Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 489
Hei

Jeg sitter på en Fedora linux distro, utgave 5. Dette er en skolePC og det er installert Opera versjon 8. Jeg er interessert i å ha Opera 9 installert slik at jeg kan kjøre widgets, men jeg har ikke tilgang til å installere RPM pakker. Jeg har brukt kommandoen: rpm --help for å se etter om det var noen måter å installere det kun for min bruker på, noe jeg ikke helt fant. Jeg vet at med kildekodepakker kan dette være mulig, men kan ikke bruke tid til det nå selv om det er veldig enkelt..men i heletatt det å lese om alternativer for å installere kun for min bruker kan jeg ikke se på nå.

Er det noen som vet at hvordan jeg kan installere en RPM pakke kun for min brukere slik at jeg får rettighet til å installere den ? ..Hadde vært litt greit å hatt Opera 9 installert slik at jeg kunne kjørt noen widgets. Takker for all hjelp.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kort sagt, nei. Du kan bruke cpio for å pakke ut filene fra RPM-pakken, og lagre dei i din heimekatalog.

En fornuftig admin bør forresten smekke noexec på bruker-skrivbare områder...
Du kan pakke ut RPM-filer, evt. laste ned tgz-utgavene rett fra Opera. Opera kan kjøres rett fra der du pakker dem ut etterpå.
tenkte faktisk ikke på det
Trådstarter
Nichotin: Ah, smart den der, er ikke så vant til kildekodepakker du ikke må kompilere/konfigurere/installere. Når jeg kjørte opera fra min hjemmekatalog fikk jeg likevel en feilmelding:
"opera: Can not locate a valid language file. Use the '-language' parameter to specify one."

Er ikke sikker på hvor disse language-filene ligger på systemet.