Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2761
Hei.

Har havnet i en litt kjip situasjon på jobben. Jeg jobber vikar deltid i Trondheim som serviceteknikker. Når en av de på jobben enten jobber på verkstedet eller er med en av de andre teknikerne ut på et oppdrag bruker jeg bilen deres til å ta litt oppdrag i byen.

For ca 2 uker siden lånte jeg bilen til en av teknikerne. Jeg kjørte til sentrum for å jobbe, og når jeg kom tilbake hadde jeg fått ett piggdekkgebyr på 750kr for å ikke ha betalt piggdekkavgiften i Trondheim.

Jobben har en veldig streng policy på at de ikke betaler bøter til ansatte, så når jeg spurte sjefen hva jeg skulle gjøre med boten sa han at jeg måtte betale den selv. Jeg snakket så med han jeg lånte bilen av, men han er selv vikar, men heltid, så han betaler bare piggdekkavgiften når han skal inn til sentrum. Det er en som er sykemeldt på lang tid som har bilen, men siden han har vært sykemeldt har han ikke betalt avgiften siden ha ikke får bruke bilen.

Jeg fikk ingen beskjed om at piggdekkavgiften måtte betales på forhånd av de jeg lånte bilen av og visste heller ikke at dette var en ting som måtte gjøres. Derfor føler jeg det ikke er mitt ansvar å betale dette gebyret. Jeg har sagt dette til sjefen, og han skulle høre med sjefen sin igjen om de kunne betale denne, men svaret var nei. Det tok tid å få vite dette, så gebyret har forfall på mandag.

Det er ingenting som knytter meg til gebyret, mtp at det ikke er min bil, utenom at det var jeg som brukte den på det tidspunktet.

Har dere noen tips til hvordan jeg kan slippe å betale dette gebyret?
Sist endret av Bustern; 10. desember 2016 kl. 15:05.
Som sjåfør av bilen, er du selv pliktig til å sette deg inn i bilens tilstand, derav også piggdekkavgift.

Så, for din egen del og arbeidsmiljøet, så er det nok lurest å bare betale boten. Så får dere heller finne ut i ettertid hvordan det hele skal deles.
Du kan f.eks forhandle fram å dele utgiftene 50/50 med daglig bruker av bilen.
Var det jeg var redd for, ja. Får betale den og prøve å forhandle frem en god deal.
Hvem eier bilen? Er det en firmabil? Og om det er en firmabil, hva sier kontrakt/avtale om bruk av firmabil? Er det lagt opp til refusjon av feks bompenger, piggdekkavgift, parkeringsavgift etc som ansatte må legge ut?

I vegtrafikkloven så påpekes det at fører av en bil er pliktig til å sette seg inn i bilens tilstand, herunder sjekke dekk.

Ta det som voksenopplæring, og betal boten. Så husker du fremover å ha kontroll på alt hva angår firmabilbruk, avgifter etc.