Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2211
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg er nysgjerrig, hvordan er cannabiskulturen i Norge? Internasjonalt har vi jo "420", men jeg tenker mer på de små kulturene innenfor enkelte land.

Eksempler på kjent kultur innen land:
  • Jamaica har reggae-musikk, rastafari-beveglsen
  • USA har "Peace & Love", Cheech & Chong komikerduoen
  • Nederland har sine verdenskjente coffeeshops
Hvordan er kulturen her i Norge?
R.i.p 23.04.2021
Mariuhana marsjen i Oslo var noe før ,usikker om de holder på enda
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Tarm Vis innlegg
Mariuhana marsjen i Oslo var noe før ,usikker om de holder på enda
Vis hele sitatet...
Politiske demonstrasjoner har de i så og si alle vestlige land i verden der cannabis er ulovlig. Jeg tenker mer på kulturen blant brukerne sine omgangskretser og hvordan miljøet deres er. Hva de tenker på når de hører "hasj" / "weed".
Tror ikke vi har mange gode særegne norske kulturelle cannabisinnslag. Eneste jeg tenker på i farten er den siste revejakta, like komisk dårlig som de fleste andre norske filmer.
Sist endret av Relevant; 21. november 2020 kl. 19:52.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
200pris på Instagram har jo lagt ut mye som typisk cannabisbrukere i Norge kan kjenne seg igjen i, mye av det handler om irritasjonen mot tørken
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er faktisk skrevet en bok på emnet, en masteroppgave av Sveinung Sandberg med hjelp fra den kjente rusforskeren Willy Pedersen:
Cannabiskultur

Jeg har den liggende og den er interessant. Ikke noe sånn banebrytende nyheter for min del, men det var veldig interessant med flere spesielle personligheter de har intervjuet i forskjellige deler av miljøet.
Sist endret av Dodecha; 21. november 2020 kl. 20:05.
Kan skrive under på at Cannabiskultur av Sandberg og Pedersen er verdt en titt.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er både stort reggae miljø, hippie miljø, hiphop miljø hvor bruk av cannabis er en del av greia, og en stor normalisering av hasj i nokså vanlige ungdomsmiljør.

Hasjmarsen har desverre aldri ført noe bra med seg politisk men heller vært med på å gjøre tilskuere mer motstander av legalisering da de værste av stereotypene går rundt å blåser tilskuere opp i ansiktet med skitne klær astronaut fjerne og roper fri hasj og fuck skolen. Useriøst opplegg.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er både stort reggae miljø, hippie miljø, hiphop miljø hvor bruk av cannabis er en del av greia, og en stor normalisering av hasj i nokså vanlige ungdomsmiljør.

Hasjmarsen har desverre aldri ført noe bra med seg politisk men heller vært med på å gjøre tilskuere mer motstander av legalisering da de værste av stereotypene går rundt å blåser tilskuere opp i ansiktet med skitne klær astronaut fjerne og roper fri hasj og fuck skolen. Useriøst opplegg.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre jævla mange dumme folk som bruker drugs. Ikke bare cannabis, men også psykedelika.
På en måte er det folk som er i full jobb, og lever under ordna forhold som burde stå i frontlinja for normalisering og legalisering. Men her har man havna i en ond sirkel, der de normale folka ikke gidder å ta kampen for å slippe å bli assosiert med de som går i møkkete klær med weed-logoer etc, noe som igjen gjør at de eneste som tar kampen blir de møkkete folka osv, osv.

Ser akkurat det samme i noen psykedelika/amanita-grupper jeg er med i på facebook. Det er typisk de som utseendemessig fremstår som karikaturer av hippier med hjemmestrikka luer i fluesoppmønster og kvasifilosofiske betraktninger om både det ene og det andre som pusher på om at alle må gå ut i samfunnet og spre det glade budskap til alle de møter.
Ja særlig jeg gidder liksom, om jeg risikerer å bli slått i hartkorn med sånne folk.
Les Hvite Niggere av Ingvar Ambjørnsen. Skildring av livet til en norsk «friker» og venna hans. Fin og trist bok. Litt utdatert når det kommer til norsk hasjkultur den dag idag, men anbefales uansett
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er dessverre jævla mange dumme folk som bruker drugs. Ikke bare cannabis, men også psykedelika.
På en måte er det folk som er i full jobb, og lever under ordna forhold som burde stå i frontlinja for normalisering og legalisering. Men her har man havna i en ond sirkel, der de normale folka ikke gidder å ta kampen for å slippe å bli assosiert med de som går i møkkete klær med weed-logoer etc, noe som igjen gjør at de eneste som tar kampen blir de møkkete folka osv, osv.

Ser akkurat det samme i noen psykedelika/amanita-grupper jeg er med i på facebook. Det er typisk de som utseendemessig fremstår som karikaturer av hippier med hjemmestrikka luer i fluesoppmønster og kvasifilosofiske betraktninger om både det ene og det andre som pusher på om at alle må gå ut i samfunnet og spre det glade budskap til alle de møter.
Ja særlig jeg gidder liksom, om jeg risikerer å bli slått i hartkorn med sånne folk.
Vis hele sitatet...
This right here.
Weedkulturen i Norge er i mineøyne sett på som late kids som ikke har bedre å finne på, og hvis man er først ute å snakke bra om cannabis er man også først ut til å bli stempla som "slask"
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er faktisk skrevet en bok på emnet, en masteroppgave av Sveinung Sandberg med hjelp fra den kjente rusforskeren Willy Pedersen:
Cannabiskultur

Jeg har den liggende og den er interessant. Ikke noe sånn banebrytende nyheter for min del, men det var veldig interessant med flere spesielle personligheter de har intervjuet i forskjellige deler av miljøet.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, savner norsk litteratur om 'subkulturelle' emner som denne. Ikke noe som er bedre enn å koble av med lesestoff som ikke tærer på netthinnen. (les; LED)

Er både stort reggae miljø, hippie miljø, hiphop miljø hvor bruk av cannabis er en del av greia, og en stor normalisering av hasj i nokså vanlige ungdomsmiljør.

Hasjmarsen har desverre aldri ført noe bra med seg politisk men heller vært med på å gjøre tilskuere mer motstander av legalisering da de værste av stereotypene går rundt å blåser tilskuere opp i ansiktet med skitne klær astronaut fjerne og roper fri hasj og fuck skolen. Useriøst opplegg.
Vis hele sitatet...
Er det stygt av meg å generalisere når jeg sier at folk som møter opp på denne typen hendelser ofte kan omtales som 'alternative'? Passer godt inn der selv, men ser helst at jeg kan passere som en streiting til enhver tid.

This right here.
Weedkulturen i Norge er i mineøyne sett på som late kids som ikke har bedre å finne på, og hvis man er først ute å snakke bra om cannabis er man også først ut til å bli stempla som "slask"
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykk av at de aller fleste i dag er positive eller nøytrale til cannabis, og de aller fleste av oss har enten prøvd det eller røyker det med jevne mellomrom. Har enda ikke møtt noen som vil eller kan argumentere mot bruken av cannabis, den hesten er jo nådd det femte stadiet av forråtnelse.
Hva med fjordbongen?
Bøttetrekk over rekka på en båt mens man er på fjorden.
Vet at dette var en greie på Trondheimsfjorden for ca. ti år siden, men usikker på om det har overlevd lenge nok til å kunne regnes som lokal kultur.
Sitat av Oslomann(26) Vis innlegg
Les Hvite Niggere av Ingvar Ambjørnsen. Skildring av livet til en norsk «friker» og venna hans. Fin og trist bok. Litt utdatert når det kommer til norsk hasjkultur den dag idag, men anbefales uansett
Vis hele sitatet...
+1 Enig!

Dette er så og si eneste boken jeg har lest tror jeg, og jeg valgte den ut fra biblioteket bare pågrunn av at jeg likte navnet på den haha :-)
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Jeg har inntrykk av at de aller fleste i dag er positive eller nøytrale til cannabis, og de aller fleste av oss har enten prøvd det eller røyker det med jevne mellomrom. Har enda ikke møtt noen som vil eller kan argumentere mot bruken av cannabis, den hesten er jo nådd det femte stadiet av forråtnelse.
Vis hele sitatet...
ja er enig i det, men vil si at de fleste er nøytrale til det, i min erfaring ligger problemet utenfor min sosiale krets, spesielt erfarene politikre som behandler dette som tabu
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Norsk cannabiskultur, i den grad det er en realitet, må handle om hoga, tjobb og pipe.

For å brekke det ned :
Hoga er en måte å røyke på som jeg aldri har sett eller hørt om i andre land. Men, jeg har flere ganger vært med på utenlandske folk som er veldig gira på å teste fenomenet de har blitt fortalt om.

Tjobb og pipe har jeg inntrykk av at er særnorsk. Og f eks i fristaden blir du bortvist dersom du røyker på den måten....fordi det ansees som misbruk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
hoga, tjobb og pipe.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype litt om hva disse er sånn rent praktisk?
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tjobb og pipe....
Røyke fra en pipe. Som inhaleringsdel brukes en sammenrulla avis.
Tjobb og lum er også et vanlig kallenavn.

Hoga.
Tjobben brukes også her som inhaleringsredskap. Men, hoga er en pipe som lages i bakken. Leire, helst blåleire, er det foretrukne elementet å gjøre dette på. Men, det er også jordhoga og fjellhoga på menyen. Fjellhoga krever at en eller annen dedikert sjel har med borr osv. Flere slike er å finne på utsikten på Ekeberg f eks
Jeg har ikke helt oversikten hvordan det er nå for tidden, men når jeg var ung så var det bøttetrekk og hjemelaget vin(noen ganger hjemmebrent) i en symbiose. Det hjalt og bli mest mulig stein og når vi hadde anledning til det dritings. Og det tror jeg mye var en bygdepreget cannabis kultur.