Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5829
En kompis har en dom på 8 mnd ubetinget for bedragerier som ble rettskraftig for over 4 år siden men er ennå ikke kalt inn til soning tro det eller ei.
Han har ikke kontaktet kriminalomsorgen for å komme inn til soning og skjønner ikke hvorfor det har tatt så lang tid for dette kan da ikke være vanlig.
Er det mulig å få ettergivelse for deler av dommen siden det er gått så lang tid?
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Nei du får ikke det. Ville kontaktet kriminalomsorgen å mast. Evt søkt om alternativ soning. 8 mnd er kanskje litt for le ge til lenke soning, men siden du har ventet så lenge så kanskje du kan sone i lenke, i hvertfall deler av dommen. 4 år var veldig lenge. Ventet 2 år en gang selc og syntes det var lenge.

Bedre å bli ferdig med det så Hdde faktisk mast på dem.pnjtsleig får se innkallelse og de 5.5 mnd du må sitte inne (ved god oppførsel) er det greit å bli ferdig med.

Har du noen ubetalte bøter hadde jeg prøvd å betale de nå. Skal du ut på 2/3 og har ubetalte bøter må du sone et døgn per 500 lapp du skylder....

Lykke til.
Er det ikke en foreldelsesfrist på gjennomføring av dom da? Trodde det var sånn at de ikke kan kreve deg inn om det går mer enn 5 år fra dom til soning i saker med under 2 års strafferamme, og ikke etter 10 år i saker med mer enn 3 års strafferamme. Correct me if im wrong men isåfall hadde jeg satsa på at saken, iallefall straks, var ute av verden.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Er det ikke en foreldelsesfrist på gjennomføring av dom da? Trodde det var sånn at de ikke kan kreve deg inn om det går mer enn 5 år fra dom til soning i saker med under 2 års strafferamme, og ikke etter 10 år i saker med mer enn 3 års strafferamme. Correct me if im wrong men isåfall hadde jeg satsa på at saken, iallefall straks, var ute av verden.
Vis hele sitatet...
Ser ut som fristen er 5 år for under 1 år fengsel.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2..._1-16#%C2%A793
Sist endret av StorBørsteekorn; 4. juni 2019 kl. 09:31.
Ts kompisen din får reise utenlands til den fristen er passert. Men den gjelder kanskje om den dømte selv assisterer når det kommer til frist på 5 år?
hei! ble selv dømt til 50 dager for besittelse. var det mye? føltes sånn. var dum nok til å tro at jeg slapp med samfunnsstraff pga tilståelsesdom.

anyway skulle ta ca 2uker før den ble rettskraftig, men ikke fått brev (gått 1mnd). er det vanlig eller bør jeg ta kontakt noe sted?

ok så man blir ikke innkalt samtidig som det blir rettskraftig? trodde det.

fikk inntrykk av at jeg måtte vente på rettskraftig dom FØR jeg kontakter kriminalomsorgen for å be om fotlenke. stemmer dette?

hva tror dere om sjansen min til dette, evt ventetid? hadde vært bra å vite pga jobbsøknader, nav mm, men nå klarer jeg ikke gjøre det av frykt for å akkurat få en jobb og så måtte fortelle en ny sjef at jeg skal sone/ha lenke. Så jævlig flaut!!
Er noe annet om det blir om 1 år til så jeg vet at de blir kjent med meg som person før det. Og ser at jeg ikke er stuker-junkie selv om jeg brukte og hadde noe "for leeenge siden", hehe. y know? B-)
Sitat av SplAna Vis innlegg
hei! ble selv dømt til 50 dager for besittelse. var det mye? føltes sånn. var dum nok til å tro at jeg slapp med samfunnsstraff pga tilståelsesdom.
Vis hele sitatet...
Hvor mye veier en fisk? Umulig å synse om det er mye hvis du ikke forteller hva og hvor mye du ble tatt med da, mann.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er dommen mindre enn 4 mnd så skal soning under elektronisk kontroll vurderes. Er det narkotiske dom så er sjansen mindre.