Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  86 47270
Very Important Pyrotechnician
Dette er en velkjent metode for å belegge risskall med BP som sikkert mange kjenner til og bruker. Men jeg har ikke sett noen skikkelig guide her med nærmere forklaring og bilder, så hvorfor ikke

Du trenger:
-Vekt
-BP med Dextrin
-Risskall
-En sikt
-Plastbøtte/spann/boks med tett lokk.
-Vann...

Informasjon:
Fremgangsmåten her "bøttemetoden" fungerer flott opp til 5:1 vektforhold mellom BP og risskall. Ønsker man et tykkere lag som 6:1 eller 7:1 må det rulles på.
Bøttemetoden fungerer ikke til puffet ris!
Kan også nevnes at volumet på bøtten/spannet/boksen du bruker bør være minst dobbelt så stort som mengden BP og risskall tilsammen.

Fremgangsmåte:
Gjør klar BP +5% dextrin. Jeg veier alt opp og blander det i møllen.

Når BP er ferdig, så vet du forhåpentligvis hvor mye du har, i mitt tilfelle 700 gram. Jeg bruker 5:1 forhold som fungerer fint for meg i 2-6" shells (juster med booster), så jeg veier da opp 140 gram tørre risskall. Jeg legger så risskallene i en finmasket sikt, å pøser masse lunket vann på (temperert vann gjør at skallene fortere blir våte, og det aktiverer dextrinen bedre når du kommer så langt) Skallene skal være helt gjennombløte, så jeg setter bare proppen i vasken å lar skallene stå under i ca 5 minutt. Man ser da at de blir litt mørkere i fargen.
http://www.pyrobin.com/files/01%20-%20copy_1.jpg

Siden de allerede ligger i en sikt, rister du nå alt overflødig vann bort. Når du ser det slutter å renne vann fra sikten og det bare drypper med noen sekunder mellom hver vanndråpe, er de passe fuktige. Skal du legge på mindre BP enn 5:1, så kan du klemme forsiktig på skallene for å få ut litt mer vann.
http://www.pyrobin.com/files/02%20-%20copy_1.jpg

Du dumper så skallene i en bøtte som du har et tett lokk til. Dump så all BP'n på toppen, lukk lokket igjen og rist godt.
http://www.pyrobin.com/files/03%20-%20copy_1.jpg

Når du har ristet i ca et halvt minutt, ta lokket av, å se etter klumper, og BP som sitter fast i bunn. Løs det evt. opp med fingrene. Legg lokket på og rist på nytt i ca et halvt minutt Du kan også rotere bøtten som om den skulle vært en stjerneruller. Nå er det ferdig! Spre skallene ut på papir, og la de tørke.
http://www.pyrobin.com/files/04%20-%20copy_1.jpg

Potensielle problemer og løsninger:
-For mye vann på skallene: De vil klumpe seg sammen. Løs de opp etter beste evne. Når man skal spre de ut kan du solde de igjennom en grov sikt. Du kan også gå over risskallene når de er halvtørket å bryte opp klumper manuelt.
Litt klumper gjør forøvrig ingenting.

-For lite vann på skallene: Det blir BP til overs i bøtten som ikke fester seg på skallene. Er det bare litt, så gjør det ingenting. Er det mer, rist bøtten lett uten lokk mens den står oppreist. Den overflødige BP vil nå synke til bunns, mens de lette skallene legger seg på toppen. Spray så vann på toppen av skallene, legg lokket på, og rist bøtten godt. Gjenta evt. til du er fornøyd.
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Hvordan funker BP med Red Gum isteden for dextrin?
Må BP'en være møllet, eller kan man bruke CIA BP?
Sist endret av Bangfish; 16. desember 2009 kl. 01:34.
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Red gum er nok lite egnet til denne fremgangsmåten siden du må ha (mye) alkohol for å aktivere det som bindemiddel. Rulle det på ville nok være bedre. Men jeg har ikke prøvd noen av delene, så jeg skal ikke si det sikkert. Det kan godt hende det hadde fungert strålende!

BP behøver ikke være møllet, men det må være temmelig finkornet uansett.
Du behøver forsåvidt ikke legge på BP heller, du kan likegodt legge på KP eller H3 på akkurat samme måte, men da må du selvfølgelig ta høyde for det når du skal bygge shell.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Super guide, fint illustrert! Har ikke noe å legge til egentlig KP og creds til deg!
Man kan gjøre det på akkurat samme måte med gressfrø. Da pleier jeg å dynke gressfrøene i et glass/en bøtte med vann i 20-30 min. Deretter putter jeg dem i foten på ei gammal nettingstrømpe og sentrifugerer den i vaskemaskinen i 20-30 sekunder. På den måten får man frøene fuktige, ikke våte.

Flott guide, KP!
Sist endret av sorn; 16. desember 2009 kl. 18:43.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Et lite tips;
Risskall bør stekes i ovn eller dypfryses umiddelbart etter at du får dem i hus.

I samtlige pakker jeg har fått har det vært et yrende liv av småkryp, og det er ikke godt å vite hvilke egenskaper de kinesiske insektene kan tenkes å inneha...
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Bra du nevnte det! Jeg har brukt å spraye radar i posen å slenge den i fryseren. Var det ikke en her på forumet som fikk invasjon av endel småkryp?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ikke angrip meg nå, plz, men hva er risskall? Er det det det høres ut som? Og hva bruker man BP belagte risskall til?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Risskall er nettopp det - risskall. Belagte risskall brukes til burst på større shells, rundt 3" og oppover, der de mindre størrelsene gjerne kan nyttiggjøre KP eller H3 bedre enn BP, pga. BPs relativt svake natur. Personlig bruker jeg BP på alt, og booster med slowflash. Jeg benytter også puffet ris som er krympet (sprayet med vann, deretter tørket) fremfor risskall.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Ok, da skjønner jeg litt mer
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Hei, Når jeg skal coate puffet ris med BP, må jeg krympe den først da?
Er litt usikker da det ikke finnes en guide til det på internett.
Kunne noen gitt en kort forklaring på hvordan man coater det med BP?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Spray dem så de blir skikkelig våte, la dem så tørke.
Når de er tørre vil de ha krympet en hel del, og da kan du dekke dem med krutt med samme metode som risskall.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Tusen takk
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husk rislimet vil gjøre så de fuktige riskornen tørker fast sammen, så du bør med gjevne mellomrom bryte på den risen du krymper. Skal dog nevnes at krymping ikke er 100% nødvendig. Det er mer for å hindre at risen krymper når den tørker, så du får BP som har tørka rundt der igjen som da vil flasse av.

En bra måte å coate puffet ris er å slenge risen i en stjerneruller. Så slenger du en fin spiseskje mde komp i rullern å sprayer litt og litt vann. Tanken er at risen skal trekke til seg minst mulig vann, så BP som hekter seg på, setter seg på fuktig BP. Da krymper ikke risen så fryktelig. Rotern gjorde vist det på denne måten om jeg husker rett at det var han, og resultatet ble helt greit/bra.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Hvor kjøper man risskall?

Edit: Hvorfor bruker man risskall? Brenner de raskere, mer effektivt, etc.?
Sist endret av Ffojt; 5. februar 2010 kl. 23:59.
Man bruker risskall fordi det er billig og har stor overflate. Puffet ris, gressfrø og andre frø/skalltyper fungerer like godt. Poenget er at man skal gjøre slik at det blir mye luft i svartkruttet slik at varmen sprer seg raskt når det antennes og man får en raskere og mer effektiv reaksjon.
Du må ikke misforstå dette med at det er oksygenet i lufta som får det til å reagere raskere, kruttet har nok oksygen i seg. Poenget er å lage rom for varme gasser.
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Risskall kan du kjøpe blant annet her: http://www.pyro-stuff.com/store/ http://www.freewebs.com/supremepyro/index.htm
http://www.pyrodirect.com/
http://www.northstarpyro.com
og en del andre plasser...

Effekten av risskall og andre fillere har vært diskutert før, men kort sagt så fungerer det nettopp som en filler, mindre krutt på større plass. Mer luft fører igjen til at varmen sprer seg fortere i shell, og resultatet er at alt kruttet blir antent, før shell sprekker. Du får dermed maksimal effekt, og faktisk bedre symetri. I tilegg vil det tørre skallet gløde i øyeblikket etter at kruttet har brent vekk. Disse glørne vil dermed hjelpe å antenne stjernene.

Fordelen med akkurat risskal er skålformen på de som lett samler opp krutt, i tillegg til at de er billige, meget lette i vekt/drøye i bruk, samt den gløde-effekten jeg nevnte.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Personlig bruker jeg BP på alt, og booster med slowflash. Jeg benytter også puffet ris som er krympet (sprayet med vann, deretter tørket) fremfor risskall.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker du puffet ris fremfor risskall egentlig?

Undrer bare siden man må krympe så voldsomt mye puffet ris bare for en skarve 4" liksom.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Puffet ris har de i alle butikker og er dritbillig. Riskall må bestilles å koster mer.
Sitat av sven Vis innlegg
Puffet ris har de i alle butikker og er dritbillig. Riskall må bestilles å koster mer.
Vis hele sitatet...
Det vet jeg, men for meg hørtes det ut som om Nygaard ville valgt puffet ris fremfor risskall uansett dersom han hadde hatt begge deler foran seg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvorfor bruker du puffet ris fremfor risskall egentlig?

Undrer bare siden man må krympe så voldsomt mye puffet ris bare for en skarve 4" liksom.
Vis hele sitatet...
Du MÅ ikke krympe så mye som et riskorn. Men det kan gjøres for å unngå flassproblemet, om man har det. Hvordan effekt det har på breaket vet jeg ikke, men folk har aldri klagd på ukrympet puffet ris.
Sitat av Bob Vis innlegg
Beste innlegg noen gang? yes sir, du skal få kp for den.
Vis hele sitatet...
Den skjønte jeg ikke.
Sitat av Up Vis innlegg
Du MÅ ikke krympe så mye som et riskorn. Men det kan gjøres for å unngå flassproblemet, om man har det. Hvordan effekt det har på breaket vet jeg ikke, men folk har aldri klagd på ukrympet puffet ris.

Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt noenting om heller.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Undrer bare siden man må krympe så voldsomt mye puffet ris bare for en skarve 4" liksom.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg misstolket "...siden man må..." littegranne, men det hørtes ut som om du ikke skjønte hvorfor han bruker puffet ris fremfor risskall da det er så slit med all krympingen, så jeg ville bare påpeke at det er et steg man kan droppe, så det er ikke så slit alikevel.
Jeg vet godt hvordan dette kan unngås, men jeg nevnte ingenting om flassproblemer.
Uansett avventer jeg svar fra Nygaard så får vi se om det er nettopp dette som gjør at han velger puffet ris fremfor risskall.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nah. Det har med økonomi/tilgjengelighet å gjøre. Mulig storkvanta risskall er rimeligere/enklere enn puffet ris. Nå benytter jeg solsikkefrø (FK) til 5", og krympet puffet ris til 3", som er størrelsene jeg i hovedsak produserer. En 3" konsumerer meget lite, så et par poser puffet ris varer en evighet. 25 kilo solsikke er fine frø til fuglebrettet, samt en uendelighet av shells når de er dekket med BP.
Sist endret av Nygaard; 8. februar 2010 kl. 00:56.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Er det normalt, at det tar lang tid før Puffet ris tørker, etter de er gjort våte, får å krympe?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah. De tørker vel i løpet av en dag eller noe slikt, da spredd tynt utover aviser.
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Det har ligget 3 dager under lampe nå, og er enda passe fuktigt :S
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Puffet ris som krymper kan ta lang tid hvis du har brukt virkelig mye vann, så kornene krymper til størelsen av middagsris nesten. Kan man ikke like gjerne bruke jasmin-ris da, sånn btw? Størelsen og hardheten er ca det samme.

Sitat av Bob Vis innlegg
Jeg mener, se på innlegget da?



Det er noe av det mest ustrukturerte og idiotiske jeg noen gang har sett eller hørt. Det finnes ikke ett snev av logikk og mening i det hele tatt, og alle store bokstaver/komma er glemt. I stede har han masse random punktum.. Hvis han har skrevet dette serriøst er det definitivt det sykteste innlegget på wip hitill og fortjener en kommentar
Vis hele sitatet...
Ja det måtte bare være sarkasme det der. Men da jeg så at innlegget hadde fått KP så var det noe i hjernen min som sluttet å virke
Ris har fordoblet seg i pris nå, og veier jo også ganske mye mere enn puffet ris
Sitat av rotern Vis innlegg
Ris har fordoblet seg i pris nå, og veier jo også ganske mye mere enn puffet ris
Vis hele sitatet...
Hurtigris er veldig lett og luftig i forhold til de andre sortene.
Dessuten spår jeg at kursen på dette produktet vil holde seg stabil fremover.
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Jeg tror jeg ville droppet vanlig ris, det har en veldig glatt overflate så det er ikke sikkert BP'n sitter like godt fast. Muligens så vil det også svelle når det blir fuktig, slik at det flasser av.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hurtigris er veldig lett og luftig i forhold til de andre sortene.
Dessuten spår jeg at kursen på dette produktet vil holde seg stabil fremover.
Vis hele sitatet...
Men igjen så er det mye billigere å bruke puffet ris istedenfor.

Og om kursen for ris holder seg slik det er nå, så vil det være, ja: dyrt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
I allefall, puffet ris og stjerneruller er null arbeid praktisk talt. Tar kanskje 1 time å coate ett par poser, og da har man nok burst for 1 nyttår... Om man ikke er Rotern
skal faktisk til og coate 2 poser puffet ris ikveld/inatt alt ettersom jeg får lyst Kommer til å trenge noen poser fremover
▼ ... over en uke senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg har mange ganger tenkt på å bestille noen risskall fra utlandet, men kommet frem til at det må være ganske meningsløst!
Eneste argument, synes jeg, er at det finnes mye referansemateriale hvor de bruker risskall om du ønsker å kopiere/følge guider til punkt og prikke.

Puffet ris er lett tilgjengelig, og mer enn bra nok. Desutten har vi havreskall, solsikkefrø osv. Man må bruke hva man har i nærområdet, være litt kreativ
Desutter er puffet ris langt mer effektivt enn risskall på større shells (6" og oppover) pga materialstyrken og den runde formen. Risskall presses ofte sammen for mye noe som hindrer varmespredning.
Very Important Pyrotechnician
Trådstarter
Puffet ris ER bra på 6" og opp, men på mindre shell så blir det for stort etter min mening. Spesiellt hvis man skal ha mer effekter i shellet, dobbel petal, SOS etc. Ned på 2"-3" blir det i tilegg litt upraktisk. Løsningen er selvfølgelig å krympe puffet ris før bruk, men det blir en operasjon ekstra, og hvis man ikke gjør det må man rulle det på, og det er igjen mere støv og søl enn å bare dumpe alt i en bøtte og riste.

Prisargumentet er selvfølgelig relevant, men for min egen del med mitt forbruk, så er det kanskje snakk om toppen 10-20 kroner ekstra å bruke risskall fremfor puffet ris i løpet av et år.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Rullingen gjør forsåvidt så man lettere får påført mye krutt med minst mulig vann, så det krymper minst mulig etter at BP laget har tørket, dermed, mindre flassing
Her hva det mye uenighet ute og går. Men jeg må sei etter det jeg har lest så trur jeg, jeg går for krympet puffet ris. Billig og greit. Og ja det er det ekstra skrite med og krympe risen men det går helt greit, pyro skal ikke gå fort og bli jort ferdig fortest mulig det skal ligge lit arbeid bak også, etter min mening.
man har ikke så mye igjen av 1 pose puffet ris etter krymping, skummelt lite faktisk
Jeg vil anslå at det blir ca. 3dl igjen etter krymping dersom man krymper en hel pose.
Sist endret av Knask; 22. februar 2010 kl. 07:46.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har prøvd meg på å krympe puffet ris nå, men de ender jo opp som MINDRE enn vanlige riskorn! Er det ingen som har vurdert å belegge dem PÅ vanlig ris? Har nettopp testet dette ut og BP'et henger bra på, så får vi se i et av de neste shellene...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Husk man bør overfylle bomben med burst. Hvis du bruker ris, ser jeg får meg at du kan få problemer ved lukkingen, med tanke på perfekt mengde ris. For lite å stjernene kan vandre. For mye og du får ikke lukket. Puffet ris deriomt kan komprimeres, og vil da bli lukket igjen, og samtidig presse stjernene utover.
Sant nok... Men det kan vel brukes til sylindershells, som får den strukturelle styrken fra innholdet. Da vil det nok være en fordel med noe som ikke komprimeres...
Ser et program på tv nå om fyrverkeriproduksjon. De bruker ikke risskall til burst, bare granulert svartkrutt. Tipper rundt 4 Mesh.

Hva er fordelene med risskall framfor granulert BP?
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Nå siterer jeg, har spurt om det tidligere. Det gir størreoverflate for bedre tenning og mer plass til utvikling av varme gasser...
...og man slipper å fylle dem opp med satans mengder med svartkrutt
@Ffojt: Hvis man granulerer det i like store biter som rrisskal, blir det like stor overflatet

@VivaLatrina: Jeg ser den
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Man bruker risskall fordi det er billig og har stor overflate. Puffet ris, gressfrø og andre frø/skalltyper fungerer like godt. Poenget er at man skal gjøre slik at det blir mye luft i svartkruttet slik at varmen sprer seg raskt når det antennes og man får en raskere og mer effektiv reaksjon.
Du må ikke misforstå dette med at det er oksygenet i lufta som får det til å reagere raskere, kruttet har nok oksygen i seg. Poenget er å lage rom for varme gasser.
Vis hele sitatet...
Ehem?.....

Edit: Ikke misforstå, prøver ikke være bedrevitende, bare litt happy når jeg for en gangs skyld vet noe...
Sist endret av Ffojt; 7. mars 2010 kl. 19:37.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
La meg gjette, det var sylindershells og? Vet ikke hvor stor rolle dette spiller, men ser ofte de gjør det sånn.