Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3102
Hei, sa opp den gamle jobben min etter nyttår og ble tilsendt en faktura med krav om 10000 for diverse kurs på mail i mars.
Jeg hadde ikke økonomi til å betale når jeg fikk den, men den har aldri gått til inkasso. Har fått noen purremailer med samme fakturaen og trusler om at den kommer til å gå til inkasso. Det har nå gått over et halvt år siden jeg fikk den første mailen, det skal også nevnes at firmaet har gått konkurs og blitt kjøpt opp eller hvertfall endret navn.

Trenger jeg å betale?
Hvis du skylder selskap X 10 000,-, og selskap X blir kjøpt opp av selskap Y, så vil selskap Y også kjøpe alle utestående fordringer selskap X har.

Så ja, dette endrer ingenting for deg utenom det at selskap Y nå må kreve inn pengene.
Er du heldig så hører du aldri noe igjen da!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor skal du betale for kurs? Var det opplyst om at du skulle betale når du tok kursa? Signerte du på bindingstid i jobben i bytte mot kursa?

Om ikkje så er det generelle rådet å sende eit sakleg svar at du ikkje ser noko grunnlag for kravet, og at du ber dei hoste opp et grunnlag, evt. trekke fakturaen.
Faktura kommer fra det konkurse selskapet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Faktura kommer fra det konkurse selskapet.
Vis hele sitatet...
Gratulerer. Du svarte på 0 av 3 spørsmål eg stilte.
Sist endret av vidarlo; 29. september 2016 kl. 22:46.
Om du mottar purringer eller fakturaer fra selskapet som har gått konkurs sitt navn, så kan du bestride kravet og kreve ny faktura fra korrekt selskapsnavn. Be gjerne også om begrunnelse for kravet, da kan du i det minste få utsatt betaling av kravet. Kan nok godt være at de ikke vil ta seg bryet uten videre.

Det kan også være at selskap Y kun har kjøpt navnet til selskap X, fra konkursbo, det er ikke sikkert at de har kjøpt fordringer.

Men er forøvrig enig med Vidarlo, mye av det han spør er av vesentlighet for om du i det hele tatt skal betale dette.