Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3491
Hei! Skulle gå på skole i år, og bestilte flybilletter langt frem i tid for hjemreiser og tilreiser (skolen er langt unna, men er i Norge). På grunn av situasjonen nå kan jeg ikke delta på skoleåret. Er det noen mulighet for å få dette kansellert? Er ikke avbestillingsforsikring via norwegian, så der kommer man ingen vei. Er lavpris billetter.

Ringte reiseforsikringen, men de sa at dem ikke kunne dekke dette. Går det ikke om man får en type "sykemelding?"

Finnes det andre muligheter?

Takker for alle svar
Jeg og kona hadde bestilt flybilletter og hotell for en uke i London, da avreisedato nærmet seg klarte jeg og brekke beinet.

Avbestilling av hotell gikk lekende lett og alle penger tilbake, når det kom til flyet var det ikke sjangs, eneste som kunne sørge for og få refundert derfra var død i nærmeste familie(søsken/foreldre/ektefelle og barn), fikk melding fra lege og alt om at jeg ikke kunne fly.

Her var alt bestilt på kredittkort med reiseforsikring, men det ble heller ikke dekket av dette.

Så tror det er vanskelig med refundering av flybiletter, men for all del, kan hende jeg var ueheldig...:-/
Det spørs jo litt på situasjonen din. Men i utgangpunktet har du ikke krav på noen ting. Det er ikke flyselskapet sitt problem at du ikke kan reise, uansett årsak.

Du kan får refundert skatter og avgifter på billettene. Da du har krav på disse når man ikke reiser. Da må du kontakte flyselskapet skriftlig, og beløpet du får igjen varierer.
mange kredittkort som tilbyr gratis reiseforsikring hvis man betaler en del av reisen med det, anbefaler TS å sjekke om det er mulig å utnytte noe der
Sist endret av Spirituell; 5. august 2013 kl. 17:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Reiseforsikring dekker ikkje kansellering fordi du ikkje vil reise. Det dekker at du blir akutt sjuk i forkant av reisa, og difor ikkje kan reise.

Forsikring som dekker at du ombestemmer seg kallast full flex, og koster 2-15 ganger det du har betalt.

Du har billigbilletter, deal with it. Grunnen til at det er billige er nettopp det - det er garantert solgt, og flyselskapet har redusert sin risiko, og du har auka din. I bytte får du avslag på prisen.
Sant nok

utrolig ræva av norwegian. Er ikke 2-3 dager unna men flere dager

eneste man får der er Avbestillingsbeskyttelse som koster 60 kr, da må man være halvdø
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SRB Vis innlegg
utrolig ræva av norwegian.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Grunnen til at billigbilletter er billege er at flyselskapet har null risiko; dei har betalt for setet enten du er i det eller ikkje. Med ein fleksibel billett betaler du meir, men flyselskapet har til gjengjeld risikoen for at dei har eit tomt sete dei ikkje får ei krone for.

Liker du ikkje det? Kjøp fullpris, så betaler du ikkje uansett kva grunnen måtte vere for at du ikkje flyr.
Sitat av SRB Vis innlegg
Sant nok

utrolig ræva av norwegian. Er ikke 2-3 dager unna men flere dager

eneste man får der er Avbestillingsbeskyttelse som koster 60 kr, da må man være halvdø
Vis hele sitatet...


Det er ikke utrolig ræva av noen.

Man har da valget selv med hva man velger. Ingen som har lurt noen. De skal tjene penger de også.
Du får hva du betaler for, og kjøper du lavpris så er vilkårene deretter..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Virkelig? Grunnen til at billigbilletter er billege er at flyselskapet har null risiko; dei har betalt for setet enten du er i det eller ikkje. Med ein fleksibel billett betaler du meir, men flyselskapet har til gjengjeld risikoen for at dei har eit tomt sete dei ikkje får ei krone for.

Liker du ikkje det? Kjøp fullpris, så betaler du ikkje uansett kva grunnen måtte vere for at du ikkje flyr.
Vis hele sitatet...
Sitat av jalig Vis innlegg
Det er ikke utrolig ræva av noen.

Man har da valget selv med hva man velger. Ingen som har lurt noen. De skal tjene penger de også.
Vis hele sitatet...
You dont say

Kunne likegodt ha litt garanti, 2-3 måneder før. Hadde skjønt det hvis det ikke var mulig å avbestille 10 min før avgang, men 2-3 måneder. De kan umulig tape på det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SRB Vis innlegg
Kunne likegodt ha litt garanti, 2-3 måneder før. Hadde skjønt det hvis det ikke var mulig å avbestille 10 min før avgang, men 2-3 måneder. De kan umulig tape på det
Vis hele sitatet...
Jo, dei ville tapt på dei som vel å ikkje reise, og avbestiller, slik som TS. I dag kan dei i praksis overbooke litt, slik at dei kanskje kan selje kvart sete 1.1 ganger, og dei er sikre på at ein lavprisbillett som er solgt er penger inn. Å tillate avbestilling inntil ei viss tid før vil føre til at folk spekulerer litt meir i å kjøpe billetter, og kansellere dei igjen om dei ser at dei f.eks. ikkje fekk ferie akkurat den uka - og dermed også tapt flysete.

Så vidt eg veit har Norwegian og SAS 24 timers åpent kjøp, slik at du kan kanselere innan 24 timer om du oppdager feilbestilling e.l.

Så du tar eit val når du kjøper lågpris: du låser deg mot å få billigare billett.