Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2457
Hallo,
Jul er jo her snart og mamma lurer på hva jeg ønsker meg, også tenkte jeg at noen nye PC deler hadde vært fint. Men jeg trenger litt hjelp (eller, egentlig vet jeg ikke noe som helst). PC'en blir for det meste brukt til gaming, så jeg skulle tro at video kort skulle være det jeg burde oppgradere.

-Nå har jeg "Nvidia GeForce 6800" med 256 mb grafikkminne, denne prossesoren http://processorfinder.intel.com/det...px?sSpec=SL7J8 og 1gb ram.
-Det jeg burde er vel å oppgradere til 2gb ram (eller 4?) og så trenger jeg vel et grafikk kort med 528mb? eller burde jeg oppgradere mere nå som jeg først er i gang? og til slutt, er det noe poeng å oppgradere ting i det hele tatt hvis jeg ikke har bra nok prosessor?

Som sagt vet jeg ikke så mye (men lærer gjerne), så jeg vet ikke helt om hva som passer sammen og hva som ikke gjør det, så håpet jeg kunne få litt hjelp her

Takk på forhånd
Selv ville jeg ønsket meg penger til en ny maskin, men det kommer selvsagt an på bruken din? Hva kjører du nå som gjør at du føler en oppgradering trengs? Ofte lite vits i å investere mye i oppgraderinger på en slik PC, men det kommer selvsagt litt an på.
Som sagt, den blir brukt til gaming. Trenger ikke noe "super grafikk", vil bare kunne spille de nyeste spillene på brukbart grafikk nivå uten at det lagger helt vilt. Jeg oppdaget at "dette funker ikke" (PC'en jeg har nå) når jeg prøvde demoen til empire total war (lagget helt vilt, umulig å faktisk spille).
Hva slags hovedkort har du da?
Aner ikke ! Noen Idèe hvordan man sjekker det? Sorry for å virke som en idiot her. Er ganske god til å lære nye ting, så vær så snill å gi meg en sjanse
takk for hjelpen
Sist endret av tapetkniv; 7. desember 2009 kl. 22:48.
SIW (System Information for Windows)
Det hjalp, takk.
Model: Puffer2
Versjon: 1.xx
Motherboard manufacturer's name: ASUS PTGD-LA
HP/Compaq name: Puffer2-UL8E
Vis hele sitatet...
Er det dette da? Isåfall har du en PCI-e slot, så du finne deg et rimelig skjermkort og oppgradere. Klarer du å se inni maskinen (eller i SIW) hvor mange Watt strømforsyningen din er på (PSU)?
Sist endret av httpwhat; 7. desember 2009 kl. 23:10.
Burde jeg klare å sjekke. Men tar det i morgen, skal tross alt våkne opp til skole om 8 timer. Er vel tilbake og hjemme på nett rund halv 3 tiden i morgen. Igjen, setter pris på hjelpen.

På PSU'en står det: output 300W MAX

Når jeg googler Puffer2-UL8E på internett så ser det kortet jeg har i PC'en min skremmende likt ut, så er vel godt mulig at det er det jeg har. I tillegg er det noen andre tall og navn som går igjen på SIW og på infoen om "Puffer2-UL8E".

og jeg er her nå hvis noen lurte

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Selv ville jeg ønsket meg penger til en ny maskin, men det kommer selvsagt an på bruken din? Ofte lite vits i å investere mye i oppgraderinger på en slik PC, men det kommer selvsagt litt an på.
Vis hele sitatet...
Jeg misforsto hva du mente her i går. Jeg trodde at du ønsket deg penger til en ny PC, men ser nå at det kanskje ikke var tilfellet. Men nei, jeg vil helst ikke bruke penger på en helt ny maskin hvis jeg kan unngå det. Har 1 og 1/2 år igjen på videregående og etter det blir det vel ikke så mye spilling med det første alikavel (millitæret -> studere). Så hvis jeg kunne komme unna med oppgraderingen for rund 1000 - 2000 kroner så hadde det vært veldig praktisk.
Sist endret av tapetkniv; 7. desember 2009 kl. 23:12.
okey..
Men uansett, føler meg nå sikker på at jeg har et Puffer2-UL8E hoved kort, og at PSU'en har et output på 300W (MAX).
Det sitter allerede et kort i det ene PCI-x plassen så skulle sjekke SIW og fant noe rart:
Står her at jeg har 4 PCI-x og 15 PCI plasser.. noe som er helt feil. Står i det minste at i den ene PCI-x plassen er det et "GeForce 7600 GT" (de andre vet jeg ikke hva er/gjør). Men nå har jo jeg 6800 og ikke 7600, mulig det er noe tull med at driveren min er for 7600? Var vist det det sto jeg skulle innstaler når jeg instalerte driveren for et halvt år tilbake.

Også var det dette med RAM da, kan jeg bruke hva slags RAM jeg vil, eller må jeg ha samme "type" som jeg har fra før av? Nå har jeg bare DDR
Er vanskelig å oppgradere pcen med 1-2k..
Du trenger alt nytt så og si om du skal spille de nyeste spillenne på en et brukbart "nivå".
*Sukk*
Ok, da får vel jeg bare si takk og farvell til nye strategispill. Blir vel å gå tilbake til x-box'en igjen da. Takk for hjelpen
Sist endret av tapetkniv; 8. desember 2009 kl. 21:15.
Vil tro du kan få byttet innmaten til et brukbart nivå for rundt 4000, om ikke prisene har endret seg mye siden i fjor.
Var i samme situasjon som deg hvor jeg skulle oppgradere pc'n og måtte ut med helt ny innmat, endte opp på rundt 4.5k for det og drar framdeles de nyeste spillene på et brukbart nivå
Bare for å få det avklart, jeg trenger ikke "very-high crysis" grafikk. Trenger bare nok til å spille spillene (minste krav + litt til). Spiller WiC på laveste grafikk og jeg har det kjempe gøy Spiller også foreksempel R:TW fordi gameplayet er genialt
Du kan sikkert få en grei pc til litt mindre, men personlig ville jeg gått for noe som ville holdt litt lengre for en beskjeden sum mer
Ja, godt mulig det. Kan du sende meg link til tingene du kjøpte da? Så kan jeg finne ut prisen og om det er vært pengene
Kan jo linke til det, men noe blir ikke solgt lengre så vidt jeg vet så der må du finne andre deler. Ville heller prøvd å få noen andre her på Freakforum til å sette opp et brukbart oppsett til deg, har vært svært inaktiv på dele-markedet i det siste og har ikke så mye peiling for tiden

Hovedkort
Prosessor
Skjermkort (egentlig 8800GT men 9800 er samme chipset om ikke jeg husker feil)
PSU
Ram
Dette problemet ekskalerte fra å finne et grafikk kort til å sette sammen en helt ny PC.. Vet ikke helt om jeg orker alt det :S Regner med at det er skrevet om anbefalte ting som passer sammen i andre tråder, så jeg trenger vel ikke noe mere personelig veiledning her. Takk for all hjelpen, forumet er fantastisk
Om du vil ha eksakt svar på det du tenker i utgangspunktet, så er det absolutt mulig å oppgradere skjermkort slik at du kan dra litt flere spill med medium/lav grafikk. Men du må dessverre få et spørsmål tilbake, siden det er svært tvilsomt om det er verdt det. Er det helt uaktuelt å kjøpe ny PC? Du kan få det gørrbillig ved å kjøpe et AMD-oppsett i deler hos komplett.no. Du får også et par kroner for maskinen din hvis du selger den (men bare et par )

Så har du mulighet til å kjøpe ny maskin, isåfall hva er budsjett? Og oppgraderer du nåværende maskin, ville jeg brukt minimalt med penger, siden den er klar for dynga om ikke lenge uansett.
Nå skal du høre; snakket med foreldrene mine i går kveld og forklarte dem situasjonen, og de syntes det var greit å kjøpe en ny maskin (ikke som presang, men "for familien"). Så i utgangs punktet har jeg et ubegrenset budsjett akkurat nå Men jeg liker ikke å ta mere enn nødvendig, så skal ikke det heller.
Så jeg tenkte at hvis jeg kjøper nye deler og setter dem sammen selv så hadde det vært penge besparende og jeg har godt av å lære meg litt. Men før jeg begynner å kjøpe vilt, så lurte jeg på hva det er jeg kan spare på?
Skjønner at i alle fall hovedkortet, prosessoren, PSU, rammen og grafikk kortet må ut, men er det mulig å spare på hardisken, DVD/CD-rom, kabinett og vifter?
Sist endret av tapetkniv; 9. desember 2009 kl. 15:31.
Du kan spare penger over hele fjøla egentlig, men det du burde bruke penger på er skjermkort. Ihvertfall hvis du vil ha en maskin som egner seg til det.

Trenger du skjerm osv. også? Og prøv å tenk ut et budsjett da... Du får en veldig bra maskin til 7000-8000 kr. Men du behøver selvsagt ikke bruke så mye med tanke på kravene dine. Men du er kanskje lysten på å kjøpe nye spill også? Legg også til hva familien har av behov til maskinen.
Synes det hadde vært fint om jeg kunne holde de totale kostnadene under 5000-6000 tusen kroner

Det er bare jeg som bruker PC'en, så resten av familien trnger jeg ikke bry meg om. Jeg har skjerm, høytalere og mus/tastatur. Trenger bare ny "innmat"

Og hva spill angår så er ikke penger noe problem. Har alltid vært veldig forsiktig med å bruke penger, så har spart opp mer enn nok for å kjøpe spillene jeg vil ha :P
Hvilket kabinett har du? Husk at det kan være like greit å selge hele maskinen og bruke pengene på et nytt kabinett.

Samsung SpinPoint F3 500GB
ASUS P7P55 LX, P55, Socket-1156
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
Cooler Master Real Power M620, 620W PSU
XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Evt. Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Totalpris u/ kabinett: 5844,-. M/ kabinett: 6589,-.

EDIT: Glemte DVD-brenner... 219,- i tillegg for Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S
Sist endret av httpwhat; 9. desember 2009 kl. 16:57.
Jeg vet ikke helt hva slags kabinett jeg har, men etter å tenkt litt igjenom det, så kan det kanskje være like så greit å få et nytt kabinett. Problemet med det jeg har nå er at det er dårlig mulighet for lufting, og de viftene jeg har bråker som et helvete (og jeg får ikke bruke headsett fordi det kan ringe på døren :P). I tillegg har jeg lyst til å bruke en av viftene til en spudgun jeg har laget Hardisken ville jeg gjerne spare på, den har 400G, 7200 RPM som burde være bra nok, og så slipper jeg å instalere alt på nytt. Ellers så virker jo alt veldig bra her

Edit: Har en SD-616E DVD-ROM, tror det er minst like bra

Har foresten XP (versjon 3), burde jeg kanskje ha nevnt.
Sist endret av tapetkniv; 9. desember 2009 kl. 17:05.
OK, da blir det jo enda mindre totalsum Kabinettet som har fått veldig mye skryt bl.a. her inne på forumet er forøvrig på tilbud hos komplett.no nå, hvis du ser på linken. Det er et meget godt kjøp. PSUen er unødvendig stor kanskje, men da kan du ihvertfall oppgradere skjermkort senere evt. uten å måtte erstatte denne. Prosessoren holder i de heftigste gaming-riggene.
Sitat av tapetkniv Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hva slags kabinett jeg har, men etter å tenkt litt igjenom det, så kan det kanskje være like så greit å få et nytt kabinett. Problemet med det jeg har nå er at det er dårlig mulighet for lufting, og de viftene jeg har bråker som et helvete (og jeg får ikke bruke headsett fordi det kan ringe på døren :P). I tillegg har jeg lyst til å bruke en av viftene til en spudgun jeg har laget Hardisken ville jeg gjerne spare på, den har 400G, 7200 RPM som burde være bra nok, og så slipper jeg å instalere alt på nytt. Ellers så virker jo alt veldig bra her

Edit: Har en SD-616E DVD-ROM, tror det er minst like bra

Har foresten XP (versjon 3), burde jeg kanskje ha nevnt.
Vis hele sitatet...
Du blir nok nesten nødt til å installere alt på nytt hvis du ikke kjøper deg en ny harddisk. Kan ikke bytte alle delene i en PC og håpe på at OS'et funker enda.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Du blir nok nesten nødt til å installere alt på nytt hvis du ikke kjøper deg en ny harddisk. Kan ikke bytte alle delene i en PC og håpe på at OS'et funker enda.
Vis hele sitatet...
Jeg må jo i alle fall instalere (programmer) alt på nytt hvis jeg kjøper meg en ny hardisk. Men da er det altsa ikke mulig å pare putte i den gamle hardsiken + instalere drivere og tro at det funker? Jeg vet ikke, er jo derfor jeg er her

Kabinettet ser veldig lovende ut

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Hvilket kabinett har du? Husk at det kan være like greit å selge hele maskinen og bruke pengene på et nytt kabinett.

Samsung SpinPoint F3 500GB
ASUS P7P55 LX, P55, Socket-1156
Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
Cooler Master Real Power M620, 620W PSU
XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5
Evt. Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Totalpris u/ kabinett: 5844,-. M/ kabinett: 6589,-.

EDIT: Glemte DVD-brenner... 219,- i tillegg for Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5240S
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du fram til 6589 kroner? La alle delene sammen og da endte jeg opp på 4600 (det var da uten DVD-ROM og hardisk)

...og hvor er prosessoren i alt dette? :P

Mente du Intel Core™ i5 Quad Processor i5-750? Da virker det i alle fall ut som om regnestykket går opp
Sist endret av tapetkniv; 9. desember 2009 kl. 17:25.
Altså, alle som anbefaler deler her.. Unnskyld at jeg spør, men hvorfor anbefaler dere en CL9 ram ? (Etter min viten så er CaseLatency jo bedre jo mindre?)

Husk også at han hadde nVidia skjermkort fra før, og ATI er nok så vanskelig for noen som ikke har peiling på det fra før. Så hvorfor ikke velge et nVidia kort til han?
Hvis det følger med gode bruksanvisning så går det sikkert fint. Er der ikke meningen at "hvem som helst" skal kunne klare dette? Og jeg har desverre ikke så mye kunnskap om hvordan ting sitter sammen i PC'en min allerede, så hvis jeg skal sette noe nytt sammen vil alle delene være helt ukjente for meg.

Eller, dvs at i løpet av de siste dagene har jeg jo fått et godt bilde av hvordan en PC fungerer (googlet mye), men PC'en som jeg har nå kom ferdig bygget og det eneste jeg har gjort av "reprasjon" på hardwear er å dra ut pluggen av hardisken og sette den inn igjen
Sist endret av tapetkniv; 10. desember 2009 kl. 12:35.
Tapetkniv: Du har rett, glemte å slenge opp prosessoren, men den er med i regnestykket. Ganske riktig en i5.

Maggii: Når man skal kjøpe en PC med budsjett og ikke skal klokke mye, er mitt inntrykk at ram'en er en grei måte å redusere utgiftene på. Tror ikke det vil være enorm forskjell på CL9 og CL8 når man gamer, så det er mitt inntrykk. Anbefaler selvsagt alt det beste om budsjettet strekker til og behovet er der.
Men hvorfor i huleste skal det være vanskelig med ATI skjermkort??? Fortell meg gjerne hva som er så mye enklere med nVidia. Men så lenge ATI banker nVidia hva gjelder ytelse ift. pris (og med gode erfaringer selv og samme hos venner), anbefaler jeg på det sterkeste å velge ATI!
virker som om httpwhat har litt mere kunnskap her, så går for det skjerm kortet han satt opp. Og hvis det skulle være vanskelig å montere så liker jeg en utfordring og tar det med et smil

Men er det noen som kan svare meg på om jeg kan slippe å formatere hardisken jeg har nå, når jeg bytter PC? (når man beholder den gammle hardisken). Hadde vært ganske digg å bare kunne sette delene sammen, og starte den opp (uten noen tilssyenlatende forandrig) også bare kjøre et spill og ta en benchmark og knuse hva jeg gjorde før, uten å trenge å insatalere ALT på nytt (og miste alle dokumenter og filer).
Fint om noen bare kunne svare JA eller NEI (og evntuelt hvorfor ikke)
Sist endret av tapetkniv; 10. desember 2009 kl. 18:14.
Litt usikker på hvordan det fungerer, men du kan ikke la være å installere OS på nytt etter hva jeg har forstått. Men gamle filer og liknende er det ikke nødvendig å slette. Søk på forumet, dette er tatt opp flere ganger; også i det siste.

Men skal være null problem å installere og bruke skjermkortet. Skulle du møte på noen problemer søker du i forumet, eller lager en ny tråd. Blir bra
Hm, ok. Før jeg klikker på "bestill" knappen på Komplett, er det noen annen praktisk information jeg bør vite?
Sist endret av tapetkniv; 10. desember 2009 kl. 18:25.
det er mulig å spare på det ja men ville heller anbefale å kjøpe alt nytt når du først har eit ubegrenset budsjett. å man trenger ikkje sprenge noen grenser heller får å få ein bra pc
Du kan vurdere et oppsett som vektlegger skjermkort og spillytelse enda mer. HD 5770 er et veldig bra kort, men det er ikke et high-end gaming-kort. Men du får en meget bra maskin for pengene, med kvalitetskomponenter over hele fjøla. Å oppgradere gamingytelsen senere er svært enkelt, da du har en maskin som uten noen annen oppgradering kan kjøre f.eks. et HD 5870-kort. Men du vil, med det nåværende oppsettet, kunne kjøre de fleste spill med god grafikk med nyeste generasjon skjermkortteknologi. Jeg tror hele oppsettet er svært bra til din bruk.

Du kan vurdere å kjøpe et anti-statisk armbånd til byggingen, for å minimere sjansen for å skade komponentene.

Ellers vet jeg ikke hva som er verdt å nevne. Dette er blir en bra maskin.
Sitat av Kekambas Vis innlegg
det er mulig å spare på det ja men ville heller anbefale å kjøpe alt nytt når du først har eit ubegrenset budsjett. å man trenger ikkje sprenge noen grenser heller får å få ein bra pc
Vis hele sitatet...
Snakker du om jeg burde spare / kjøpe ny hardisk, eller har du lest litt fort igjenom?

Sitat av httpwhat Vis innlegg
Du kan vurdere et oppsett som vektlegger skjermkort og spillytelse enda mer. HD 5770 er et veldig bra kort, men det er ikke et high-end gaming-kort. Men du får en meget bra maskin for pengene, med kvalitetskomponenter over hele fjøla. Å oppgradere gamingytelsen senere er svært enkelt, da du har en maskin som uten noen annen oppgradering kan kjøre f.eks. et HD 5870-kort. Men du vil, med det nåværende oppsettet, kunne kjøre de fleste spill med god grafikk med nyeste generasjon skjermkortteknologi. Jeg tror hele oppsettet er svært bra til din bruk.

Du kan vurdere å kjøpe et anti-statisk armbånd til byggingen, for å minimere sjansen for å skade komponentene.
Vis hele sitatet...
Tror jeg klarer meg uten det anti-statiske arbåndet (så vidt jeg skjønner skjer ikke det skader så ofte på grund av det). Men da bestiller jeg nå, også forhåpentlig vis er jeg tilbake her om en stund og kan konstater at alt fungerer som det skal
TAKK FOR ALL HJELP, hadde aldri klart det uten dere
▼ ... noen uker senere ... ▼
I går kom endelig PC delene ! Jeg klarte til og med å sette sammen alt, men... *sigh* der stopper gleden. Alle viftene går (og riktig vei) og jeg får bilde på skjermen. Problemet er at maskinen min gir meldingen "scan devices, pleas wait..". Den finner både DVD og CD rom ganske fort, men etter det skjer det ingen ting ! Av og til har jeg faktisk kommet meg over dette punktet (fordi av og til finner den DVD og CD rommet også går den vidre..) og da prøver den å starte opp den gamle OS´en min, som fører til blue screen. Jeg har prøvd dette en god del ganger, og jeg har faktisk kommet meg inn på BIOS instillingene (igjen, av og til) og satt at den skal boote fra DVD/CD rommet mitt. Men ingen flaks, når den nå kommer forbi "scan devices" delen, prøvr den igjen bare å starte den gamle Windows. Noen Ideer?

Har selfølgelig googlet problemet først, og tipsene jeg fikk var å dra ut kablene og sette dem inn på nytt (uten hell). Har også prøvd å starte opp maskinen uten hardisken, og en annen gang med bare DVD/CD rommet.

EDIT: Tok en manuell reset på BIOS instillingene, og når jeg kom meg inn på BIOS instillingene i sted (Hardisken var ikke pluget i) så ville den ikke se DVD/CD rommene... Noe som er veldig merkelig siden den finder jo de tydeligvis under "scan devices" delen på begynnelsen. Dette er veldig frustrerende :S

EDIT: Nå startet jeg den med hardisken og DVD/CD rommene i, og i BIOS instillingene finner den bare hardisken. Dette gir ingen mening (ikke for meg i alle fall), og nå har jeg hold på i 6 timer med dette problemt uten fremmgang, så litt hjelp hadde vært veldig fint

12.21 Jeg fikk et glimt av håp. Nå fant jeg faktisk både hardisk og CD/DVD rom i BIOS (uten å a rørt noen ledinger, som er litt merkelig). Kom en melding "to boot from CD, press any key", men når jeg klikket på en tast så tror jeg den lastet inn OS fra hardisken igjen, fordi jeg fikk blue screen.

12:42 Nå finner den ikke CD/DVD rommene lenger (selv om den fremdeles ser de på "scan devices, pleas wait")

13.22 Utrolig nok klarte den nå og se både hardisk og DVD/CD rom samtdig og jeg er på god vei å instalere XP. Planen er å instalere drivere så fort som mulig (var tips hvis du fikk den "scan devices"), er tilbake her etterhvert og sier om alt er fint.

18.11 Har fått lagt inn xp nå, men sliter fremdeles med å starte PC'en. Hvis noen har noen tips/tråder som kan hjelpe så hadde det vært fint
Sist endret av tapetkniv; 9. januar 2010 kl. 10:49.