Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 7526
Hei!

Har tenkt til å gå til innkjøp av en ekstern harddisk (noen som har tips til en bra en? tenkte 1 tb), og deretter koble til routermodemet jeg har slik at jeg kan se serier og filmer på tv'en min.

Jeg testet kjapt ved å bruke en vanlig minnepenn. Koblet den til routermodemet og skrudde på FileSharing. Prøver å spille av på min Samsung-tv og det fungerer smertefritt. Eneste problemet er at jeg verken kan pause eller spole i episoden jeg la på minnepennen. Dette er en .mkv-fil. Hvorfor kan jeg ikke pause eller spole? Er det noe jeg har gjort galt i oppsettet?

Og et annet spørsmål. Hvordan kan jeg komme inn på minnenpennen via pcen? Om jeg går til innkjøp av en ekstern harddisk vil jeg helst ha muligheten til å legge inn filmer og serier som jeg vil over nettet og til harddisken. Ikke måtte koble den ut fra routermodemet og inn i pcen hver gang jeg skal legge inn noe nytt.
Sist endret av korkdal; 16. april 2015 kl. 20:56.
Her kan du i utgangspungtet velge hvilken som helst usb 2.0 harddisk som du syntes passer, selv ville jeg ha kjøpt en ssd og et eget ekstern kabinett med usb tilkobling da dette er ofte mye billigere en ferdig disker.

Utover dette så er det nok begrensinger i programvaren på rutermodemet som gjør at du ikke får spolt i mkv filer du spiller av på den, når det kommer til administrasjon av disken så må du sette opp 2 ting på rutermodemet:

1. DNLA for streaming av innhold til tven
2. CIFS \ FTP \ NFS for tilgang over nettverket og disken vil virke som en slags NAS og utifra rettigheter og protokoll du velger så kan hvem som helst på nettverket oppdatere innholdet på den
Trådstarter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Her kan du i utgangspungtet velge hvilken som helst usb 2.0 harddisk som du syntes passer, selv ville jeg ha kjøpt en ssd og et eget ekstern kabinett med usb tilkobling da dette er ofte mye billigere en ferdig disker.

Utover dette så er det nok begrensinger i programvaren på rutermodemet som gjør at du ikke får spolt i mkv filer du spiller av på den, når det kommer til administrasjon av disken så må du sette opp 2 ting på rutermodemet:

1. DNLA for streaming av innhold til tven
2. CIFS \ FTP \ NFS for tilgang over nettverket og disken vil virke som en slags NAS og utifra rettigheter og protokoll du velger så kan hvem som helst på nettverket oppdatere innholdet på den
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Er det noe jeg kan gjøre for å fjerne disse begrensningene? Kjedelig å ikke kunne gå på do feks under film fordi jeg ikke kan pause.

Har du en lettlest guide til de to siste punktene?
Sist endret av korkdal; 16. april 2015 kl. 21:41.
Vel det du kan prøve på er å oppdatere firmwaren (programmvaren) på rutermodemet, men dette er ofte lagt til som en tilleggsfunksjon og blir ofte ikke utbedret, samtidig så antar jeg at du har Telenor Internett og da er du enda mer fast bunnet da de bruker egen laget programvare på disse

et annet alternativ kan jo være å installere UMS på pcen din å streame innhold derifra
http://www.universalmediaserver.com/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tipper problemet er i TVen og ikkje i smb-serveren. Har du testa å spele av samme fila på tven direkte ved hjelp av minnepinne e.l., eventuelt bruke fildeling på pcen din for å teste.
Trådstarter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Vel det du kan prøve på er å oppdatere firmwaren (programmvaren) på rutermodemet, men dette er ofte lagt til som en tilleggsfunksjon og blir ofte ikke utbedret, samtidig så antar jeg at du har Telenor Internett og da er du enda mer fast bunnet da de bruker egen laget programvare på disse

et annet alternativ kan jo være å installere UMS på pcen din å streame innhold derifra
http://www.universalmediaserver.com/
Vis hele sitatet...
Har Canal Digital, men routermodemet er fra Telenor.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Tipper problemet er i TVen og ikkje i smb-serveren. Har du testa å spele av samme fila på tven direkte ved hjelp av minnepinne e.l., eventuelt bruke fildeling på pcen din for å teste.
Vis hele sitatet...
Jepp, har plugget minnepenna i tven og da fungerer det å pause og spole.


Vil helst ha opplegget gjennom routeren da jeg slår av pcen når jeg legger meg. Vil da ha friheten til å kunne se på film og tv direkte fra ekstern harddisk via routermodem.

Selvfølgelig, jeg kan jo også koble ekstern harddisk rett i tven også. Men vil jo gjerne kunne oppdatere innholdet uten å måtte plugge harddisken i pcen hver gang.
Sist endret av korkdal; 16. april 2015 kl. 23:14.
Sitat av knutazz Vis innlegg
Vel det du kan prøve på er å oppdatere firmwaren (programmvaren) på rutermodemet, men dette er ofte lagt til som en tilleggsfunksjon og blir ofte ikke utbedret, samtidig så antar jeg at du har Telenor Internett og da er du enda mer fast bunnet da de bruker egen laget programvare på disse

et annet alternativ kan jo være å installere UMS på pcen din å streame innhold derifra
http://www.universalmediaserver.com/
Vis hele sitatet...
Han er ikke bundet til noe programvare, men mister da support fra telenor om noe skal gå galt om jeg ikke tar feil.
Kanskje en liten dedikert NAS med god støtte for media streaming er tingen du bør se på da det du har prøvd på blir i grove trekk det samme.

en liten ting du kan prøve: sette usb sticken tilbake på rutermodemet og dele den ut slik at du fikk spilt av på tven, men prøve å se om du får sett på den via pcen og eventuelt vlc \ media player for å sjekke om du har problemer med å pause og spole der, hvis dette fungerer fint på pcen så er det avspilleren på tven som ikke er bra nok for dette

Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Han er ikke bundet til noe programvare, men mister da support fra telenor om noe skal gå galt om jeg ikke tar feil.
Vis hele sitatet...
Nei han er ikke fysisk knyttet til spesifikk firmware, uten om at Telenor bruker sin egen tilpasset firmware på sine rutermodem og det kan bli et hælvete å sette opp disse med noe annet en det som er lagt inn av Telenor og få stabil kontakt med sentralen deres

Er også usikker på om du har høye nok rettigheter til å legge inn ny firmware på dem med standard "admin" brukeren som følger med til sluttbruker, eller om man først får lastet ned og endret config filene for å få rettighetene som trengs

Dette er også way of toppic i hva TS spør om
Sist endret av knutazz; 17. april 2015 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.