Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5863
Lurer på hva snuten gjør hvis en person er etterlyst og oppholder seg i utlandet, så kommer den personen tilbake om 2-3 måneder, er dette for kortsiktig?
Du forblir etterlyst så lenge de ikke får tak i deg. Etter en vis tid slutter de vel og aktivt oppsøke deg, men du blir pågrepet for etterlysningen før eller siden, uavhengig om det er 3mnd siden eller 3år.
Hva har personen gjort da, kjørt på rødt lys? Drept noen? Er saken alvorlig nok vil interpol bli involvert i arbeidet, og med mindre du lever off the grid langt utenfor Europa vil de sannsynligvis klare å spore deg opp. Hvis ikke blir du bare straffeforfulgt når snuten finner ut at du er tilbake i Norge.
Sist endret av Klepto; 9. desember 2016 kl. 14:40. Grunn: Må lære å refreshe siden før jeg poster.
gonna blast
Kloroplast's Avatar
Trådstarter
Personen var visst litt fysisk ugrei mot noe politi og befinner seg i sør-øst Asia. (En bekjent av meg)
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Etterlysningen blir jo liggende i norsk politi sine systemer til vedkommende blir pågrepet, sånn i utgangspunktet uansett hva saken gjelder. Er det en alvorlig sak blir vedkommende straks etterlyst også internasjonalt via Interpol, mens i mindre alvorlige saker venter de ofte med det til det er gått en stund, og i de minste sakene så blir man vel aldri etterlyst internasjonalt.

Akkurat hvor alvorlig det er å være "litt fysisk ugrei" mot politiet, er jo vanskelig å bedømme. Det finnes flere varianter av internasjonale etterlysninger, her er en liste. Jeg vil tro vedkommende kan bevege seg fritt i Asia, men vil bli pågrepet av politiet relativt kjapt om/når han setter sine føtter på norsk jord igjen. Med mindre vedkommende da roter seg opp i et eller annet der han er, har blitt etterlyst av norsk politi via Interpol, og blir søkt opp via lokalt politi. Av egen erfaring skal det litt til før politiet i land hvor den voksne generasjonen ikke lærte engelsk på skolen gidder å søke deg opp hos Interpol. De gjør ikke det i en tilfeldig trafikkontroll, for å si det sånn.

Litt avhengig av hvor langt saken var kommet når han stakk, risikerer vedkommende at saken kommer opp for retten uten at han er til stede. Om han fikk forkynt tiltalebeslutningen før han stakk, er det mulig at han kommer hjem til en rettskraftig dom. Da har han i så fall mistet muligheten til å anke saken, noe som kan være litt kjipt. Om han bare er mistenkt/siktet, må de forkynne tiltalebeslutningen før de saken kan komme opp for retten, og derfor ikke få berammet saken i Tingretten før han dukker opp.
Vet om en kar som begikk et ganske grovt ran for noen år siden, og rømte til Thailand. Husker ikke hvor lang tid det tok, men en dag når han var på muay thai gymmet sitt troppet det opp bevæpnet thai spesialpoliti og han ble satt på et fly tilbake til Norge hvor norsk politi ventet. Det kommer selvsagt an på alvorlighetsgraden av forbrytelsen, men jeg vet at myndigheter i typiske turistland i Sør-Øst Asia er meget intressert i et bra forhold med vestlige myndigheter. Men selvsagt, det er ikke umulig.

Uansett, så er det bare stress å leve på rømmen. Det kommer en dag hvor man ikke orker mer, eller hvor man faktisk blir tatt og da må man sone dommen sin uansettt. I mine øyne er det beste å bare leve livet noen måneder for å melde seg og få det overstått.
Sist endret av brennesle; 9. desember 2016 kl. 17:50.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Hvis politiet VIRKELIG vil få tak i deg, og vet sånn cirka hvor du er, så kan de f.eks inndra passet ditt noe som gjør at du befinner deg ulovlig de fleste plasser i verden. Videre vil det være en smal sak for lokalt politi å finne han løken som går rundt uten noenting å gjøre og betaler for alt med kontanter. Men dette er selvsagt et ekstremt eksempel.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hvis politiet VIRKELIG vil få tak i deg, og vet sånn cirka hvor du er, så kan de f.eks inndra passet ditt noe som gjør at du befinner deg ulovlig de fleste plasser i verden. Videre vil det være en smal sak for lokalt politi å finne han løken som går rundt uten noenting å gjøre og betaler for alt med kontanter. Men dette er selvsagt et ekstremt eksempel.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du at politiet skal kunne inndra passet til noen som befinner seg i utlandet?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvordan mener du at politiet skal kunne inndra passet til noen som befinner seg i utlandet?
Vis hele sitatet...
Finnes det ikke noe database og unike pass nr for eksempel, slik at en kan 'flagge' en person eller noe?
Interpol har sikkert et system for å flagge pass, men det er jo ikke det samme som at norske myndigheter skal kunne "inndra" passet til noen som er i utlandet.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Vel, inndra er ikke akkurat rett ord, men de har mulighet til å "ugyldiggjøre" passet ditt, slik at du i praksis ikke har gyldig pass. I motsetning til han som fortalte meg om dette så er jeg hverken politi eller ettersøkt, så jeg kjenner naturligvis ikke alle detaljene.
Det høres ikke helt troverdig ut. Jeg tviler på at norske myndigheter ønsker å sette norske borgere i en situasjon hvor de befinner seg i utlandet uten gyldig pass, selv om de er kriminelle.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvordan mener du at politiet skal kunne inndra passet til noen som befinner seg i utlandet?
Vis hele sitatet...
Det fungerer vel på samme måte som USA gjorde med snowden?
Passet blir ikke fysisk inndratt men det må jo være en form for register som viser om ett passnummer er gyldig eller ikke?
Eller gjelder dette kanskje bare land som krever visum/innreise tillatelse?

Uansett om Norske myndigheter kan gjøre dette så ville ikke dette skjedd for en slik sak som beskrives i dette innlegget.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Haha Asia for svarte? Ville heller komt hjem og tatt straffen nesten... men spørs vel hva han gjorde
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Det fungerer vel på samme måte som USA gjorde med snowden?
Passet blir ikke fysisk inndratt men det må jo være en form for register som viser om ett passnummer er gyldig eller ikke?
Eller gjelder dette kanskje bare land som krever visum/innreise tillatelse?

Uansett om Norske myndigheter kan gjøre dette så ville ikke dette skjedd for en slik sak som beskrives i dette innlegget.
Vis hele sitatet...
Ja, du blir flagga rødt på grensene som regel, det vil si de sender ut bilde og informasjon samt hvor du kan ha vært. Og tror nok de taster inn det fine passnummeret du har, noe som sikkert rapporteres tilbake til Norge via avtaler. Du kan like gjerne brenne passet ditt hvis din forbrytelse er alvorlig nok (drap, informasjon). Jeg har vært etterlyst før. Jeg taklet ikke stresset, dro tilbake til norge og gikk inn på politikontoret og sa "Hei, jeg er * hørte dere lette etter meg?"

Ja, de sjekker passet ditt, og sammenligner det med en international database. Vi har spesielle interesser i Thailand f.eks.
Sist endret av Hoarse; 7. januar 2017 kl. 02:45.