Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1681
Vi ser at revolusjonen i Egypt har inspirert mennesker i hele Midt-Østen. I går brakte demonstrasjoner løs i Iran.

I Iran vil det være kanskje vanskeligere å gjennomføre en revolusjon enn i Egypt, pga. det ekstremt autoritære og voldelige styre, men det er dog gjennomførbart. Internasjonal støtte vil være et must. Forrige gang det ble organisert store demonstrasjoner mot regimet i Iran, ble det overdøva av valget i USA, ironisk nok, er det amerikansk media som også i dag vil være avgjørende for situasjonens utfall.

Amerikanske politikere har alt vært ute og støtta demonstrantene muntlig. Ikke overraskende nok, er det i USAs høyeste interesse å fjerne Iran som stormakt i Midt-Østen, og en revolusjon hadde vært greit i den sammenhengen.

Men er det spiselig at USA støtter demonstranter i Iran, med begrunnelse i at de støtter en "demokratisering" av Midt-Østen, mens de ikke nevner opptøyer i deres allierte land? I Bahrain (et lite land i den Persiske bukta), ble mennesker drept under brutal håndtering av demonstrasjoner i går.

http://www.huffingtonpost.com/2011/0..._n_822991.html
http://cryptome.org/info/bahrain-pro...in-protest.htm
USA bryr seg bare om seg selv. I dette tilfellet tenker de også bare på seg selv, men de støtter noe bra(mener jeg), så de gjør jo ikke noe galt sånn sett(mener jeg).
Syns det er bra at det er nå demonstrasjoner mot islamske regimet i Iran, men det er klart mye vanskeligere enn i Egypt. Damene hadde mye frihet under sjahen makt før mullane tok makten i Iran. Nå får de ikke lov å gå ut på byen om kvelden uten at en mannlig slektning er med. Er så lei av Iran regime, hvis jeg var iraner da kunne jeg tenke meg å demonstrere. Syns også persiske damer er en av de verdens fineste damer
Når ikke economic hitmen fungerer, prøver man å styrte. Halliburton trenger oljeledningen sin gjennom midtøsten og Iran står i veien. Iran blir for åpenlyst å bombe eller starte direkte vestligsponset revolusjon (Hugo Chavez ga ikke etter for economic hitmen så de prøvde seg på han og, men folk gjennomskuet det trass i vestlig propagandamedia) så de prøver å starte ringvirkning med å styrte en eller annen fjott som har satt seg litt til motverge i et land som allerede er USA/vesten/globalist-vennlig.

An expendable asset!
Sist endret av offjerk; 15. februar 2011 kl. 14:30.
Iran skal ikke falle,da dør alle palestinske frigjørings-gruppene. Hizbollah blir dratt rett ned,er jo trossalt Iran de får all støtten fra.

Ja,USA vil støtte alt de kan for å styrte iranske-regimet. Fordi da blir lillebror Israel trygge i midtøsten.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Kirder Vis innlegg
Iran skal ikke falle,da dør alle palestinske frigjørings-gruppene. Hizbollah blir dratt rett ned,er jo trossalt Iran de får all støtten fra.

Ja,USA vil støtte alt de kan for å styrte iranske-regimet. Fordi da blir lillebror Israel trygge i midtøsten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du så sikker på det? Hvis demonstrasjonene fungerer og styret i Iran blir styrtet, tror du ikke den nye folkevalgte regjeringen vil være like eller mer skeptiske som Israel som den tidligere? Jeg vil tippe at iranere generelt er skeptiske til Israel og dette vil vise seg i en folkevalgt regjering.
Sitat av offjerk Vis innlegg
Når ikke economic hitmen fungerer, prøver man å styrte. Halliburton trenger oljeledningen sin gjennom midtøsten og Iran står i veien. Iran blir for åpenlyst å bombe eller starte direkte vestligsponset revolusjon (Hugo Chavez ga ikke etter for economic hitmen så de prøvde seg på han og, men folk gjennomskuet det trass i vestlig propagandamedia) så de prøver å starte ringvirkning med å styrte en eller annen fjott som har satt seg litt til motverge i et land som allerede er USA/vesten/globalist-vennlig.

An expendable asset!
Vis hele sitatet...
Tror du vestlig etterretning er ansvarlig for opptøyene i Egypt? Hva baserer du det på? Jeg veit at USA har vært involvert i motstandsbevegelser over hele verden tidligere, men alltid mot ant-vestlige styrer. Om de finansierte/konstruerte et kupp mot sin allierte, ville det vært et stort svik. I disse wikileaks-dager, tror jeg ikke de hadde turt det.

Zeitgeist: Addendum hadde et par interessante poeng, men jeg tror ikke den forklarer alle hendelser i moderne historie.Tror heller det var generell misnøye i kombinasjon med finanskrisas ettervirkninger som gjorde at folk fikk nok.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg veit at USA har vært involvert i motstandsbevegelser over hele verden tidligere, men alltid mot ant-vestlige styrer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke. Foreksempel tror ikke de contras kjempet mot i Nicaragua var anti-vestlige.
Hva nå vestlig skal bety, stater styrt av europeiske etterkommere, tilhengere av liberale ideer, Europa og Usa, vest for midtøsten, vest for Spania.

Skjønner jo hva du mener, men synes begrepet vesten og vestlige er lite beskrivende.
Sist endret av St.Vitus; 15. februar 2011 kl. 20:20.
Ironi nok at Egypt kjempet for islamsk styre, mens iranere kjemper for vestlig demokrati.
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Ironi nok at Egypt kjempet for islamsk styre, mens iranere kjemper for vestlig demokrati.
Vis hele sitatet...
Gjorde "Egypt" det? Demonstrantene var fra alle religioner og aldersgrupper og gjorde opprør mot korrupsjon, manglende demokrati, arbeidsløshet og vanstyre fra Mubaraks terrorregime. Jeg har ikke lest noe om at de millionene av demonstranter nødvendigvis gjorde opprør til fordel for islam.
Det muslimske broderskapet vil ha makta i Egypt og det blir samme tilstander i Egypt som i Iran, hvis de tar makta.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4022063.ece
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Det muslimske broderskapet vil ha makta i Egypt og det blir samme tilstander i Egypt som i Iran, hvis de tar makta.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4022063.ece
Vis hele sitatet...
Og? Det muslimske brorskapet representerer ingen andre enn seg selv, og i hvertfall ikke de millioner av demonstranter man så på gata i Kairo.
What ever. Hvis de muslimske broderskapet stiller til valg og vinner valget, da blir det samme tilstander i Egypt som i Iran.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Løken92 Vis innlegg
What ever. Hvis de muslimske broderskapet stiller til valg og vinner valget, da blir det samme tilstander i Egypt som i Iran.
Vis hele sitatet...
Det muslimske brorskapet sier at de ikke vil stille til valg i Egypt, og på hvilket grunnlag kan du si at hvis de hadde vunnet valget ville det blitt samme tilstander i Egypt som i Iran? Hva vet du egentlig om det Muslimske brorskap, bortsett fra den dritt-dokumentaren som gikk på tv2?
Mente å huske at muslimske broderskapet ville stille til valg. Mulig at jeg tar feil. Shoot me if i take wrong
Så lenge det blir ikke sharia lover i Egypt, er jeg fornøyd. Håper at Egypt får en lysende fremtiden med et friskt demokrati.

For min del kan politikere være muslimer, men ikke ta med islam i politikk, det blir bare feil. Se på Iran, de er styrt av muslimer som følger sharia lover slavisk. Hvorfor er det rapport av brudd av menneskerettigheter, henging av flest personer i verden og damene er undertrykket som faen? De har uran som kreves til å lage atombombe. Mulig jeg er paranoid, men jeg ønsker all lykke til demonstrerende folk i Iran.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Det stemmer nok ikke. Foreksempel tror ikke de contras kjempet mot i Nicaragua var anti-vestlige.
Hva nå vestlig skal bety, stater styrt av europeiske etterkommere, tilhengere av liberale ideer, Europa og Usa, vest for midtøsten, vest for Spania.

Skjønner jo hva du mener, men synes begrepet vesten og vestlige er lite beskrivende.
Vis hele sitatet...
Nei, USA støtta contras i Nicaragua, mot Sandinistaene - som for øvrig var anti-vestlige. Synes anti-vestlig er et greit begrep, selv om det, som alt annet, har sine svakheter. Vestlig vil være synonymt med pro-amerikansk, -engelsk, -fransk og -tysk. Men det er uansett ikke poenget.
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Mente å huske at muslimske broderskapet ville stille til valg. Mulig at jeg tar feil. Shoot me if i take wrong
Vis hele sitatet...
Ratatatatatatata.

The long banned Muslim Brotherhood said Tuesday it will form a political party once democracy is established in Egypt but promised not to field a candidate for president, trying to allay fears at home and abroad that it seeks power.
Vis hele sitatet...
Sist endret av caperno; 15. februar 2011 kl. 23:40.