Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 661
Hei godtfolk. Etter time etter time med banning forran skjermen henvender jeg meg nå til dere med et desperat rop om hjelp.

Jeg har en eldre laptop som jeg har satt opp som server her i heimen. Den kjører ubuntu server edition uten noe som helst gui. Hardcore server for hardcore mennesker... Den surrer og går som bare det.

Jeg kan koble meg opp på ssh fra lan og styre den derifra. Jeg kommer inn både med lokal og ekstern ip hvis jeg sitter innenfor netverket hjemme, men ikke utenifra.

Routeren min er en Linksys WRT54gl med openwrt og x-wrt gui. Jeg har forwardet port 21 og 22 til serveren. Regner med at det er ok da de portene jeg forwarder til bruk med torrent funker som fanken. Har lagt ved en prtscr fra forwardinga i alle fall. (prtscr.bmp) Serveren ligger på 192.168.1.100...


Sambaserveren er også i orden på lan jeg laster både opp og ned som bare det mellom alle maskiner og server

Også ftpserver er i orden fra lan hvis jeg går inn på den på lokal ip.

Probelmet mitt er da altså at jeg ikke får kontakt med serveren utenifra. Med filezilla prøver jeg min eksterne ip uten resultat. Jeg kan heller ikke komme inn via ssh via min eksterne ip. Jeg trodde jeg i alle fall skulle kunne få kontakt med wrt-routeren via ssh men kanskje jeg tar helt feil.

Det er første gang jeg prøver dette og har egentlig ikke peiling. Har brukt linux noe thuogh.

Legger også ved mine konfigfiler hvis det kan hjelpe... Bare si ifra hvis dere trenger mer info.
Koz og klemz
Routeren min er en Linksys WRT54gl med openwrt og x-wrt gui. Jeg har forwardet port 21 og 22 til serveren. Regner med at det er ok da de portene jeg forwarder til bruk med torrent funker som fanken.
Vis hele sitatet...
Probelmet mitt er da altså at jeg ikke får kontakt med serveren utenifra. Med filezilla prøver jeg min eksterne ip uten resultat.
Vis hele sitatet...
Ble litt forvirra her, får du eller får du ikke tak i serveren utenfra?
Jeg får ikke kontakt utenifra nei. Det eneste jeg kan gjøre med min eksterne ip er å få kontekt med ssh serveren. Men... Det gjør jeg bare hvis jeg sitter innenfor nettverket, ikke utenifra...
Kan virke som du har en streng brannmur eller at port-forwarding ikke er satt opp på riktig måte.
Bare ett tips til siden som har howto: http://help.ubuntu.com
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For faen, halalgeir er litt oppegåande, og har konfigurert ubuntu rett hørest det til. Å oppgi totalt meiningslause ting som help.ubuntu.com, når han faktisk har et problem som neppe er enkelt å lese seg til svaret på den måten...

Fra pistol til revolver:
Du har sjekka at porter blir forwarda rett, men har du sjekka at brannmuren på pcen din (i.e iptables) tillater tilkoplinga? Kjør iptables-save som root og lim inn innholdet i en post her. Det er det mest sannsynlige som eg kjem på.
Hmmm
iptables-save gir ingen output i det hele tatt.

En annen ting. Skulle det ikke i alle fall være mulig å komme inn på linksysen min utenifra via ssh ved bare å skrive inn min ipadresse i f.eks putty?
hosts.allow; sshd: ALL
hosts.deny; ALL: ALL: DENY

Feks, får legge inn noen IPer om du vil ha det strengere.
Og jeg som ikke skulle gå over 1500 poster. *sukk*
Nå er det en stund siden jeg har gjort noe med openWRT, men du kan jo prøve følgende;

1) Kun en port pr oppføring. Altså ikke sett opp 21-22, men kun 21, også lager du en ny oppføring for 22. Dessuten virker det som om den ikke har angitt noen destination port internt, altså hvilken port den eksterne forespørselen skal sendes til internt.

som regel setter man opp reglene ca slik; innkommende på <ip/interface>:PORT -> <INTERNIP>:PORT
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg kan ikkje heilt forstå kvifor du forwarder port 21 dog... den er vel til ftp, og ikkje ssh?
Sitat av vidarlo
Eg kan ikkje heilt forstå kvifor du forwarder port 21 dog... den er vel til ftp, og ikkje ssh?
Vis hele sitatet...
Port 21 er vel standard til FTP ja, og 22 er standard til SSH.
Sitat av oleandreas
Nå er det en stund siden jeg har gjort noe med openWRT, men du kan jo prøve følgende;

1) Kun en port pr oppføring. Altså ikke sett opp 21-22, men kun 21, også lager du en ny oppføring for 22. Dessuten virker det som om den ikke har angitt noen destination port internt, altså hvilken port den eksterne forespørselen skal sendes til internt.

som regel setter man opp reglene ca slik; innkommende på <ip/interface>:PORT -> <INTERNIP>:PORT
Vis hele sitatet...

Ok nå har jeg gjort det uten at det ser ut til å hjelpe.

Ellers så hadde jeg forwrada begge portene fordi jeg også tenker å ha en ftp-server på boksen. Har satt opp portene hver for seg nå. Var synd jeg ikke fikk noe output av iptables-save. Noen som har ideer om hvorfor?

Jeg merker at jeg kan litt for lite om emnet til å gjøre det lettere for dere å hjelpe meg.

Min logikk sier meg det at jeg ved å kjøre inn min ip (84.208.87.xxx) i putty skal sende meg til min linksys-wrt. Derifra skal strømmen sendes videre til min server ved at jeg har forwarda port 22 til port 22 på serveren... Er det riktig resonert?

Et problem jeg kan se for meg er at linksysen også er en ssh server som jobber på port 22. Kan det være det stopper opp der? HVis det er tilfellet skulle jeg ikke fått opp loginscreen til ssh på linksysen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, det er riktig resonert.

Det du kan prøve er å ssh'e til linksysen sin interne IP. Då vil du kanskje få opp SSH på den.

Og grunnen til iptables-save gir null utputt (vel og merke om du kjørte iptables-save som root) er at du ikkje har nokon brannmur lokalt på maskina.
Jeg gikk gjennom alt en gang til og fikk drittet til å virke

Gjorde så mange ulike ting at jeg ikke vet hva som var galt.

Takker og bukker for all hjelp.