Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3608
Ryker mest sannsynlig på en smell snart og blir singel.
Samboer og jeg eier felles bolig, og nå mener hun at det er jeg som må flytte ut.

Jeg stiller meg noe motvillig til dette og lurer evt. rettigheter og regelverk rundt dette.
Sist endret av Wipeout; 27. november 2016 kl. 20:42.
Da må hun kjøpe deg ut... Hvis dere har like mye av lånet hver. Står hun som eneste låntaker må du ut, men kan bli kompensert for evt arbeider du har gjort. du må bevise dette og at det går utover vanlig vedlikehold, hvis jeg ikke husker feil.

Hvis du har betalt deler av lånet hennes så skal vel du bli kompensert for det og selv om hun er låntaker, men igjen du som sitter med bevisbyrden.
Anbefaler at du rådgiver deg med en advokat før dere inngår noen avtaler. Det er regler som sier at hver part tar det som er sitt, men når dere eier bolig sammen er det faktisk ikke slik at det er den som står som eier av boligen som automatisk skal ha leiligheten, det ligger felles utgifter, eventuelle lån, møbler, oppussing osv som er avgjørende . Men om det er hun som står som eier og alt lånet er på henne (selv om du betaler på det), så er det som tearz83 sier.. Her gjelder det å kjenne reglene, bruk google for alt det er verdt og snakk med folk som kan mye om dette. Advokat eller en rådgiver innenfor skilsmisser/samlivsbrudd er bra. Lykke til
Sist endret av Freakywomen; 27. november 2016 kl. 22:29.
Som nevnt tidligere, er spørsmålet umulig å svare på uten å spekulere i faktum. Dersom det dreier seg om skilsmisse, er hovedregelen at det som bringes inn i forholdet skjevdeles, mens det som "erverves av begge ektefellene", blir sameie mellom dem etter ekteskapsloven § 31. I tillegg kommer eventuelle spørsmål om hvem som har ervervet eiendelene (som åpner opp for spørsmål om f.eks. en ektefelles arbeid i hjemmet), om det finnes avtaler som særeie etc.

Mitt klare råd er å kontakte en jurist – ikke minst dersom du forventer at det oppstår konflikter rundt formuesdelingen.
Lånet står på oss begge, og vi har like mye av det.
Vi er ikke gift, men samboere og inventaret bryr jeg meg ikke veldig mye om.

Har aldri vært i en sånn situasjon før og det at hun kommer og sier at jeg bare skal flytte ut sånn uten videre virket litt for enkelt.
Kan jeg evt. kreve at boligen blir solgt?

Tusen takk for svar så langt.
Det enkle svaret er: Ja, du kan kreve at boligen blir solgt eller at hun kjøper ut din del.

Dette finnes det mye informasjon om på nettet fra diverse advokater og lignende.
Tenker at din samboer har forgrepet begivenhetene noe her. Det er ikke så enkelt at du bare flytter ut. Dere er samboere med fells bolig. Når forholdet da ryker så må dere gjøre opp det økonomiske. Om hun ikke har økonomisk frihet til å kjøpe deg ut, så kan du kreve boligen solgt. Avhengig av hvor lenge dere har eid boligen, hvordan boligmarkedet har gått siden dere kjøpte bolig og hvordan tilsvarende boliger omsettes så kan du jo gjøre deg noen tanker om hva dere kan forvente å få for boligen i markedet. Forhåpentligvis så får dere nok for boligen slik at hver av dere har EK til kjøp av ny bolig hver for dere.

Om det ikke er noen spesielle eierforhold eller omstendigheter så er vel det vanligste å løse slikt i minnelighet og uten kostbare advokater. Spesielt om dere eier 50% hver av bolig og er sammen om lånet. Du sier du ikke bryr deg om inventaret, det bør du kanskje tenke over en gang til. Se for deg hva det koster å få alt på plass i din neste bolig. Alt fra møbler, hvitevarer, kopper og kar, sengetøy, gardiner etc. Det blir brått endel kroner. Og om møbler etc er stort sett felles så ville jeg nok personlig tatt en gjennomgang og enten fått deler av innbo eller noen ekstra kroner.
kjedelig å høre Wipeout. Slik er desverre livet.
Det er som FrToreTang sier her. Hvis dere er samboere så anbefaler jeg sterkt en samboerkontrakt fra dag 1. Ser at i ditt tilfelle vil dette være litt vanskelig men hvis dere har skrevet ned noe, helst med vitner, så går dette som en gyldig kontrakt.

Jeg var gjennom det samme som du er nå for et par år siden, så jeg skriver ned et par ting som jeg tror jeg gjorde smart i.

Økonomi: hvis lånet står spredt på dere begge 2 så må en av dere kjøpe hverandre ut. hvis ikke kan motparten begjære boligen solgt. Det samme gjelder bil, båt og hytte. Få en verditakst på alt dere har felles utgifter på og deretter start å fordel rett og slett. Jeg skrev en kontrakt med min ex hvor jeg sa at alt vi flyttet inn med skulle vi ta med oss ut i et eventuelt brudd. Jeg hadde bragt TV, vaskemaskin, tørketrommel, seng m.m. inn og satt igjen med dette. Er dette noe dere har brukt penger på sammen så er det naturlig å dele det i 2 eventuelt at den ene parten kjøper ut den andre.

barn: Har dere det sammen, så sørg for at de blir så lite skadelidende som mulig. Her er det mange muligheter såklart, men ikke ta en krangel direkte foran dem. Det fungerte fint for min datter og hun "aksepterte" det bedre.

Hvis dere har samtalen om at det er slutt, så ikke bo under samme tak eller på samme rom. Få på plass alle papirer og fordelinger den kvelden det blir slutt og deretter må en part flytte ut (Se om du kan låne sofaen til en kompis en uke eller om en kamerat har et gjesterom). På dette tidspunktet vet du uansett om det er du som skal flytte ut eller hun. Hvis det viser seg at det er hun som skal kjøpe ut deg, så sett en tidsfrist på 14 dager før pengene skal være på kontoen din. Bankene skjønner dette og er kjappe til å fikse lånet hvis det er dekning etc..Husk å få en takst så du får markedspris og ikke "anta" at dette er godt nok. Det å bo under samme tak vil skape meget sterke spenninger etterhvert og gjør at du faktisk ikke helt klarer å fungere godt på jobben eller rundt andre.

Slik var det hvertfall for meg.
bottknott: takk for at du deler erfaringer med meg.
Det er alltid greit å få høre andres erfaringer og ikke bare google ting.