Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1581
Maskinen min bruker "konstant" 100% (97-100) av tilgjengelig RAM. Og da går det træææægt her! Spørsmålet er om det er unormalt at en maskin som kjører Windows 7 home premium spiser 4 GB med ram på den måten.

Selv når jeg stenger av aktive programmer kommer jeg sjelden under 90%

Er det noen fornuftige diagnoseprogram man kan bruke for å finne ut om det er noe galt med minnebehandlingen eller er det bare å oppgradere til mer RAM med en gang?

Hvilke ram anbefaler i så fall folket når jeg har et [COLOR=#fd6724]GA-X48-DQ6 [/COLOR]hovedkort?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Min Windows 7 Ultimate 64bit bruker rundt 800mb når ingenting spesielt kjører.

Madammen sin utgamle Medion kjører faktisk 32bit-versionen på en maskin med 1280 ram, hvor Windows tar rundt 500 - og det fungerer overraskende bra.
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Var redd for det... Da er det noe som sluker RAM, men av programmer som kjører i bakgrunnen er det stort sett bare Norton 360 v4, men den bruker ikke all verdens.
Du tenker ikke at det kan være pga. Windows SuperFetch?

Hvis du starter Resource Monitor så kan du kanskje få litt mer detaljert oversikt over hva som skjer. Den lister litt flere prosesser enn vanlig task manager og gir deg litt mer inngående innsikt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg sitter på en 4GB-rigg som akkurat nå kjører mIRC, WoW, torrentprogrammer, skype, WLM, VNC, og et par av mine egne små programmer. Allikevel er jeg på rundt 50% fysisk minne...
Si-Key
Cikey's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du tenker ikke at det kan være pga. Windows SuperFetch?

Hvis du starter Resource Monitor så kan du kanskje få litt mer detaljert oversikt over hva som skjer. Den lister litt flere prosesser enn vanlig task manager og gir deg litt mer inngående innsikt.
Vis hele sitatet...
Jo, det virker veldig sannsynlig. Resursovervåkning sier at 2GB er i ventemodus. I øyeblikket viser de forsåvidt også som tilgjengelig, som betyr at jeg for første gang på flere uker er under 50% minnebruk.

Kan jeg slå av SuperFetch?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Min Windows 7 Ultimate 64bit bruker rundt 800mb når ingenting spesielt kjører.

Madammen sin utgamle Medion kjører faktisk 32bit-versionen på en maskin med 1280 ram, hvor Windows tar rundt 500 - og det fungerer overraskende bra.
Vis hele sitatet...
Windows Vista og Windows 7 håndterer minne på en annen måte enn XP, men bruker ikke mer minne. Det er bare at den "lagrer" minnet og frigjør etterhvert som programmer trenger det. Er ingen fare om du bruker 70% av minnet. Jeg bruker nå 60%, da har jeg Chrome, Adobe Photoshop CS5 og Adobe Premiere CS5 opp, og merker ikke noe på ytelsen.

Jeg ville sett etter virus TS, kan godt være det som sluker minne. Hvordan er CPU bruken? Ligger den på et høyt nivå? 50%++?
Sist endret av SemiColon; 3. juni 2010 kl. 23:35.
Uten at jeg tror det er en veldig god løsning på et problem som omhandler en treg PC (vil gjerne tippe det er en underliggende årsak), skal det la seg gjøre. Ta en titt på denne artikkelen.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Kan jeg slå av SuperFetch?
Vis hele sitatet...
Du burde ikke. Poenget er jo at ytelsen blir forbedret vet at at ting du bruker ofte holdes i minnet. Hvis du laster inn et nytt program som ønsker ta bruk det minnet som superfetch har (som da altså ikke er aktivt i bruk, men som holdes i minnet til senere bruk) så vil windows gi slipp på minnet i superfetch og gi det til det programmet.

http://www.addictivetips.com/windows...-7-superfetch/

Hvis du opplever dårlig ytelse så ville jeg vært obs på at det ikke nødvendigvis må være på grunn av høy minnebruk av superfetch - det bare korellerer med det. Det som ofte er lurt er å sjekke når du merker dårlig ytelse om noen programmer leser eller skriver mye til disk - da dette hindrer andre programmer i å gjøre det. På samme Resource Monitor har du en diskfane hvor du kan se dette.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Windows Vista og Windows 7 håndterer minne på en annen måte enn XP, men bruker ikke mer minne. Det er bare at den "lagrer" minnet og frigjør etterhvert som programmer trenger det. Er ingen fare om du bruker 70% av minnet. Jeg bruker nå 60%, da har jeg Chrome, Adobe Photoshop CS5 og Adobe Premiere CS5 opp, og merker ikke noe på ytelsen.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring vil Vista iaf. alltid prøve å holde ~20% "fritt," da min gamle HP-laptop med 1GB cachet konstant til disk men skjeldent oversteg 780-800MB rambruk. Vil tro 7 fungerer ca. likt.