Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 33327
Heisann kjære Freakere,

Jeg har nettopp bestilt en del rø av disse Bonsai trærne;
Japanese White Pine
Japanese Red Maple

Lurte i den anledning på om det er noen her som har erfaring med å gro disse plantene helt fra scratch, da jeg har begynt å ville sette meg inn i en ny og beroligende hobby. Jeg har kun kjøpt frøene som vil ankomme om noen dager (Som også får meg til å spørre om disse frøene er lovlige mtp. den nye idiotiske legemiddel-loven) og tar gjerne imot tips om hvor jeg kan kjøpe fine krukker som egner seg til å gro nevnte planter i til en rimelig penge om prosjekte(ne) blir vellykket. Hoved poenget til tråden er å få tips, eventuelt guides til hvordan jeg går frem både når det kommer til hvilken jord/gjødsel man bør bruke til selve prosessen med vanning, sollys, temperatur osv. Setter stor pris på alle innspill! Generell Bonsai-prat er også velkommen, del gjerne dine efaringer
Anbefaler en sånn middels stor blomsterpotte så den ikke får så mye næring, og til jord kan du nok bruke vanlig jord.
Tar det lang tid å gro et slikt tre?
Red Maple var heftig.
Har alltid likt bonsai trær. Hadde ett som var nærmere 20 år gammelt som tok kveld etter at jeg på mystisk vis ikke kom på å vanne den på evigheter. Tror nesten jeg må gå til innkjøp av noen nye nå, men jeg har ikke tålmodighet til å gro de frem fra frø, litt synd at utvalget på plantasjen ikke er noe å hoppe i taket for
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Tar det lang tid å gro et slikt tre?
Vis hele sitatet...
Ja, opptil 5 år, men anbefaler og gro trær som finnes i Norge feks fure eller no, men wikihow har en fin artikkel om dette: http://www.wikihow.com/Grow-and-Care-for-a-Bonsai-Tree
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Anbefaler en sånn middels stor blomsterpotte så den ikke får så mye næring, og til jord kan du nok bruke vanlig jord.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, men du har vell ikke noen lenker jeg kan se på disse pottene? Er litt vanskelig å forholde seg til "middels stor blomsterpotte", da noen blomsterpotter som er store er 30cm høy og andre er 50cm. Jeg regner også med at noen spesifikke jord-typer er bedre enn andre, og eventuelt at noen egner seg bedre til diverse 'planter' som Bonsai? Dette er da bare jeg som er uerfaren og prøver å tenke logisk

Sitat av Hater Vis innlegg
Hadde ett som var nærmere 20 år gammelt som tok kveld etter at jeg på mystisk vis ikke kom på å vanne den på evigheter. Tror nesten jeg må gå til innkjøp av noen nye nå, men jeg har ikke tålmodighet til å gro de frem fra frø, litt synd at utvalget på plantasjen ikke er noe å hoppe i taket for
Vis hele sitatet...
Sad story kompis, det må ha vært veldig kjipt! Det er av den grunn at Plantasjen o.l. butikker har dårlig utvalg at jeg kom frem til å kjøpe frø fra nettet. Skal plante alle frøene samtidig da jeg regner med at de fleste ikke vil overleve svært lenge(?)
Først og fremst er ikke bonsaidyrking en hobby i den forstand at du alltid har noe å gjøre. I praksis er det bittelitt arbeid hver uke eller hver annen uke, og det meste av "hobbyen" dreier seg om venting og uro for om du gjør ting rett. Jeg anbefaler at du leser deg opp på dette før du begynner, spesielt når du skal så fra frø. Biblioteket har mye fint. Begynn med å kjøp et såkalt minidrivhus i plast fra Biltema, Felleskjøpet eller lignende og bruk det når du skal så. Du skal ikke så rett i de store pottene.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Først og fremst er ikke bonsaidyrking en hobby i den forstand at du alltid har noe å gjøre. I praksis er det bittelitt arbeid hver uke eller hver annen uke, og det meste av "hobbyen" dreier seg om venting og uro for om du gjør ting rett. Jeg anbefaler at du leser deg opp på dette før du begynner, spesielt når du skal så fra frø. Biblioteket har mye fint. Begynn med å kjøp et såkalt minidrivhus i plast fra Biltema, Felleskjøpet eller lignende og bruk det når du skal så. Du skal ikke så rett i de store pottene.
Vis hele sitatet...
Nei jeg tror jo ikke akkurat at jeg skal sitte og klippe på planten hele dagen og være opptatt til hver en tid, men min hverdag er veldig hektiskt og en halv time med ro i sinn og sjel en til to ganger i uken er gull vært for meg. Når det kommer til tidsbruk på hobbyen kommer vell dette an på både hvor nøyen man er og hva man vil oppnå. Når det kommer til venting og uro vil jeg heller sette i et perspektiv av venting og spenning på om jeg gjør ting rett, da jeg som sagt har mange "forsøks-kaninen". Sistnevnte er også en faktor som setter en relativ faktor på tidsbruken.
Takk for tipset ang. minidrivhus, dette skal jeg få kjøpt snarest. Er dette noe som kan romme flere planter eller er det en liten versjon til hver enkelt? Jeg regner med at begge deler finnes, men sistnevnte hadde vært mer interessant for meg mtp. lus og/eller virus i form av sykdommer plantene vil ta opp i de tidligste fasene.
Jeg foretrekker å lese om dette på data da dette på en data da jeg sparer meg for tid og turing
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Takk for tipset ang. minidrivhus, dette skal jeg få kjøpt snarest. Er dette noe som kan romme flere planter eller er det en liten versjon til hver enkelt?
Vis hele sitatet...
Det kalles også spirekasse, frøkasse og lignende og fås på de fleste store plantebutikkene. Det har mange små kammer som fylles med god jord (spør hva de anbefaler) og som holder på på fuktigheten i spireperioden.
Sånn ser de ut:
http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9252190027806.jpg
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det kalles også spirekasse, frøkasse og lignende og fås på de fleste store plantebutikkene. Det har mange små kammer som fylles med god jord (spør hva de anbefaler) og som holder på på fuktigheten i spireperioden.
Vis hele sitatet...
Burde nesten ha skjønt at det var dette du mente, begynner å bli sent for en som våkner tidlig. Har du noe erfaring med Bonsaidyrking, da helst fra frø? Tenkte i såfall å høre med deg om du klarte å finne ut hvilken jord/næring hver av de to typene jeg har bestilt vil trives godt i? Beklager eventuelle skrivefeil som slapphet når det kommer til å ikke kjekke opp selv, ligger på tlf og halvsover.
BonsaiEmpire har noen tips om du ikke allerede har sett der
Ser også på BonsaiOutlet at det står følgende:
Don’t make the classic mistake of using regular potting soil for your bonsai. Normal potting soil is far too dense, and special bonsai soil mix offers exactly the right balance of nutrients for your bonsai.
Vis hele sitatet...
De hadde også en god del forskjellige typer jord.
Bonsai er sikkert en gøyal ting det altså, og jeg håper du lykkes med dette, og det innfrir dine forventninger. Men jeg har et spørsmål; hvorfor skal du dra inn et treslag som Pinus parviflora (din japanske hvitfuru, selv om dette ikke er noe offisielt navn)? Er det da ikke bedre å bruke Pinus sylvestris, eller vanlig furu på norsk? Den egner seg like bra til formålet, som noen annen furu. Og skulle du gjøre en nybegynnerfeil, så er det ikke noe stress å skaffe en ny!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
hvorfor skal du dra inn et treslag som Pinus parviflora (din japanske hvitfuru, selv om dette ikke er noe offisielt navn)?
Vis hele sitatet...
Som an enkelt burde forstå ut fra førsteposten så har ikke jeg noen viten om disse type vekstene. Jeg trodde dette ville komme godt frem da jeg stiller veldig grunnleggende spørsmål, og mener da spørsmålet ditt er åpenbart; Jeg har ikke peiling på de forskjellige typene og kjøpet var relativt spontant. Når jeg kjøpte disse frøene var det først og fremst utseende jeg var ute etter, da jeg ikke visste at det fantes norske furu-bonsai som du nevner. Jeg tar det at du vet litt hva du snakker om da du bruker italienske begrep, og spør derfor i den anledning om du heller ikke har noen brukervennlige guides' jeg kan lese meg litt opp på?

Takker igjen for all input
Har ingen erfaring med bonsai, men har en god del erfaring med planter. For spiring av frø til jordplanting, vil jeg anbefale jiffybriketter. Det er sammenpresset torv i små poser, som er PH-balansert og tilsatt næring. Du tilsetter vann, og de eser ut. Passer fint til minidrivhus, og de er lette å overføre til større potter senere.

http://www.hobbygartner.no/images/1-662135_1-662140.jpg
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Har ingen erfaring med bonsai, men har en god del erfaring med planter. For spiring av frø til jordplanting, vil jeg anbefale jiffybriketter. Det er sammenpresset torv i små poser, som er PH-balansert og tilsatt næring. Du tilsetter vann, og de eser ut. Passer fint til minidrivhus, og de er lette å overføre til større potter senere.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tipset #mm, dette skal jeg definitivt skjekke mere ut! Hadde vært fantastisk om noen hadde noen inspill mtp. hvordan bonsai-frø reagerer på disse jiffybrikettene, eller om jeg eventuelt burde finne noe annet å bruke.
Flere bonsai-kits kommer ihvertfall med torvbriketter.
Er bonsai en type plante eller tre-sort, eller er det et begrep på en metode for å gro enhver type flora i svært lang tid?
Arne J : Bonsai betyr noe sånt som 'lite tre i potte' noe sånt ca
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Flere bonsai-kits kommer ihvertfall med torvbriketter.
Vis hele sitatet...
Skriver her slik at andre kan se det istedetfor å sende på deg en rask PM Hvor kan man få kjøpt slikt? Jeg regner med at dette er noe som må kjøpes på nett, da jeg ikke kan huske å ha sett det noen andre plasser, jeg har dog heller ikke vært på utkikk etter og vandrer svært sjeldent innpå Felleskjøpet, Plantasjen o.l.
Jeg kjøpte det på Cropshop en gang i tiden, men de finnes vel ikke lenger. Du finner det på ebay blant annet, men jeg husker også at moren min brukte det da jeg var liten, så man får det nok på helt vanlige hagesentere også.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Er bonsai en type plante eller tre-sort, eller er det et begrep på en metode for å gro enhver type flora i svært lang tid?
Vis hele sitatet...
Bonsai er et tre dyrket i en blomsterpotte. Og når treet begynner å etablere seg skikkelig, så blir det klippet og frisert til ønsket form jevnlig. Det blir i en lignende form som beskjøring på frukttrær, der en beskjærer frukttrærne så de ikke blir for høye, og sammen med dette yter mest frukt. Altså beskjæringen styrer veksten. Og det er en slik styring av vekst dette er snakk om. Men jeg oppfatter, at den er i en mere ekstrem form. Da det noen ganger virker som, at trærne ikke er langt unna grensen til å klare seg noen ganger. Det eldste bonsaitreet vi vet om, er et tre på minst 500 år.

Ifølge den engelske Wikipedia siden, så tyder det på at eineren også er et egnet bonsaitre.

Og hvis du er "fersk" på å dyrke potteplanter SoppVandrerne, så hadde jeg begynt med en vanlig potteplante først. Eller tatt en liten einer- eller furuspire med litt jord i en litt eldre skog et sted (det viktigste er at det ikke er plantefelt til skog). Og heller begynt med denne. Men for høflighetens skyld, bør en kanskje spørre grunneier først.

Ellers så mener jeg, at å dille med pelargonier, flittiglise, ildtopp, alpefiol eller hvilken som helst annen "vanlig" potteplante, kan kanskje være like beroligende. Du kan iallfall få mere erfaring på å dyrke planter, før du begynner rett på bonsai.

<OT>Ellers så er jeg elendig med potteplanter selv. Det jeg driver mest med, npr det gjelder planter, er å artsbestemme og kartlegge flora. Altså jeg er en hobbybotaniker.
Så i vår fikk jeg og en annen nerdekompis et oppdrag, med å kartlegge fremmede arter langs Mjøsa av fylkesmannen i Hedmark. Dette gjelder da arter med status SE (svært høy risiko) og HI (høy risiko), som vi vet eller forventer vil gjøre livet (veldig) surt for de (noen av) norske artene. Altså de utkonkurrerer de stedegne artene, og noen av dem kan til og med på sikt utrydde noen norske arter!
Du kan se mere om hva jeg har funnet totalt her.
Og mere om de fremmede artene kan du lese om her.</OT>
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det kalles også spirekasse, frøkasse og lignende og fås på de fleste store plantebutikkene. Det har mange små kammer som fylles med god jord (spør hva de anbefaler) og som holder på på fuktigheten i spireperioden.
Vis hele sitatet...
De var detsverre tom for dette på plantasjen, så endte opp med å bruke noe hjemmelaget, hehe, håper det gjør susen:

Kjøpte et blomsterpotte-fat 1/2
2/2
Kastet i jord og frø
Smekket på noen få lag med plastfolie

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg kjøpte det på Cropshop en gang i tiden, men de finnes vel ikke lenger. Du finner det på ebay blant annet, men jeg husker også at moren min brukte det da jeg var liten, så man får det nok på helt vanlige hagesentere også.
Vis hele sitatet...
Plantasjen hadde, også kjøpe jeg litt gjødningspinner som jeg kastet en bit på 0.95cm oppi hver av suppen (Blandet sammen tre og tre frø) Jeg bestemte meg forresten for å kutte opp "tråd-huden" på disse torvbrikettene slik at jeg kunne forme jorden litt mer idéelt for bruken.

Takk for tips folkens, da er det bare til å smøre seg inn med tålmodighet!

Edit; Beklager eventuelle skrivefeil jeg overså
Sist endret av SoppVandreren; 24. oktober 2015 kl. 02:33.
Lykke til med prosjektet ditt, det kan jo gå bra selv om jeg er meget skeptisk. Det er ikke bare å kaste frø i jorda og tro at det skal vokse opp et bonsaitre sånn i en fart. Det er ikke meningen å være negativ, men det er ikke akkurat de letteste potteplantene du har gitt deg i kast med. De bonsaiene jeg har hatt har hatt en vid potte som var ganske grunn, kantene gikk innover, slik at jordoverflaten ble liten. Det er kombinasjonen av lite jord, lite næring og kutting og av røtter og greiner som gjør at treet får det karakteristiske bonsai utseende. I teorien kan alle slags trær formes slik, men nåletrær er ofte brukt. Jeg håper du får det til, frø og jord er jo ikke så dyrt at du ikke tåler å prøve deg fram. Du skal ha for pågangsmotet, jeg hadde nok valgt andre planter dersom jeg var uerfaren i gartnerfaget.
Klem fra Betty
Kult, har selv et par avocado frø liggende til spiring som jeg tenker å dyrke til et bonsai-tre med håp om å få frukter på det etter hvert, lykke til!
Nurse Betty: Å gro planter er jo i utgangspunktet veldig enkelt. En latmannshobby, med mindre det er på stor skala da. Skal man drive med det, og faktisk ha noe å drive med annet enn å vanne og vente, så må man avansere. Like greit å gjøre det fra starten av, synes jeg. Vanlige potteplanter blir fort litt kjedelig
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vanlige potteplanter blir fort litt kjedelig
Vis hele sitatet...
Spør du meg, så kommer det nå veldig på hav du har. Ildtopp synes også jeg er kjedelig. Men er prydpepper, bananpalme, mangobuske, ingefær, avokado, laubær, myrt, oliven og komquat kjedelige også? Disse er ikke eller lite giftige, altså greie for hus med barn. Men det er jo en drøss spennende giftige planter også. Jeg mener potteplanter er ikke mere kjedelig enn ens fantasi.
True that amdb73 =) Misforstå meg rett. Jeg digger planter av alle slag. Men det er ikke nødvendigvis så mye å gjøre med dem, med mindre man utvikler noen teknikker, eksperimenterer med utstyr osv. Gjør man det, så blir det fort en mye mer interessant hobby.

Hm. Kom plutselig på at jeg kjøpte noen bonsai-kits i Nederland for noen år siden. Kanskje jeg joiner eksperimentet ditt SoppVandrerne. =)
Sist endret av mentalmelt; 25. oktober 2015 kl. 05:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er selvfølgelig helt enig i at det er gøy med planter, og ønsker alle som vil prøve seg lykke til. Det er flott om dere holder oss oppdatert med bilder, moro å følge med på andres prosjekter uansett hva dere dyrker. Her går det i orkideer, pelargoniaer, pasjonsfrukt, palmer og grønnrenner. Egentlig liker jeg best å dyrke planter ute i hagen, men nå er jo sesongen over for denne gang. Lykken er å få et drivhus en vakker dag. Noen som har erfaringer med det?
Klem fra Betty
Hei igjen!

Da har jeg gått til neste steg for å kjøpe inn ett mini-drivhus og noen "LED-lysledninger" som kan både få plantene til å tro at det er sol og varme. Spørsmålene mine er følgende; Hvilken belysning burde jeg bruke? Her er styrke 1/15 - 8/15 og 15/15, eventuelt kan lyset bli for sterkt? Andre spørsmål; Kan dette lyset være brannfarlig? Klarte ikke å finne ut noe særlig om det på nett da jeg ikke er noe flink med elektronik, men har avbildet pakningen (Bilde 1) - (Bilde 2) og funnet en link til hva jeg tror hva kan være den samme typen (Det er samme leverandør).

Bonus-spørsmål; Jeg har gjort drivhuset helt lufttett, burde jeg åpne den ene 'luft-slusen' på toppen av lokket som man kan se på bildene? Setter stor pris på svar

Edit; Lyset kostet 1179,- om det skulle være relevant mtp. brannfare, da dette mest sannsynlig ikke er noe "jalla" elektronikk som man ser på eBay o.l.
Sist endret av SoppVandreren; 27. oktober 2015 kl. 22:30.
LED er ganske kaldt i forhold til vanlige lys, derimot driveren til LED'en kan bli varm, så det er den du vil bekymre deg for. Uansett 1,2k for et par LED-striper, høres dyrt ut.
Sitat av zlagther Vis innlegg
LED er ganske kaldt i forhold til vanlige lys, derimot driveren til LED'en kan bli varm, så det er den du vil bekymre deg for. Uansett 1,2k for et par LED-striper, høres dyrt ut.
Vis hele sitatet...
Da har jeg lagt driveren i en 'flytende' possisjon, så denne burde utgjøre null fare. LED-stripen fikk jeg til langt bedre pris, dog nevt pris var orginal fra butikk.

Edit; Her er et bilde av driveren da jeg vet folk på nFF liker å se bilder
Sist endret av SoppVandreren; 27. oktober 2015 kl. 23:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Da har jeg lagt driveren i en 'flytende' possisjon, så denne burde utgjøre null fare. LED-stripen fikk jeg til langt bedre pris, dog nevt pris var orginal fra butikk.

Edit; Her er et bilde av driveren da jeg vet folk på nFF liker å se bilder
Vis hele sitatet...
Det der er litt overkill egentlig, men går sikkert bra, kan føre til litt stress på kabelen, men ikke så mye.

Som nevnt før, LED gir ut live varme i forhold til vanlig lys og spesielt i forhold til drivhus lys, du kan bare kjenne på dem etter å ha hatt på dem en stund så avgjør du det selv også forsåvidt. Jeg har iallefall aldri opplevd at LED blir spesielt varme.
Sitat av zlagther Vis innlegg
Det der er litt overkill egentlig, men går sikkert bra, kan føre til litt stress på kabelen, men ikke så mye.
Vis hele sitatet...
Hehe ja tenkte det samme selv, men to av vekstene skal stå slik i 120d så jeg er bare på den sikkre siden da dette føles ut som veldig lang tid for strøm til lys å stå på konstant. Ellers takk for input.
Hvor lang tid skal plantene dine bruke for å bli slik som på bildet? Har de spirt enda?
Fortsatt lykke til.
Klem fra Betty
For å bli slik som på bildet regner jeg med at det tar iallefall to til tre år, og de har ikke spirt enda da de kun har ligget i fire dager. De ligger og koser seg i den såkalte prosessen sjikt (Stratify), og det tar vell fire mnd. før disse vil spire. Kan legge til at jeg gjorde en feil når jeg startet på denne prosessen med å sjike dem ved å plassere frøene litt for langt unna hverandre. Dette fikk jeg ordnet opp i tidligere i dag.
Kjøp f.eks en slik for å styre lampene automatisk etter hvilken døgnrytme de vil ha. Vet ikke hvordan det er for dine, men "det vanloge" er vel 12 timer på, 12 timer av (12/12) eller 16/8. Det er viktig at du har lys som har rett farge temperatur (kelvin(k)) som passer fasen planten går igjennom.
Du kan jo gå i skogen og finne deg en liten furu eller gran om du blir utålmodig. Jeg trodde at det helst var tropiske og subtropiske arter som var best egnet innendørs, vil det fungere med et tre som i utgangspunktet vokser i kjøligere klima?
Jeg hadde noen venner som var helt hekta på bonsai. De hadde trærne utendørs i hyller på veggen med beskyttelse for regn og vind. Noen av trærne flyttet de rundt i hagen for å gi de optimale forhold. Det eldste treet var visstnok nesten hundre år gammelt, men de kan bli flere hundre år gamle.
Dette vil jeg høre mer om, kanskje jeg skaffer meg et tre eller to selv. Det er lenge siden jeg har hatt bonsai nå, men de fine pottene har jeg ennå.
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 28. oktober 2015 kl. 12:37.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Jeg trodde at det helst var tropiske og subtropiske arter som var best egnet innendørs, vil det fungere med et tre som i utgangspunktet vokser i kjøligere klima?
Vis hele sitatet...
Planen er å plassere noen av trærne utendørs da det er her de vil trives best, men skal definitivt prøve å ha noen av dem innendørs også, om de overlever så lenge Nå er de som sagt kun i prosessen som får dem til å tro at de er i tropiske forhold mtp. varme og sol, så skal de inn i kjøleskapen noen mnd. for å føle at det er vinter. Det er først etter dette de begynner å spire da de tror det er vår. Det er slik prosessen fungerer såvidt jeg forstår.
Det er flere arter som er avhengige av en kuldeperiode for å spire. Jeg dyrker stauder, men i steden for å sette pottene i kjøleskapet sår jeg de om høsten og lar de stå ute om vinteren, neste vår spirer de.Noen legger frøene i fryseren en stund for å etterligne vinter. Jeg regner med at du vet hvordan dine frø skal håndteres. Det fulgte kanskje med en veiledning i pakken?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det fulgte kanskje med en veiledning i pakken?
Vis hele sitatet...
Det var med en liten lappe på mine Pinus parviflora frø hvor det står at frøene skal være 60 dager i varme etterfulgt med 60 dager i kulde. Det står ikke så mye mer enn dette, og på mine Acer palmatum frø stod det ikke annet enn hva de var. Dette førte til at jeg måtte lese meg opp en del på nett hvor jeg ikke ble så veldig mye smartere da mange har veldig forskjellige meninger. Om jeg har gjort det riktig med sistnevnte er jeg litt usikker på, da jeg kom frem til at de skal først ligge 120 dager varmt for å så ligge 120 dager kaldt.
Acer Palmatum, japansk lønn, er et løvfellende vakkert tre, har et i min egen hage. Det burde holde med 60- 90 dagers stratifisering i kjølige og fuktige omgivelser. Jeg lurer på om du kan forklare hvorfor de frøene skulle trenge 120 dager i varme først? Poenget er å etterligne det som skjer i naturen, der modnes frøene om høsten, faller ned på bakken, utsettes for kulde og fuktighet gjennom vinteren og spirer til neste vår når det blir varmt igjen. Det er ikke kulde i seg selv som får frøet til å spire, men i kombinasjon med fuktighet blir skallet mykere så embryoet kan trenge gjennom. Vanlig norsk lønn oppfører seg som ugress, hver vår spirer de rundt over alt i hagen.
Klem fra Betty
Hmm, skrev et svar tidligere i dag, men vet ikke om jeg kom borti eller om en admin har slettet svare (Noe som ville være veldig rart). Uansett, grunnen til at jeg lar frøene ligge 120 dager i varme etterfulgt med 120 dager i kulde er fordi det er dette jeg har funnet ut på nett. Direkte hvorfor de skal det vet jeg ikke, da jeg ikke er noe særlig utdannet på området. Etter å ha sett på kjøps-informasjonen innpå eBay ser jeg faktisk at disse sepsifikke frøene ikke skal ligge varmt, så jeg takker for at du påpeker dette Da blir det til at jeg legger de i varmt vann igjen i litt over et døgn for å så kaste de i kjøleskapet i "nøyaktig 100 dager" som det så presist står på siden.

Jeg fikk også fem nye frø i dag av en annen type Pinus Parviflora som jeg skal gå frem slik;
Sitat av eBay
Stratify: Warm 60 Days, then Cold 90 days, 40 Degrees F in a Moist Medium
Vis hele sitatet...
Dette etter jeg har latt de berede seg vann i litt over et døgn. Anbefaler du at jeg lar plantene stå utendørs etter de har begynt å spire eller kaste dem inn i grohuset mitt til litt lengre ut i våren?
Sist endret av SoppVandreren; 29. oktober 2015 kl. 21:37.
Sånn umiddelbart så vil jeg ikke anbefale deg å sette små søte spirer ut i den norske vinteren. Dersom de spirer før det blir vår ville jeg hatt de innendørs. Jeg bruker ikke grohus, men det kan nok fungere. Det er viktig at plantene ikke tørker ut og ikke drukner/rottner. Har du mange frø, og de ikke koster for mye, kan du eksperimentere med noen ute og noen inne. Da må du være klar over at de kan fryse og dø. Lønnetrær som overvintrer har jo vokst seg "store" i løpet av sommeren.
Vær forsiktig med å bløtlegge frøene i vann for mye og for lenge, et døgn burde holde.
Lykke til videre, ser ut som om du har fått deg en ny kjekk hobby. Jeg blir ikke forundret om du prøver deg på andre typer planter også, mens du venter på at bonsaifrøene skal spire.
Klem fra Betty
Apropos andre planter, jeg har nå i dag (Igjen) fått en ny sending med en del Saflor-frø (Carthamus tinctorius) som jeg skal plante når våren nærmer seg. Planen er å ekstrahere olje som jeg kan bruke i mat når jeg høster frøene Har du noen formening om hvordan disse vil takle det norske klima?
Fikk utrolig lyst til å gro noe slikt selv nå, men så tittet jeg bort i vinduet og kom på at jeg har glemt å vanne den døende potteplanten igjen...

Tror jeg holder meg til kaktus.
Saflor, fagertistel, er en ettårig plante. Både blomst og frø kan brukes medisinsk. Sommeren i Norge er ofte for kald og våt til at planten kan produsere modne frø. Så de inne tidlig om våren, og plant de ut når faren for nattefrost er definitivt over. Hver vår er våre vinduskarmer fulle av diverse kar med massevis av frø. I tillegg har jeg en del løker som også trenger en tidlig start. Nå nyter jeg late dager på gartner fronten, kun palmer, orkideer, grønnrenner, pelargoniaer, kaktuser, gummislanger, pasjonsfrukt og primula å stelle
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 30. oktober 2015 kl. 21:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Apropos andre planter, jeg har nå i dag (Igjen) fått en ny sending med en del Saflor-frø (Carthamus tinctorius) som jeg skal plante når våren nærmer seg.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier du ikke bare safrantistel, som er det offisielle norske navnet på Carthamus tinctorius.


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Planen er å ekstrahere olje som jeg kan bruke i mat når jeg høster frøene Har du noen formening om hvordan disse vil takle det norske klima?
Vis hele sitatet...
Ellers vil jeg ikke anbefal å innføre frø i vilden sky slik. Kjøp dem kun i norske frøforetninger eller store seriøse utenlandske, så muligheten for det følger med utøy og sykdom blir minimal. Ellers er safrantistel en art, som i seg selv ikke vil utgjøre noen trussel for norsk natur! Så slik sett kan du dyrke den i din hage med god samvittighet!


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Planen er å ekstrahere olje som jeg kan bruke i mat når jeg høster frøene
Vis hele sitatet...
Hvis du har planer om å presse ut frø, så må du begynne å dyrke i litt stor skala, og investere i maskineri. Husk frøene er som oftest veldig små, og oljeinnholdet er ikke så stort. Så du må ikke bli sjokkert, om oljeavlingen bare blir noen få dråper.


Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Har du noen formening om hvordan disse vil takle det norske klima?
Vis hele sitatet...
Det går nok fint å plante dem, men om dem kommer i blomst kommer an på klimaet der du bor. Og jeg vet ikke hvor du bor, så det kan jeg ikke si noe om. Men ikke regn med den vil overvintre. Og du er antageligvis heldig, hvis du får modne frø! Men dette avhenger også selvsagt av klimaet der du bor


Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Saflor, fagertistel, er en ettårig plante. Både blomst og frø kan brukes medisinsk.
Vis hele sitatet...
Hvis du har brukt urtekilden som kilde på dette, så bør du (re)vurdere din kildekritikk. Jeg har aldri hørt om ordentlige medisiner kommer fra safrantistel. Og da tenker jeg, at det er en grunn for akkurat det. De "medisinske egenskapene" er antageligvis ikke mye bedre enn placebo.

Men den har vakre blomster, som er fine å se på da. Så en kan ven kanskje si, at det å ha noe vakkert rundt seg har en liten medisinsk effekt på "sjela".
▼ ... over en uke senere ... ▼
Alle vet at ordentlige medisiner kommer fra apoteket, men noen bruker urter som medisin. Det er presisert at en kopp te av fagertistel kan ha beroligende effekt, det gjelder nok for mange av de tekoppene som drikkes. En liten morsomhet er at Hansa bruker konsentrat av fagertistel som farge i sin grapefrukt soda.
Hvordan går det med frøene sine TS, venter du på bonsaifrøene, eller har du andre planter på gang?
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Alle vet at ordentlige medisiner kommer fra apoteket, men noen bruker urter som medisin.
Vis hele sitatet...
Gjør alle det? Det var ikke så lenge siden, at jeg så på fjesboka ei som lurte på "medisin"planter mot eventuell lungebetennelse for sitt barn.

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Det er presisert at en kopp te av fagertistel kan ha beroligende effekt, det gjelder nok for mange av de tekoppene som drikkes.
Vis hele sitatet...
Det må bli KAN, men jeg tror da mere på placebo her. Og jeg er sikker på, at da hjelper blomstene av åkertistel like mye!

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
En liten morsomhet er at Hansa bruker konsentrat av fagertistel som farge i sin grapefrukt soda.
Vis hele sitatet...
Som fargestoff ja. Dem bruker også mye betakaroten (fra gulrot), klorofyll, karmin (most kaktuslus) og svidd sukker som fargestoffer også, uten at dette har noe medisinsk virkning for det (bortsett fra betakaroten ved A-vitamin mangel).


Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hvordan går det med frøene sine TS, venter du på bonsaifrøene, eller har du andre planter på gang?
Vis hele sitatet...
Lurer jeg også på. Ble det furu, eller hva ble det?


Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Takk! Klem tilbake!
Jeg tror vi er helt enige om at denne planten som vår venn vil dyrke ikke er en medisin plante, og i at noen planter har medisinsk virkning. Dette er heller ikke en diskusjon om placebo, fra min side i alle fall. Det som er spennende er å høre om hva han og andre dyrker i stuer, boder, kjøkken og kleskott
Klem fra Betty