Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3837
Den siste uken har det vært stor debatt om hvor vidt det er riktig eller ei at http://www.stoppmobbingen.net publiserer oversikt over hvilke skoler som har har problemer med mobbing, og som har opplevd at elever har flyttet til andre skoler pga dette.

Jeg mener at dette er et kjempebra prosjekt, da mobbing er noe av det verste man kan oppleve gjennom skolegang og oppvekst.

HVA SYNES DERE?

Personlig kjenner jeg godt til ettervirkningene av mobbing, og i tiden etter jeg gikk ut av skolen har jeg jobbet mye med anti-mobbe arbeid.

Blant annet har jeg f.eks opplevd at skoler truer elever med represalier dersom de svarer på spørsmål ang. Mobbing i elevundersøkelsen.

Om noen kan bidra til dette arbeidet i form av dokumentasjon ell. Håper jeg dere tar kontakt på pm.

Mvh!
Jeg har selv bidratt til å putte en skole på den lista, og det synes jeg er riktig. Man må få skolene til å fokusere på dette.
Ingen hjalp meg, og jeg måtte bytte skole. De gjorde ikke en dritt for å hjelpe, før de nesten ble saksøkt, da sendte de meg til en annen kommune.
Så dere mobber ut de skolene som sliter med mobbeproblemer? Vel, det setter iallefall skolene igang med nulltolerense for mobbing, men kan ikke se hvorfor dette burde bli gjort. Greit at skolen kan ha en innvirking på mobbing, men i bunn og grunn er det elevene som utfører det. Det jeg vil fram til er at ingen skoler har de samme elevene, og at mobbing aldri vil gå bort. Det er alltids en outsider rundt om kring som folk snakker bak rykken på, og mobber på facebook.

Disse som blir mobbet har som regel ikke lyst til å "tyste" på mobberne til læreren, fordi da føler man seg bare enda mer som en taper.

Men, men jeg kan ta feil som alle andre.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg syntes det er riktig og publisere lista. Den er ikke på noen måte kraftig nok til at skoler kommer til å oppleve en kraftig nedgang av at de får navnet på skolen. Alt som setter søkelyset på kritikkverdige forhold i samfunnet er som regel og anse som positive.

Der finnes plenty av unntak som bekrefter regelen.
Tror dette bare er bra! Håper inderlig på at disse skolene skjerper seg på mobbing.
Man mobber vel egentlig ikke skolene ved å publisere listen. Og hvis rektor og lærere tar det som mobbing og ikke konstruktiv kritikk, så burde de omskoleres fort som lynet...
Og mye mobbing på en skole er ikke et problem hos foreldre, som oftest. Da er det lærere som ikke vet hvordan å ta tak i den individuelle eleven og sette den personen i et positivt lys i klassen.
Hvis alle er et lys i klassen, blir det et godt miljø og ingen blir mobbet. Det er i hvert fall slik jeg har fått det for meg etter en så bra klasse på ungdomsskolen. Bortsett fra at lærerne mobbet oss da, med spøk i tankene, vel å merke
Jeg kan med sikkerhet si at jeg bærer mye nag i "voksen" alder. Hvorfor hjalp de meg ikke? Hvorfor måtte jeg flytte på meg, ikke mobberne? Hvorfor lot de det gå så langt får de fortalte foresatte det? Mange spørsmål jeg sitter igjen med?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
mobbe skolene ved å publisere en slik liste? tull.

mobbingen det er snakk om i de fleste tilfeller er personspesifikk, og å rette kritikk mot en skole klassifiseres ikke som mobbing, men som akkurat det: kritikk.

jeg syns det er et kjempebra tiltak, jeg hadde kjempeproblemer på barne og ungdomsskole selv, og mobbing bør virkelig fokuseres mer på enn det gjøres pr. dags dato.

det kan ødelegge barns liv, uten å overdrive, og jeg sliter hardt enda med ettervirkningene av hva som skjedde for 10 år siden.

det er dog bittersøtt, ettersom det har gjort meg til personen jeg er idag, og jeg er usikker på om jeg ville valgt det vekk om jeg hadde hatt muligheten.
Sist endret av somnium; 8. november 2009 kl. 23:56.
Synes det er forkastelig at anti- mobbebevegelsen mobber skoler som ikke har klart å få bukt på mobbeproblemet sitt.
Jeg nekter å tro at de som administrerer skolene godkjenner mobbing, og synes derfor det er direkte BARNSLIG. Har blitt mobbet selv, men har aldri måttet flytte og har ikke tenkt noe over det etter jeg sluttet på skolen. Skjønner at mobbing kan ha vært vanskelig for mange, men å mobbe tilbake er IKKE løsningen. Vold fostrer vold, etc.

Mener og å ha lest at de fleste mobberne selv har blitt mobbet, men klarer ikke finne link.

Uansett, synes jeg det var et tåpelig påfunn de skulle holdt seg for gode for.
Hvorfor har folk problemer med å se det som kritikk og ikke mobbing av skolene?
Med et sånt register kan skoler som ser at de ha problemer endelig få en sjanse til å forbedre seg!
Kanskje det gjør at lærere er mere obs på hva som skjer i friminuttene?
Kanskje rektor begynner med mobbekampanjer?

Hvis man klarer å åpne øyne for hva det er tror jeg man kan få mye godt ut av dette!
Sist endret av yellowpillow; 9. november 2009 kl. 00:04.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
bokmålsordboka: mobbe særlig om gjeng, flokk: bruke fysisk el. psykisk vold mot en enkelt; plage, erte, tyne.
Vis hele sitatet...
hvordan i huleste mener du noen skal klare å mobbe en hel skole?

om det er det som må til for at rektor og lærere skal ta seg selv i nakken og få bukt med problemet, so be it.
Sitat av somnium Vis innlegg
hvordan i huleste mener du noen skal klare å mobbe en hel skole?

om det er det som må til for at rektor og lærere skal ta seg selv i nakken og få bukt med problemet, so be it.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo dette hele "mobbeprinsippet" går ut på da.
At man pirker på/erter noen konstant fordi de ikke er slik som mobberen vil.

Dessuten går det fint an å mobbe en hel gruppe, og ikke bare en enkeltperson.
Jeg ser ikke å¨dette som mobbing mot skolene. (Det er mobbing når en person/gjeng gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger. Dette kan dreie seg om trakassering, plaging, utfrysing, sårende erting o.l. Det er typisk for situasjonen at offeret ikke er i stand til å forsvare seg).

Slik det står på siden så ønsker de å publisere dette for å synligjøre problemet. Tror dette er bra. At en skole står på lista betyr ikke nødvendigvis at det de holder på med ikke fungerer. Er jo mange som blir mobbet etter skoletid og da kan ting fort bli verre og mer intenst.

Elevene på skolene burde derimot skjemmes. Er jo ikke lærerene sin skyld at ungene mobber etter skoletid. Ikke for å moralisere eller dømme, men barn er ofte er kart av foreldrene. Tror det litt for mange foreldre der ute som ikke forstår at deres eget barn mobber andre. Er kanskje vondt for en foreldre å godta innerst inne at ungen ikke har fått skikkelig oppvekst og dermed mobber andre?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Nå er det jo dette hele "mobbeprinsippet" går ut på da.
At man pirker på/erter noen konstant fordi de ikke er slik som mobberen vil.

Dessuten går det fint an å mobbe en hel gruppe, og ikke bare en enkeltperson.
Vis hele sitatet...
Å kalle dette "mobbing" vil jeg ikke bare klassifisere som en latterlig overdrivelse og et patetisk forsøk på en ironisk vri, men også som et direkte hån mot folk som faktisk blir eller har blitt mobbet.

De som styrer skolen vil antakelig være bedre tjent ved å holde kjeften på seg, skjerpe seg og prøve å løse problemet, i stedet for å sutre om å havne på ei liste på internett.
Sitat av Kizzy deWiz Vis innlegg
Skjønner at mobbing kan ha vært vanskelig for mange, men å mobbe tilbake er IKKE løsningen. Vold fostrer vold, etc.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil, og snakker av erfaring.

Jeg selv ble mobbet på ungdomsskolen i en lengre periode. Etter at lærerne kom med den vanlige "skjenneprekenen" hvor vi alle satt i ring og pratet om hvor alvorlig mobbing var, fortsatte mobbingen likevell. Da tok jeg saken i egne hender og hentet slåball-kølla i gymsalen og ga de to guttene et godt slag i ryggen hver slik at de gråt som små barn. Etter det, turte de så vidt og se på meg igjen og resten av ungdomsskolen gikk som en drøm. I tillegg fikk jeg selvtillitten tilbake og satt igjen med en GOD følelse.

Da jeg begynte på videregående opplevde jeg at en gruppe på fire fra parallellklassen elsket å og le av meg i gymtimene pga. jeg hadde litt ekstra på magen. Jeg lot det pågå i nøyaktig 6 gymtimer. Da gikk jeg frem til den ene (verstingen) i slutten på gymtimen og spurte hva problemet hans var. Da svarte han "Jeg vet ikke, feiten" og lo og fniste med kameratene sine. Jeg slo neseblod på han. Og etter dette var det bare stygge blikk som kom fra guttene. Om man ikke står opp for seg selv og viser at man skal ha likegyldig respekt uavhengig hvordan man ser ut, så kommer man ikke langt i livet.

Så å si at vold ikke er løsningen, blir ikke rett. Selvfølgelig er ikke vold greit, men i mine tilfeller har det vært det eneste som fungerte etter at lærerne og skolen ikke gjorde en god nok jobb med å hjelpe meg.

Problemet med lærerne og skolene er at de ikke forstår hvordan ting fungerer. Min skole var med i Zero-prosjektet. Lærerne trodde de fikk vekk mobbingen med å snakke om hvor fælt mobbing var i klasserommene i 10 minutt. Ungdommene gir seg jo selvfølgelig blanke faen siden de ikke eier oppdragelse og fortsetter mobbingen likevell.

De fleste som blir mobbet er outsidere, har få venner, tjukk/tynn/stygg, er sjenert og står ikke opp for seg selv. For å forebygge dette tror jeg at man må sette elevene i gruppearbeider hele tiden på skolen for å "tvinge" dem til å være sammen og prate med hverandre (DETTE FRA STARTEN AV!). Tror også det er viktig at mobbeofrene har noe å gå til i friminuttene, for det er da elevene skiller lag og samler seg med vennene sine og dermed blir outsiderne helt alene (som igjen gjerne fører til deprisjon). Det er da viktig at outsiderne også får en sjans, dette med å innføre aktiviteter/spill/sosiale forekomster i friminuttene i klasserommet/gymsalen som fører klassen nærmere hverandre. Om man gjør dette blir klassen mer samlet, prater med hverandre og blir bedre kjent.

Jeg som var veldig sjenert før opplevde på videregående at jeg ble helt alene i friminuttene siden jeg ikke kjente noen. De andre fra klassen gikk sammen siden de allerede kjente hverandre. Og det er ikke så lett for et barn/ungdom å få seg helt nye venner og tilpasse seg nye omgivelser. Det var INGEN introduksjonsbit i starten av skoleåret, så det var opp til elevene selv å bli kjent med hverandre. Noe jeg synes lærerne må skjerpe seg på. Jeg var deprimert i 1 måned før jeg fant meg en venn fra en annen klasse. Jeg opplevde å sitte på toalettene og gråte for meg selv i friminuttene. Dette er virkelig ikke noe jeg unner noen. Venner er uten tvil noe av det viktigste man har her i livet. Det er drivkraften for å leve. Uten venner, blir man utrolig deprimert og kan føre til psykiske problemer over tid.

Lærernes oppgave burde være å få alle elevene til å snakke MYE i klasserommet, om fag og om hva de gjorde i helgen kanskje. "Tving" dem til å være sammen og bli kjent med hverandre.

Innlegget ble litt lengre enn forventet, men ble litt gira mens jeg satt å skrev.
Forøvrig mener jeg det bare er bra skolene blir lagt ut på nett. Da kan foreldrene styre unna de skolene om de har et barn som sliter med mobbing. Skolene og rektorene er bare livredd for å bli hengt ut og bli kåret til de dårligste skolene. Hva tror dere de nasjonale prøvene var fornoe? Konkurranse mellom skolene for å bevise hvem som hadde smarteste elever.
Sist endret av Kenshi; 9. november 2009 kl. 01:11.
Sitat av Kenshi Vis innlegg
Der tar du feil, og snakker av erfaring.

Jeg selv ble mobbet på ungdomsskolen i en lengre periode. Etter at lærerne kom med den vanlige "skjenneprekenen" hvor vi alle satt i ring og pratet om hvor alvorlig mobbing var, fortsatte mobbingen likevell. Da tok jeg saken i egne hender og hentet slåball-kølla i gymsalen og ga de to guttene et godt slag i ryggen hver slik at de gråt som små barn. Etter det, turte de så vidt og se på meg igjen og resten av ungdomsskolen gikk som en drøm. I tillegg fikk jeg selvtillitten tilbake og satt igjen med en GOD følelse.

Da jeg begynte på videregående opplevde jeg at en gruppe på fire fra parallellklassen elsket å og le av meg i gymtimene pga. jeg hadde litt ekstra på magen. Jeg lot det pågå i nøyaktig 6 gymtimer. Da gikk jeg frem til den ene (verstingen) i slutten på gymtimen og spurte hva problemet hans var. Da svarte han "Jeg vet ikke, feiten" og lo og fniste med kameratene sine. Jeg slo neseblod på han. Og etter dette var det bare stygge blikk som kom fra guttene. Om man ikke står opp for seg selv og viser at man skal ha likegyldig respekt uavhengig hvordan man ser ut, så kommer man ikke langt i livet.

Så å si at vold ikke er løsningen, blir ikke rett. Selvfølgelig er ikke vold greit, men i mine tilfeller har det vært det eneste som fungerte etter at lærerne og skolen ikke gjorde en god nok jobb med å hjelpe meg.

Problemet med lærerne og skolene er at de ikke forstår hvordan ting fungerer. Min skole var med i Zero-prosjektet. Lærerne trodde de fikk vekk mobbingen med å snakke om hvor fælt mobbing var i klasserommene i 10 minutt. Ungdommene gir seg jo selvfølgelig blanke faen siden de ikke eier oppdragelse og fortsetter mobbingen likevell.

De fleste som blir mobbet er outsidere, har få venner, tjukk/tynn/stygg, er sjenert og står ikke opp for seg selv. For å forebygge dette tror jeg at man må sette elevene i gruppearbeider hele tiden på skolen for å "tvinge" dem til å være sammen og prate med hverandre (DETTE FRA STARTEN AV!). Tror også det er viktig at mobbeofrene har noe å gå til i friminuttene, for det er da elevene skiller lag og samler seg med vennene sine og dermed blir outsiderne helt alene (som igjen gjerne fører til deprisjon). Det er da viktig at outsiderne også får en sjans, dette med å innføre aktiviteter/spill/sosiale forekomster i friminuttene i klasserommet/gymsalen som fører klassen nærmere hverandre. Om man gjør dette blir klassen mer samlet, prater med hverandre og blir bedre kjent.

Jeg som var veldig sjenert før opplevde på videregående at jeg ble helt alene i friminuttene siden jeg ikke kjente noen. De andre fra klassen gikk sammen siden de allerede kjente hverandre. Og det er ikke så lett for et barn/ungdom å få seg helt nye venner og tilpasse seg nye omgivelser. Det var INGEN introduksjonsbit i starten av skoleåret, så det var opp til elevene selv å bli kjent med hverandre. Noe jeg synes lærerne må skjerpe seg på. Jeg var deprimert i 1 måned før jeg fant meg en venn fra en annen klasse. Jeg opplevde å sitte på toalettene og gråte for meg selv i friminuttene. Dette er virkelig ikke noe jeg unner noen. Venner er uten tvil noe av det viktigste man har her i livet. Det er drivkraften for å leve. Uten venner, blir man utrolig deprimert og kan føre til psykiske problemer over tid.

Lærernes oppgave burde være å få alle elevene til å snakke MYE i klasserommet, om fag og om hva de gjorde i helgen kanskje. "Tving" dem til å være sammen og bli kjent med hverandre.

Innlegget ble litt lengre enn forventet, men ble litt gira mens jeg satt å skrev.
Forøvrig mener jeg det bare er bra skolene blir lagt ut på nett. Da kan foreldrene styre unna de skolene om de har et barn som sliter med mobbing. Skolene og rektorene er bare livredd for å bli hengt ut og bli kåret til de dårligste skolene. Hva tror dere de nasjonale prøvene var fornoe? Konkurranse mellom skolene for å bevise hvem som hadde smarteste elever.
Vis hele sitatet...
Er fullstendig enig i at det antakeligvis funker å banke mobberne, men det er jeg uenig i som prinsipp. Med mindre det er som nødverge, så bruker jeg mine ord over voldshandlinger.

Dette blir mobbing av skolen, fordi rektoren (kun én person er ansvarlig for skolen som en helhet, og vil dermed bli satt i gapestokk.

Som sagt, så tror jeg ingen vil se mobbing i skolen, foruten kanskje mobberne, og det å peke på skoler som har mobbere er jo helt på trynet. Det blir en definisjonssak for hver enkelt skole å definere hva som er en mobber. Hørte at i et av de svartelistede skolenes tilfelle, så var det et "mobbeoffer" sine foresatte som hadde gått direkte til denne kampanjen, uten å gå via rektoren på skolen.

Hva i all verden skal dette løse? Det blir for meg helt uforståelig, siden det er nettopp skolen som må få bukt på problemet, evnt. PPT. Slik kan det ikke være, når eventuelt skolen nekter for eller ikke reagere på problemet, er det greit å svartelisten dem, i mine øyner.

Prøver ikke å tråkke på folk her inne, beklager hvis noen føler seg truffet av postene mine, det er ikke hensikten. Jeg prøver bare å fremme mitt syn på saken, og jeg mener mitt syn er saklig og overveid.

Bra tråd, uansett.

Ville bare si at, selv om jeg ikke støtter din bruk av vold, synes jeg dine ideer om gruppearbeid m. m. var veldig gode, det var nettopp slik min skole "Lassa Barneskole" i Stavanger gjennomførte undervisningen, og der var det generelt lite mobbing.

KP til deg for det

Sitat av robhol Vis innlegg
Å kalle dette "mobbing" vil jeg ikke bare klassifisere som en latterlig overdrivelse og et patetisk forsøk på en ironisk vri, men også som et direkte hån mot folk som faktisk blir eller har blitt mobbet.

De som styrer skolen vil antakelig være bedre tjent ved å holde kjeften på seg, skjerpe seg og prøve å løse problemet, i stedet for å sutre om å havne på ei liste på internett.
Vis hele sitatet...
Å kalle min post et hån mot folk som er blitt mobbet, synes jeg er å ta litt hardt i, men som sagt:

Det er ikke meningen å støte eller rakke ned på noen, og jeg beklager hvis det er blitt oppfattet slik.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det var ikke posten din jeg mente, det var skolenes klaging jeg tenkte på.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det var ikke posten din jeg mente, det var skolenes klaging jeg tenkte på.
Vis hele sitatet...
Greit, sorry. Da misforstod jeg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
vold er ikke noe som skal forekomme i skolen, og hvis en elev faktisk må ty til dette for å stoppe mobbingen selv er det vel en grov feil ett sted?

som Kenshi sier med balltre og han ene i gymmen så får jeg ett inntrykk at lærerene egentlig gir langt faen i elevene de har ansvar for og ikke klarer å gjøre jobben sin.

vold skal etter min mening kun brukes som siste utvei om personen ikke klarer å opfatte ord, og syns det rett og slett er kvalmt at "outsideren" skal få all skyld for å faktisk stå opp for seg og forsvare seg da lærerene ikke klarer å gjøre jobben sin, men at "outsideren" løfter hånden så fort han blir sagt i mot er helt feil, men regner med folk forstår

"undervisningen" skolen kjører med å snu det andre kinnet til føler jeg er litt dobbelmoralsk. i bunn og grunn mener de at man skal godta å få stygge komentarer etter seg, bli pirket på, slått, dyttet osv? hvor er moralen i det?

hvis jeg noen gang kommer til å bli far kommer jeg til å lære ungen min å kunne stå opp for seg og lære å slå pga jeg kan tenke meg hvor jævlig det må være å faktisk ikke ville gå på skolen fordi en elev gjør alt for å få dagen hans ekkel.

og helt til slutt vil jeg få trekke frem en film lagd av en freak som satt spor i meg og forhåpentligvis andre: Mobbing
Som mobbeoffer gjennom store deler av barne og ungdomsskolen, og også litt i andre klasse på VGS, så synes jeg denne lista er mer enn ok. Mobbing skal ikke forekomme, og det er i stor grad skolens feil hvis de lar mobbing fortsette. Jeg sitter her nå, ti år etterpå og sliter fortsatt veldig med ettervirkninger som følge av traumene jeg ble påført på Hvittingfoss Barne og Ungdomsskole. Grunnen til at mobbingen fikk lov til å fortsette, selv etter mange telefoner fra mine frustrerte foreldre, var altfor dårlig oppfølging fra skolen. Vedkommende som var pådriver, og ofte, i mangel på et bedre ord, hovedmobber fikk gjøre akkurat det som passet han, gjerne mens støttekontakten hans (en ansatt ved skolen) stod ved siden av å både lo og oppmuntret han til å fortsette. Her var det heller ikke snakk om noe skjult mobbing, oppbanking foregikk i skoletimer og på andre relativt tilgjengelige plasser, hvor mange både passerte og ble stående å se på. Da rektor på denne skolen var en relativt fremtredende lokal AP-politiker så ville mest sannsynlig en slik listeoppføring gitt vedkommende et såpass saftig spark bak, at han hadde følt seg tvunget til å gjøre noe, i frykt for å miste ansikt.

Sånn til slutt kan jeg jo nevne at jeg fortsatt sliter med både depresjon, sosial fobi (inkludert et nesten ikke eksisterende selvbilde), generell angstlidelse osv blant annet på grunn av 10 år med konstant frykt for hva som ville skje på skolen, utfrysning, psykisk og fysisk mishandling. Idag er jeg uføretrygdet som følge av disse tingene. Så jeg kan bekrefte at mobbing fint kan ødelegge liv.
De kunne gjerne lagt ut navn og bilde av mobberene også.
Kjekt å ha lister med folk en ihvertfall ikke skal ansette.
Sitat av tnt85 Vis innlegg
De kunne gjerne lagt ut navn og bilde av mobberene også.
Kjekt å ha lister med folk en ihvertfall ikke skal ansette.
Vis hele sitatet...
Tja, vet ikke heeeelt hvor lurt det er. Jeg opplevde det verst tenkelige, å få falske anklager om å mobbe en medelev. Ble masse bråk og helvete av det. Pga. alderen min, så var det ikke naturlig å motsi læreren og alle de andre som mente jeg hadde mobbet denne eleven, istedenfor startet jeg å tro på det de sa. Etter noen måneder med et strengt regime der bare det at jeg så i retning av denne medeleven ble notert ned, kom sannheten for dage. Vedkomne hadde lidd stort under en kombinasjon av kjæledyr som døde og foreldre som skilte seg på en gang, og hadde derfor fått for seg at alt mulig rart var ment som mobbing. Et eksempel læreren brukte var "en gang du hadde sagt han ble fin på håret etter å ha klippet seg, så hadde han begynt å gråte etterpå fordi han trodde du mente han alltid har vært stygg på håret".

Poenget mitt er, hvem som innen rimelig tvil er mobbere blir ikke avgjort i noen rettsal. Å starte å henge ut mobbere er definitivt ikke veien å gå, spesielt når det er sjanse for at folk ikke mobber i det heletatt!

Håper derimot skolene finner en bedre måte å kue mobberne på enn dette "nulltoleranse"-fjaset. Opplevde det da jeg selv prøvde å gå til skolen på grunn av problemer med mobbing. Mobberne måtte i samtaler og fikk skikkelig mye problemer, noe som endte med mer drit mot meg. Samtidig ble jeg sett ned på av resten av trinnet, som var venner med mobberne, fordi jeg måtte ha lærere og foreldre til å passe på meg. Løsningen ble å starte på karate for deretter å banke et av de største rasshølene i skolehverdagen min halvt til døde. Har ikke opplevd piss fra medelever siden den gang.

PS: Forsvarer ikke vold, mitt tilfelle er ment for å illustrere hvordan ting dessverre fungerer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av tnt85 Vis innlegg
De kunne gjerne lagt ut navn og bilde av mobberene også.
Kjekt å ha lister med folk en ihvertfall ikke skal ansette.
Vis hele sitatet...
Vil vel kanskje ende med politiannmeldelse og ærekrenkelser etc. ?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kizzy deWiz Vis innlegg
Dette blir mobbing av skolen, fordi rektoren (kun én person er ansvarlig for skolen som en helhet, og vil dermed bli satt i gapestokk.
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykket av at det er lærerstaben, som faktisk har direkte med elevene å gjøre, og ikke rektor blir holdt ansvarlig for slikt. Hvertfall i Norge.
Sitat av sengetøv Vis innlegg
vold er ikke noe som skal forekomme i skolen, og hvis en elev faktisk må ty til dette for å stoppe mobbingen selv er det vel en grov feil ett sted?
Vis hele sitatet...
Mobbing er også en form for vold. Og ofte er den ikke bare psykisk.

Problemet er at foreldre, lærere, storesøsken, MOT, og mange andre sier "Og hvis det er noen som mobber deg, må du ikke være redd for å si ifra. Si ifra til en voksen, så får vi ordnet problemet. Det er ikke å være en sladrehank!"
...
Yeah, right. Hørte nylig at verden kun er 6000 år gammel.

Alle vet at man ikke sladrer. Bortsett fra uskyldige barn og voksne, som da gjør dette, og får kjenne konsekvensene av det (i henholdsvis skole/idrettsklubb/m.m. og arbeidsplass/fengsel/m.m.).

Hva skjer når du sladrer/sier ifra? Jo, en voksen tar deg på alvor, sitter der med et alvorlig ansiktsuttrykk, og klarer å overbevise deg (som ser etter alle slags veier for å få hjelp) om at problemet vil løses, og at du har gjort det riktige.

Det neste er enten et møte mellom den voksne og noen andre (lærer med kolleger f.eks.), før det snakkes med mobberen/mobberne.

Disse påstår da "det var jo bare på gøy" (har som regel ikke noen vits i å nekte for at det skjedde; altfor mange vitner), og at det ikke kommer til å skje igjen.

Den voksne kommer da enten til å akseptere dette, og fortsette å leve i sin naive boble der alle unger er søte, små og uskyldige. Eller gi mobberen et mistenksomt blikk, og ikke avskrive saken helt.

Ved neste anledningen vil mobbeofferet bli hånet for at han eller hun gikk til en voksen med det, og godt mulig få trusler om forsterket handling.

Kommer mobbeofferet til å gå til en voksen igjen?

Ja; det finnes tilfeller der dette blir løst, eller at mobberen finner seg et annet offer, men dette scenarioet er noe veldig mange vil kjenne seg igjen i.

Til de som hevder at det ikke har noe med personalet på skolen å gjøre, og at det kun er elever som mobber: Jepp, trodde jeg også. Helt til jeg fikk innsyn i saken til en person i min omgangskrets. Vedkommendes foreldre var svært misfornøyd med hvordan skolen håndterte saken; lav responstid, saken ble ikke tatt seriøst nok, ressurser skolen hadde på slikt ble ikke brukt.

Vold: Jepp, vold bør ikke forekomme. Men det er dessverre veldig ofte det eneste som hjelper for å bryte den onde sirkelen. Han slutter å blø neseblod om ikke så altfor lang tid, og blir helt bra igjen. Han slutter å mobbe. Han har ikke blitt psykisk skadet.

All ære til de som deler sine historier.
Tja, som lærer må jeg si at det er sterkt overvurdert hvor stor påvirkningskraft man har.

Det eneste virkemiddelet vi har for å rydde opp i sånne situasjoner er å samle klassen og prate med dem. Vi kan ikke sette elever i skammekroken, vi kan ikke nekte de undervisning og vi kan ikke tvinge dem til å sitte igjen. Vi har ingen negative virkemidler å true med (fanden heller, man trenger ikke bruke dem, men vi har ingen å true med en gang, og elevene veit det jævli godt)

Det morsomme, er at, iallefall etter min erfaring, er at å sette seg ned med klassen og prate med/til dem fungerer faktisk delvis, og utelukkende av en grunn. De synes det er dritkjipt, noe jeg synes er helt forståelig, for det synes jeg også. I disse møtene er det særdeles lav grad av genuin kommunikasjon, fordi de som oppfører seg problematisk er i stor grad uansett ikke hører på oss.

... men bruker du nok tid på å sette klassen i sirkel og tvinge dem til å høre på deg prate om følelser vil de etterhvert gjøre hva som helst for å slippe å høre på deg.
Når man publiserer tall som henger ut skoler med dårlig snitt karakterer og mange med invandrings bakgrunn, ser jeg ikke noen grunn til at vi ikke skulle lage lister med mobbetall.

Når mobbingen er skjult, men ditt forsvar ikke er det, er det lett å se på deg som problemet.
(dobbelposting, var for treig med edit-funksjonen)

Foreldre burde i utgangspunktet være en skikkelig ressurs. Desverre er det sånn at de foreldrene som har litt tak på barna sine (enten igjennom disiplin eller igjennom god kommunikasjon) faktisk har barn som oppfører seg godt. Fucka barn har så godt som alltid fucka foreldre.

Noen lærere er nok endel av problemet, men det skal sies at det finnes jævla mange sytetede elever. Det kan være vanskelig å skille oppmerksomhetshorene fra de med genuine problemer ofte. Man har ofte mange klasser og mye å holde på med. Det er faktisk begrensa hva som er mulig å få til.

I stor grad synes jeg nok at dette er et mellommenneskelig problem som bør løses av de rundt. Den store majoriteten av norsk ungdom er ålreite folk, og det skal ofte ikke mye til for å få slutt på mobbingen, eller iallefall gjøre den mye lettere å tåle. Riktig kommentar fra ei jente med fine pupper, fra en gutt som de fleste liker eller et lite dytt fra noen som kan slåss mot mobberen kan hjelpe noe jævlig. Dette er et spørsmål om hvor mye den stille majoriteten skal la idiotene holde på med...

Dette var kommentaren min om guttemobbing. Jentemobbing derimot.. et mye større problem, mye vanskeligere å ta tak i, mye vanskeligere å finne ut av.. og mye mer ondskapsfullt. Det synes bare ikke like godt.
Sist endret av DumDiDum; 17. januar 2010 kl. 22:37.
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Det jeg vil fram til er at ingen skoler har de samme elevene, og at mobbing aldri vil gå bort.
Vis hele sitatet...
Ja, helt enig..
Det vil alltid finnes mobbing, så hvorfor bry seg? Du blir jo bare skitten igjen, så hvorfor vaske seg? Du blir jo bare sulten igjen, så hvorfor spise? Hvorfor jobbe, du bruker jo bare pengene opp igjen?

Jeg skal gå med på at man aldri vil få slutt på mobbing, men jeg vet at det kan forebygges kraftig. Mange av disse foretakene som blir gjort på forskjellige skoler har faktisk hjulpet mange elever. Om det så bare er noen få som kan hjelpes, så syns jeg det er verdt å ofre litt for disse stakkarene, for mobbing i ungdomsalderen kan ødelegge et menneske for livet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har veldig delte meninger om dette, og om mobbing generelt.
Ble selv mobbet gjennom hele barneskolen og deler av ungdomsskolen, uten at det noensinne har vært noe fysisk eller psykisk feil med meg. Mobberne bet seg fast i meg fordi jeg var høyere enn mine jevnaldrene, og de første årene var jeg ikke videre interessert i å omgås klassekamerater.

Til tross for dette så har jeg endt opp som en fin fyr med gode (høy kvalitet) venner som stiller opp. Og jeg tror mye av grunnen er at du blir veldig bevisst på deg selv når du blir mobbet. I mitt tilfelle utviklet jeg et slags forsvar i form av humor. Snu fokuset over på mobberne ved ren intelligens. Angrep er beste forsvar osv.

I dag har jeg ingen problemer eller ettervirkninger over det hele, men jeg vet at jeg på det tidspunktet fant det hele å være ubehagelig. Men ikke nok til at det gikk ut over læringen. Skolen i seg selv kan ikke gripe inn eller holdes ansvarlig for slike ting. Dermed blir det feil i mine øyne å henge ut skoler basert på visse personer som trekker ned (evt. et aktuelt årskull).

Det som er bedre er å gjøre folk bevisste på resultatet av gjentagende mobbing (både fysisk og psykisk), og heller prøve å fremmedgjøre de som mobber.

Jeg antar det jeg prøver å si er; blir noen mobbet så lokaliser synderene og ta igjen med samme mynt. Forutsatt at man faktisk har beviser for de det gjelder, så utelukk de fra klasseturer og slikt. Regner med folk skjønner lunta.

Alt i alt så ville jeg ikke vært uten mobbingen i livet mitt, da jeg føler at det har gjort meg til en litt mer kritisk og mye sterkere person. Og jeg klarer ikke å se at livet mitt har blitt begrenset på noen måte. Andre som har tanker rundt dette, eller babler jeg for mye kl. 03:34 på natta?
ser barneskolen jeg gikk på blir gjentatt en del ganger i den lista. hehe. ikke uventa.
Dette er så riktig som du kan få det.
synes vel kanskje banneren til siden var litt voldsom. flere hunde tusen barn?? seriøst? så mange, kan gå med på noen tusen, men hundre tusen? kilde plis..

ellers, synes det er et fanstastisk tiltak
Har og hatt erfaring med dette..
På min ungdomsskole organiserte vi oss og rundjulte alle som mobbet noe så jævli at det stoppet opp ganske fort. Jeg støtter ikke vold, men må si denne form for "konstruktiv juling" virkelig hjalp en masse mobbeofre! Det var bare å si fra til "oss" også tok vi oss av det.
Det som er skummelt med mobbing, er ikke det faktum at du blir såret og alt det der. Det som er problemet, er at hvis person 1 mobber person 2, som kanskje ikke er like godt likt, så tar det ikke lang tid før person 2 opplever komplett isolasjon fra andre. Altså at de rundt person 2 begynner å unngå ham/hun, fordi de er redd for å bli mobbet de og.

Ensomhet kan ødelegge hodet ditt fullstendig.

Jeg har aldri opplevd mobbing, men jeg har stor sympati for de som blir mobbet pga utseende/rase/andre ting som de ikke er ansvarlige for.

Jeg støtter dette tiltaket fullt ut.
Jeg har vert i situasjonen selv , på hele barneskolen var jeg 10-20 cm høyere en alle andre , da fikk jeg hånlige komentarer om høyden , dem begynte og kritisere meg får klesvalget midt , så ver gang jeg hadde fått et nytt plagg hakket hele klassen ned på meg og sa det var "stykt" . Jeg kunne ikke ta igjenn med det fuste heller , mobberne var nokså mye kraftigere en meg .
Men min løsning var og overse alle komentarer og alt jeg fikk i tryne av dritt , og bare trene får meg selv hjemme .
Så når ungdomsskolen endelig kom , og vi skiftet klasser og fikk nye venner , fikk jeg fatt i noen gode venner fort som en fei . Derreter gikk det noen uker så satte de gamle mobberne fra barneskolen igang igjenn på ungdomsskolen , dem sparket og hånet meg , men så fikk jeg med meg de nye vennene mine så tok jeg og hang den ene mobberen opp etter veggen og ga ham en i tryne , etter dette har jeg fått respekt på skolen og ingen av dem som mobbet meg har rørt meg siden .
Så vold var min løsning også .
Men støtter det ikke , men det med lister over skoler er genialt , tenker min skole ligge øverst ,.
Men mobbing kommer aldrig til og slutte kansje det blir mindre med tiltak men det kommer altid til og forekomme mobbing . synd og si det . :S