Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4633
I dommen står det at jeg har ved flere anledninger på høsten røykt hasj. Jeg har fått mulighet til å ta dette over en ett års ungdomskontrakt, men jeg vurderer å ikke skrive under på denne, betale bota og bare bli ferdig med det. Kontrakten kommer til å vare lenge etter jeg er 18 år og det er noe jeg ser ganske mørkt på.

Men over til spørsmålet. På politiet så høres det ut som livet er over og alle muligheter til å klare seg i livet forsvinner hvis jeg får dette på rullebladet. Så jeg lurer på, er det noen av dere som har erfaring med dette, og hvor mye kommer jeg egentlig til å merke det rullebladet ? Er kunn blitt tatt for å¨røyke, ikke oppbevare eller selge eller noe sånt. Og hvor mye tror dere bota vil komme på hvis jeg velger å ta den ?

På forhånd takk
Om jeg ikke tar helt feil så vises ikke dommen etter et par år hvis du ikke gjør noe galt innen da, da vil den kun vises for politi, militæret osv.

Du vil nok kunne ha like stor mulighet som alle andre når det kommer til jobber hvor du ikke trenger plettfri vandel som feks politi eller vekter.
At du ikke kan komme inn i USA osv hvis du har blitt tatt med hasj er også en myte.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
At du ikke kan komme inn i USA osv hvis du har blitt tatt med hasj er også en myte.
Vis hele sitatet...
Langt i fra en myte. Det er heller en vurderingssak, der flesteparten blir nektet adgang til USA. De er relativt strenge.

Arbeidsplasser som krever en uttømmende politiattest vil få vite hva du har drevet med. En uttømmende politiattest viser ALL historikk, uten tidsbegrensing. Andre plasser må ha en konkret begrunnelse for å vite din historikk med narkotika. Dette gjelder alle overtredelser, enten om det er voldtekt, pedofili, narkotika eller en lidelse.

Dette er for å forhindre pedofile bli ansatt i barnehagen, men likevel tillate folk som har røyket hasj i sine yngre dager.
Sist endret av Patrick; 6. mars 2012 kl. 21:44.
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
.
At du ikke kan komme inn i USA osv hvis du har blitt tatt med hasj er også en myte.
Vis hele sitatet...
Hva gjør man på flyet før man lander og må fylle ut skjema da, lyver og går gjennom? eller krysser av på at du er en kriminell badass siden et forelegg er en enkel måte og slippe rettsak på og sier du tilstår alt, med mindre jeg har misforstått helt?

Har statene innsikt i våre rulleblad med de nye elektroniske passene som er kommet nå? Eller er alt som du bare sier en myte ?

Har selv en kompis med hasj og blotting(løpe naken rundt i fylla....) som tok turen til N.Y i november, han "løy" på skjema og gikk rett igjennom.

Men du skal ta deg faen på at U.S border patrol finner ut at "HAN DER!" tar vi en prat med når jeg kommer labbende gjennom tollen der nede, og er det noe jeg ikke gidder så er det og måtte returnere med fly fra statene pga nektet inngang.

Kan og nevne at han kompisen som reiste i november var hos politiet for og få nytt pass og spurte om han hadde noe og bekymre seg for siden han skulle til statene,om det kanskje var lurt og oppsøke ambassaden for og få seg et visum.

Rådet fra politimesteren var det han fulgte, lyv på skjema og ikke finn på og oppsøke ambassaden, det tar bare lang tid og ville bare skape mer problemer for han.

TS : Beklager for stjeling av tråd og vri den om til et totalt USA tema, er bare noe jeg har lurt på uten og få noe ordentlig bekreftelse av i tidligere poster.

Wall of text, i know
Hei. Jeg vil bare anbefale deg å vurdere ungdomskontrakten. jeg var offesielt ferdig i forige uke da jeg ble 18 år. Jeg startet 12 februar 2010. Den er langt ifra noe kjipt å skrive under på. Og du får jo vite villkåra for den før du skriver under. I starten er det endel pisseprøver, men etter en stund så dabber det endel av. Men tingen er jo det at de stikksjekker, altså du får en telefon kvelden før. Og møter du ikke så rekner de den som positiv, med mindre du har et godt grunnlag da Rekner ikke med at det skader så mye å ta et fri år fra å røyke og å ta andre stoff(vist du gjør det), og slippe rulleblad og bot, selv om det ikke er en streng straff. Vist du lurer på noe mer om kontrakten og litt hvordan den funker så må du bare ta kontakt på pm

MvH
Jorhys
Kommer an på hva du har lyst å jobbe med. I de aller fleste yrker vil ikke dette ha noe å si.

- Søker du jobb i politi, fengselsvesen, luftfart, rettsvesen, FN, barnevern, asylmottak, barnehage, skolefritidsordning, grunnskole, videregående skole, universitet eller høgskole, vaktselskap, låsesmedyrket eller i frivillig sektor, vil du sannsynligvis bli bedt om å fremlegge politiattest.

Dessuten forsvinner dommen din fra en ordinær politiattest etter 5 år.

http://www.stepstone.no/Karrieretips...litiattest.cfm
Sitat av Bemu Vis innlegg
Hva gjør man på flyet før man lander og må fylle ut skjema da, lyver og går gjennom? eller krysser av på at du er en kriminell badass siden et forelegg er en enkel måte og slippe rettsak på og sier du tilstår alt, med mindre jeg har misforstått helt?

Har statene innsikt i våre rulleblad med de nye elektroniske passene som er kommet nå? Eller er alt som du bare sier en myte ?

Har selv en kompis med hasj og blotting(løpe naken rundt i fylla....) som tok turen til N.Y i november, han "løy" på skjema og gikk rett igjennom.

Men du skal ta deg faen på at U.S border patrol finner ut at "HAN DER!" tar vi en prat med når jeg kommer labbende gjennom tollen der nede, og er det noe jeg ikke gidder så er det og måtte returnere med fly fra statene pga nektet inngang.

Kan og nevne at han kompisen som reiste i november var hos politiet for og få nytt pass og spurte om han hadde noe og bekymre seg for siden han skulle til statene,om det kanskje var lurt og oppsøke ambassaden for og få seg et visum.

Rådet fra politimesteren var det han fulgte, lyv på skjema og ikke finn på og oppsøke ambassaden, det tar bare lang tid og ville bare skape mer problemer for han.

TS : Beklager for stjeling av tråd og vri den om til et totalt USA tema, er bare noe jeg har lurt på uten og få noe ordentlig bekreftelse av i tidligere poster.

Wall of text, i know
Vis hele sitatet...
Per i dag har ikke USA noen form for direkte tilgang til informasjon til vandelsattester i Norge. De har derimot muligheten til å motta veldig mye med en fullmakt, noe du signerer på da du "lyver" på det skjemaet. Som politimesteren sa (noe jeg finner helt absurd), det er som oftest bedre å lyve, da man som regel vil motta blankt nei om man går til ambassaden for å søke.

Dersom delstatens myndigheter velger å søke deg opp (enten om det er tilfeldig kontroll eller ved mistanke), vil dem få alle opplysninger sendt fra Norge. Ved mindre forsèelser vil man bli sendt på første fly hjem med/uten bot. Er man straffedømt for verre ting (terrorisme) kan det få fatale følger.

Som hovedregel, burde det gå ganske greit om man lyver, men oppfordrer på ingen måte til det.

Til ts: har du planer om å jobbe i sikkerhetsbransjen/forsvar? Gå for kontrakt. Ikke? Gå for kontrakten likevel.
Sist endret av Patrick; 6. mars 2012 kl. 21:58.
Hei. Følgene er ikke så ille med mindre du planlegger og jobbe innenfor sikkerhet,politiet eller forsvaret. Tur til USA vil nok være fint mulig etter 4-5 år hvor prikken "forsvinner". Etter det så kan du fint si at du ikke er straffet.

Du er under 18 så jeg vil råde deg til å uansett ta denne kontrakten. Om du så senere bestemmer deg for at dette er ett rusmiddel for deg så kan du heller ta det der i fra.

Har selv 3 prikker hvorav 2 av dem er for hasj. Politiet spør alltid når dem stopper folk(særlig ungdom) om du har vært borti politiet før. For å unngå mest mulig problemer er det lurt å si ja, siden de vil skjekke deg ut uansett. Lyver du da så vil de muligens ta deg til cellen en tur osv, noe som er unødvendig.

Til utenlandsk politi så kan du si nei. Husk at å bli tatt for hasj er i Norge det samme prinsippet som å bli tatt i å kjøre for fort hvis du ikke havner i retten for det, noe de færreste gjør. Du får som regel noe som kalles forenklet forelegg.

Men, hvis det er slik at du slipper prikk hvis du blir med på politiets opplegg så gjør det. Man vet aldri med livet, en dag kansje du vil jobbe eller gjøre noe som du ikke regner med nå.

Lykke til

Edit: Boten pleier å ligge på mellom 3-5000 kroner. Jo flere brudd du har på loven jo høyere. Dvs, hvis du blir tatt for oppbevaring, bruk og kjøp er dette høyere en kun å bli tatt for bruk alene.
Sist endret av Wokapoka; 6. mars 2012 kl. 22:08.
Takk for svar. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ta ungdomskontrakten da dette skjedde, ca 3 måneder siden. Men nå nylig får jeg vite at kontrakten ikke begynner før jeg skriver under på den. Og jeg har allerede begynt med pisseprøvene. Så jeg har liksom gått 3 måneder nå på pisse prøve, og de har ikke gjeldt i kontrakten en gang. Kontrakten sier også at jeg må gå på hasj avvenning, noe jeg ser på¨som bortkastet tid da jeg ikke har noen problemer med å gå uten å røyke, selvom jeg liker best å ha muligheten til å gjøre det.

Er ikke helt sikker på hva jeg vil jobbe som når jeg blir eldre, har allerede jobb på pizza bakeren som funker helt fint for meg nå¨, men må vel finne noe litt bedre betalt etterhvert. Men de yrkende du nevnte der er ikke noen som appellerer noe særlig til meg, bortsett fra universitet eller høyskole. Kan det være jeg ikke kommer inn på høyskole pga den lille saken der ?
Hadde det vært grunnlag for å ikke få lov til og komme inn på høyskole så hadde vi hatt ett ganske stort akademisk problem i landet her .

Politiet vil nok presse deg ganske hardt uavhengig om du signerer kontrakten eller ikke. Erfaringsmessig så vil dem nok tyne deg ekstra hardt hvis du ikke signerer for å gi deg "ekstra straff".

Ser at slike "kurs" kan bli litt kjedelig, og kansje ikke helt din greie. Men alltid en fordel å ikke ha prikk. Hvis du alikevel må gå igjennom det du går igjennom så er det vel like greit å slippe prikken er det ikke?
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Du kommer fint inn på høyskoler og universiteter. Det er snakk om å få jobb der.
Sitat av Wokapoka Vis innlegg
Til utenlandsk politi så kan du si nei. Husk at å bli tatt for hasj er i Norge det samme prinsippet som å bli tatt i å kjøre for fort hvis du ikke havner i retten for det, noe de færreste gjør. Du får som regel noe som kalles forenklet forelegg.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke satse armer og bein her, men jeg har hvertfall(trodde alle andre og) fått Forelegg når jeg ble tatt for røykings, ikke Forenklet forelegg, men et Forelegg.

Og et forelegg avgjør saken på stedet, altså ingen rettsak. Du sier deg skyldig.
Mens et Forenklet Forelegg er vel bare en regning som havner i postkassa di uten noe konsekvenser så lenge den blir betalt?

Det blir sagt "det forsvinner" etter 5 år, vil det si det forsvinner fra systemet statene har og lete gjennom og du e 100% safe etter 5 år?
Sitat av Bemu Vis innlegg
Nå skal jeg ikke satse armer og bein her, men jeg har hvertfall(trodde alle andre og) fått Forelegg når jeg ble tatt for røykings, ikke Forenklet forelegg, men et Forelegg.

Og et forelegg avgjør saken på stedet, altså ingen rettsak. Du sier deg skyldig.
Mens et Forenklet Forelegg er vel bare en regning som havner i postkassa di uten noe konsekvenser så lenge den blir betalt?

Det blir sagt "det forsvinner" etter 5 år, vil det si det forsvinner fra systemet statene har og lete gjennom og du e 100% safe etter 5 år?
Vis hele sitatet...
Hmm, vet ikke om jeg skal satse hverken armer eller bein selv. Men de to gangene jeg har blitt tatt har jeg blitt spurt på vei inn til stasjonen om jeg er villig til å ta imot ett forenklet forelegg. Googlet akkurat det du nevnte og er vanskelig å si. Jeg kan i alle fall si for min del at jeg er "rimelig" sikker på at jeg har fått forenklet forelegg.

Etter som jeg forstår så er man enda ikke safe etter 5 år. Jeg har til tider blitt stoppet, og har sagt nei hvor dem da spør hvorfor jeg sier nei når jeg har blitt tatt tidligere.(dette er nå godt over 5 år siden).

Ble litt usikker nå, kansje noen andre her som også har blitt tatt og kan fortelle om de fikk forenklet forelegg eller forelegg?
Du får ikke forenklet forelegg for bruk av narkotika. Det er et forelegg du har fått.
Var i så mange år sikker på at det var forenklet forelegg jeg har fått. Husker meget godt han sa at det var ett forenklet forelegg, samtalen er som brent inn i hodet på meg. Men dette er nå mangen år siden, så kan jo godt hende jeg husker feil eller det ble sagt noe feil.

Uansett så forsvinner prikken fra rullebladet etter 5 år for enkelte forseelser, men politiet vil enda selvfølgelig kunne finne ut av det. Enkelte jobber krever også uttømmende politiattest hvor det enda vil stå slike ting såvidt jeg forstår.

At politiet fremstiller det som verdens undergang er rett og slett fordi de vil skremme. De fleste kan leve ett helt normalt og givende liv med prikk på bladet.

Forsvinner edit funksjonen over tid eller er det bare jeg som er blind?

Uansett, fant denne linken her til trådstarter: http://www.ung.no/lovbrudd/#hva_sier_loven
Går dessverre ikke å direktelinke, men du velger Alkohol/Rus og det som passer deg. Står veldig godt forklart der.

Jeg tok feil på forenklet forelegg, ser ut som at det er vanlig forelegg som gjelder :/