Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4749
Hei!

Nå har det seg sånn at for en tid tilbake ble jeg stoppet og tatt for å ikke ha gyldig billett på bussen. 1150kr som jeg egentlig ikke kan (vil) avse, men må jeg så må jeg.

Jeg fremviste aldri ID, da jeg påstod at jeg ikke hadde dette, men ellers stemmer alt av personalia. Underskriften ser ut som den kan være min, men er også dårlig nok til å ikke kunne være min.

Mitt spørsmål er da om jeg gjør noe ulovlig ved å nekte på denne måten? Kan jeg bli tatt for noe om jeg lyger om dette?

Jeg kan si at dette er i Bergen og at det er Skyss som vil ha penger.

Håper noen kan gjøre loven litt klarere for meg på dette temaet. Cheers
Ring inn å fortell at du har mottatt en bot i posten, forklar at du ikke har blitt tatt for å ikke ha gyldig billett og at noen andre har brukt ditt navn. Ring inn uten å fortelle navn, og spør hvordan du skal forholde deg til saken.
Så lenge du ikke har vist id kan hvem som helst ha brukt navnet ditt.
De har ikke kopi av ID og dermed har ikke du tatt denne bussen du har fått bot fra, det må ha vert en dårlig kamerat som har "oppgitt navnet ditt" til kontrolløren er vell noe du kan prøve deg på, hvis denne saken eskalerer og de har deg på kamera kan det bli litt være å forklare seg
Sitat av Petruz Vis innlegg
Håper noen kan gjøre loven litt klarere for meg på dette temaet. Cheers
Vis hele sitatet...
Hvilken del av loven er uklar, er det vanskelig å forstå at du får straffegebyr for å ikke ha gyldig billett?
Eller lurer du på om jeg vet om de har nok beviser for å ta deg om du forsøker å lure deg unna?

Jeg vet ikke dette men jeg vet at busser på ett mindre sted enn Bergen, ett sted jeg bor har kamera som vender mot trynene på de som går inn på bussen.

Du får avgjøre om du tar kjangsen på å juge deg ut, de sporer nok ikke mobilen for å finne ut at du var der, men filmen kan de jo se litt på...
Du kan nok slippe unna, men neste gang vil de være enda mer nøye ved en kontroll.
Da vil de ringe inn og dobbelsjekke alt du sier.
Dette vil helt klart ikke kunne hjelpe deg akkurat nå, men det kan kanskje sette i gang et par tannhjul på andre som ev. måtte komme over det samme problemet. Uten å forherlige min egen tankegang altfor mye, så bruker jeg som regel å ha "en plan" når jeg foretar meg noe: enten ved å ha noe klart på forhånd dersom noe uforutsett skulle dukke opp, eller forsøke å komme på en løsning der og da som kan ta meg ut av problemstillingen, hva det enn måtte være.

Now, jeg var i Oslo for en tid tilbake på et jobbintervju og skulle tilbake ned i sentrum. Jeg hadde det passelig travelt med å komme meg tilbake da det var et tog jeg skulle rekke og håpet på å klare å sluke en hamburger i sentrum før jeg tok toget. T-banen kom og jeg ga faen i å kjøpe billett (hva er sannsynligheten for kontroll right?), og det ble naturligvis kontroll. Fuck.

Jeg har tidligere bodd i Oslo et år, og er klar over hvordan billetter og slikt fungerer. Jeg er i fra nord-norge, ikke årstallet 1540. Jeg tenker at her kan jeg kanskje forsøke å spille uvitende dum turist på ville (spor)veier i hovedstaden, så jeg tar fram en 0.1 kilolapp og gjør klar min mest joviale presentasjon av meg selv som jeg vet av å presentere. Holder fram pengene når kontrolløren, som om det skulle være den mest naturlige ting å gjøre i verden. Later som jeg blir overrasket når kontrolløren ser spørrende på meg og hundringsen som viftes med og sier "Æ ska' bare ne til sænntrum, men kan væll bruk han til åvergang på det andre tåge videre?". Svaret blir resolutt og selvfølgelig nei, spør han så om "Åja, blir det bot da?", "Ja", "Øøøøh... Ja fan dét blei nu i alle fall et DYRT jobbintervju!". En kar på en annen rad får dette med seg og ser ut til å finne det litt moro med den nordiske fjotten som har forvillet seg på "toget" i storybyen.

Drar fram legitimasjonen min, han tar den, vi utveksler info og småprat om hvor jeg er i fra og hva jeg gjør i byen, og han går så til den andre kontrolløren. Det aner meg at han a) skal konferere med den andre kontrolløren hva han skal gjøre med snik-tullingen i vogna, og/eller b) skal sjekke opp historikk. Jeg har ingen historikk der fra tidligere. Kontrolløren kommer tilbake og oppsummerer informasjonen han har, størrelse på boten, hvor jeg er i fra og i det hele tatt. Er veldig medgjørlig, forteller hvor jeg var på intervju og venter egentlig bare på å få skrevet under på faenskapet.

Til slutt oppsummerer han at han hører jo klart at jeg er jo nordifra, sier at han ikke fant noen historikk på meg, og sier at jeg ikke trenger å skrive under på noe: jeg skal få slippe unna med en advarsel. Score!

Gir fyren som syntes dette var moro et lite vink med øyet og smiler litt smålurt i det jeg går mot og passerer ham, og får en tydelig "wtf" reaksjon. Bruker pengene på pils nede på aker brygge, driter i toget jeg skulle rekke og feirer min triumf.

Tenker at løsningen er, som ved de aller fleste andre tilfeller, å tenke igjennom det "ulovlige" du skal gjøre *før* du faktisk gjør det. Du må la folk finne på en unnskyldning til å slippe deg unna. Tilbud på jobben fikk jeg også.
Sist endret av m0b; 27. desember 2016 kl. 15:51.
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Ring inn å fortell at du har mottatt en bot i posten, forklar at du ikke har blitt tatt for å ikke ha gyldig billett og at noen andre har brukt ditt navn. Ring inn uten å fortelle navn, og spør hvordan du skal forholde deg til saken.
Så lenge du ikke har vist id kan hvem som helst ha brukt navnet ditt.
Vis hele sitatet...
Tenker å skrive en mail nå, ettersom jeg bomma litt på åpningstiden, men ja, er vel pretty much den vinklingen jeg kommer til å forsøke meg på.

Sitat av knutazz Vis innlegg
De har ikke kopi av ID og dermed har ikke du tatt denne bussen du har fått bot fra, det må ha vert en dårlig kamerat som har "oppgitt navnet ditt" til kontrolløren er vell noe du kan prøve deg på, hvis denne saken eskalerer og de har deg på kamera kan det bli litt være å forklare seg
Vis hele sitatet...
Haha, ja eller en fiende. Who knows, right?
Ja tenker på det med kamera. Er vel en enkel sak å finne ut om jeg var der om vekter har skrevet rett dato og tidspunkt.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Hvilken del av loven er uklar, er det vanskelig å forstå at du får straffegebyr for å ikke ha gyldig billett?
Eller lurer du på om jeg vet om de har nok beviser for å ta deg om du forsøker å lure deg unna?

Jeg vet ikke dette men jeg vet at busser på ett mindre sted enn Bergen, ett sted jeg bor har kamera som vender mot trynene på de som går inn på bussen.

Du får avgjøre om du tar kjangsen på å juge deg ut, de sporer nok ikke mobilen for å finne ut at du var der, men filmen kan de jo se litt på...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er klar over straffegebyret. Jeg sitter jo med det.
Det jeg egentlig lurer på er vel egentlig om det er noen straff i forbindelse med å lyge til Skyss/Fylkeskassereren? Eller er det lov å prøve seg? Hehe

Er kameraer på alle busser i Bergen og omegn også.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Du kan nok slippe unna, men neste gang vil de være enda mer nøye ved en kontroll.
Da vil de ringe inn og dobbelsjekke alt du sier.
Vis hele sitatet...
Men jeg løy aldri om noe annet enn at jeg ikke hadde ID. Skal de ringe og sjekke om jeg har ID på meg?

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Dette vil helt klart ikke kunne hjelpe deg akkurat nå, men det kan kanskje sette i gang et par tannhjul på andre som ev. måtte komme over det samme problemet. Uten å forherlige min egen tankegang altfor mye, så bruker jeg som regel å ha "en plan" når jeg foretar meg noe: enten ved å ha noe klart på forhånd dersom noe uforutsett skulle dukke opp, eller forsøke å komme på en løsning der og da som kan ta meg ut av problemstillingen, hva det enn måtte være.

Now, jeg var i Oslo for en tid tilbake på et jobbintervju og skulle tilbake ned i sentrum. Jeg hadde det passelig travelt med å komme meg tilbake da det var et tog jeg skulle rekke og håpet på å klare å sluke en hamburger i sentrum før jeg tok toget. T-banen kom og jeg ga faen i å kjøpe billett (hva er sannsynligheten for kontroll right?), og det ble naturligvis kontroll. Fuck.

Jeg har tidligere bodd i Oslo et år, og er klar over hvordan billetter og slikt fungerer. Jeg er i fra nord-norge, ikke årstallet 1540. Jeg tenker at her kan jeg kanskje forsøke å spille uvitende dum turist på ville (spor)veier i hovedstaden, så jeg tar fram en 0.1 kilolapp og gjør klar min mest joviale presentasjon av meg selv som jeg vet av å presentere. Holder fram pengene når kontrolløren, som om det skulle være den mest naturlige ting å gjøre i verden. Later som jeg blir overrasket når kontrolløren ser spørrende på meg og hundringsen som viftes med og sier "Æ ska' bare ne til sænntrum, men kan væll bruk han til åvergang på det andre tåge videre?". Svaret blir resolutt og selvfølgelig nei, spør han så om "Åja, blir det bot da?", "Ja", "Øøøøh... Ja fan dét blei nu i alle fall et DYRT jobbintervju!". En kar på en annen rad får dette med seg og ser ut til å finne det litt moro med den nordiske fjotten som har forvillet seg på "toget" i storybyen.

Drar fram legitimasjonen min, han tar den, vi utveksler info og småprat om hvor jeg er i fra og hva jeg gjør i byen, og han går så til den andre kontrolløren. Det aner meg at han a) skal konferere med den andre kontrolløren hva han skal gjøre med snik-tullingen i vogna, og/eller b) skal sjekke opp historikk. Jeg har ingen historikk der fra tidligere. Kontrolløren kommer tilbake og oppsummerer informasjonen han har, størrelse på boten, hvor jeg er i fra og i det hele tatt. Er veldig medgjørlig, forteller hvor jeg var på intervju og venter egentlig bare på å få skrevet under på faenskapet.

Til slutt oppsummerer han at han hører jo klart at jeg er jo nordifra, sier at han ikke fant noen historikk på meg, og sier at jeg ikke trenger å skrive under på noe: jeg skal få slippe unna med en advarsel. Score!

Gir fyren som syntes dette var moro et lite vink med øyet og smiler litt smålurt i det jeg går mot og passerer ham, og får en tydelig "wtf" reaksjon. Bruker pengene på pils nede på aker brygge, driter i toget jeg skulle rekke og feirer min triumf.

Tenker at løsningen er, som ved de aller fleste andre tilfeller, å tenke igjennom det "ulovlige" du skal gjøre *før* du faktisk gjør det. Du må la folk finne på en unnskyldning til å slippe deg unna. Tilbud på jobben fikk jeg også.
Vis hele sitatet...
Haha, bra story
Jeg snakker jo med en østlandsk-type dialekt, så kanskje det var noe slikt jeg skulle prøvd meg på.
Har som regel en plan, men de bare spratt fram ut av intet og bam! Det eneste jeg klarte, var å nekte at jeg hadde ID. Ellers var jeg helt ærlig. Han skrev noen positive ord i margen sin sa han, men det hjalp tydeligvis ikke nok til å unngå bot.
"Bimbo på gråten"-imitasjonen min har fått meg ut av en del trøbbel av den typen, funker nok ganske likt som nordlending-taktikken. Hvis man ikke er blond jente eller har sjarmerende dialekt så kan man kanskje fake en lett hjerneskade?
Har klaget på et par-tre parkeringsbøter som jeg har fått godkjent og strøket. Bare finn noe smått å klage på, men vær saklig og "ærlig", virk oppriktig. Tror det er den største sjansen du har.

Kanskje du hadde et svært viktig møte (jobbintervju) du måtte rekke, en svært presset livssituasjon, men du var tom for penger og følte dette var det eneste riktige?

"Men jeg løy aldri om noe annet enn at jeg ikke hadde ID. Skal de ringe og sjekke om jeg har ID på meg?"

Godt poeng, og hvis de ikke kan bevise noe, så skal tvilen komme tiltalte til gode, det er deg. Det var dette med kameraer da. Vanskelig å vite om de lagrer ALLE opptak av ALLE kameraer, så må de søke det opp. Man vet ikke om kvaliteten er så bra at de kan gjenkjenne deg, høyere kvalitet koster mer penger og krever mer lagringsplass. Hvem vet.

De kan jo også spørre om du kan møte opp på ett eller annet kontor, og de kan tilkalle betjenten og be han eller hun møte opp og bekrefte om det var deg. Men selv dette er jo ikke "bevis", bare indisier. Bare be om å få se videoen først, ta på deg andre klær til intervjuet og en annen hårsveis, farg håret. Hvis det ligner på deg, men de ikke ser ansiktet, så kan du nekte.

Du må bare bestemme deg for å prøve. Selv om de kommer med sikre bevis til svar, så behøver du ikke svare, bare betale bota og la saken ligge. Du har altså svært lite å tape på å prøve. 1 times jobb for å spare .. 500kr? God timelønn.
Sist endret av Taurean; 27. desember 2016 kl. 17:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kanskje du hadde et svært viktig møte (jobbintervju) du måtte rekke, en svært presset livssituasjon, men du var tom for penger og følte dette var det eneste riktige?
Vis hele sitatet...
Det er generelt ditt problem, og ikkje skyss sitt. Så klart, apell til følelser kan funke, men då vedgår du jo samtidig at kravet er legitimt...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Godt poeng, og hvis de ikke kan bevise noe, så skal tvilen komme tiltalte til gode, det er deg.
Vis hele sitatet...
Det handler ikkje om straffeskuld. Det å få gebyr på bussen er ei sivil sak, og sannsynsovervekt er nok. Om skyss kan dra fram en vekter som meiner å huske deg, og dine personalia notert, utan at du kan komme med bevis på at det ikkje var deg, så ryker du i ei rettssak.

Det samme gjeld resten av innlegget; du veit ikkje skilnad på straffesak og sivilsak.

Spørsmålet er altså ikkje om du ryk, men kor mykje ressurser skyss gidd bruke på å forfølge et krav på ein tusenlapp.
Hadde et kvinnfolk i Oslo tidligere. Også ble jeg tatt uten billett ilamme ho. Ho sa bare jeg var nordlending også slapp jeg