Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1115
Jeg har blitt ganske så interisert i hinduismen og ønsker å starte med yoga. Vet noen om noen steder å anbefale i oslo for å drive med yoga?

Hvordan ser man på yoga i forhold til religion, blir det brukt i dag som er religiøst rituale, eller bare en form for trening? Jeg vil si at hvertfall her i europa og usa, så virker det som at det blir brukt mer som trening.
Jeg har gått på yogakurs i Oslo, ved Yggdrasil Yogaskole. Du finner dem her: http://www.yogakurs.no

Jeg var veldig fornøyd med kurset. Det var nok mindre treningsorientert enn f. eks. yogatimene på SATS, men timene kan heller ikke karakteriseres som et relgiøst rituale. Noe midt i mellom, og noe alle kan ha glede av, uansett fysisk form og religiøst syn man har
Det finnes mange forskjellige typer yoga-trening. Noen er ren fleksibilitet og balansetrening uten noen form for meditativ praksis (med unntak av avvspenning på slutten av timen) (dem man finner på S.A.T.S og diverse treningstimer) mens noen andre skoler fokuserer mere på det meditative. Jeg har personlig ikke gått til yoga skole i Oslo. Jeg gikk en stund ved skanidnavisk yoga senter i Bergen. Da hadde jeg nettop kommet hjem fra India og intensiv yoga-trening. Det som slo meg var at dem i Norge ikke er så perfeksjonistiske. At dem ikke terper like mye på stillingene. I India var det fokus på å gjøre hver stilling helt perfekt. Lærerne gikk rundt blandt elevene og terpet på stillingene. Lærerne var ofte mennesker som hadde viet hele livet sitt til yoga - og som åndelig meditativ praksis.. De satt inne med masse av informasjon om de forskejllige energiske tilstandene hver stilling innebar og åpnet for.

Nylig var jeg på et foredrag om Yoga i regi av ACEM (en norsk meditasjonsorganisasjon). Der kom det forelesere fra Norsk Yoga skole. Det virket som om denne skolen bevisst har valgt å fokusere på det meditative ved yoga praksisen - i motsetning til det som virker å være trenden i vestlige samfumm (balanse, fleksibilitet, lett avspenning). Tror det kan være verdt å sjekke ut denne skolen om du ønsker å bruke yoga som en religiøs øvelse.
Yoga er knall trening uansett velkommen i klubben. Om du vil ha et religiøst aspekt over treningen er det jo bare å lese om de forskjellige stedene på nett. I min erfaring har de fleste yogaklasser med litt respekt for seg selv litt muntlig teori (mens timen forgår) om de forskjellige chakraene og pusteøvelsene og hva de er gode for. Buddhisme er også veldig lett å innarbeide i yogaøvelser, det er jo en form for meditasjon hvor du fokuserer på kroppen og de forskjellige musklene. For å si det sånn, hvis du tenker på kaffetrakteren når du gjør rad på rad med vinjasa.... ja, da gjør du det feil Lykke til!
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg kan anbefale deg å se Enlighten Up! om du er interessert i å få litt perspektiv på hva slags tilknytting alle disse øvelsene egentlig har å gjøre med religiøs praksis innenfor hinduisme.
Sist endret av Mullah; 25. januar 2010 kl. 20:05.
Nå har jeg meldt meg på kurset felix nevnte, og satser på at dette blir bra greier, også håper jeg på at det blir så bra at jeg fortsetter med det, og kanskje skjekker ut andre steder hvis jeg føler at det er noe som magler.
Jeg gir deg kvalitetspoeng for at du prøver! Det er slik du blir opplyst