Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4810
Jeg har lagt en sats som jeg har tenkt å drikke selv, men er litt bekymret om dette er farlig å få i seg med tanke på gjæren...
6 kg sukker
gjær (svensk turbogjær ferdig på 24t)
21 liter vann
essens

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få dette drikkbart. evt må jeg drepe gjæren, hva bruker jeg til det???
Noen som har erfaringer, tips?
Bare å drikke ivei.......om du orker å drikke sats.
drepe gjær = varme opp til 75(+) grader celsius. Kok det like godt i et minutt eller så. Hvordan det smaker etter dette vet jeg ikke, har aldri laget vin.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Med den oppskriften er det vel egentlig dømt til å
smake hælvette.
Du drikker ikke bare sats, sånn er det med den saken...
koke...? man koker da ikke alkoholholdig drikke. for guds skyld. alkoholen begynner å drepe gjæren når satsen når en alkoholprosent på ca 15. ved 18 prosent er all gjær død. om blandingen ikke når en så høy alkoholprosent, vil gjæren alikevel dø når den står en stund. men det vil alikevel SMAKE gjær, så det vil alltid smake forferdelig.
Trådstarter
23 0
takk for responsen, nå bler d full fest!, da blir jeg altså ikke bli syk som jeg fryktet... men altså får jeg ikke sykt vondt i magen da?... bryr meg ikke om d smaker helvete, skal bare blir dritas
Trådstarter
23 0
forresten, er d mulig å fjerne groms/gjær med kaffefilter eller noe form for sil?, blir gjæren drept ved lav ph (altså saltsyre i magen)?
alkohol har en antennelsestemperatur på 67C så koking utgår.
ren alkohol ja, ikke sats... det dobbelkokes jo ofte da..

uansett:

prøv og legg litt frukt etter eget ønske og sukker, kanskje avhengig av mengden sukker som finnes i frukten fra før,

ha dette i vann og turbo gjær også siler du det i en sil ellernoe,
ha i litt klarner og så har du en simpel cider ?
Trådstarter
23 0
simpel cider? nei
skal prøve med klarner

(ganske pinlig for meg viss jeg selger til en kompis og han blir syk, eller at det smaker fordervet )
Sist endret av Aldonr1; 30. januar 2003 kl. 19:33.
Offtopic: Kjøp øl?
haha
husker når en i klassen min hadde stjelt sats hjemme og tatt det med på skola. Så selgte han det til en i klassen, og når han skulle lukte på dritten så stinka det i hele klasserommet i flere timer...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
kan ikke man for faen bare lage skikkelig hjemmevin isteden?
King of Spooning
Acidous's Avatar
Du må koke det MINST to ganger for å få noe skikkelige
prosenter på det.
Rektifisering med reflux(tilbakeløp) er vel det de ordentlige
sprit produsentene bruker...
Du må ikke koke satsen, da fordamper alkoholen. Du kan bare la den stå til alkoholen tar livet av gjæren, når satsen ikke bruser mer setter du den på et kaldt sted på en stol, da vil all grumsen falle til bunnen, når den har klarnet så bruker du en hevert til å tappe den over på flasker. Eller bruk gjærstopp og klarningsmiddel (mye kjappere). Og nei, gjæren er IKKE farlig å få i seg, bare bra for håret, mye B vitaminer, hehe.
Sist endret av Magnavox; 31. januar 2003 kl. 21:47.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
jeg hadde venta en stund med å drikke det der......kan hende får du alldri et normalt forhold til alkohol igjen
en litn hilsen fra oss i finnmark... som faktisk kan(!!!) m sprit....
du kan jo altids prøve... men æ vil anbefale et stimeapparat....
d e en grunn t at man it ska drikke sats.....!!!!!
*buæh* tror den oppskriften der er et effektivt brekningsmiddel om ikke annet.
sats er fult drikkbart.. vis du gjør det riktig vil det ikke alt for ille.. det er ikke noe problem å få det till å smake som teezer/cider.. alt man trenger er tid.. er ganske godt kjent med 24timer turbo gjær, med for det meste får å destilere. men kunsten med å fra bra HB er å ha ikke bare å ha et bra apparat, men man ma også ha god klonk/sats..! når det gjelder 24timers turbo gjær så tar gjæringa 24 timer, MEN det burde stå lengre slik at gjæret skal synke till båns gjærsoppen er død.. gjerne bruk klarning.. da vil bare gjøre at gjæret synker fortere till bånns.. så jeg vil si at 24timers turbo MIN burde stå 2-3 dager..!

leste en som skrev at man skulle koke opp satsen for e drepe gjærsoppen.. dette er bare tull! gjæret vil dø av seg selv når det har utviklet alkoholen.. men self. vis tempraturen blir for høy vil du drepe gjærsoppen før den er ferdiggjæra..

24timers sats lager VELDIG mye lukt.. så det er ike noe man lager i kjelleren hemme hos mor og far...! tro meg!

jo blankere satsen er, jo bedre er den.. !!

når du skal helle over på flasker evt. nytt karr mår du bruke slanger, IKKE tøm.. for da vil du bare helle over gjæret som ligger i bånn.. !
Bruk for alldel en tett beholder, med vannlås.

: )
ikke på 24timers.. det er alt for mye carbondiosid som skal ut... avnnet i gjærlåsen vill bare bli presset ut..