Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 4552
Hei!
Jeg leste nettopp (enda) en nyhet om bilulykke(r), det er en ting jeg ser ofte går igjen: "Den ene bilen kom over i motsatt kjørefelt".

Jeg lurer VELDIG på hvordan det er mulig? Selvfølgelig spiller det en del faktorer inn, som for eksempel vær, veiføre osv osv osv, men likevel, jeg oppfordrer til en diskusjon om hva som kan være grunnene til at biler kommer over i motsatt kjørefelt, og gjerne hva det skyldtes (sjåføren? Bilen? idioti?)

Jeg vet ikke om denne tråden blir likt blant crew / MOD, men jeg bare prøvde ihvertfall

Del gjerne erfaringer forresten.
Forbikjøringer?
Sist endret av Dimergon; 16. januar 2010 kl. 01:35.
Jeg vil tro at endel av tilfellene dreier seg om folk som sovner bak rattet. Noen kan også muligens være selvmord...
Et gjentakende problem er folk som sovner bak rattet. En løsning er å ha et fysisk skille mellom kjørebanen på flere strekninger, og enda sterkere fokus på holdningskampanjer mot trøtthet. Det har allerede vært et par radioreklamer som går på det å stoppe for å sove noen minutter når trøttheten er som verst, men jeg har ikke sett noe konkret om hvor mye resultat disse har hatt.
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Forbikjøringer?
Vis hele sitatet...
Fordyp? Jeg forstår selvfølgelig hele poenget ditt, men hadde vært greit å være sikker på hva du tenker. Er det fordi sjåføren er uaktsom og helt idiot, som ikke klarer å beregne når det er trygt?

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg vil tro at endel av tilfellene dreier seg om folk som sovner bak rattet. Noen kan også muligens være selvmord...
Vis hele sitatet...
Interressant! Vet du noe om hvor lett det er å sovne bak rattet?

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Et gjentakende problem er folk som sovner bak rattet. En løsning er å ha et fysisk skille mellom kjørebanen på flere strekninger, og enda sterkere fokus på holdningskampanjer mot trøtthet. Det har allerede vært et par radioreklamer som går på det å stoppe for å sove noen minutter når trøttheten er som verst, men jeg har ikke sett noe konkret om hvor mye resultat disse har hatt.
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller. Jeg bor omtrent 100 meter unna en dedikert "Stopp og sov" plass her i Bergen.
Jeg har ikke sett noen der siden 2007.
Sist endret av Colafreak; 16. januar 2010 kl. 01:38.
Det skal faktisk ikke så utrolig mye til for å sovne bak rattet.
Har man hatt en natt uten mye søvn er det dessverre fort gjort å sovne.

Har faktisk opplevd å sovne mens jeg kjørte bil selv. Våknet opp av at bilen 'trillet' over i motsatt kjørefelt - rett før en sving.
Det gikk heldigvis bra, men det var definitivt en oppvekker.
Nå sørger jeg bestandig for å hatt en god natts søvn før jeg legger ut på en lang kjøretur.
Som sakt, lett å sovne bak ratte.. Viss du møster noe på "golvet", så skal du hente det opp igjen, og vips så drar du med deg ratte på vei ned. Ser på *** ut viduet eller passer på ongen i baksete så ender du fort på feil kjørebane. fullekjøring. Er ikke så mye å diskutere spør du meg
kjedelig streiting
Forbikjøringer er en ting. Det er desverre ikke så alt for sjeldent jeg ser folk foreta håpløse forbikjøringer rett før svinger. Da har man bare flaks om det ikke kommer en bil imot. Folk som er uoppmerksomme og kommer over i feil kjørefelt er nok en annen ting, for å ikke snakke om folk som sover mens de kjører å de som tar selvmord.
Forbikjøringer, folk som sovner, får et illebefinnende, blir forstyrret (jeg vet om folk som blir skremt fra sans og samling av mobiler som ringer) eller blir blendet. Det er riktignok meningen at biler skal av seg selv trekke til høyre (og ut av kjørebanen) hvis de ikke blir styrt, men jeg har kjørt mange biler som trekker mot venstre, mot motgående kjørebane.

edit: siden folk ikke leser hele tråden før de svarer på noe som kommer ganske tidlig i tråden, føler jeg at det er på sin plass at jeg har fått vite at dette er feil, og at det er VEIEN som skal være laget slik, ikke bilene. Les lenger ned i tråden.
Sist endret av meitemark; 20. januar 2010 kl. 09:12.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Forbikjøringer, folk som sovner, får et illebefinnende, blir forstyrret (jeg vet om folk som blir skremt fra sans og samling av mobiler som ringer) eller blir blendet. Det er riktignok meningen at biler skal av seg selv trekke til høyre (og ut av kjørebanen) hvis de ikke blir styrt, men jeg har kjørt mange biler som trekker mot venstre, mot motgående kjørebane.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at biler skal trekke mot høyre?

Har alltid forstått det slik at bilen skal gå rett frem hvis de ikke får noen påvirkning av menneskehender, og biler som trekker til noen av sidene er det noe feil med og må fikses...
Sist endret av Elemental; 16. januar 2010 kl. 02:10.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er riktignok meningen at biler skal av seg selv trekke til høyre (og ut av kjørebanen) hvis de ikke blir styrt, men jeg har kjørt mange biler som trekker mot venstre, mot motgående kjørebane.
Vis hele sitatet...
DET.. ble jeg veldig interressert i. Kilde?

Sitat av Elemental Vis innlegg
Har du noen kilder på at biler skal trekke mot høyre?

Har alltid forstått det slik at bilen skal gå rett frem hvis de ikke får noen påvirkning av menneskehender, og biler som trekker til noen av sidene er det noe feil med og må fikses...
Vis hele sitatet...
Ikke for å kvelurere på innlegget ditt, forstår hva du sier, men det er også avhengig av veien. Svinger veien til høyre, er jo det logisk at du havner på venstre side!



- Dessuten:
Jeg har øvekjørt, og merker godt at bilen trekker mot høyre!

Slik som meitemark sier altså
Sitat av Colafreak Vis innlegg
Ikke for å kvelurere på innlegget ditt, forstår hva du sier, men det er også avhengig av veien. Svinger veien til høyre, er jo det logisk at du havner på venstre side!
Vis hele sitatet...
Øhm... ja?

Men hvis du har en strekning som er rett, veien er slett og fin og bilen da drar mot noen av sidene så ville jeg prøvd å fått det fikset og bilen jeg kjører med nå trekker litt mot venstre faktisk, men det er pga litt feil hjulstilling som da skal justeres slik at den går rett... Kansje bare vi som ødelegger en bevisst funksjon med kjøretøyet? Jeg tviler litt egentlig.
Sitat av Colafreak Vis innlegg
Fordyp? Jeg forstår selvfølgelig hele poenget ditt, men hadde vært greit å være sikker på hva du tenker. Er det fordi sjåføren er uaktsom og helt idiot, som ikke klarer å beregne når det er trygt?
Vis hele sitatet...
Vel du spurte bare HVORDAN det var mulig, ikke HVORFOR. Men ellers ja, jeg mente at sjåføren er uaktsom og helt idiot.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
forsøk på SMS skriving i fart...
Sitat av Elemental Vis innlegg
Har du noen kilder på at biler skal trekke mot høyre?

Har alltid forstått det slik at bilen skal gå rett frem hvis de ikke får noen påvirkning av menneskehender, og biler som trekker til noen av sidene er det noe feil med og må fikses...
Vis hele sitatet...
Hmm, mener å huske at det var noe jeg ble forklart av en kjørelærer. Men det er jo i seg selv ganske mange år siden, så jeg kan huske feil, for jeg finner faktisk ingen kilder på at det skal være slikt.
Nå har det seg jo sånn at denne bilen som jeg antar du har lest om krasjet i en lastebil, mulig det var en ulykke men det kan for all del være selvmord.

Å krasje rett inn i en lastebill er jo en ganske sikker måte å dø på og det har skjedd flere ganger de siste åra, er jo selfølgelig tragisk i å med at lastebilsjåføren og må leve videre med dette.
Sitat av paverye Vis innlegg
Nå har det seg jo sånn at denne bilen som jeg antar du har lest om krasjet i en lastebil, mulig det var en ulykke men det kan for all del være selvmord.

Å krasje rett inn i en lastebill er jo en ganske sikker måte å dø på og det har skjedd flere ganger de siste åra, er jo selfølgelig tragisk i å med at lastebilsjåføren og må leve videre med dette.
Vis hele sitatet...
Denne dødsulykken som nettopp skjedde i Troms, han som kræsjet i fronten til en trailer så har jeg HØRT at det var fordi han skulle ta forbikjøring, og da forhjulene hadde kommet seg ut av sporene på sin side av veien, så fulgte bakhjulene ikke etter som resulterte i at han mistet kontroll over bilen.

Dette høres egentlig ganske logiskt ut siden jeg ofte har kjørt den strekningen og forbannet meg over hvor dårlig veien er skrapt og sjeldent er skrapt i det hele, som da resulterer i sporing fra helvette.

Men da havnet han i motsatt kjørefelt ved en forbikjøring, men ble værende der pga manglede skraping av vei...
90 prosent av Norges bilulykker skyldes en feilvurdering av sjåføren, så ja, det har vel noe med sjåføren å gjøre. Mange sovner bak rattet, som nevnt tidligere i tråden.
Sist endret av Searchfilter; 16. januar 2010 kl. 03:26.
For og bekrefte det meitemark sier heller veien utover, pyramide form mot midtstripa. Dette er for at biler som sover skal heller gå ut av veien enn over i motsatt kjørefelt. Samt at vann ikke skal samle seg i kjørebanen..
Sitat av meitemark Vis innlegg
Hmm, mener å huske at det var noe jeg ble forklart av en kjørelærer. Men det er jo i seg selv ganske mange år siden, så jeg kan huske feil, for jeg finner faktisk ingen kilder på at det skal være slikt.
Vis hele sitatet...
Bilen min heller også mot høyre, men det er jo fordi veiene er høyere på midten, ihvertfall de fleste veiene jeg har kjørt på.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Forbikjøringer, folk som sovner, får et illebefinnende, blir forstyrret (jeg vet om folk som blir skremt fra sans og samling av mobiler som ringer) eller blir blendet. Det er riktignok meningen at biler skal av seg selv trekke til høyre (og ut av kjørebanen) hvis de ikke blir styrt, men jeg har kjørt mange biler som trekker mot venstre, mot motgående kjørebane.
Vis hele sitatet...


Jeg mener også å ha hørt noe lignende, beklageligvis har jeg ingen kilder å vise til. Men samtlige av biler jeg har kjørt trekker til høyre om man bare slipper rattet. Først trodde jeg det bare var lufttrykket i dekkene som var problemet, men når den samme "Feilen" viste seg på 5 biler (Både nye og gamle) konkluderte jeg med at det skulle være slik.

Men hva hjelper vel dette hvis en sjåfør først sovner? Selv om man sovner i en bil vil man i mange tilfeller fremdeles holde rattet. Eller legge seg over det.
Sitat av Splendid Vis innlegg
For og bekrefte det meitemark sier heller veien utover, pyramide form mot midtstripa. Dette er for at biler som sover skal heller gå ut av veien enn over i motsatt kjørefelt. Samt at vann ikke skal samle seg i kjørebanen..
Vis hele sitatet...
Ja, men da er det formen på veien som gjør det, ikke selve utformingen på bilen, slik jeg forstod at han påstod. Dette er jo noe de fleste vet, derfor satte jeg spørsmål ved påstanden om at bilene naturlig skal trekke mot høyre, som i og for seg er riktig på en riktig utført vei.
Sitat av Splendid Vis innlegg
For og bekrefte det meitemark sier heller veien utover, pyramide form mot midtstripa. Dette er for at biler som sover skal heller gå ut av veien enn over i motsatt kjørefelt. Samt at vann ikke skal samle seg i kjørebanen..
Vis hele sitatet...
Det hørtes mer riktig ut. Og det var sannsynligvis det jeg ble forklart en gang i steinalderen.

Sitat av Elemental Vis innlegg
Ja, men da er det formen på veien som gjør det, ikke selve utformingen på bilen, slik jeg forstod at han påstod. Dette er jo noe de fleste vet, derfor satte jeg spørsmål ved påstanden om at bilene naturlig skal trekke mot høyre, som i og for seg er riktig på en riktig utført vei.
Vis hele sitatet...
Det var nok jeg som tok feil der.

Hmmm, da er enten veiene jeg til normalt kjører på ganske horrible, eller så er det noe galt med bilene. Eller begge muligheter.
Sist endret av meitemark; 16. januar 2010 kl. 04:48.
Jeg var innblandet i en ulykke for ca to månder siden, han dusten som kræsjet i meg, kom i mottsat kjøre felt. Han kom så fort at bremsene hans ikke virket fordi det var snø og glatt på veien, bilen hans sklej og traff bilen min. det ble ingen personskade men begge bilene fikk matrielle skader.
kan bare nevne:

På e6 mellom Stjørdal og Trondheim er det bygd et fysisk skille mellom veibanene, og ulykkesraten har gått ned til null møteulykker, og null dødsfall på en strekning som før krevde mellom 4-9 menneskeliv hvert år.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Hvis man sitter å tukler med bilradioen eller lignende så er det fryktelig fort gjort å dra rattet litt mot venstre. Har opplevd dette flere ganger i trafikken selv. Legg kanskje til at det er litt glatt føre, dårlig sikt osv - da er det fort gjort å komme over i det andre kjørefeltet. Men som de fleste andre her så tror jeg mesteparten av slike ulykker skylles sjafører som sovner bak rattet.
har faktisk opplevd å havne i feil kjørefelt. fikk skrens ut av en sving. prøvde så å rette opp, å fikk kontra.. fort gjort når det ligger snø, grus og is på veien...
Jeg sier bare:
http://www.youtube.com/watch?v=R0LCm...eature=related
Utrolig sterk video som burde få alle til å slutte å sende sms i bilen. Denne har ihvertfall satt sterkt inntrykk på meg!

Bare tenk på hvordan sjåføren som textet har det? Er det noe du vil leve med om du skulle være så uheldig å komme ut for noe sånt? Trur ikke det.


Kan også da legge med video nr 2:
http://www.youtube.com/watch?v=zbFJW...eature=related

Får en dårlig følelse inni meg..
Sist endret av Caracalla; 16. januar 2010 kl. 12:42.
Sitat av Caracalla Vis innlegg
Jeg sier bare:
http://www.youtube.com/watch?v=R0LCm...eature=related
Utrolig sterk video som burde få alle til å slutte å sende sms i bilen. Denne har ihvertfall satt sterkt inntrykk på meg!

Bare tenk på hvordan sjåføren som textet har det? Er det noe du vil leve med om du skulle være så uheldig å komme ut for noe sånt? Trur ikke det.


Kan også da legge med video nr 2:
http://www.youtube.com/watch?v=zbFJW...eature=related

Får en dårlig følelse inni meg..
Vis hele sitatet...
Da må jeg spør om den øverste filmen virkelig gjør inntrykk på flere her inne, eller om du kanskje relaterer til noe som har hendt deg eller noen du kjenner?

Jeg føler ikke noe spesielt når jeg ser den, untatt at jeg kanskje flirer litt. (Ikke tolk dette som at jeg synes trafikkulykker er morsomme, er ikke det jeg sier)
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det er riktignok meningen at biler skal av seg selv trekke til høyre (og ut av kjørebanen) hvis de ikke blir styrt, men jeg har kjørt mange biler som trekker mot venstre, mot motgående kjørebane.
Vis hele sitatet...
Tull og vas. At bilen trekker til en side skyldes som regel helling på vegen eller feil lufttrykk i dekkene. Men trekker bilen ved bremsing, er saken en helt annet.

Sitat av Hemen Vis innlegg
Han kom så fort at bremsene hans ikke virket fordi det var snø og glatt på veien, bilen hans sklej og traff bilen min.
Vis hele sitatet...
Eh, bremsene virket ikke fordi det var glatt? Haha, tror du har misforstått noe.... Kanskje han hadde dårlig veggrep pga friksjonen på underlaget, tviler på bremsene slutter å fungere pga glatt underlag...

Sitat av daimeno Vis innlegg
Hvis man sitter å tukler med bilradioen eller lignende så er det fryktelig fort gjort å dra rattet litt mot venstre. Har opplevd dette flere ganger i trafikken selv.
Vis hele sitatet...
Merkelig, har du engelsk bil da? Det som er vanlig, er å dra rattet med seg den vegen man ser, rattet følger blikket. Dette er jo en refleks som ligger i kroppen, at bevegelsene våre følger blikket, så rart at du drar rattet motsett vei av hvor du ser... Radioen i mine biler er ihvertfall på høyre side av rattet. Ser du på girspaken når du girer, drar du rattet med deg mot høyre...


Når de i media skriver "kom over i feil kjørefelt" så er det ofte forbikjøringsulykker ja. Men de har ikke lov å skrive at det var en forbikjøringsulykke før politiet har konkludert med at det var dette som skjedde. Noe som som regel tar litt tid å få konkludert med i offisielle rapporter.

Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Selv om man sovner i en bil vil man i mange tilfeller fremdeles holde rattet. Eller legge seg over det.
Vis hele sitatet...
Tror også du har misforstått noe. Når noen sovner bak rattet er det ikke slik at de faller i dyp søvn og lener seg/faller over rattet eller blir så slapp at man slipper rattet... De blir ikke bevisstløse eller faller momentant i dyp søvn om det er det du tror... Djeez
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg
Forbikjøringer, folk som sovner, får et illebefinnende, blir forstyrret (jeg vet om folk som blir skremt fra sans og samling av mobiler som ringer) eller blir blendet. Det er riktignok meningen at biler skal av seg selv trekke til høyre (og ut av kjørebanen) hvis de ikke blir styrt, men jeg har kjørt mange biler som trekker mot venstre, mot motgående kjørebane.
Vis hele sitatet...
den der påstanden må du komme med kilder på, jeg har aldri hørt om biler som er designet slik at de skal trekke mot høyre, og jeg har vanskelig for å tro noe på dette.

om bilen trekker mot en side, vil denne kraften bli forsterket ved harde nedbremsinger grunnet friksjonen og vinklen på dekket, og kan potensielt føre til en ukontrollert overstyring på bilen.

bevis meg gjerne feil.

edit: ser nå at du halvveis har trukket tilbake påstanden. lar denne stå likevel.
Sist endret av somnium; 20. januar 2010 kl. 05:23.
Hvis en bil trekker til siden når man slipper rattet, skyldes dette enten helling på veibanen, ulikt dekktrykk, skjev forstilling, eller i ekstreme tilfeller en felg full av snø. De fleste biler fram til dags dato har fortsatt helmekanisk styring, og hvis man setter seg litt inn i hjulstillingsteori, vil man fort skjønne at dette er er en helt tullete påstand.
Faren min sovnet en ved rattet. Jeg satt i passasjersetet og var heldigvis oppmerksom nok til å reagere før vi havnet i grøfta på motsatt side av veien.
Kjenner mange som har sovnet ved rattet, så det er nok årsaken til en god del av disse ulykkene.

Forøvrig sa også min kjørelærer noe om at bilen skal trekke til høyre om en slipper rattet, og han demonstrerte det på en rett strekning.
Sitat av Angry Vis innlegg

Forøvrig sa også min kjørelærer noe om at bilen skal trekke til høyre om en slipper rattet, og han demonstrerte det på en rett strekning.
Vis hele sitatet...
Alle biler med korrekt justert forstilling, riktig lufttrykk i dekka, og som kjører på en udosert rettstrekke SKAL gå rett fram når man slipper rattet. Akkurat som når man sykler og slipper styret. Noe annet vil være livsfarlig

tror kjørelæreren din hadde røyka no dårlige greier hehe
Sist endret av DeVille; 20. januar 2010 kl. 07:17.
Om bilene blir laget for å gå rett frem når man slipper rattet, og veiene er bygd med doseringer. Så vil jo dette medføre at bilen vil trekke til høyre om man slipper rattet.

Så selv om det ikke er selve bilen som gjør det, så vil den jo trekke til høyre på skikkelige veier her.

Desverre for dette, så er det veldig mange dårlige veier i Norge der doseringen ikke er som den skal akkurat.
En ting er i hvert fall sikkert. Ingen biler som hverken er innstilt for å trekke mot høyre eller har en feil skal trekke mot høyre. Den skal jo såklart gå rett frem. At noen veier blir lagd med litt helning er vel med tanke på sikkerheten og for å lede vann ut av veien. Mange veier kan også helle mot midten eller mot grøfta pga slitasje.
Tenkte bare jeg skulle nevne det for å støtte Meitemark litt her og påpeke at det finnes, minst, to kjørelærere her i landet som finnner det nevneverding under kjøreopplæringen. Hvor vidt det er fordi veien heller til høyre eller om bilen gjør det på egen hånd er vel heller irrelevant i denne sammenhengen.
Glemte en måte å komme over i motsatt kjørefelt, kom på den når jeg var ute å kjørte; ikke alle veier har avmerket hvor midtskillet er, eller veien er dekket med snø/is. Det i kombinasjon med "en-øyede" biler som bare har lys på høyresiden gjør mørkekjøring til en thriller.
Sitat av Colafreak Vis innlegg
Interressant! Vet du noe om hvor lett det er å sovne bak rattet?
Vis hele sitatet...
Det skal ikke så veldig mye til, dessverre. Da jeg var 16, og altså ikke hadde bil, kjørte jeg lett motorsykkel frem og tilbake fra jobb. En kveld jeg hadde vært på jobb, og skulle hjem duppet jeg faktisk av på denne, til og med. Jeg kjørte på motorveien i 6. gir og duppet av. Våknet av at motoren begynte å "hoste" siden turtallet ble så lavt når farten hadde sunket. Skal si det var en oppvekker, du!

Og når det går an på motorsykkel, så går det i alle fall an i bil! Flere ganger har jeg kjørt om kveldene/nettene og sett meg nødt til å stoppe og sove fordi jeg ikke vil risikere å sovne bak rattet. Sitter komfortabelt i et mykt sete med myk rygg og myk nakkepute, behagelig temperatur, kanskje litt musikk på radioen ... er man virkelig stuptrøtt og bare sitter og gjesper sammenhengende så skal det virkelig ikke mye til.
Problemet med fysisk midtskille er at det gjør det umulig for f.ex. ambulanser å kjøre forbi på litt smalere veier, da må plutselig veien være tett opp mot fire felts bredde (man trenger jo ikke et ekstra "skikkelig" felt med 100% bredde, det holder med noe som er bredt nok til at man kan kjøre til siden og lage plass for ambulansen, men alikevel må veien lages 3-4 meter bredere) for at det skal være mulig, og å gjennomføre dette overalt hadde betydd å blåse hele oljefondet og mer til.
Biler skal gå rett fram på slett underlag, helt sikkert. Og hvis den trekker den ene eller andre veien er det nok pga feil i forstilling, dekktrykk eller mest sannsynlig veier av norsk standard

Skulle gjerne likt å sett null-visjonen til myndighetene bli realisert, men så lenge myndighetene selv ikke tar ansvaret alvorlig, ved å lage trygge veier med fysisk midtskille, bred skulder og godt vedlikehold(før dødsulykken inntreffer!), vil vi ha trafikkdrepte i Norge.
I stedet senker de fartsgrensene på de mest utsatte/dårligste veiene, noe som i mitt hode fører til flere farlige forbikjøringer.
Hadde kurs i utrykningskjøring for noen år tilbake og de fysiske midtskillene var ikke akkurat noe særlig, men 2 meter ekstra på hvert felt hadde holdt i massevis i utrykningssammenheng og for å komme seg forbi eventuelle sinker i trafikken, iallefall de våkne og samarbeidsvillige av de.
Svenskene har vel egentlig skjønt det for lenge siden, hva er problemet her tillands tro?!?
Sitat av cheeser Vis innlegg
Biler skal gå rett fram på slett underlag, helt sikkert. Og hvis den trekker den ene eller andre veien er det nok pga feil i forstilling, dekktrykk eller mest sannsynlig veier av norsk standard

Skulle gjerne likt å sett null-visjonen til myndighetene bli realisert, men så lenge myndighetene selv ikke tar ansvaret alvorlig, ved å lage trygge veier med fysisk midtskille, bred skulder og godt vedlikehold(før dødsulykken inntreffer!), vil vi ha trafikkdrepte i Norge.
I stedet senker de fartsgrensene på de mest utsatte/dårligste veiene, noe som i mitt hode fører til flere farlige forbikjøringer.
Hadde kurs i utrykningskjøring for noen år tilbake og de fysiske midtskillene var ikke akkurat noe særlig, men 2 meter ekstra på hvert felt hadde holdt i massevis i utrykningssammenheng og for å komme seg forbi eventuelle sinker i trafikken, iallefall de våkne og samarbeidsvillige av de.
Svenskene har vel egentlig skjønt det for lenge siden, hva er problemet her tillands tro?!?
Vis hele sitatet...
Det er 100% umulig å bygge sikre nok veier til at man kan hindre alle ulykker, og å "lage trygge veier med fysisk midtskille, bred skulder og godt vedlikehold" overalt, vil koste ikke bare ett oljefond, men mange. Få folk til å bruke hue når de kjører istedet, det funker milevis bedre.
Sist endret av atomet; 24. januar 2010 kl. 23:12.
Det skal absolutt ikke mye til å komme over i feil kjørefelt. Senest i sommer var det noen som skulle på en jentetur til sverige og tilbake her hvor jeg er fra. Sjoføren var for så vidt 'uerfaren' på en måte (akkuratt fylt 18), men absolutt veldig ansvarsfull og bevist over farene i trafikken. De ankom sverige og fikk gjort det de skulle. Som mange andre på denne type tokt ble sjoføren veldig trøtt, og nektet å fortsette hjemover før hun hadde fått litt søvn. De leigde hytte over natten og fortsatte neste morgen.

Etter det jeg har hørt skal en av passasjerene ha sølt vann, og sjoføren skulle da hjelpe henne og kom over i feil kjørefelt og kresjet front-mot-front med en semi-trailer.

Uansett store risikoer og, som i dette tilfellet, 'sikkerhetstiltak' mot ulykker, er det små faktorer som gjør det store bildet. Imo fortjener ingen å dø, men spesielt trist er det i en sak som dette, med en så ansvarsfull sjofør. En stor tragedie i en liten bygd som dette hvor alle kjenner alle. Et stort tap, og enda større savn.