Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3244
Hei, mitt spørsmål er angående bruksoverlating (fremleie).

Vi bor i ei andelsleilighet i ett borettslag, og holder på med å selge denne leiligheten.
Nå er det noen(Siri) som har lyst å kjøpe den til det formålet å leie den ut.

Jeg har lest og hørt om en regel som sier at andelseier må selv ta i bruk boligen i 1 av 2 år før de leier ut boligen til noen andre, og da inntil 3 år om gangen.

Siri sier at hun har mange venner som kjøper og leier ut, og har aldri hørt om denne regelen.

Så da kommer jeg fram til spørsmålet mitt, er det noen som har erfaring eller vet noe om dette.
Er det mulig å "jukse" dette til på en eller annen måte?
Er det noen måte for å få dette til på?

Alle innskudd om reglene rundt dette er også fint.

Tusen takk for alle svar.
https://www.leieboerforeningen.no/Re...orettslag.aspx

Finnes ganske mye info på google om akkurat dette. Sorry jeg har ellers lite å bidra med selv.
Hvis det er et borettslag, så er reglen slik du nevner (med noen untak, §5-6).

Hvis det er en annen eierform på leiligheten (sameier- eller aksjeleilighet), så er det vedtektene som bestemmer reglene rundt fremleie.

Kilde: https://lovdata.no/lov/2003-06-06-39/§5-3
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Reglene i andelsleiligheter er gjerne strengere enn selveierleilighetene. Det gir mer stabile leieboere og mindre gjennomtrekk. Jeg har selv en andelsleilighet og har benyttet meg av metode 1, 2 og 3. Borettslaget ditt kan ha andre regler, for å få en full oversikt må du undersøke borettslagets vedtekter.

1) Hvis eieren bor i leiligheten kan en del av den leies ut.

2) Hvis leietakeren er i familie med utleieren kan den leies ut på ubestemt tid, da trenger ikke utleier å bo i leiligheten.

3) Når utleier bor i leiligheten et år kan den leies ut i et år. Utleier kan da flytte inn og ut av leiligheten annenhvert år.

4) Du kan unngå å si ifra til styret at du skal leie ut. Dette innebærer en risiko hvis det blir oppdaget med en mulig sanksjonering fra styret. Naboene i oppgangen følger gjerne mer med enn man selv tror.
Siri sier at hun har mange venner som kjøper og leier ut, og har aldri hørt om denne regelen.
Vis hele sitatet...
Hele poenget med OBOS (som står bak de fleste/veldig mange borettslag i Oslo) er at folk skal kunne få et (rimelig) sted å bo, ikke at folk skal kunne leke bolighaier. Som følge av dette har styret i borettslaget jeg bor i (et av de største i Norge) et årvåkent øye på dette og vil si nei til alle utleier som ikke er innafor regelverket, noe jeg er helt enig med de i.

Og ja, naober følger godt med, de er ikke nødvendigvis særlig glade i nye naboer hele tiden de heller. (Jeg er en av de)
Det er en grunn at selveier ligger noe høyere i pris, fordi det er fult mulig å leie ut, uten å forespørre styret.

Du kan selge, det er Siri sitt ansvar å lese seg opp om leiligheten før hun kjøper den.