Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1228
Hatt en pc beslaglagt i over 2 år av politiet, og nå når jeg får den igjen og skal starte opp maskinen så får jeg denne beskjeden;

"SMART Failure predicted on hard disk 4: Hitach----------"

Warning: Immediately back-up youre data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent. F1 to continue"

De 2-3 første oppstartene kunne jeg trykke f1 og jeg kom inn til windows, selv om det var ca. umulig og bruke pcen, kunne ta 5minutt og åpne et bilde etc... Er det noe måte og redde innholdet på hardisken? For nå kommer jeg ikke inn i windows lenger
Svaret er i beste fall "tja", siden det avhenger av en rekke variabler.

Første steg er uansett å sørge for at disken ikke brukes mer, og dermed står i fare for å introdusere nye feil.

Skru den ut, koble den til en annen maskin, få tatt et image av hele disken, og kjør recovery-verktøyene på imaget istedet for disken.

Om alt dette høres gresk ut, du virkelig vil ha tak i dataene, og er villig til å betale for det: Ring IBAS http://www.ibas.no/
Har redda innhold fra skada disker før med TestDisk.
Bruk en live ubuntu fra usb, og kopier filene fra disken til usb-penna, så er filene reddet.

How to create a bootable USB stick on Windows

Recovering deleted files and folders
Burde vel nevnt at det er en laptop så det og skru hardisken fysisk ut er vel ikke barebare?

Meeen det har seg faktisk slik at jeg har Ubuntu på en Minnepenn. Så jeg kan bare fyre inn den og prøve da? Høres ut som tidenes plan.
Siden smart status sier at disken er døende kan et image av disken være det sikreste, som liasis foreslår.

TestDisk (som brukes i den forrige guiden jeg posta) kan ta image av en disk som deretter kan scannes av testdisk som om den var en "ekte" disk.

cgsecurity.org/wiki/Image_Creation

Dersom du har en ekstra harddisk liggende som er større en den skada disken, ta et image via live ubuntu usb'n til disken du har liggende.

Jeg bruker TestDisk med fil-scan uten image, men det er nok fordi jeg er litt lat og ikke har mange disker som er store nok til et 1:1 image av den herpa disken.
Når jeg prøver og boote fra den ubuntu minnepennen står det bare gfxboot.c32: Not a com32r Image...så det var ikke så fine dager
Sitat av hideout Vis innlegg
Burde vel nevnt at det er en laptop så det og skru hardisken fysisk ut er vel ikke barebare?

Meeen det har seg faktisk slik at jeg har Ubuntu på en Minnepenn. Så jeg kan bare fyre inn den og prøve da? Høres ut som tidenes plan.
Vis hele sitatet...
Å skru harddisken ut på en laptop er vanligvis atskillig enklere enn å skru den ut på en stasjonær. Og har du de riktige verktøyene tilgjengelig på den minnepennen?

Er 100% enig med liasis om fremgangsmåte.

Jeg har forresten god erfaring med Easeus Data Recovery Wizard, men den koster noen hundrelapper. (Det er det fort verdt)
Sist endret av SuperT; 8. august 2016 kl. 19:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Å demontere harddisken på en bærbar maskin kan være så enkelt som å skru av et deksel under, men det kan også hende at du må demontere topp eller bunndeksel.
Husk at jo mer du prøver, jo større er sjansen for at du mister alt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har laga meg sånn bootable minnepenn med Ubuntu. Får lasta det inn, starter opp, kommer inn i en ubuntu meny hvor jeg skal velge språk og om jeg vil instalere ubuntu eller bare starte ubuntu. Der kommer det ikke opp noe mus og det funker ikke og bruke tastene så jeg kommer meg ikke videre. Drar jeg ut ladern skifter batterisymbolet inne i unbutu på seg, så det har ikke fryst seg lissom.. Noen tips !?!?