Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3672
Hei,

Min italienske kjæreste har gjort meg sær på kaffe, og jeg bruker en kanne type: http://www.schnaeppchenfuchs.com/wp-...3/bialetti.jpg

Siden jeg enda ikke har gått tom for kaffen jeg tok med meg hjem, har jeg ikke funnet ut hvorvidt denne typen selges i butikk i Norge eller om jeg må til spesialbutikker. Google har ikke vært spesielt hjelpsom, men det har vært et helvete å finne riktige søkeord.

Kan man her bruke vanlig filtermalt kaffe? Jeg er ikke spesielt glad i de typene filtermalt vi har her, selv om det er godt mulig det har kommet nye typer. Relativt forvirrende når jeg får høre i Italia at "dette er en moccakanne" og dermed leter etter mocca i Norge.

Så, spørsmålet: Kan jeg bruke filtermalt? Den virker grovere enn den jeg hadde med meg hjem. Kan jeg bruke espresso, eller vil det bli håpløst siden det ikke er en presskanne?

Takk for svar!
Du kan bruke den malingsgraden du vil, men for å få best mulig kaffe må du bruke riktig grad.
Det beste er å kjøpe en kaffekvern.
Det er veldig stor forskjell på ferdigmalt og ferskmalt kaffe.
Selv bruker jeg håndbrygger og selvmalt kaffe. (Kalita Wave)
Jeg bruker espresso malt
Funker fint ,type Illy f.eks
Takk for svar så langt! Jeg har lagt merke til at vanlig filtermalt er en del grovere enn den jeg har per idag, så kaffekvern kan nom være lurt.

Jeg foretrekker finmalt, men er ikke kommet meg helt over på espresso enda.
Kroppen min er ikke så glad i koffein, så for min del er det mest for fordøyelsen. Det har hjulpet meg enormt med én kopp om morgenen og én etter middag.
kjøp en god kaffekværn, og skikkelig kaffe. Alt for mange kjøper trist kaffe, det finnes så mye deilig kaffe der ute.
Jeg tror nok det blir til det ja. Drakk nitrist Ali hos muttern her forleden, det gikk ikke ned for en femmer.
Problemer med kaffe i Norge er at de fleste butikker kun selger ganske mørkbrennt kaffe. (Og selv de med lav brennhetsgrad på pakningen er egentlig ganske mørkbrennt). Så selv synes jeg det meste på butikken ikke er noe godt.

Gå innom en god lokal kaffebar og spørr etter en litt fruktig kaffe som ikke er veldig mørkbrennt. Kanskje du finner noe du liker.
Espresso er først og fremst en måte å brygge kaffe på. Når man snakker om kaffe før brygging som espresso, så mener man ofte at det er kaffe som smaksmessig og kvernemessig er optimal for å brygge på espresso-vis.

Det at det kalles en mokkakanne (kalles også bialetti) er ikke relatert til kaffedrikken "mocca" som inneholder sjokolade.

Det eneste som i bunn og grunn skiller forskjellige kaffer fra hverandre, hvis vi ser bort i fra smaken, er malegrad. Så det du ser etter er en kaffe med rett malegrad. I mokkakanne bruker man vanligvis ganske finmalt kaffe, så en kaffe med espresso-type malegrad burde funke greit.

Det beste er dog å kjøpe en kvern. Da kan du kjøpe kaffe utelukkende basert på smak og male tilpasset måten du har lyst til å brygge på. Da kan du f.eks bruke samme kaffe i trakteren, mokkakanne og presskanne. Videre så har finmalt kaffe veldig kort holdbarhet. Smaken er tydelig verre etter et par dager. Hvis du derimot oppbevarer kaffen som bønner frem til du skal brygge, så holder kaffen seg mye bedre.

Wilfa har brukbare kverner til en relativt billig penge. Har neste samme modell som den jeg linket til, og er fornøyd med kverna.

Videre vil jeg slenge meg på etse sin anbefaling. Gå på en bra kaffebar og kjøp en god lysbrent kaffe. Personlig synes jeg lysbrent kaffe med tydelig sitruspreg er fantastisk. Jeg tror at grunnen til at mesteparten av butikk-kaffe er mørkbrent, er at mørkbrent kaffe i større grad skjuler kaffens kvalitet. Den brente smaken dominerer over kaffens aromaer. Med en lysbrent kaffe smaker du mye mer av kaffens aromaer, men hvis du har en dårlig kaffe så blir det også veldig tydelig.
Sist endret av Pinneknurk; 27. september 2015 kl. 13:01.
Beklager OT, men jeg føler for å dele denne instagramkontoen: Brutal Barista hahah. Men ja, ta turen innom en kaffebar; hvis du bor i en stor by har de masse godt å velge mellom.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Problemer med kaffe i Norge er at de fleste butikker kun selger ganske mørkbrennt kaffe. (Og selv de med lav brennhetsgrad på pakningen er egentlig ganske mørkbrennt). Så selv synes jeg det meste på butikken ikke er noe godt.

Gå innom en god lokal kaffebar og spørr etter en litt fruktig kaffe som ikke er veldig mørkbrennt. Kanskje du finner noe du liker.
Vis hele sitatet...
Det begynner å komme seg! Friele har noen relativt lysbrente bønner som de kaller Barista.
Anbefaler deg å kjøpe en kaffekvern. Denne bør ha keramisk kvern, ikke metallkvern som "kutter" i stedet for å male.
Anbefaler denne http://www.prisjakt.no/product.php?p=2285164

Om du ikke bor i en stor by, så kan jeg tipse om kaffebox.no kjekk løsning for de som ikke bor i Oslo eller andre storbyer med rikt utvalg av kvalitetskaffe.