Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9978
Hei! Jeg vet at det er ulovlig å alt med butterfly knife men har et par kamerater som har skaffet slike men lurer på hvordan? Er det noen nettsider som kommer seg forbi tollen elle er det noen norske plasser en kan kjøpe i rundt om i stvg? Noen som vet hvordan en kan skaffe seg slik? Takk for svar
Sitat av thomas1toget Vis innlegg
Hei! Jeg vet at det er ulovlig å alt med butterfly knife men har et par kamerater som har skaffet slike men lurer på hvordan? Er det noen nettsider som kommer seg forbi tollen elle er det noen norske plasser en kan kjøpe i rundt om i stvg? Noen som vet hvordan en kan skaffe seg slik? Takk for svar
Vis hele sitatet...
Du må bare ta sjangsen på å få den gjennom tollen. Det kan gå bra eller det kan ikke gå bra. Det er en risk du må vurdere selv.
Det minst risikofylte er antagelig å dra til et land der slike selges og pakke med seg i kofferten hjem.
Det mest risikofylte er antagelig å bestille på nett og få shippet den i posten. Finnes plenty butikker som shipper til deg, om det kommer gjennom er en annen sak.
Det er ingen vanlige butikker du kan kjøpe en slik i Norge, det er ikke lov.

Husk forøverig at du kan bli straffet både for innførsel og eie av en slik kniv.
Dersom du er redd for straff og bare vil ha den for å trikse med, så kan man også bestille lekevarianten der bladet hverken er egnet til å skjære eller stikke med - eller spesielt egnet til å slipes opp heller. Da er det teknisk sett ikke en kniv og teknisk sett en lovlig leke. Teknisk sett. Det er jo fortsatt en risiko for at politiet ikke liker den og prøver å lage bråk likevel. Men de har jo fort en litt svakere sak. Jeg tenker på noe slikt som dette:
http://i.ebayimg.com/images/a/T2eC16FHJG!E9nm3pv1EBQkOseUJ)g~~/s-l1600.jpg

Alternativt kan du bygge deg en i lego.
Ellers har du jo også muligheten til å skru den fra hverandre og sende noen av delene og ta med feks knivbladet i kofferten. Om du blir stoppet i tollen i Norge kan du jo bare si du skal lage deg en kniv, og de to andre delene kan du si at er til å lage en sånn øve kniv/kam eller ett eller annet sånt. Er vell lite sannsynlig at noen spør i det hele tatt om du tar med delene separat.
Jeg fikk en sånn sendt i deler en gang. Er dog vanskelig å finne sider som sender i deler om du ønsker deg en skikkelig kniv som fks. Benchmade eller Microtech osv..
Om du skulle prøve å bestille kniven rett som den er så ville jeg funnet en side som sender ikke langt fra Norge. Skulle du bli ringt av politiet eller noe så kan du jo prøve deg å si at du ikke hadde noen aning om at den var ulovlig, hvor bra det funker er jo en annen sak.. (kan kanskje noen andre svare på)

Tips: om du kjøper deg en "trainer" (eller en kniv) så kjøp med deg litt locktight så skruene ikke går opp hele tiden.

Edit: om du prøver å bestille, så hjerne post en liten update på hvordan det gikk =)
Sist endret av Alge; 25. november 2016 kl. 13:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
fikk stoppet en slik i posten, sa bare at jeg ikke visste om reglene og den ble beslaglagt uten videre følger.
Jeg gjetter på at det er strengere å ha en slik i besittelse en i en pakke på posten. merk, gjetter.
Tusen takk for alt med svar. Skal bestille snart å informere dere hvordan det gikk
Er ikke den med blad på begge sider som er ulovlig eller er den med blad kun på en side som også ikke er lov? Det med å bestille den i separate deler er jo ikke ulovlig.
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Er ikke den med blad på begge sider som er ulovlig eller er den med blad kun på en side som også ikke er lov? Det med å bestille den i separate deler er jo ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Den er ulovlig uansett. Men den med knivblad på beggesider er ikke mulig å trikse noe særlig med
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Er ikke den med blad på begge sider som er ulovlig eller er den med blad kun på en side som også ikke er lov? Det med å bestille den i separate deler er jo ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Batanga(butterfly)kniver er ulovlig. Har også hørt at tveeggede blader på noen kniver kan gå som stilettkniv om tolleren er i dårlig humør.
§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven

§ 1 Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dersom du er redd for straff og bare vil ha den for å trikse med, så kan man også bestille lekevarianten der bladet hverken er egnet til å skjære eller stikke med - eller spesielt egnet til å slipes opp heller. Da er det teknisk sett ikke en kniv og teknisk sett en lovlig leke. Teknisk sett.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte tollen om dette da jeg kom igjennom med en Karambit og selv de med uslipt blad/plastikk er ulovlig, da det ikke er rettig formål i det hele tatt. Den beste måten å få tak i en butterfly-kniv er å lage den selv dersom du har verktøy til det. Du finner både maler og videoer på det.

Og for de som ønsker å vite det; Karambit er LOV i Norge, men mye usikkerhet etter min egen erfaring fra både politiet og tollen(utenom tollen på Gardemoen).
Hvis man skal på ferie, så er det verdt å sjekke i ferielandet. Jeg kjøpte en butterfly for 100 kroner og fløy tilbake til Norge. Det var kanskje ikke det smarteste men... Det funket. Lykke til.
Sitat av Sachiko Vis innlegg
Jeg spurte tollen om dette da jeg kom igjennom med en Karambit og selv de med uslipt blad/plastikk er ulovlig, da det ikke er rettig formål i det hele tatt. Den beste måten å få tak i en butterfly-kniv er å lage den selv dersom du har verktøy til det. Du finner både maler og videoer på det.

Og for de som ønsker å vite det; Karambit er LOV i Norge, men mye usikkerhet etter min egen erfaring fra både politiet og tollen(utenom tollen på Gardemoen).
Vis hele sitatet...
At tollerne sier noe for å være på den sikre siden er jo ikke spesielt kontroversielt. Loven kaller butterflykniver for batangkniver. BatangKNIVER. Dersom bladet er laget av myk plast er det ikke en kniv. Så enkelt er det i grunn. Kan godt tenkes de likevel hadde beslaglagt den og laget faen, men dersom en slik sak hadde gått for retten ville de selvsagt blitt overprøvd. Tollerne har svært liten kunnskap om våpenloven generelt. For å ta anekdotisk eksempel: Jeg kjenner en fyr som kjøpte nye skjefter til sin lovlig registrerte revolver på nettet, noe som ble stoppa. Fordi det var 'våpendeler'. Ikke registreringspliktige våpendeler, men denne nyansen forstod ikke tollerne. At tollerne sier den er ulovlig betyr at du kan forvente pes hvis du prøver, men det er ikke ensbetydende med at gjenstanden faktisk er ulovlig. Viktig forskjell!
Jeg har bestilt mange kniver fra utlandet de siste årene. Både fra seriøse forhandlere og fra steder som ebay, gearbest, fasttech osv. Ingen og da mener jeg ingen av pakkene har blitt åpnet i tollen(heldigvis)..
Sitat av Alge Vis innlegg
Den er ulovlig uansett. Men den med knivblad på beggesider er ikke mulig å trikse noe særlig med
Vis hele sitatet...
Arrene på fingrene mine vitner om at det var vanskelig å lære seg å trikse med en slik kniv men hvis man ikke får ubehag av blod er det fullt mulig å lære seg det.
Joda, men etter som man skal begynne med litt avanserte triks så blir det ganske begrenset med en kniv som er skikkelig skarp på begge sider. Litt av greia med å mestre ett avansert triks er jo å få det til uten å kutte seg

Til TS: bestille du kniv? =)
Sist endret av Alge; 6. januar 2017 kl. 15:55.
Sitat av Sachiko Vis innlegg
Jeg spurte tollen om dette da jeg kom igjennom med en Karambit og selv de med uslipt blad/plastikk er ulovlig, da det ikke er rettig formål i det hele tatt. Den beste måten å få tak i en butterfly-kniv er å lage den selv dersom du har verktøy til det. Du finner både maler og videoer på det.

Og for de som ønsker å vite det; Karambit er LOV i Norge, men mye usikkerhet etter min egen erfaring fra både politiet og tollen(utenom tollen på Gardemoen).
Vis hele sitatet...
Det er ikke beregnet for noe annet enn vold, så det bryter nok i våpenloven et sted.. Du kan få tak i noen foldekniver som er karambit-formet, men jeg tviler på at denne sjappa har lov å selge de hvis noen er veldig strict.

2.5 Spesielle våpen som er forbudt i medhold av våpenloven
Våpenloven § 6 a gir kongen bemyndigelse til å bestemme «at det skal være forbudt å
importere, omsette eller eie enkelte typer våpen eller ammunisjon, herunder våpen eller
lignende som ikke faller inn under § 1.»
I medhold av disse bestemmelsene er det i forskriften § 9 gitt forbud mot, uten
politimesterens tillatelse, å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre
selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter,
slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc.,
spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander som ikke anses å ha noe
aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Når du trykker på "vis hele sitatet" så ser du jo at loven er EKSTREMT åpen for tolkning.
Sist endret av Hoarse; 6. januar 2017 kl. 16:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jepp, både karambit og butterfly går som voldsprodukter uten aktverdig formål.

Karambit(og butterflykniver) kommer ofte igjennom tollen, mest sannsynelig fordi tollen ikke ser den. Men tviler ikke på at noen av de ansatte slipper karambit igjennom da det ikke står konkret i loven.
Så det kommer i stor grad an på hvem som er jobb, og hvor flaks man har.
Veldig relevant tråd: Kort om karambits
Sist endret av KjemikalieX; 6. januar 2017 kl. 18:04.
Jeg har delatt i diskusjonen om karambitkniv her på forumet tidligere og den er ulovlig. Stoppet selv flere da jeg jobbet for tollvesenet i Posten. Likevel mener jeg at karambitkniver kunne hatt et annet formål enn å være voldsvåpen. En robust, stor katambitkniv, veldig ulikt det som kommer fra Kina, kunne f.eks. ha vært brukt til slakting av vilt ved at man stikker kniven gjennom huden og bruker "vertikal" kraft for å skjære en flenge.

Skal man skade noen med kniv, kan man jo bruke en vanlig brødkniv. For stor? Hva med en skarp og stiv ostekniv?

Det er vanskelig å bestemme hva som skal forbys og ikke, for det finnes et hav av ulike knivtyper der ute og hvor grensen for hva som er ulovlig skal gå har bare blitt bestemt. Sånn må det nesten bare være.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg har delatt i diskusjonen om karambitkniv her på forumet tidligere og den er ulovlig. Stoppet selv flere da jeg jobbet for tollvesenet i Posten. Likevel mener jeg at karambitkniver kunne hatt et annet formål enn å være voldsvåpen. En robust, stor katambitkniv, veldig ulikt det som kommer fra Kina, kunne f.eks. ha vært brukt til slakting av vilt ved at man stikker kniven gjennom huden og bruker "vertikal" kraft for å skjære en flenge.

Skal man skade noen med kniv, kan man jo bruke en vanlig brødkniv. For stor? Hva med en skarp og stiv ostekniv?

Det er vanskelig å bestemme hva som skal forbys og ikke, for det finnes et hav av ulike knivtyper der ute og hvor grensen for hva som er ulovlig skal gå har bare blitt bestemt. Sånn må det nesten bare være.
Vis hele sitatet...
Du mener en "skinning knife" som er lovlig, altså.
Har bestilt flere slinke trainer-balisonger fra nett, da hovedaklig ebay. Ingen problem med selve loven, men sjeldent knivene holder høy kvalitet.
Sitat av Crooked Vis innlegg
Har bestilt flere slinke trainer-balisonger fra nett, da hovedaklig ebay. Ingen problem med selve loven, men sjeldent knivene holder høy kvalitet.
Vis hele sitatet...
Bruk Locktite. Skruene sklir veldig fort ut, også plutselig finner du ikke den "ampallangen" som holdt traineren sammen.
Sist endret av Hoarse; 7. januar 2017 kl. 03:44.
Sitat av Pope Vis innlegg
En robust, stor katambitkniv, veldig ulikt det som kommer fra Kina, kunne f.eks. ha vært brukt til slakting av vilt ved at man stikker kniven gjennom huden og bruker "vertikal" kraft for å skjære en flenge.
Vis hele sitatet...
Uenig.
Jeg har flådd en og annen elg opp gjennom årene, men ville aldri brukt en karambit til dette. Som jeg srkiver i tråden du lenker til så finnes det egne buksprettere, men de har ikke spiss. Det er nemlig noe satans herk å få hull på vomma. Når du slakter ønsker du ikke en stor kniv, men en som er liten, skarp og håndterlig. Jeg sier ikke at du ikke kan bruke en karambit, men ette rmitt syn finens det intet lovlig formål som ikke er bedre tjent av andre typer kniver. At den fremstår som et "rent voldsprodukt uten aktverdig formål" er etter mitt syn helt fair.

Men. MEN! Som du korrekt påpeker:
Sitat av Pope Vis innlegg
Skal man skade noen med kniv, kan man jo bruke en vanlig brødkniv. For stor? Hva med en skarp og stiv ostekniv?
Vis hele sitatet...
Hvilket er hele våpendebatten i et nøttekskall. Selv hadde jeg gått for min japanske kokkekniv; den greia blir noe så innihampen skarp at det ikke engang er morsomt. Ikke noe man ville dratt med seg i skyttergravskrig, men for å gå kanakas på byen en kveld trenger du jo ikke en kniv som overlever alskens juling heller.

OK, så er det kanskje bare shitkids som har spilt for mye CS:GO som ønsker å ha karambits fordi de vil være superkule med kniv. Teit, men so what? Det er mye som er teit, men det trenger ikke å være lovregulert.

Det blir ekstra teit når man ser at balisongkniver og springkniver er eksplisitt forbudt i lovteksten. For stort mer ubrukelige kampkniver skal du virkelig lete lenge etter. Jeg har faktisk en liten springkniv, da. Bruker den til å stelle med tomatplantene mine, og til det formålet er den helt fantastisk.


Sitat av Pope Vis innlegg
Det er vanskelig å bestemme hva som skal forbys og ikke, for det finnes et hav av ulike knivtyper der ute og hvor grensen for hva som er ulovlig skal gå har bare blitt bestemt. Sånn må det nesten bare være.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Kan de ikke bare tillate absolutt alle knivtyper og heller regulere bruken? Slik som de gjør med absolutt alt annet. Blir du stoppa i på vei inn på et utested, så har det etter mitt syn fint lite å si om du har en springkniv, kjøkkenkniv eller hammer på kropp. Eller hva med sverd, øks, balltre, hakke, spade, spyd, slegge, kjetting, hellebard, høygaffel, glavin, spett... Alt det der er farlige våpen vis du går inn for å misbruke de, og erverv er ikke regulert på noen måte. Bruk, ja. Anskaffelse nei. Slik burde det også være med kniver. Bare fordi fjortisene synes springkniver er kulere enn en sabel, så betyr ikke det at sistnevnte er underlegen i nærstrid.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. januar 2017 kl. 09:57.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det blir ekstra teit når man ser at balisongkniver og springkniver er eksplisitt forbudt i lovteksten. For stort mer ubrukelige kampkniver skal du virkelig lete lenge etter.
Vis hele sitatet...
Tja, det kan vel diskuteres. Greia er vell at en relativt stor kniv blir liten å lett kan skjules i hånda når den er lagt sammen, men sammtidig kan åpnes lynkjapt med 1 hånd klar til kamp i forhold til en folder fks.

Også en del forskjellige teknikker som kan læres som gjør en balisong veldig brukende i en kamp

Men fortsatt dumt å ulovlig gjøre dem for det.
Ser også mange forskjellige scenarioer for meg der det kunne vært kjekt med en kniv som lett kan åpnes med en hånd men fortsatt har plass i lommen, så vill ikke si at en butterfly eller en spring kniv ( spesielt spring kniv) ikke har andre formål enn som våpen
Sist endret av Alge; 8. januar 2017 kl. 07:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.