Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 13390
Hei, nå tror jeg at jeg har drete litt på draget... Skulle prøve å fjerne BIOS passordet på min bærbare skolePC ved å fjerne batteriet på hovedkortet, desverre funket ikke dette, og nå, når jeg booter kommer denne beskjeden opp "Real Time Clock Error - Check Date and Time settings" + at den beeper!

Er den en måte jeg kan få fikset dette på?
Kan de som er IKT ansvarlig se at jeg har tuklet med PCn?

trenger hjelp nå!
Kommer du inn i bios nå? Hvis ikke er det ikke noe du kan gjøre.

Jeg er selv IT-ansvarlig, og hadde en pc kommet inn til meg slik så hadde jeg nok hatt mine mistanker

Edit: Ser nå at du ikke fikk fjernet passordet. Det er ikke vanlig lengre. Det finnes måter å omgå dette på, men lever heller pc til it-ansvarlig og skyld på dårlig batteri og håp at han går på den.
Sist endret av Fuzzybossen; 26. august 2011 kl. 00:48.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Kommer du inn i bios nå? Hvis ikke er det ikke noe du kan gjøre.

Jeg er selv IT-ansvarlig, og hadde en pc kommet inn til meg slik så hadde jeg nok hatt mine mistanker

Edit: Ser nå at du ikke fikk fjernet passordet. Det er ikke vanlig lengre. Det finnes måter å omgå dette på, men lever heller pc til it-ansvarlig og skyld på dårlig batteri og håp at han går på den.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke inn i BIOS nei... har en lenovo Thikpad x220i PC.

hmm, takk for tipset! Hvis jeg ikke kommer noen annen vei en "dårlig batteri" så skal jeg prøve å huke tak i han som er lærling, håpe på at han ikke kan så mye :S

noen som har tips til hvordan jeg kan skaffe BIOS passordet?
installer ting på minnepinne, plugg i pc'en, kjør. Mener da at det skal funke.. Hva skal du med BIOS pw anyway?
Sitat av McVik Vis innlegg
installer ting på minnepinne, plugg i pc'en, kjør. Mener da at det skal funke.. Hva skal du med BIOS pw anyway?
Vis hele sitatet...
Installere ting på minnepenn? mener du å installere et eller annet program som resetter BIOS passordet ved å boote dette? Isåfal... d går ikke, PCn booter fra harddisk først

Trenger BIOS passordet for å endre bootrekkefølgen for så å skaffe adminpassordet... noe jeg så å si har gidd opp nå -.-'
Sist endret av GreenRay; 26. august 2011 kl. 01:17.
Ser du har oppgitt "Sted" til Trondheim
Så og si _ingen_ elevPC'er i STFK har lokal administratorbruker! nettopp pga tidligere misbruk.
Så om du evt kommer deg inn i ophcrack / lignende programvare så er det tvilsomt at du finner passord på administratorbrukeren
Nei, men siden det er skolePC, regner jeg med at du skal ha noe installert på den.
Installer programmet du vil ha på skolePC'en, på en minnepenn. Så plugger du minnepennen i dataen, og kjører programmet fra minnepennen. Mener det skal funke shø!
Sitat av Lernes Vis innlegg
Ser du har oppgitt "Sted" til Trondheim
Så og si _ingen_ elevPC'er i STFK har lokal administratorbruker! nettopp pga tidligere misbruk.
Så om du evt kommer deg inn i ophcrack / lignende programvare så er det tvilsomt at du finner passord på administratorbrukeren
Vis hele sitatet...
Hmm, takk for info! *gir opp* får vel ta meg en tur til de IT ansvarlige senere idag og forklare meg... men har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal lyve eller ikke :/

Sitat av McVik Vis innlegg
Nei, men siden det er skolePC, regner jeg med at du skal ha noe installert på den.
Installer programmet du vil ha på skolePC'en, på en minnepenn. Så plugger du minnepennen i dataen, og kjører programmet fra minnepennen. Mener det skal funke shø!
Vis hele sitatet...
Dette funker på de føeste programmene men er så mye annet som ikke går an å gjøre! Kan for eksempel ikke starte CMD, fjærne Ikoner fra skrivebordet (de som var der da jeg fikk PCn) og ikke kan jeg stille klokka selv!
Skal ikke være noe problem å forklare bort det der
BIOS-batteri kan jo faktisk faile / dø, og da vil du jo få akkurat samme feilmelding!
Tips de med at de kan prøve å bytte batteriet.
PC Login Now for å slette passord? Mye enklere.
Vil vel nesten anbefale deg og være ærlig, og passe på å være ydmyk og beklage veldig at du gjorde dette, og si klart i fra at dette kommer ikke til å skje igjen.
Da kan jeg ikke tenke meg annet enn at det vil være i orden.
Dette er tross alt enkel sak for it-ansvarlig å fikse.
Blir vanskelig å slette passord på en nettverksbruker!
Som jeg har forstått så eksisterer det ikke lokal adminbruker på noen av elev'PCene på VGS i STFK
Sitat av Lernes Vis innlegg
Skal ikke være noe problem å forklare bort det der
BIOS-batteri kan jo faktisk faile / dø, og da vil du jo få akkurat samme feilmelding!
Tips de med at de kan prøve å bytte batteriet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at hvis de har mistanke, så sjekker de om samme feilen oppstår flere ganger før de skifter batteriet.
Her jeg er fra er det hvertfall 5k ibot for å tukle med bios passordet..
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Vil vel nesten anbefale deg og være ærlig, og passe på å være ydmyk og beklage veldig at du gjorde dette, og si klart i fra at dette kommer ikke til å skje igjen.
Da kan jeg ikke tenke meg annet enn at det vil være i orden.
Dette er tross alt enkel sak for it-ansvarlig å fikse.
Vis hele sitatet...
Tviler. Kan få nedsatt oppførselskarakter og store konsekvenser. Noen av de folka er helt gal i hodet.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Fiks deg et tilsvarende batteri, og bare att det er tomt! Også later som du som ingenting!
Burde fungere det?
tror jeg kommer til å være ganske ærlig, time will show! BTW: batteriet er ikke som dere tror! det er pakket inn i gul plastikk, med en to ledinger med kontakt som er koblet til hovedkortet, altså jeg har ikke et slikt batteri.
klokkebatteri kinda?
med en rød og en svart ledning?
Så lenge du ikke har klart å gjøre allverdens skade på batteriet, skruer og kanter inne i maskinen ville jeg HELT klart lekt dum. har du ikke fått med deg hvor mange dumme ungdommer som har fått pc nå?
du kan si hva som helst?? at du mistet den i bakken eller noe?
nå vet ikke jeg helt hvordan dette batteriet sitter festet, men det kan vel kanskje på en eller annen måte ha blitt skadet hvis du mistet den. du trenger vel egentlig ikke si noe om et batteri i det hele tatt ( hvis du skal leke dum altså)
lykke til!
Sist endret av minimono95; 26. august 2011 kl. 07:38.
Sitat av Lernes Vis innlegg
Ser du har oppgitt "Sted" til Trondheim
Så og si _ingen_ elevPC'er i STFK har lokal administratorbruker! nettopp pga tidligere misbruk.
Så om du evt kommer deg inn i ophcrack / lignende programvare så er det tvilsomt at du finner passord på administratorbrukeren
Vis hele sitatet...
unskyld meg, men det er bare bull shit...
Går på Melhus VGS, og har full tilgang til det jeg måtte ønske på pcn
men har da også skiftet harddisk..
Regner med det er et slikt batteri da?
http://bildr.no/image/959415.jpeg

Spill dum, kan jo være et dårlig batteri, kan jo være andre som brukte "DIN" PC for å rote rundt med for å ikke bli tatt med sin "EGEN" PC, hva vet vel du, for du har jo ikke peiling på PC

Angående Ophcrack, når du kjører denne vil du kunne laste de lokale brukerkontoene, og dermed kunne finne admin-passordet på maskinen du sitter på. Dette har jeg selv gjort på PC-er som bare har benyttet seg av nettverksbrukere. For å kunne installere noe på PC-en, må man inn med et admin-passord, dersom dette finnes da!
Sitat av 70%sweet Vis innlegg
unskyld meg, men det er bare bull shit...
Går på Melhus VGS, og har full tilgang til det jeg måtte ønske på pcn
men har da også skiftet harddisk..
Vis hele sitatet...
Går du på Melhus? :O hvilken klasse? jeg går også her!
Vurderte å bytte harddisk jeg også, men hadde ingen liggende akkurat når jeg drev på :P

Sitat av u53rn4m3 Vis innlegg
Regner med det er et slikt batteri da?
http://bildr.no/image/959415.jpeg

Spill dum, kan jo være et dårlig batteri, kan jo være andre som brukte "DIN" PC for å rote rundt med for å ikke bli tatt med sin "EGEN" PC, hva vet vel du, for du har jo ikke peiling på PC


Angående Ophcrack, når du kjører denne vil du kunne laste de lokale brukerkontoene, og dermed kunne finne admin-passordet på maskinen du sitter på. Dette har jeg selv gjort på PC-er som bare har benyttet seg av nettverksbrukere. For å kunne installere noe på PC-en, må man inn med et admin-passord, dersom dette finnes da!
Vis hele sitatet...
Er ett slikt batteri ja
skal lese litt mer om oph-cracker når jeg kommer hjem... har nettopp levert in PCn til ITfolkene, de taklet d helt OK vi har to lærlinger som virker veldig greie, og en ITsjef som var litt strengere :P btw: PCn kommer seg ikke på skolenettet pga at biosen er klikk
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Spill dum! Hvis de spør. "hva er bios?"

Men du burde vell vite best hva du burde gjøre. IT-ansvarlige er veldig forskjellige, de kan være alt fra hjelpsomme, hyggelig og morsom. Eller leve for å gjøre dagen til studenter jævlig osv.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Går du på Melhus? :O hvilken klasse? jeg går også her!
Vurderte å bytte harddisk jeg også, men hadde ingen liggende akkurat når jeg drev på :P



Er ett slikt batteri ja
skal lese litt mer om oph-cracker når jeg kommer hjem... har nettopp levert in PCn til ITfolkene, de taklet d helt OK vi har to lærlinger som virker veldig greie, og en ITsjef som var litt strengere :P btw: PCn kommer seg ikke på skolenettet pga at biosen er klikk
Vis hele sitatet...
wuuut?!
2SS..

enn du?
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Spill dum! Hvis de spør. "hva er bios?"

Men du burde vell vite best hva du burde gjøre. IT-ansvarlige er veldig forskjellige, de kan være alt fra hjelpsomme, hyggelig og morsom. Eller leve for å gjøre dagen til studenter jævlig osv.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev ista så har jeg allerede levert den inn og forklart meg. Tror ikke jeg får noen problemer, bare det at jeg mister garantien
who cares! Var innom en tur til ITfolkene for å se om de hadde fikset det, traff bare lerlingen, så jeg slo av en prat med han (veldig hyggelig fyr) men PCn må faktisk sendes inn til de som har ansvaret for nettverket i fylket xD får den tilbake på mandag!

Sitat av 70%sweet Vis innlegg
wuuut?!
2SS..

enn du?
Vis hele sitatet...
1EL trodde ikke det var noen freaks her jeg
eeey fikk den tilbake idag! får kanskje nedsatt i oppførselskarakteren, men det er ikke bestemt ennå
Sitat av GreenRay Vis innlegg
eeey fikk den tilbake idag! får kanskje nedsatt i oppførselskarakteren, men det er ikke bestemt ennå
Vis hele sitatet...
Det trenger du sikkert nå
Spilte du dum eller visste de hva som var på ferde?
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Det trenger du sikkert nå
Spilte du dum eller visste de hva som var på ferde?
Vis hele sitatet...
spillte ikke dum, men smart xD tror det var best jeg innrømmte alt, de hadde sett det lell
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spille dum funker alltid, haha husker da jeg hadde hacka skolepcen min. og de skjønte noe at det var ugler i mosen på IT-avdelinga. Spilte dum og da de ba meg skrive inn passordet mitt på en handling som krevde admin rights (noe jeg hadde) så skrev jeg inn feil og sa at det funka ikke og at de måtte fikse det.

Spill dum dum dum dum dum dum!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Berre lurer;

Fikk du dette i BIOS eller under boot? (post)

Tenker på å sette i egen HDD når jeg får maskin om ett par år.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Berre lurer;

Fikk du dette i BIOS eller under boot? (post)

Tenker på å sette i egen HDD når jeg får maskin om ett par år.
Vis hele sitatet...
om ett par år? alt for tidlig å bry seg, ingen vet hvordan dette er om ett par år skolen kan jo kjøre ett helt annet system
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
om ett par år? alt for tidlig å bry seg, ingen vet hvordan dette er om ett par år skolen kan jo kjøre ett helt annet system
Vis hele sitatet...
Kan jo fortsatt få ett svar, så om det er samme system vet jeg.

Har lært ett par slike systemer fra freak, og dette "oppsettet" var nogenlunde nytt for meg.
bare lurer;
Nøyaktig hva er det dere ikke har tilgang til på skole-pcn? på våres maskiner har vi tilgang til det meste bortsett fra noen ting som gruppe policyen blokkerer, dette fjerner vi jo såklart med denne metoden:
msconfig -> tjenester -> fjern hake på: Programidentitet, Group Policy Client og IPsec Policy Agent.

Trykk OK(ikke bruk, da blir du stressa), og start pcen på nytt utenfor skolens Wifi!


Net user administrator "passord"
Net user administrator /active:yes
dette fungerte også en liten periode men det var jo helt mongo -.-'
Sist endret av jMy; 16. mai 2012 kl. 23:33.
Sitat av jMy Vis innlegg
bare lurer;
Nøyaktig hva er det dere ikke har tilgang til på skole-pcn? på våres maskiner har vi tilgang til det meste bortsett fra noen ting som gruppe policyen blokkerer, dette fjerner vi jo såklart med denne metoden:
msconfig -> tjenester -> fjern hake på: Programidentitet, Group Policy Client og IPsec Policy Agent.

Trykk OK(ikke bruk, da blir du stressa), og start pcen på nytt utenfor skolens Wifi!

Net user administrator "passord"
Net user administrator /active:yes

fungerte også en liten periode men det var jo helt mongo -.-'
Vis hele sitatet...
Dette ser ut til å variere veldig på de forskjellige skolene.
Der jeg jobbet var det ganske strengt, og innstallering av programvare var ikke mulig/tillatt. Ei heller å komme seg inn i BIOS.

At enkelte dataflinke elever fikk til å innstallere programmer er helt klart. Og dette brydde jeg meg ikke nevneverdig om. Og når maskinene kom inn til meg for service/reperasjon, så tanket jeg den nesten alltid på nytt med clean innstallasjon. Det eneste som ble tatt vare på var dokumentmappa. Dette var for å blant annet fjerne eventuelt "ulovlig" programvare. (skolens policy, ikke min.)
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Dette ser ut til å variere veldig på de forskjellige skolene.
Der jeg jobbet var det ganske strengt, og innstallering av programvare var ikke mulig/tillatt. Ei heller å komme seg inn i BIOS.

At enkelte dataflinke elever fikk til å innstallere programmer er helt klart. Og dette brydde jeg meg ikke nevneverdig om. Og når maskinene kom inn til meg for service/reperasjon, så tanket jeg den nesten alltid på nytt med clean innstallasjon. Det eneste som ble tatt vare på var dokumentmappa. Dette var for å blant annet fjerne eventuelt "ulovlig" programvare. (skolens policy, ikke min.)
Vis hele sitatet...
Reagerer ikke TPM chippen på resetting av CMOS batteriet?
Sitat av jMy Vis innlegg
Reagerer ikke TPM chippen på resetting av CMOS batteriet?
Vis hele sitatet...
Nei. Å fjerne CMOS-batteriet på nyere maskiner har ingenting for seg.
Fjerner du batterien så kommer du ikke på nett igjen i sør-trøndelag i hvert fall. Ref tidligere post i denne tråden.
Jeg må nesten spørre her. Kan dere ikke instalere programmer uten admin rettigheter? :O Her i Bergen kan du instalere hva pokker du vil uten at IT folka bryr seg litt en gang!
The Nerdrager
Y u no take out hdd and add admin user?
Litt OT, men...
Jeg skal begynne VGS om et par måneder, og tror dere at de blir pissed hvis jeg installerer Linux(Ubuntu)? ;-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av 23732 Vis innlegg
Litt OT, men...
Jeg skal begynne VGS om et par måneder, og tror dere at de blir pissed hvis jeg installerer Linux(Ubuntu)? ;-)
Vis hele sitatet...
Spørs vel i hvilket fylke du begynner, men i Sør-trøndelag så er det brudd på ikt reglementet og gir deg nedsatt karakter når de oppdager det.

Sitat av Rediver Vis innlegg
Y u no take out hdd and add admin user?
Vis hele sitatet...
and you don't think they see that and add you to the stupid list?
Kan nesten garantere deg at passordet er 12345678. Prøvde dette på ein av dei stasjonære på skulen, kom inn med ein gong. Ellers kan du teste andre standard passord som "passord" passord123" ect.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av qazcom Vis innlegg
Sitat av Rediver Vis innlegg
Y u no take out hdd and add admin user?
Vis hele sitatet...


and you don't think they see that and add you to the stupid list?
Vis hele sitatet...
Posting for emphasize..
Sist endret av iskrem; 28. juni 2012 kl. 11:04.
Carrots for Fun!
darkslayer322's Avatar
Vet ikke med thinkpad men på skolePCene jeg har hatt fra VGS (Vel og merke HP)
Så var bios passoret samme passordet som var brukt på lokal admin konto (Administrator)

Last ned Hiren's Boot CD så peise du offline password changer å aktivere admin konto å cleare passordet "BLANKT"
Ikke sett passord, det bruker ikke å fungere.

Dær har du lokal admin. og hvis du er heldig bios passord også
Sitat av darkslayer322 Vis innlegg
Vet ikke med thinkpad men på skolePCene jeg har hatt fra VGS (Vel og merke HP)
Så var bios passoret samme passordet som var brukt på lokal admin konto (Administrator)

Last ned Hiren's Boot CD så peise du offline password changer å aktivere admin konto å cleare passordet "BLANKT"
Ikke sett passord, det bruker ikke å fungere.

Dær har du lokal admin. og hvis du er heldig bios passord også
Vis hele sitatet...
Problemet var at IT folkene har så sinsykt mye sikkerhet! PCn har ikke dvd spiller heller.

Og biospassordet er ikke "blankt", admin eller noe slikt (tro meg, jeg har prøvd )

Kan også nevne at skolen har glemt dette fikk ikke nedsatt!
Trinity Rescue Kit ?

Det kan vel brukes til dette

Har ikke lest igjennom alle 3 sidene så ikke drep meg om noen har nevnt det før
Sitat av Zipzuup Vis innlegg
Trinity Rescue Kit ?

Det kan vel brukes til dette

Har ikke lest igjennom alle 3 sidene så ikke drep meg om noen har nevnt det før
Vis hele sitatet...
må man ikke boote med det? Får ikke endret boot sekvensen før jeg har bios passordet. (den booter fra harddisk først)
Når de har låst bios så er det lite man får gjort, det eneste er å dra ut harddisken og sette den inn i en annen pc. Når du er ferdig med å gjøre det du skal(sette opp admin) kan du sette den tilbake i skole-PCen. Har gjort det selv, men er når 2 år siden, så vet ikke om de har gjort noe for å kontre dette/sperre i pcene som oppdager om harddisken har vært ute.
Sitat av Lernes Vis innlegg
Ser du har oppgitt "Sted" til Trondheim
Så og si _ingen_ elevPC'er i STFK har lokal administratorbruker! nettopp pga tidligere misbruk.
Så om du evt kommer deg inn i ophcrack / lignende programvare så er det tvilsomt at du finner passord på administratorbrukeren
Vis hele sitatet...
Guilty as charged. Men det jeg gjore var å ta ut HDD sette den i min PC'e og hente ut passordet til alle lokal brukerene slik. Etter det var det bare å kjøre ophcrack.

Edit&Btw:
Hadde også en episode i, husker ikke om det var første eller andre året, hvor sysadmin hadde skjermbasj(screendump, online translator sier det er skjermbasj ), av at noen i klassen satt å spilte i timen.
Sist endret av hayer; 28. juni 2012 kl. 16:56.
Sitat av stetus Vis innlegg
Når de har låst bios så er det lite man får gjort, det eneste er å dra ut harddisken og sette den inn i en annen pc. Når du er ferdig med å gjøre det du skal(sette opp admin) kan du sette den tilbake i skole-PCen. Har gjort det selv, men er når 2 år siden, så vet ikke om de har gjort noe for å kontre dette/sperre i pcene som oppdager om harddisken har vært ute.
Vis hele sitatet...
Regner med at å ta ut hdd og fikse alt via en annen pc vil funke ja. Men kommer ikke til å gjøre dette, siden pcn krasjer/støter på feil som gjør at jeg må en tur på IKT kontoret opptil flere ganger i måneden