Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 4164
Vurere å kjøre Linux når jeg får meg ny harddisk. Dataen blir brukt til helt vanlige ting, laste ned musikk og filmer, noe kontor arbeid, samt surfing.

Er Linux kurrant til dette, hvordan er brukervennligheten iforhold til windows? er tekstbehandling i Linux kopatibelt med word?
Skrivere, trådløst nettverk osv, er det plug & play i linux som i windows?

Mye spørsmål, men jeg har aldri vært borti linux før.
Et fint sted å begynne er www.linuxguiden.no. Der står det mye bra angående dette.

Ellers har vi openoffice som er en konkurent mot ms office. Den leser og kan skrive til ms sine formater.
Brukevennligheten mener JEG er ganske bra, sjekk ut kde og gnome.

Det eneste som kan være litt knot er det trådløse nettverket. Få kort som er direkte støttet.
Trådstarter
Da skal jeg sjekke ut den sida. Har trådløst fra Dlink, med baren en usb plugg, vil dette fungere?
Linux er ganske brukervennlig når det kommer til bruk av kontorprogramvare og surfing. (Dette innebærer at du velger en distro som er "lett" å installere.)

Angående office programvare, er det noe som heter "Openoffice.org" som ligner forsåvidt en hel del på microsoft sin office pakke, i både brukervennlighet og utseende.

Nedlasting, slik som torrent o.l går helt greit i linux, da det finnes en hel del klienter for dette. Bl.a Azureus som kjører på java plattform.

Sist jeg sjekket, har ikke linux plug'n'play kompabilitet (utenom noe eksternt hw som usb nøkler, harddisker m.m) Kan dog hende jeg tar kraftig feil, da jeg ikke er helt oppdatert på linux fronten.

Når det gjelder trådløst nettverk, har _jeg_ hatt dårlig erfaring med USB enheter. Det skal gå fint an å ordne dette problemet med å bruke noe som heter "ndiswrapper" som på en måte emulerer windows drivere. Men også dette er ikke 100% kompatibelt med alle trådløse nettverkskort der ute. Det finnes derimot en liste over kompatible enheter (Husker desverre ikke url, bruk google )

Et par anbefalinger:
Ubuntu Linux: http://www.ubuntu.com/
SuSe Linux: http://www.novell.com/linux/
Mandriva Linux: http://wwwnew.mandriva.com/

Alle disse er relativt enkle å installere og bruke.

Og så vil jeg til slutt ønske deg lykke til med overgangen fra windows til linux plattform.
Sitat av hyundai
Da skal jeg sjekke ut den sida. Har trådløst fra Dlink, med baren en usb plugg, vil dette fungere?
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt problemer med d-link selv, men det meste er mulig ndiswrapper. med kan da bruke windows-driveren.
Det spørs jo på modell og revisjon, men de fleste usb-dongler fungerer enten med egne drivere eller med ndiswrapper.
Bare sånn for å ha sagt det: Skal du drive med Linux, er du rett og slett avhengig av å kunne søke og finne ut av ting selv. Google har så godt som alle svar, og terskelen bør være ganske stor før man spør på irc eller på forum. Du blir nesten nødt til å 1) plukke ut en 2-5 distroer, 2) installere dem, se om du liker dem/får dem til. Det blir mye eksperimentering og feiling i starten, men sånn må det nesten være. Er du heldig, fungerer alt på sekundet, men du kan også ende opp med å knote i noen timer får å få til en printer eller en scanner, uansett hvilken distro du har slengt inn.
Sitter selv i disse dager og prøver å sette meg inn i Linux. Installerte Ubuntu for en uke siden. Har prøvd før, men det har liksom alltid stoppet på et par punkter. Nå begynner ting å komme opp og stå og det er en digg følelese.
En ting du må forberede deg på er å lese endel though.
Som ny linuxbruker er det ingen ting som for meg er intuitivt. Jeg må lære alt fra skratch. Det har vært mye banning og jeg brukte sikkert en halv dag på for eksempel å få wirelime til å fungere. Ikke det at det var vanskelig når jeg først fant ut av det, men alikevel.

Man installerer ikke linux for å gjøre ting enkelt. Min motivasjon var at jeg rett og slett ønsket å lære meg det. I tillegg er det digg å komme seg unna Micro$oft.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Etter man har "komt seg inn" i linux så kan enkelte oprasjoner bli enklere for deg en de ville vert i Windows. Å skrive apt-get install java-package synes jeg er mye enklere og raskere enn å gå inn på sun sine sider skrive og finne download knappen til javasdk for å så laste ned og installere det.

Er helt enig att det er digg når man først finner ut av ting i systemet å best av alt når man pluttselig ser logikken i alt som skjer og hvordan systemet er oppbygd.

Mitt D-Link 108mbit nettverkskort blir identifisert som noe helt annet men jeg skal prøve "ndiswrapper" programmet når jeg kommer hjem. For når jeg starter k-wirless eller hva det het for kde nå så klikker bare programmet. Hadde vert digg å fått til det trådløse og bli kvitt kabelen.
Ubuntu dapper drake som skulle kommet ut i april (kommer i juni eller juli) er den beste ubuntu distroen ever.
Det var ingen problemer med noe, alt funka helt out-of-the-box til og med skriveren som jeg ikke har fått til å funke før.
Det er veldig lett å installere og gnome er kjempe lett å sette seg inn i. Pakke systemet apt er også nydelig.
Anbefaler ikke unstable til en første gangs bruker, men du kan jo prøve.

http://www.ubuntu.com/testing/flight5
Hva heter USB-saken? Får vi vite navnet kan vi sjekke kompatibilitet.
Det meste fungerer fint under GNU/Linux. Jeg har ikke Windows på noen maskiner, og alt jeg eier av hardware er støttet(fra PCMCIA-WLAN-kort til webkamera, digitalkameraer(som er evig mye greiere i Linux enn Windows - én driver(...OK, et bibliotek) støtter nesten alt av kameraer), spillkontroller(jeg har USB->Playstation-kontroll) og tegnebrett. ). Innimellom må det riktignok litt flikking til før ting er oppe og går, men i Windows har man jo ikke en gang muligheten til å flikke dersom noe ikke fungerer.

Ubuntu er vel en fin distro for deg.

Edit:
Jonas: Flight 6 er siste.
Hva med å faktisk teste linux (Live CD) før du installerer? Da kan du også prøve ut forskjellige distribusjoner som SuSE, Ubuntu, ++.
Trådløst nettverk funker flott for meg i SuSE, uten at jeg trengte å styre så mye med det, men du kan jo ha et annet kort.
Sitat av ch0izz
Sist jeg sjekket, har ikke linux plug'n'play kompabilitet (utenom noe eksternt hw som usb nøkler, harddisker m.m) Kan dog hende jeg tar kraftig feil, da jeg ikke er helt oppdatert på linux fronten.
Vis hele sitatet...
Beklager at dette kommer litt sent, men det var først nå jeg la merke til det;
Når var det du sjekka sist, egentlig? Kernel 0.54 alpha? Plug'n'play-støtte har det da vært lenge. Ta en titt på menuconfig, under "Device drivers", så finner du plug and play-valgene.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Mates live CD distroer har begrenset nytteverdi for folk som aldri har brukt linux før. Jo klart man kan få et lite overblikk over hvordan deafult gnome/kde desktops ser ut. Men en de store fordelene med linux, nemelig pakkesystemene samt /etc får man ikke noen innsikt i. I tillegg så er det forferdelig mye tregere og kjøre ting fra en cd en det er og kjøre noe fra en HD. Jeg har faktisk snakket med folk som mener at linux er forferdelig tregt pga de bare har testet liveCD distroer.

Når jeg skulle lære mer linux så installerte jeg like godt Gentoo. Det er ikke noen typisk nybegynner distro, men imotsetning til ubuntu, suse eller mandriva så lærer du deg et og annet under installasjonen siden du er nødt til og lese dokumentasjonen for i det heletatt å være i stand til å starte og installere. Eneste jeg kunskapen jeg hadde om linux før jeg installerte gentoo første gang var at det som i windows blir kaldt C: disken er hda under lunux. Og komandoene ls cd.

Altså ikke noen forkunskaper som ikke blir gått igjennom i Gentoo dokumentasjonen. I tillegg så føler du deg jævelig l33t første gangen du installerer Gentoo
Når jeg skulle installere et OS på maskinen min, prøvde jeg først ubuntu. Der funket ikke nettverket med en gang, så da prøvde jeg SuSE i stedet. Siden alt funket med en gang, har jeg fortsatt å bruke det. Med en ubuntu live-CD hadde jeg kanskje gått rett på SuSE, og spart litt bry og et par timer.

Grunnen til at jeg anbefalte Live-CDer var blant annet at det går an å teste om ting virker før du installerer endelig. Det er klart at en Live-CD ikke er det samme som en installasjon, og at du ikke kan være sikker på at ting funker før du har installert det. I tillegg er det heller ikke så stress å installere linux. Det blir derfor en smakssak om du vil gå rett på installasjon eller ikke. Hvis du er usikker, skader det jo ikke med en Live-CD.

Greit nok, jeg anbefaler ikke Live-CD med ubuntu/SuSE til en 1337 h4x0r som spetznaz, men for de som ikke liker overraskelser og tykk dokumentasjon kan det være greit.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Mates fungerer det med suse så fungerer det med ubuntu. Du må bare sette det opp riktig, evetuelt installere noen nye programmer. Jeg synes at når man først skal lære seg noe nytt så kan det være like greit og lære det seg ordentlig. For og lære noe ordentlig så må man enten ha instruksjon eller man må lese seg til det. Da sier det seg selv at å lese seg til det er den leteste løsningen. Gentoo har en helt fantastisk dokumentasjon som gjør det mulig for folk uten dypere linux forståelse og installere gentoo helt fra bunnen av.

Det forutsetter selvsagt at du leser dokumentasjonen. Men når man starter med linux vil man gjerne lære noe nytt så da bør det ikke være noe hinder. Det eneste forkunskapene du trenger er basic forståelse av hvilke komponenter du har i pcen. (master slave hd osv...)
▼ ... mange måneder senere ... ▼
For å ikke starte en ny tråd så åpner jeg denne gamle tråden igjen Det jeg lurte på var:
1. Hvor kan jeg innstalere Live-CD? Og hvordan, skal jeg innstalere en .iso fil elns. og brenne den på en DVD plate og deretter boote fra CD-rom. Eller hvordan gjør jeg dette? Håper noen kan gi meg helst noen norske guider på dette Eller har noen svar... Det hadde også vært KJEMPE FINT om noen hadde gidda å lagt ut en direkte link til Live-CD tingen, altså den filen jeg skal innstalere og deretter brenne på ei dvd-plate???
Du laster ned en Live-CD (Ubuntu, det enkleste altervativet) (direkte link) og brenner den som en iso-fil ut på en cd. Brenningen kan du gjøre ved hjelp av Nero eller et annet brenneprogram, de fleste støtter brenning av iso. Alcohol 120% gjør også jobben.

Deretter stapper du cd-en i cd-rommen og restarter PC-en. Denne gangen vil Linux automatisk starte og du kan prøve det ut hvor mye du vil, uten at noe på din datamaskin blir slettet. Har du lyst til å starte Windows så er det bare å ta ut cd-en og starte PC-en på ny. Vil du installere Linux trykker du på install-ikonet på skrivebordet.

Linux Ubuntu tar utrolig kort tid å installere, og det er enkelt som fy. Har du problemer kan du stikke innom Ubuntuguide.org, der står alt du trenger å vite. Er det noe annet kan du spørre her eller meg.
Hmm, sikker på at Alcohol 120% går:P Fordi når jeg testa det med vista så fikk jeg blå skjerm, det er fordi det sletter alt på harddisken og i tilleg Alcohol:P Så dermed kom jeg halvveis i innstaleringa, og jeg fikk blåskjerm-_- Så derfor lurer jeg:P
Er det noen som har noen svar?
Sist endret av mopplest; 9. mars 2007 kl. 18:29.
BUMP, er det noen som kan svare meg på det?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hæ? Du mener at alcohol120% sletter innholdet på harddisken din?
Nei, tester det jeg nå Glem det
http://i16.tinypic.com/4gntzm9.jpg <-Dette kommer bare opp til meg:S? (Dette skjedde da jeg brukte alcohol...) Så jeg lurer på mere jeg skal gjøre, har også prøvd å boote fra CD, med ingen lykke, jeg forstår jo at det ikke har kommet til å funka da:P Siden jeg ikke har noen CD i... Noen forslag? Skal bare brenne den ene winrar (iso) fila som dere ser på skrivebordet mitt? Eller hva skal jeg gjøre?
Du må brenne den
Du har brent .iso-filen som cd-image, ja?
CD-image? Hvordan gjør jeg det? Hæ? Jeg har ikke brent som som helst, jeg har brukt alcohol?
Sitat av Goophy
Du har brent .iso-filen som cd-image, ja?
Vis hele sitatet...
Hvis ikke kan du se hvordan det skal gjøres her
Du må brenne ut CDen som image og boote fra den. Det kan du gjøre med Alcohol 120%. (http://forum.alcohol-soft.com/index.php?showtopic=15040)
Åpne noe fra wintendo kommer du ingen vei med.
Det var akkurat det jeg sa sist, noen innlegg tilbake var det en som sa at jeg kunne bruke alcohol -_-
Du KAN bruke Alcohol.
Jeg vil råde deg til å bare gi opp, du forstår visst virkelig ingen ting i det hele tatt.
Hmm.. Åja, leste feil:P Jeg trodde du skreiv: "Det kan du ikke gjøre med alcohol" ... sorry
Brenn den som et image. Hvis du ikke klarer finne ut såpass bare med å prøve og lese deg fram i programmet eller google så kan du likegodt gi opp.
Jeg holder på 0% på ImgBurn nå
EDIT> Takk da har jeg linux>D men ae, O, aa funker ikke>S hva skal jeg gjOre?
Sist endret av mopplest; 10. mars 2007 kl. 00:36.
Du burde forklare hva som ikke funker og kanskje litt info om det...
Ja, de tre siste bokstavene i alfabetet funker ikke.. prOvde aa illustrere det i gaar... Det er akkurat som aa skrive paa Counter Strike... Til dere som spiller det... Har testa alt-shift med uten lykke.

EDIT. Jeg lurer ogsaa paa om det finnes noen NORSKE guider paa hvordan jeg fikser en saann
.Terning. av desktoper... Noen som kan hjelpe meg med det.. Jeg har hOrt at den kan veare slaatt av, for det gaar ann aa slaa den av... Saa derfor lurte jeg paa hvor jeg kan slaa den paa igjen...
Sist endret av mopplest; 10. mars 2007 kl. 10:20.
Det går jo an å bruke et annet brenneprogram, nesten alle støtter brenning av iso-filer.
Hmm.. Det forstod jeg ikke mye av? Jeg har jo brennet filen naa da, men det som er problemet er at jeg maa skrive paa engelsk? Eller jeg har engelsk tastatur, for aa si det saan... Har du noen svar?

EDIT. Kan jeg forresten innstalere flash player paa youtube? For jeg bruker aa se endel filmer der, pluss at jeg innstalerer innen firefox da... Hvis dere skjOnner...
Sist endret av mopplest; 10. mars 2007 kl. 11:09.
Jeg leste feil plass beklager. Du må stille tastaturet til norsk, det kan også være en fordel om ubuntu er på norsk.

Jeg referer igjen til Ubuntuguide.org hvor det står hvordan du kan installere ulike plug-ins til FF.

Ubuntuguide.org er en av de beste guidene på nettet, den er riktignok på engelsk, men det er ikke store engelskkunnskapene du trenger for å forstå den. Guiden er skrevet av mange ikke-engelskspråklige. Skulle du slite med å forstå noen av ordene kan du bruke TriTrans.net.
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy
Der står det mange fine guider hvordan du gjør ting. En annen ting som funker veldig bra er google. For å få en "kube" så kan du installere beryl eller compiz (mener på begge har muligheten for det). Vet dog ikke hvordan støtten er hvis du har ati.
Du glemte nok å sette tastatur til norsk under instaleringen. For å gjøre det nå går du på System/Administration/Keyboard. Der kan du velge og sette den til standard norsk tastatur.

Språk kan du også skifte under System/Administration, men pga at guider som regel er på engelsk er det som regel greiere å ha det på engelsk.

www.ubuntuguide.org har guider til hvordan du får det meste til å funke.

Hvis det er noe du ikke får til så kan du også spørre på www.ubuntuforums.org. Veldig bra supportforum.
Tror jeg har funnet ut en liten teori om hvorfor jeg har engelsk tastatur... Det er fordi jeg bruker LiveCD? For de har ikke spurt om jeg skal ha Engelsk eller norsk elns..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, hvorfor har du ikke innstalert? LiveCD duger til lite annet enn å sjekke at maskinen får nettverk, det går jo så treeegt. Er forresten helt sikkert et valg under oppstarten der du kan velge charset / keymap.
oki Internette har funka Og jeg "Fyrer" løs...
EDIT: Da har jeg linux

Er det noen her som kan gi meg en direkte link til beryl? jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal laste ned skjønner dere Så håper none kan hjelpe meg Som jeg har forstått er beryl et progg som kan gjøre sånn at vi får en "kube" med 4 desktoper elns.?
Sist endret av mopplest; 10. mars 2007 kl. 13:07.
BUMP! Jeg har problemer med å få innstalert ting:P Jeg innstalerer en .tar fil elns. Så deretter kommer jeg til noe rart jeg ikke skjønner dritten av:P i tillegg står det masse kommandoer i readme fila, så hvor skal jeg skrive dette? Finnes det ingen form for command elns i linux da:P? Og hvordan kan jeg skaffe en slik "Kube" med forskjellige skin osv..? 3D kube, med 4skrivebord elns?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sjekk http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy, der står det informasjon om hvordan du skal innstalere Beryl. Kommandolinjen kommer du til ved å åpne en terminalemulator, eksempelvis xterm.

Innstaler heller programmer med distroens egen pakkehåndterer, det er mye bedre og enklere. Les om apt-get på ubuntusidene

Du MÅ lese ting selv, ellers kommer du ingen vei.
oki Tusen takk for hjelpa
Hva er en aplikasjon? Det kommer opp ei rute der jeg må velge aplikasjon elns?
Sist endret av mopplest; 10. mars 2007 kl. 14:37.
Her har du utdrag for hvordan du skal installere Beryl.


Har du en annet skjermkort blar du litt lenger ned på siden.
" * Update your system

sudo aptitude update
sudo aptitude dist-upgrade

* Prepare and update repositories

sudo gedit /etc/apt/sources.list

* Add to /etc/apt/sources.list

##BERYL REPOSITORIES
deb http://ubuntu.beryl-project.org edgy main
deb-src http://ubuntu.beryl-project.org edgy main"

Hva bertyr det der da? Og det som står i "sitat" ruter eller hva jeg skal si:S Det er jo masse tull jo:P?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat ruter?

Du skal gjøre det der fra terminal.
Oppdaterer systemet ditt:

Kode

sudo aptitude update
sudo aptitude dist-upgrade
Åpner gedit som root / superbruker gjennom sudo. Her skal du legge til BERYL REPOSITORIES som er listet lengre nede i teksten.

Kode

sudo gedit /etc/apt/sources.list
Dette skal du legge til i /etc/apt/sources.list

Kode

deb http://ubuntu.beryl-project.org edgy main
deb-src http://ubuntu.beryl-project.org edgy main
Ganske viktig at du også har en litt teknisk forståelse av engelsk for å skjønne oppskriftene. Les og du vil lære
Sist endret av Tias; 10. mars 2007 kl. 14:56.
Hva om jeg gjøre feil:P Kommer det til å skje noe da:O:P?