Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 16127
Siden noen land ser på snus som et narkotisk middel (merkelig nok), så lurte jeg på om tyrkia også gjør det? Jeg skal nemlig til Tyrkia i 2 uker i sommer sammen med dama. Vi snuser begge to, og det hadde vært litt kjedelig om vi ikke får ta med noe inn i landet.
2 uker uten snus er vell mye for meg.

Jeg vet at England har nulltoleranse. Jeg var der i 5 dager, uten snus, og fikk helt panikk :P

Noen som vet prisen på vannpiper der nede foresten?
vannpiper = 40,-

snus = dunno
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Haha, snus som narkotisk middel du. Tror det ikke før jeg ser pålitlige kilder.
Vet der er merkelig... Husker ikke hvor jeg har det fra, om jeg har lest det, eller om jeg har hørt det fra noen. Men om det ikke er det så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er lov i england.

uansett, er det lov å ta med inn i tyrkia eller ikke?
Vet ikke. Men grunnen til at diverse land tolker dette som et narkotisk middel er fordi det kan ligne på heroin. Ta Lost feks. Charlie snuser jo heroinet.
Så det kan være at noen land faktisk ser på snus som ett narkotisk middel altså?
Var i tyrkia i fjor, hadde vel med 10 bokser snus, hadde ingen problemer med dette...
Snus er forbudt i alle EU-land utenom Norge og Sverige. Er ikke sikker på hvordan tollkvoten er i forhold til dette men er jo slik at det er lov til eget forbruk men ikke salg/kjøp. Vil nok tro at det ikke er lov å ta med seg inn. Kan du ikke bare sigge da?
Det gjorde jeg i fjor når jeg var der nede. Da snusa jeg ikke så mye, men røyka mest. Det som er problemet der nede, er at de også selger falsk røyk. Der nede pakker noen av dem inn sin egen tobakk i feks en price pakke. Vet jo aldri hva som er bra heller.
Nå har jeg slutta med røyk etter 2 år. Synes snus er mye bedere. Men må man så må man
Snus er IKKE forbudt i andre EU-land, det er imidlertid ulovlig å omsette.
Mener på de selger snus de fleste plassene i europa. Det siste jeg leste var at de solgte de på sjømannskirken i belgia en plass
har vært i de fleste landene i europa (inkl tyrkia), og aldri hatt problemer med å ta med snus...
Ufattlig mange tåplige påstander her. Uproblematisk å ta med seg snus til Tyrkia, og til England så har man hvertfall lov å ta med deg snus til en verdi av 1500,- kroner. Det går under kategori "andre tobakksvarer" eller noe sånt. Det var hvertfall det jeg fikk opplyst av en ansatt på taxfree butikken på Flesland. Derfor tok jeg jo med meg mye mer enn hva kvoten er inn til Norge. Det gikk helt fint.
En får kjøpt snus flere steder i Tyrkia, i allfall i Alanya
Tyrkia er vel under EU, men siden du er nordmann så har du lov til å ha med til eget bruk.
Blir ikke snus sett på et narkotisk rusmiddel (i noen land) pga den store mengden med nikotin som kommer i blodet på så kort tid?
Jeg snuste i 2 uker i England, ingen reagerte.
NFFs husbedreviter
Jeg har bodd i England i 9 måneder, og snust hele tiden, ingen bryr seg, får bare dumme blikk av folk som tror jeg har svult under leppa eller noe:P
Fra Swedish Snus.com:

EU
The sale of moist snuff was banned by the EU (then known as the EC) in 1992, primarily on the assumption that the product could cause cancer. Sweden was exempted from this ban upon its entry into the EU in 1995. Several Swedish studies have shown that suspicions concerning the carcinogenic effects of snus lack scientific support. During the year, the EU authorities therefore decided to remove cancer warnings from packages of smokeless tobacco, including snus. This should be a step in the direction of the EU ban being lifted by political means, particularly since its legal foundation is highly questionable. However, this may take a considerable time. It is therefore Swedish Match’s intention to bring the issue of the ban before the European Court as soon as possible..
som reznor sier så er snus ulovlig i alle eu-land, men det er ikke no stress å ta med eget bruk til disse lana.
Snus er vel forsåvidt bare lov i Norge og Sverige såvidt meg bekjent. Dette pga tradisjoner...

Men at det skal være noe problem å ha med seg inn i Tyrkia tviler jeg på..
Sitat av reznor
Snus er forbudt i alle EU-land utenom Norge og Sverige. Er ikke sikker på hvordan tollkvoten er i forhold til dette men er jo slik at det er lov til eget forbruk men ikke salg/kjøp. Vil nok tro at det ikke er lov å ta med seg inn. Kan du ikke bare sigge da?
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var ikke norge medlem av EU. Men ja, sant som du sier. Forbudt i EU-land bortsett fra Sverige da de produserer en hårrå med det selv.
det er bare å ta med snus til tyrkia og hvis tollvesenet eller no lingnende reagerer på det så hva kan de ta deg for? besittelse av snus. men skulle de ta snusen din så er det bare å røyke da.
Når jeg var i England for noen år siden gikk de helt fint med snus, ingen som viste hva det var uansett. Tviler på at de bryr seg om du snuser i Tyrkia og.
faren til en kamerat( torfis på nff) fikk kjøpt snus i spania på en svensk butikk. så du finner sikkert en butikk som selger det der også.
hahaha, verden er syk når man ikke får ha snus i noen land
Snus er forbudt i alle EU land bortsett fra Norge og Sverige pga. av at man ikke ville ha inn et nytt rusmiddel. eller noe sånt. Jeg skal til Tyskland i påsken og lurte på om dere tror det går bra å ta med seg en boks snus dit? skal jo bare en snar tur...toget fra køben til tyskland
Sitat av gæærn
Blir ikke snus sett på et narkotisk rusmiddel (i noen land) pga den store mengden med nikotin som kommer i blodet på så kort tid?
Vis hele sitatet...
Jo, klart det. Nikotin er et "narkotisk" rusmiddel, på linje med andre rusmidler.

Sitat av VoJe
Jeg har bodd i England i 9 måneder, og snust hele tiden, ingen bryr seg, får bare dumme blikk av folk som tror jeg har svult under leppa eller noe:P
Vis hele sitatet...
...og det er vel egentlig ikke så rart. Snus har vel aldri vært særskilt stilig?

Sitat av larrizzz
hahaha, verden er syk når man ikke får ha snus i noen land
Vis hele sitatet...
Et godt eksempel på at norsk rusmiddellovgivning ikke nødvendigvis er den rette(eller gale).
Sist endret av comicz; 8. april 2006 kl. 17:16.
Ja det går bra. Det er vel ikke ulovelig, bare ikke lov å selge ?
Har hatt med snus i de fleste land jeg har vært i, og det har aldri vært noe problem.
▼ ... flere år senere ... ▼
Vet denne tråden er gammel, men noen som vet om noen plasser i alanya man får kjøpt snus? Krise :/
Sitat av SmokeySmokey Vis innlegg
Vet denne tråden er gammel, men noen som vet om noen plasser i alanya man får kjøpt snus? Krise :/
Vis hele sitatet...
var i tyrkia ifjor, var ingen plass å finne snus
Den undervurderte
Jeg tok med meg 2 tårn med snus til tyrkia i fjor. Ble stoppet på vei inn i landet, de lurte bare på hva det var, så forklarte jeg hva det var, og fikk gå igjennom
Tyrkia vil bare ha penger fra tullinger som faktisk drar dit, dem bryr seg ikke at du har med snus, røyk eller alkohol.
Anbefale deg å pakke snusen i reisebagen og 1 snus boks på flyet, da får du aldri problemer.

Dama og søsteren dro dit med overfylt snus, fikk aldri problemer, kanskje fordi dem har tits?
Sist endret av justastonedhuman; 26. juni 2014 kl. 22:08.
Låner tråden jeg Er det noen problemer for en mindreårig og ha med seg snus inn i Island? Evt. hvordan kan jeg gjøre det, hva risikerer jeg?
Den undervurderte
Tror ikke du risikerer noe, holdt jeg på å si... tror det går fint hvis du er over 16 og ikke har med deg overdrevet mye... Lykke til
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Deezire Vis innlegg
Tyrkia er vel under EU, men siden du er nordmann så har du lov til å ha med til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Bullshit, Tyrkia er under idioten Erdogan så langt unna EU samt EUs lovverk, som det går an å komme. De er riktignok under Nato (strategisk særdeles viktig Nato-land) og har dertil militært lovverk og forpliktelser som andre medlemmer av alliansen. Men det har fint lite eller ingenting med EU å gjøre - Erdogan og hans AKP-parti har lenge jobbet hardt for å styre Tyrkia langt unna Europa.


Sånn ontopic så er de fleste tyrkere gøyale folk, og lemper greit så enkelte strenge regler hva som er greit å ta med hhv inn og ut av landet (er min opplevelse av dem, vet ikke om andres sin...). Så overall, tror ikke snus burde bli noe problem, men ved ankomst kan sikkerhetsvaktene spørre. Nevn at dette er et tobakksprodukt!
Sist endret av aeon_illuminate; 26. juni 2014 kl. 22:58.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
I Tyrkia har de noe som heter "Maras", som er tobakkspulver. Minner litt om tørr løssnus. Kan funke til nød.
Er nok ikke noe problem å ta med seg snus uansett hvor du skal. Har blitt stoppa med snus både i UK og Japan, han tolleren i Japan var en smule skeptisk, men etter litt om og men så gikk det fint
Lykkelig pessimist
Shlask's Avatar
Sitat av Kriis Vis innlegg
Låner tråden jeg Er det noen problemer for en mindreårig og ha med seg snus inn i Island? Evt. hvordan kan jeg gjøre det, hva risikerer jeg?
Vis hele sitatet...
Klassen var på Island i mars, ingen problem å ha med. Var noen som måtte innom tollen i Island, men de hadde meg seg snusen ut igjen
Sist endret av Shlask; 27. juni 2014 kl. 00:42.
Sitat av Shlask Vis innlegg
Klassen var på Island i mars, ingen problem å ha med. Var noen som måtte innom tollen i Island, men de hadde meg seg snusen ut igjen
Vis hele sitatet...
Er det et sjakktrekk å ha med seg i håndbagasje eller bør jeg prøve å hjemme det inne i en pringlesboks f.eks? Evt. bare legge det nede i kofferten? Er i forbindelse med klassetur dette og
Sist endret av Kriis; 27. juni 2014 kl. 04:41. Grunn: leif
Tok med 10 bokser portion og 5 bokser løs med meg ifjor da jeg var i Side, null stress liksom.
Vil tro man kan ta med på ferie til eget bruk, hadde med 20 bokser til magaluf, Spania uten problemer
Har aldri hatt noe stress med å ta med snus til utlandet, ei heller tyrkia. Tyrkerene i turistfellene der har sett det før for å si det sånn..
Har hørt om kompiser som har slitt litt med snusen i tollen rett og slett fordi tolleren ikke har visst hva det var. Men så snart man får vist at det er tobakk går det fint. Kan jo skjønne at man lurer litt dersom man aldri har sett snus før. Men narkotisk middel? Nei, aldri hørt om.
Sitat av SmokeySmokey Vis innlegg
Vet denne tråden er gammel, men noen som vet om noen plasser i alanya man får kjøpt snus? Krise :/
Vis hele sitatet...
Ja, ved Aquaparken, ved den siden hvor Metro ligger (butikken) er det 2 resturanter som reklamerer med snus ved ingangen

Si ifra om du får kjøpt noe eller om det bare er BS da...
Narkotika? Hvor får dere det fra? Det er ganske enkelt bare det at landene ikke vil ha enda et tobbaksprodukt lovlig. Snus ble forbudt i EU-landene den 1. juli 1992. Sverige fikk unntak fra dette forbudet, da de ble EU-medlem i 1995. Da Norge ble medlem av EØS, ble det forhandlet fram et unntak fra EUs snusforbud. Produksjon av snus i Norge, så vel som import av snus fra Sverige, har derfor ikke vært berørt av direktivet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kan legge til at man får kjøpt snus i Alanya,null problem. Bare spørre de lokale, de vet hvor