er ikke 4G i dagens nett og med dagens sendere godt nok til å levere et stabilt nett som virker til både jobb og fritid.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2020 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis ping er en absolutt besettelse (jeg gamer selv helt problemfritt på trådløst bredbånd via antenne så ser ikke helt problemet) så kan starlink levere i Norge nå. Startkostnaden er ikke noe mer enn hos Telenor for innkjøp av utstyr.
Mobilt bredbånd ser ut til å være eneste løsning for mange, men for en gamer med konsoller som ofte har updates på alt fra 100mg til 100gb så tømmes det utrolig fort og blir ikke verdt det i lengden.
Streaming i HD/4k 7gb i timen det.

Mobilt bredbånd er nok bedre å ha i bil, på hytte eller ligende men hjemme blir det bare teit (etter min mening)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Flaffersen Vis innlegg

Mobilt bredbånd er nok bedre å ha i bil, på hytte eller ligende men hjemme blir det bare teit (etter min mening)
Vis hele sitatet...
Fwa eller fixed wireless access er ikkje det samme som mobilt breiband. Kvotene på fwa ser ut til å vere 2TiB hos Telenor, med struping til 5Mb ved overforbruk.
Sitat av cplpro Vis innlegg
- Hvis det er slik at 60/60 linje(eller 30/30) er for lite. Da lurer jeg på hva TS og mange andre faktisk bruker nettet til. Jeg er storfornøyd med hastigheten, og dette føles som fiber for meg.
Vis hele sitatet...
Sitat av cplpro Vis innlegg
Her må jeg bryte inn. Jeg har 4G mobilt hjemmebredbånd fra telenor. Jeg har både hatt den 30 linja og nå 60. På begge to gikk det fint å game CSGO, warzone osv. i tillegg til at de i stua streamer IPTV osv. Så dette her er ikke noe å tenke på
Vis hele sitatet...
At nettet er raskt, er ikke det samme som at det er stabilt. Det er mange med dårlig nett som bare bestiller mere av møkka-nettet sitt i håp om at det skal bli mere stabilt. Noen ganger funker det visst, men det er ikke en selvfølge. En venn av meg har mega fiber linje. Kunne laste ned det meste før jeg rakk å si så mye som nei. Funka ikke til gaming første halvåret før han ringte og trua med å bytte leverandør (for de som kan det). Selv skulle jeg betale for å få montert fiber her ute i gokkehælvette, men det stod mellom Telenor, og ett latterlig dyrt selskap som var ENDA dyrere. Attpåtil var det nyhetsartikler om at de oppførte seg værre enn Jehovas vitner. Enkelte gikk med på avtalen fordi de rett og slett følte seg truet. De kunne fint gå på døra til folk 4 dager på rad osv på tross av tydelige negative svar. Det grenser ikke til trakassering, det ER trakassering. Eller et symptom på en diagnose?

Uansett tenkte jeg "hvor mye værre enn blodpris og trusler kan det bli? vi prøver Telenor." Selgeren var flink, og det var det... fortalte hva jeg hadde bestilt til en kompis, og han bare lo av meg. Tenkte at alle kan ikke ha like uflaks... Skulle bli oppringt av montør for nærmere avtale. Måneder kom og måneder gikk. Etter 3-4 mnd ringer jeg og spør hva som skjedde med at jeg skulle bli oppringt for dato. Fikk til svar at dato allerede var satt til ett par uker frem i tid. Da spurte jeg han om det passet for meg? Nei det hadde de visst plutselig ikke tatt hensyn til, akkurat som policyen de hadde forandret seg i det de mottok ordrebekreftelse. I Telenor sitt univers er det kun montører som jobber, mens kundene får penger sigende ned fra en obskur tåke mens de står klare og venter montør 24/7 i ett halvt år. Påpekte hva avtalen var, spurte om å forandre dato og fikk nummeret til montøren. Ringte og ringte og fikk til slutt forandret dato. Ca 1 uke før han skulle komme tikket det inn SMS på min mobil om at de ikke hadde kapasitet på linja og at de måtte bygge ut før jeg kunne få montør til meg. Ringte de og ba de dra til hælvette, forklarte selvsagt både grunnen til hælvette og veien ned dit. Ba han notere i stor skrift at jeg går over til mobilt bredbånd via telia. Han gjorde det, men begynte å fiske etter om jeg hadde mobil abonnement hos de, og at "det lønner seg å samle abonnement på et sted for da kan du få avslag". Svarte at "det er akkurat det jeg gjør, for noen år siden spurte jeg om dere kunne matche prisen og antall GB til Telia(da NetCom), men det var helt uaktuelt. Så bytta til Telia hvor jeg betalte en 50-lapp mindre og fikk dobbelt så mange GB med rollover på telefonen."

Streamer og gamer så mye jeg vil. Nedlastinger har heller aldri begrenset meg. Så lenge du ikke bor på piratebay eller kjøper spill til 30+ gig hver dag vil mobilt bredbånd gjøre samme nytten til samme pris med mindre fiber-tilbudet der du bor er usedvanlig rimelig. Hadde selv lyst på fiber, men noen ganger er mobilt bredbånd enklest.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Streaming i HD/4k 7gb i timen det.
Vis hele sitatet...
Ikke at forbruket ditt er helt uvanlig, men det er mange som klarer seg med vanlig HD med maks 3 GB. Ikke alle har konsoller med internett og alt for mange spill som står på auto update.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Mobilt bredbånd er nok bedre å ha i bil, på hytte eller ligende men hjemme blir det bare teit (etter min mening)
Vis hele sitatet...
Skjønner tanken, hadde den selv, men
det kommer vel kanskje litt ann på hvor du bor?
Sist endret av knert1; 17. desember 2020 kl. 19:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Katt Vis innlegg
Hvis ping er en absolutt besettelse (jeg gamer selv helt problemfritt på trådløst bredbånd via antenne så ser ikke helt problemet) så kan starlink levere i Norge nå. Startkostnaden er ikke noe mer enn hos Telenor for innkjøp av utstyr.
Vis hele sitatet...
Nei, hvis du ser på dekningskartet til alle Starlinksatelitter så er dekningsområdene langt langt unna Kongeriket Norge sine grenser: https://satellitemap.space/
Sist endret av bashfoo; 18. desember 2020 kl. 08:54.
I vår så hadde vi 30/30 linje, jeg har nå som sagt 60/60 linje med telenor 4g mobilt bredbånd(kan hende at hastigheten er litt lavere noen ganger slik som 50/20, 60/10 etc etc.) MEN:

- Foreldrene mine ser på TV ved bruk av IPTV(lar tven stå på omtrent hele tiden)
- Lillebroren min gamer fifa, gta, fortnite, rocket-league på ps4 fra rommet nede
- han andre broren min ser serier på netflix og sitter på mobilen.

- Jeg kan jobbe, game CSGO og sånt uten problem

Om du er en aktiv streamer på TWTICH, så kunne jeg forstått det om du hadde hatt behov for fiber, men sånn ellers..
Sist endret av cplpro; 18. desember 2020 kl. 11:22.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av cplpro Vis innlegg
I vår så hadde vi 30/30 linje, jeg har nå som sagt 60/60 linje med telenor 4g mobilt bredbånd(kan hende at hastigheten er litt lavere noen ganger slik som 50/20, 60/10 etc etc.) MEN:

- Foreldrene mine ser på TV ved bruk av IPTV(lar tven stå på omtrent hele tiden)
- Lillebroren min gamer fifa, gta, fortnite, rocket-league på ps4 fra rommet nede
- han andre broren min ser serier på netflix og sitter på mobilen.

- Jeg kan jobbe, game CSGO og sånt uten problem

Om du er en aktiv streamer på TWTICH, så kunne jeg forstått det om du hadde hatt behov for fiber, men sånn ellers..
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvorfor dere har mobilt brebånd?