Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 2422
Hei.

Jeg har aldri i mitt liv rørt et annet OS en windows og har lyst til å prøve linux, jeg har en ubuntu cd

Mit spørsmål er:

Pcen min booter cden og det kommer opp en melding

"booting the kernel" (eller noe lignende)

Men det jeg er litt skeptisk til er at når det står det så ser jeg ikke at den jobber, stå sånn i ca 10 min. Eller skal den stå lenger?

PC:

2 GB RAM
AMD Athlon 64 XP 4200+ 2,2 Ghz

Takker for alle svar (jeg har søkt...)
Når du booter opp Live CD (installeringsprossesen startes fra Live CD) vil den bruke ganske lang tid første gang, men det skjer jo noe hele tiden.

Skjer det ikke noe i det hele tatt? (HDD lampe blinker ikke aktivt og det kommer ingen info på skjermen?)
Lasta nettop ned ubuntu igjen, men etter å ha lasta filene i menye, kommer en sånn lasteting (ala når win loader), bare grafikken er føkka. Etter en stund blir alt svart. Anyone?
Sånn skjedde meg meg også, trådstarter. Denne Ubuntu loadingen etter at jeg hadde bootet fra cd, sto der i evigheter. Todde hele driten hadde klikka, men den kom seg etterhvert.
Du har tilfeldigvis ikke et MSI-hovedkort? K7 et eller annet?
Ubuntu, og mange andre har store problemer med slike hovedkort. Man må legge inn en annen skjermoppløsning for å få ubuntu til å starte opp. (Dvs slik var det for 1/2 år siden i det minste).
Jeg har:

MSI K9NGM Er det som skaper problemet med linux booting?

Nei det skjer ikke noe. Ingen tegn i det hele tatt at maskinen faktisk jobber...

Hmm, hvilken skjerm oppløsning må jeg velge? (i windows, på desktopen? eller?)
Sist endret av Arath.inc; 16. februar 2007 kl. 19:28.
MSI er bare problemer når det kommer til noe annet enn windows. Grunnen til dette, og grunnen til at det er billige kort med masser av gode funksjoner, og dermed en sikker vinner i de fleste innkjøpsomganger er at MSI putter ganske mange av hardwarefunksjonene, dvs det hovedkortet faktisk skal gjøre inn i software. Har du ikke den softwaren som kan kjøre disse så fungerer det ikke. Det vil si noe slikt som at de færreste MSI hovedkort takler linux.
Ok.

Så det er altså ikke noe jeg kan gjøre for å installere ubuntu på min maskin?
Jo, du kan få det til, men nå kommer sikkert mange til å gi meg virtuell juling, last ned OpenSUSE, still ned fargene under installasjon og du vil få opp et linux system, som etter min mening er bedre enn Ubuntu/debian. (Og i og med at du ikke har lært deg med apt-get enda så blir ikke det et stort savn.)
Hva er det folk ikke liker med OpenSUSE?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Et papirark som står microsoft og Novell på sånn ca
Jeg har noen problemer under installasjonen. Jeg kan bare velge domene, ikke arbeidsgruppe, og tingen er at det er en arbeidsgruppe i huset mitt og ikke domene.

(opensuse)

Takker for alle svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Domene i *nix-verda vil sei DNS-domene, ikkje wintendo-domene.

Oppgi kva du vil... har lite å sei afaik.

Eg brukar eit domene eg eig, som kun vert nytta til div. maskiner i mi eige, nemleg vidarlo.net. Dei plassane eg ikkje gidd kjøpe domene til, brukar eg ofte .foo som tld.

Så t.d arath.inc vil funke fjell å oppgi som domene
OK, men åsen melder jeg meg inn i en arbeidsgruppe i opensuse? (hvor jeg må gå inn?)

Helst fullstendig bane (jeg er nesten helt blank på linux)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
All windows shares/domene funksjoner i linux gjøres med Samba
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og i SuSE så gjerast slikt ved hjelp av Yast2. Les på opensuse sin wiki. Der står en god del om å få ting til å funke, inkludert slike ting.
This is the NVIDIA NForce 4 integrated NIC. It is NOT detected by hot plug. makes use of the FORCEDETH driver. There is a bug in bios that stops the driver loading. You need to add a line into /etc/modprobe.conf "options forcedeth msi=0 msix=0" then in yast specify an external ethernet card


This is the NVIDIA NForce 4 integrated NIC. It is detected and configured by yast and works until shutdown, but driver does not load on reboot. Add "forcedeth" to the list of modules in the "MODULES_LOADED_ON_BOOT=" line in the /etc/sysconfig/kernel file. Observed on ASUS A8N-VM CSM

Dette fant jeg på opensuse siden. Jeg tror det er den førstnevnte som er mitt nettverkskort (msi hovedkort)

Det jeg ikke finner ut:

er eksakt hva jeg må skrive i den filen(med special tegn og mellomrom o.s.v..) (i den filen står det at jeg må skrive det i modprobe.conf.local)

Og hvor i yast jeg velger eksternt nettverkskort.

Takker for alle svar
Jeg håpet egentlig på et svar da...
Slett de to postene over?

Har et spørsmål.

Jeg må endre max nettverksgrensesnitt til 10 Mb/s isteden for 100 Mb/s ,rett og slett pga at kablene ikke tåler det. (tror det var det fattern sa til meg)

Jeg vet hvor jeg skal endre det men ikke hva jeg må skrive for å endre det til maks 10 Mb/s.

(yast/nettverkseneheter/nettverkskort/velg kort, rediger/generelt/så er det en tekst boks som heter MTU)

Er dette riktig sted? Noen som vet akkurat det jeg må skrive for å endre maks nettverksgrensesnitt?

Takker for alle svar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Alle kabler laga siste 10 åra støtter 100Mb uten problem

Det er neppe der feilen ligger, for du skulle uansett komme igjennom, om enn med dårlig hastighet og mykje pakketap.

MTU er Max Transfer Unit, altså pakkestørrelsen. Den *skal* stå til 1500 byte på ethernet.
Vel iværtfall i windows må jeg stille ned fra 100 Mb/s til 10 Mb/s før internet funker. Da regner jeg med at jeg må gjøre noe lignende i linux også.
Arath.inc: Jeg vet hva du mener med at man må stille om til 10MB men det er ikke enten pga dårlig nettverkskort eller pga at du er koblet til nett igjennom en annen maskin. Men det trenger du ikke på linux. (Ikke på ubuntu iallefall, vet ikke helt med OpenSuse).

Jaja, ville vel kanskje anbefalt å skifte ut hovedkortet ditt og bruke ubuntu i stedet ^^
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nan
Arath.inc: Jeg vet hva du mener med at man må stille om til 10MB men det er ikke enten pga dårlig nettverkskort eller pga at du er koblet til nett igjennom en annen maskin. Men det trenger du ikke på linux. (Ikke på ubuntu iallefall, vet ikke helt med OpenSuse).

Jaja, ville vel kanskje anbefalt å skifte ut hovedkortet ditt og bruke ubuntu i stedet ^^
Vis hele sitatet...
Nan, det kan tenkast at kablane er såpass dårlige at det er bejpv fpr det det. Er det behov for det i wintendo er det mest truleg behov i *nix også. *nix gir ikkje magisk betre kvalitet over ethernet-linken.

Å sette ned hastigheta gjer en med ethertool. man ethertool gir rimelig mykje info om verktøyet.
Sitat av Arath.inc
Hva er det folk ikke liker med OpenSUSE?
Vis hele sitatet...
Man kan få utbrudd av RPM allergi og
sopp( les YeAST ) sikkert andre uhygieniske misligheter også...
Da er det nesten min tur til å spørre om hvorfor det er slutt på å anbefale Mandriva?

Av absolutt alle distribusjonene jeg har prøvd, så er det denne jeg alltid kommer tilbake til. Den er enkel, stabil og vakker.

Og kom gjerne med "ååh mandriva er så bloated" osv., men det er vel slutt på den tiden når folk ikke hadde maskiner som takler litt bloat.


Så jeg anbefaler herved mandriva. Aldri hatt noen problemer å snakke om med den.
Grunnen til at jeg valgte opensuse var vel det at jeg fikk høre at mitt hovedkort ikke støtter andre linux baserte oser..

Har tenkt å kjøpe en dugelig men billig pc som skal brukes til linux.
Sitat av Arath.inc
Grunnen til at jeg valgte opensuse var vel det at jeg fikk høre at mitt hovedkort ikke støtter andre linux baserte oser..
Vis hele sitatet...
Det er bare tull. Er samme kjerne på alle distroer, eneste forskjellen er eventuell patching.
Har du et hovedkort som selges til offentligheten er det 99% sikkert at det funker i linux.
Sist endret av Goophy; 27. februar 2007 kl. 15:22.
Greit.

Kanskje det bare er noe jeg gjør feil. Skal prøve å boote ubuntu cden når jeg kommer hjem.
Sitat av vidarlo
Nan, det kan tenkast at kablane er såpass dårlige at det er bejpv fpr det det. Er det behov for det i wintendo er det mest truleg behov i *nix også. *nix gir ikkje magisk betre kvalitet over ethernet-linken.

Å sette ned hastigheta gjer en med ethertool. man ethertool gir rimelig mykje info om verktøyet.
Vis hele sitatet...
Er ethertool noe som man må installere ekstra? Eller er det i opensuse fra før av?
Sitat av Arath.inc
Er ethertool noe som man må installere ekstra? Eller er det i opensuse fra før av?
Vis hele sitatet...
Sikkert noe du må installere i ettertid. Men er ingen grunn til å være så hjelpesløs. Er ikke verre enn å sjekke selv. Og fins det ikke, så installerer du det. Om ethereal følger med en distro eller ei, burde ikke være grunnen til at man velger akkurat den distroen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei aller fleste distroer har med ethertool, men som raze seier... prøv. PCen eksploderer ikkje fordi om det ikkje er installert.

Og jo, en distro som ikkje har med ethertool ville eg regne for å vere en cluless distro. Trur tom det er med i debian base install
Sorry, er litt dyslektiker i dag. Trodde det var snakk om ethereal, og ikke ethtool. Men poenget er fortsatt at programmer helt fint kan lastes ned og installeres
Klikk på menyen, "Install software".
ethtool er vel med som standard i SUSE... Åpne en terminal(som du finner under "More programs..." i menyen); følgende burde vel ca. dette gjøre mye:

Kode

sudo ethtool -s eth0 speed 10
...dette må dog kjøres hver gang maskinen rebootes, så det bør vel legges til i /etc/rc.local eller tilsvarende(uten sudo).

man ethtool
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av comicz
...dette må dog kjøres hver gang maskinen rebootes, så det bør vel legges til i /etc/rc.local eller tilsvarende(uten sudo).

man ethtool
Vis hele sitatet...
Det skal vel funke å brenne verdien permanent inn i EEPROM på kortet, dersom du veit kva du styrer med. ethtool støtter dette også, men du må oppgi en magisk nøkkel for å brenne om EEPROM...
Jeg skrev inn koden og fikk en feilmelding:

root is not in the sudoers file-
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Åherregud. Er du faktisk innlogga som root? I så fall treng du ikkje sudo foran. Du er derimot et rimelig enkelt mål for andre ting...

Dersom du ikkje er root, så kan du kjøre su og deretter ethtool
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Den fungerer heilt fint i dei tilfella der eg har prøvd, så jo, det fungerer.

Korleis sjekker du hastigheten forresten?
Takker for all hjelpen.

Selv om jeg ikke fikk til nettverks kortet på hovedkortet så fant jeg et gammelt nettverks kort på kontoret til fattern. Og alt fungerer med engang.

Jeg ser hastigheten enten ved å trykke "connection information" på tilkonlingen ved klokka. Eller skrive "ethtool kortnavn" i terminal.

Men det var ikke bortkastet tid at jeg og fattern satt og prøvde å få til de interne hovedkortet. Har jo blitt mer flinkere med terminalen.


Men igjen så sier jeg takk for den supre hjelpen jeg har fått.

Men jeg burde nesten hoppe til køjs, er sent og jeg skal på skolen i morgen, vil helst ungå å være dautrøtt i morgen selvom det er "kose" dag. Data hele dagen
Sist endret av Arath.inc; 1. mars 2007 kl. 00:12.