Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1659
Finnes det gratis/billig/carcket distro med skikkelig QoS e.l, eller en som er enkel å installere dette på?
Jeg er helst på jakt etter noe med webgrensesnitt, eller noe som er enkelt å lære da jeg har lite peiling på unix.
Det viktigste er å dedikere båndbredde til maskiner i nettverket.
Ser for meg noe lignende ClarkConnect, trenger altså ikke være mer enn firewall/router sak.
Maskinen er 333mhz pentium 256Mb med 8gb HD 2xgbit lan.
Kan bytte til større maskin hvis dette kreves.

Jeg har testet Clarkconnect men Gratis home versjonen sin QoS sak funker kun på internett? ikke p2p. Virket som den satte sperre på brukerene til angitt kbit istedetfor å dedikere. Fikk altså kun brukt halve linjen selv om hele var ledig.
Har også sett på Smoothwall og Endian uten å finne noe. Men som sagt så er jeg ikke noen hyler på unix heller.
Håper på svar fra noen som vet om eller selv bruker noe som fungerer.
Sist endret av Taerc; 4. april 2006 kl. 00:00.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
m0n0wall? pfsense? astaro?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Mener at pfsense skal ha mulighetene for det. Sjekk det ut.
Trådstarter
takker for kjappe svar. skal teste ut pfsense :P

lurer på å lære meg noe linux... går det an å sette opp det jeg trenger på en Debian Stable?
IPCop + QoS addon funker fett, hvis man gidder å sette seg skikkelig inn i hvordan det virker.
Trådstarter
Satt opp pfsense nå.. virker utrolig bra. kjapt og mye innhold.
Ikke testet den skikkelig ut enda men ser ut til å være bedre enn clarkconnect, smoothwall og IPCop.
Trådstarter
traffic shaper virket ikke på mitt system i pfsense. Skal prøve IpCop med QoS addon.
Jeg vil tro en får best resultat med m0n0wall eller pfsense pga det er baser på *BSD som bruker packet filter. Om du virkelig gidder å sette deg inn i pf så er det ett power tool til alt som har med nettverk å gjøre..
Sist endret av RoadKill; 4. april 2006 kl. 08:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan gjere alt du vil med iptables også, bare at der er færre heile byggesteinar, du må gjerne lage dei sjølv.

I ein test eg las i ;login: så var Linux ca. 25% raskare enn BSD på routing/switching/forwarding av pakkar, så pf har ikkje så bra ytelse...
http://usenix.org/publications/login/2005-12/index.html for dei som måtte vere SAGE-medlemmer. Den kjem offentleg tilgjengeleg i desember 2006, men fram til då får berre medlemmer lasta den ned.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av slashdot
I ein test eg las i ;login: så var Linux ca. 25% raskare enn BSD på routing/switching/forwarding av pakkar, så pf har ikkje så bra ytelse....
Vis hele sitatet...
(Free)BSD sin sterke side er nettopp packet handling, så da er den testen forskjellig fra alle andre tester. (PfSense er basert på FreeBSD 6.0, som har enda høyere ytelse på det enn tidligere)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan tenkast, men testen var ganske grundig, og om du sender meg ein pm med msn-addresse så kan eg sende testen som pdf. Eg vil ikkje legge den ut på forumet though.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
pfSense er kjappere en linux box med iptables. hvis du gir den minne og CPU nok så pusher den 4 gigabit, eller nesten 2 million pakker i sekundet (dual xeon 2.4 og 2 gig ram). Vis meg en linux box som gjør det
Det krever forøvrig litt tuning av freebsd for å få den til å yte så mye. pfSense er ikke tunet for "high end" utstyr som default.
"Traffic shaperen" funker fett som bare det, hvis du ikke fikk det til så har du gjordt noe feil ett sted.

PS. Jeg er utvikler på pfsense så jeg er kanskje litt innhabil menne
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lsf
pfSense er kjappere en linux box med iptables. hvis du gir den minne og CPU nok så pusher den 4 gigabit, eller nesten 2 million pakker i sekundet (dual xeon 2.4 og 2 gig ram). Vis meg en linux box som gjør det
Det krever forøvrig litt tuning av freebsd for å få den til å yte så mye. pfSense er ikke tunet for "high end" utstyr som default.
"Traffic shaperen" funker fett som bare det, hvis du ikke fikk det til så har du gjordt noe feil ett sted.

PS. Jeg er utvikler på pfsense så jeg er kanskje litt innhabil menne
Vis hele sitatet...
Les posten min ovanfor. Eg har sett test i ;login: som peiker på det motsette, og det var ein grundig test, som eg har stor tillit til fordi den var gjennomsiktig og metoden var publisert...

Dersom du har usenix-medlemskap, kan du lese artikkelen her (må ha passord og brukernavn)

Så kort sagt, kanskje pfsense er raskere, men forskjellen er såpass liten at for 99% av befolkinga har det 0 å sei. I enkelte ekstreme tilfeller kan det ha innvirkning.

For en som skal rute ei adsl-linje, så greier *uansett* en 500MHz box å kjøre all den pakkefiltrering du kan ønske deg...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av vidarlo
Dersom du har usenix-medlemskap, kan du lese artikkelen her (må ha passord og brukernavn)
Vis hele sitatet...
Trengte ikke brukernavn og passord for å få åpnet og lest den fila jeg
Det er fordi du bumper en gammel tråd og artikkelen ble lagt ut for offentligheten i desember...
Åh, så ikke på datoen, drev å søkte etter SmoothWall så kom jeg tilfeldigvis over denne posten som var litt interresang
Hvis du skal bruke pfsense til å route så har jeg noen tips. IKKE bruk 3com nettkort eller lignende da disse bruker 3-4 CPU kall per pakke slik at du får UTROLIG mye system interrupts. Benytt deg av INTEL PRO kort. Det vel også hjelpe å bruke giga kort selv om du skal route for en 100mbps. TRUST ME. jeg har lært the hard way.

Problemstillingen jeg her beskriver er kun aktuell i et scenario der det vil være over 10000+ table stake sizes. Har du under dette vil det nok gå problemfritt med hvilken som helst konfigurasjon.

Sitat av Atle
traffic shaper virket ikke på mitt system i pfsense. Skal prøve IpCop med QoS addon.
Vis hele sitatet...

Har du compilert støtte for ALTQ ? Dette må være compilert inn støtte for i kjernen.

Sitat av RoadKill
Jeg vil tro en får best resultat med m0n0wall eller pfsense pga det er baser på *BSD som bruker packet filter. Om du virkelig gidder å sette deg inn i pf så er det ett power tool til alt som har med nettverk å gjøre..
Vis hele sitatet...

PF = Ingen over , ingen vedsidenav. Du kan gjøre alt og enda litt mer. :P

Sitat av nso
(Free)BSD sin sterke side er nettopp packet handling, så da er den testen forskjellig fra alle andre tester. (PfSense er basert på FreeBSD 6.0, som har enda høyere ytelse på det enn tidligere)
Vis hele sitatet...
De har vel releaset versjon som bygger på RELEASE 6.1 nå så vidt jeg vet.

Sitat av lsf
pfSense er kjappere en linux box med iptables. hvis du gir den minne og CPU nok så pusher den 4 gigabit, eller nesten 2 million pakker i sekundet (dual xeon 2.4 og 2 gig ram). Vis meg en linux box som gjør det
Det krever forøvrig litt tuning av freebsd for å få den til å yte så mye. pfSense er ikke tunet for "high end" utstyr som default.
"Traffic shaperen" funker fett som bare det, hvis du ikke fikk det til så har du gjordt noe feil ett sted.

PS. Jeg er utvikler på pfsense så jeg er kanskje litt innhabil menne
Vis hele sitatet...
Poenget med PF å måten den ruter på er at med rette komponentene så bruker den ikke system interrupts å cpu overhode, eller tilnærmet ingenting da. På Et system som har otimert DMA støtte vil det bruke nettkortets egen chip og ikke plage CPU.
Trådstarter
Sitat av stiansj
Har du compilert støtte for ALTQ ? Dette må være compilert inn støtte for i kjernen.
Vis hele sitatet...
Hei, takker for svar.. selv om det er et år siden jeg holdt på med dette =)

Jeg har brukt Clarkconnect nå, uten dedikering av båndbredde, noe som er litt kjedelig. Må avtale med brodern om å ha på sperrer osv.
Det er en 20Mbit fiberlinje, men sliter med online gaming når torrentene går for fullt på en annen maskin =) Hadde også vert fint å fått prioritert surfing..

Nå har jeg fått noe så søke på, som kansje gjør at jeg får det til, takker for det!